Thaimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nicho
  • Aloitettu Aloitettu
Ja yleensä löytyy kyllä kans buffetteja missä sitte saa mahan täyteen ja toki +100kg kavereille mäkkäri ja burger king :LOL: Ei nuissa perus thaikku safkoissa kyllä yleensä paljo sitä lihaa ole, sais olla enemmän kyllä. Viimeksi Koh Changilla tänä vuonna oli ainaki yks isompi tesco ja olikohan joku toinen isompi kauppa kans ja toki uusia resottertteja siellä täällä. Mikäpä paikka se ei nykyään muuttuis. Todennäkösesti Venäläisiä ja Kiinalaisia riittää siellä paljon. Venäläiset ei välttämättä osaa niin käyttäytä ja Kiinalaiset ei osaa mennä / tehä mitään ilman matkaopasta :ROFLMAO:

Krabilla eikä Phuketissa tullut kahteen viikkoon vastaan yhtään bufeeta.Eikä Phuketista löytynyt BB-kingiä, eikä mäkkäriä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Häämatka takana ja tuonne kehitysmaahan matkaa en suosittelisi edes pahimmalle vihamiehelleni.

On pirullisen harmillista, mikäli niinkin tärkeä matka kuin häämatka epäonnistuu. Omallanikin (eri maa tosin) oli muutamia vakavia ongelmia. Olen onneksi jo eronnut, joten nuo painolastit ovat historiaa.

Tuli käytyä sitten Krabi ja Phuket. Hirveän likaista, paskaa ruokaa

En ole thairuuan ystävä, mutten kyllä koskaan ole siellä nälässäkään joutunut olemaan. Melko kattavasti kansainvälinen keittiö joka raflassa tarjolla.

ja kuppiloissa jokaisessa paikallinen cover bändi veivasi illasta iltaan samoja hittejään.

Mitä veivaa mehikolainen raflapumppu? Besa me muchoako? :) Arvelen ongelman olevan geneerisen.

Merenranta olisi ollut ihan ok jos ei joku kaupustelija olisi koko ajan käynyt kauppaa jotain paskaa.

Tällaista bisnesmallia turistirysissä noudatetaan.

Ruoka todella pahaa siihen, että thaikkuruokaloissa kyllä Suomessa käyn. Täysin eri paskaa siellä ja kallista.

Taikuissako oli kalliimpaa kuin Suomessa? Ravut, hummerit, simpukat yms.

100kg+ äijä ,kuolee nälkään näiden menu annoksilla kun liha on niin tiukassa ja kaikkia, litkuja ja keittoja on,
mutta ei lohduta. Kun katsoo paikallista väestöä niin en ihmettele annoskokoja.

Mikä on suomalainen ravintola-annoksen koko? Samankokoisen pihvin saa Taikuissakin n. kympillä. Missä saa lista-annoksella mahansa täyteen? En ole saanut Suomessa, en tosin muuallakaan.

Eikä Phuketista löytynyt BB-kingiä, eikä mäkkäriä.

Tämä kuulosti niin oudolta, että piti tsekata kyykkelistä. Sekä Krabilla että Phuketissa on McDonaldseja ja Burger Kingejä.

Meksiko. Cancun, Play del Carmen tai Cozumel. Erittäin hyvää ruokaa,

Onko samainen ruoka erilaista Suomessa?

Tequila, apteekit, yökerhot jne...

Brenkkua ei löydy Taikuista? Ei apteekkiakaan? Yökerhot luultavasti erilaisempia.

Ja ne pihvipaikat!

Jos haluaisin hyvän pihvin, en suuntaisi Meksikoon, vaan etelämmäksi. Ausseista ja Uudesta Seelannistakin saa ihan kohtalaista läskiä. Sitä myydään Taikuissa 20 egellä. En pidä pahana hintana äärimmäisen hyvästä sisäfileestä.

Toinen mainittavan arvoinen mielestäni ehdottamasti caribian risteily. Ruokaa ja tekemistä riittää.

Harkintaan.

Krabilla eikä Phuketissa tullut kahteen viikkoon vastaan yhtään bufeeta.Eikä Phuketista löytynyt BB-kingiä, eikä mäkkäriä.
Edellisestä Thaimaan vierailusta on kieltämättä jo muutama vuosi aikaa, mutta vaikea uskoa ruokapuolen sinä aikana näin paljoa muuttuneen? Paikallisesta raflasta pöytä täyteen vastavalmistettuja annoksia eurolla, parilla per kipale on paljon parempi buffa kuin, no, se perinteinen buffa. Niitä pääruokia on tarkoitus tilata monta, ja jakaa muiden aterioivien kanssa. Usein rantapaikkojen rafloissa sai kokonaisia kaloja grillattuna, jos proteiinin saanti on kana-, kananmuna-, naudanliha- tms. annoksissa huolena. Eikö tämä malli toimi Thaikuissa enää?

Edellispäivänä käytii sellasessa buffassa jossa sai koota raakaa lihaa, kalaa ja äyriäisiä omalle lautaselle sen jälkeen ne sai grillata omassa pöydässä. Tuli vedettyy n. Kilo läskiä ja pesuvadillinen salaattia hintaan 199bth+100bth kaljoihin.

Taksilla pääsee ihan hyvin liikkumaan ja on halpaa, tosin välillä tuntui ettei kuskit ymmärrä englantia lainkaan ja määränpään kertominen oli työn takana, myös ajoittain liikennevaloissa jumittaminen oli melkoisen ärsyttävää.

Tämän takia on parempi käyttää Uberia tai Grabia Thaimaassa. Ei tarvitse sanoa sanaakaan, hinta on edullisempi. Bangokissa nuo ei eivät toimi aivan yhtä hyvin silloin, kun on isot leveät monikaistaiset tiet... auton bongaaminen usemman kaistan ylitse ja lisäksi se on helposti väärällä puolella eli pelisilmää mihin auton haluaa tulevan. Ja samaan aikaan normaaleja takseja menee ohi pari tusinaa, kun tilattu auto yrittää ruuhkassa päästä luoksesi. Eli ota auto paikkaan, johon sen on helppo päästä eikä kaistoja ole montaa sekä sieltä pääsee fiksusti haluamaasi suuntaan. Pienemmissä kaupungeissa, jossa kaistoja ei ole tusinan vertaa eikä niin paljon ruuhkia, toimii paljon paremmin. Tuk-tuk pyytää helposti 2-4 kertaisia summia noihin verrattuna.

Bangkokin liikennettä en kyllä itse kutsu vielä mielipuoliseksi -- kannattaa matkustaa enemmän, niin oppii arvostamaan hallittua kaaosta. :)

Edellisestä Thaimaan vierailusta on kieltämättä jo muutama vuosi aikaa, mutta vaikea uskoa ruokapuolen sinä aikana näin paljoa muuttuneen?

Itse sanoisin että asiakkaasta kiinni. Esim. lihan tms. voi pyytää tuplana annokseen, jos annoskoko ei muuten miellytä jne., mutta vaatiihan se usein sen että pari sanaa viitsii paikallista kieltä opetella. Sadan kilon elopainolla ei pitäisi ihan heti kuitenkaan tulla hätää, vaikka vähän nälkä olisikin... laittaa opettelemaan. (y) Vertauksenahan tuossa oli vielä Karibian risteilyt -- jos samalla rahalla ottaa ruokaa Thaimassa, niin varmasti riittää isommankin ruhon täyttöön viikoiksi.

Nopea Googletus näyttää, että Phuketissa on toista kymmentä McDonaldsia, lähinnä keskustassa ja Patongilla. BB-kingillä viitattanee kuitenkin Burger Kingiin, joita on Patongilla 5 ja muualla lisää.

Itse jättäisin kyllä nämä silti väliin ja söisin kunnon ruokaa.

Tämän takia on parempi käyttää Uberia tai Grabia Thaimaassa. Ei tarvitse sanoa sanaakaan, hinta on edullisempi. Bangokissa nuo ei eivät toimi aivan yhtä hyvin silloin, kun on isot leveät monikaistaiset tiet... auton bongaaminen usemman kaistan ylitse ja lisäksi se on helposti väärällä puolella eli pelisilmää mihin auton haluaa tulevan. Ja samaan aikaan normaaleja takseja menee ohi pari tusinaa, kun tilattu auto yrittää ruuhkassa päästä luoksesi. Eli ota auto paikkaan, johon sen on helppo päästä eikä kaistoja ole montaa sekä sieltä pääsee fiksusti haluamaasi suuntaan. Pienemmissä kaupungeissa, jossa kaistoja ei ole tusinan vertaa eikä niin paljon ruuhkia, toimii paljon paremmin. Tuk-tuk pyytää helposti 2-4 kertaisia summia noihin verrattuna.

Bangkokin liikennettä en kyllä itse kutsu vielä mielipuoliseksi -- kannattaa matkustaa enemmän, niin oppii arvostamaan hallittua kaaosta. :)

Hmm, pitääpä ensi kerralla kokeilla normi taksin sijaan. Joo jos monikaistaselta rupeaa bongailemaan, niin varmasti haastavaa saada, luulisi kuitenkin tavalliselta 2-kaistaselta olevan yhtä helppoa kuin taksin vinkkaaminen. Ja varmaan kätevin tilata se hotellin pihaan. Luulen, että salimatkat tulisi sillä tehtyä jos samaan hotelliin menen kuin aiemmin. Normitaksit kyllä ymmärsi perushommat, jos halusin kyydin bts asemalle, lähimmälle ostoskeksulle yms mutta pienemmät paikat ja salille pääse oli hankalaa, edes gps kanssa tuntui homma tökkivän.

Mutta mites tuo homma käytännössä tehdään?

No ei tietenkään Bangkokin liikenne varmaan sieltä pahimmasta päästä ole, mutta kaikki on suhteellista. Suomen liikenteeseen tottuneelle, se meno siellä tuntui melkosen hurjalle.

Nopea Googletus näyttää, että Phuketissa on toista kymmentä McDonaldsia, lähinnä keskustassa ja Patongilla. BB-kingillä viitattanee kuitenkin Burger Kingiin, joita on Patongilla 5 ja muualla lisää.

Itse jättäisin kyllä nämä silti väliin ja söisin kunnon ruokaa.

Karon eikä kata beachillä, missä hotellimme oli ollut kyllä yhtään burgeriketjua. Juuri sieltä tulleena voin tämän kertoa. Ja mitä noihin cover rääkymisiin tulee niin on hieman eriasia kuunnella kaikkia ns "hittejä" illasta toiseen kuin Meksikossa, missä joku katusoittopumppu veivasi jotain paikallisia kansanlaulujaan. Tosin minäkin olisin jättänyt burgeriketjut väliin vaikka olisikin ollut. Nälän sai pois kun tilasi kaksi annosta, mutta silti ruoka oli pahaa ja ravintoköyhää pää-asiassa. Thaimaan nämä paikat eivät ainakaan olleet mitään pihvipaikkoja tai runsas proteiinipitoisen ruoan paikkoja. Jos pihvipaikan löysi niin ne oli järjestäen paskoja. Haita tuli syötyä, mutta onneksi se ei ollut minua varten pyydystetty:)

Mutta mites tuo homma käytännössä tehdään?

Uberillä ja Grabilla (hieman edullisempi) on softat kännykkään eli paikallinen SIM-kortti on hyvä lisä, mutta käytännössähän joka liikeessä ja hotellissa jne. on verkko, jota voi tarvittaessa hyödyntää. Softa puhelimeen, vähän tietoja sinne ja sitten laittamaan paikkaa karttaan, johon haluat taksin tulevan ja johon menevän. Uberilla saat hinnan tässä vaiheessa (tilattaessa) etukäteen ja sen voi maksaa sitten joko käteisellä tai etukäteen softaan syötetyllä luottokortilla - näin kuljettajan kanssa ei tarvitse edes keskustella rahasta saati antaa sille korttia. Grabilla suurin piirtein samalla tavalla, mutta hinta ei muistaakseni ollut aivan sidottu etukäteen, mutta keskimäärin vähän edullisempi. Koska olet syöttänyt myös kohteen kartalle, niin käytännössä kuljettajan kanssa ei tarvitse kommunikoida yhtään. Moni kuljettaja seuraa kuitenkin GPSn reittiä orjallisesti, jottei tulisi sanomista "kiertoteistä" jne. varsinkin Grabilla, mutta se GPSn antama reitti ei välttämättä ole ainakaan nopein. Kuljettajan saapumista voi seurata kännykästä eli tällöin se on myös helpompi bongata.

Mutta kuten sanoin, niin on helpompi laittaa se paikka selkeästi jollekin pienelle kadulle tai vaikka siihen hotellin pihaan, jolloin ei tarvitse ihmetellä kun kuljettaja on väärällä puolella isoa katua. Eli jos jotain parannusta softaa toivoisi, niin jos vielä softan tarkkuus riittäisi siihen, että voi selkeästi osoittaa kummalta puolelta katua haluaa kyytiin. Sen kuljettajan bongaaminen on sitten oma haasteensa, mutta molemmathan näkevät ruudulla toisensa.

Lentokentille menoa kannattaa kuitenkin "varoa", koska niissä ainakin Uberilla voi olla kiinteä taksa jossain kaupungeissa, joka ei riipu matkan pituudesta tai muustakaan... eli lentokentän viereen pääsee vaikka noin 50 Bathilla, mutta ihan lentokentälle asti matka maksaakin 200 Bathia (joka toki sekään ei ole paljon, mutta...). Kaupungista riippuen lentokentät voivat olla sellaisia, että niille ei siis näillä kannata matkustaa, jos on tarkan markan vartija.

Thaimaan nämä paikat eivät ainakaan olleet mitään pihvipaikkoja tai runsas proteiinipitoisen ruoan paikkoja. Jos pihvipaikan löysi niin ne oli järjestäen paskoja. Haita tuli syötyä, mutta onneksi se ei ollut minua varten pyydystetty:)

No thaimaalainen pihviravintola on kyllä jotain, mitä et maailmalta löydä. Thaimassa oleva "muunmaalainen" pihviravintola on kyllä vielä mahdollisuuksien rajoissa. Yksi hyvä vaihtoehto, jota ei käytännössä ole kuin isommissa kaupungeissa tällä suunnalla ja näin ollen Thaimassakin taitaa olla vain Bangkokissa voisi olla argentiinalainen pihviravintola El Gaugho. Itse olen syönyt Hanoissa ja on kyllä parasta lihaa mitä olen eläessäni tähän mennessä syönyt. Toki jos Thaimaassa on tottunut saamaan ruuan pöytään satasilla, niin täällä ladotaan pöytään tonneja helpostikin, mutta valittavana on käytännössä kolmea-neljää erilaatuista pihvilihaa ja annoskoot eivät käytännössä ole rajoitettu eli jos haluat 2 kg pihvin, niin sen saa (kypsänä he haluavat sen kuitenkin pilkottavan pienempiin osiin). Pihviravintolan tapaan myös kaikki lisukkeet ja kastikkeet tilataan erikseen eli jos haluat vain lihaa, niin se ei ole ongelma täällä.

Näyttää El Gaugho rantautuneen Eurooppaankin, mutta näyttää olevan hieman rajoitetumpi menu tarjolla kuin tällä suunnalla maailmaa.

Thaimassa oleva "muunmaalainen" pihviravintola on kyllä vielä mahdollisuuksien rajoissa.

Ulkomaalaisen omistuksessa oleva ravintola. Niissä olen syönyt mitä erinomaisimpia pihvejä Taikuissa. Ja liha on tuotettu Uudesta Seelannista tai Ausseista, ei lähiviljelmän pystyyn kuolleesta nälkiintyneestä nautaelikosta. Hinta viisinkertainen paikalliseen verrattuna, mutta on takuulla hyvää ja mureaa lihaa. Mun mielestä lomaa ei kannata pilata sniiduilulla. Sitä voi tehdä arkenakin. Riippuu tietysti, onko 50 viikkoa hyvää parempi kuin 2 viikkoa erinomaista.

Pattayalla olin viimeksi n.7v sitten silloin siellä oli pihvipaikkoja useampikin, mieleen jäi ainakin El Toro ja sitten joku ruotsalainella nimellä varustettu paikka.
Molemmissa sai kunnon lihaa ja punkkua.
Kunnon nautaa ei thaimaassa juurikaan kasvatella mutta kanaa, kalaa ja sikaa saa kyllä vatsan täydeltä.

Kaksi kerta thaikuissa käynyt. Ekalla reissulla kaikki oli ok kunnes käytiin länkkäreiden pihvipaikassa. Sieltä kunnon ruokamyrkytykset ja sairaalareissu.
Tokalla kerralla syötiin pelkissä paikallisissa paikoissa eikä mitään ongelmia.

Muutenkin ihmetyttää miksi pitää chateau briandia päästä thaikuissa vetään, kun yksi maailman parhaista keittiöistä TUOREENA saatavilla pilkkahintaan.

kun yksi maailman parhaista keittiöistä TUOREENA saatavilla pilkkahintaan.

Ehkä ei ole kyse rahasta tai tuoreudesta, vaan siitä, mistä pitää. Kaikki eivät pidä taikkukeittiöstä (korianteri, inkivääri, keltainen curry, kookos, vain muutamia epämieluisia nimetäkseni :) ), esim. minä en pidä. En matkusta/lomaile ruoan takia. Silti pystyn syömään taikkuruokaa (ja olen syönyt sitä kahtena päivänä kolmesta), enkä ole koskaan Taikuissa ollut ruoan takia tyytymätön, vaan olen jopa tietoisesti opetellut syömään "epämieluisia" ruokia, ja olen kotonakin tehnyt vieraille mm. jotain korianterimyrkkyä (hyvin pitkälti maailman pahin maku ruuassa ellei pilaantumista lasketa :) ) sisältävää, koska mulle ei ruoan ei-mieluisa maku ole kriittistä, jos voin antaa jollekin muulle hyvän kokemuksen.

Suositut

Back
Ylös Bottom