Thaimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nicho
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä ei ole kyse rahasta tai tuoreudesta, vaan siitä, mistä pitää. Kaikki eivät pidä taikkukeittiöstä (korianteri, inkivääri, keltainen curry, kookos, vain muutamia epämieluisia nimetäkseni :) ), esim. minä en pidä. En matkusta/lomaile ruoan takia. Silti pystyn syömään taikkuruokaa (ja olen syönyt sitä kahtena päivänä kolmesta), enkä ole koskaan Taikuissa ollut ruoan takia tyytymätön, vaan olen jopa tietoisesti opetellut syömään "epämieluisia" ruokia, ja olen kotonakin tehnyt vieraille mm. jotain korianterimyrkkyä (hyvin pitkälti maailman pahin maku ruuassa ellei pilaantumista lasketa :) ) sisältävää, koska mulle ei ruoan ei-mieluisa maku ole kriittistä, jos voin antaa jollekin muulle hyvän kokemuksen.

Thaikkukeittiö on paljon muutakin kun curryt ja kookospaskat.

Koitas piruuttain esim cashew kanaa. Se tehdään kiinalaisesta hoi sin soosista ja tamarinditahnasta.
Se on käsittääkseni thaikkuversio kiinalaisesta kung paosta.

Toinen lempparini on satay, eli kanaa maapähkinä kastiikkeella

Erittäin hyvää.

Ja mitä korianteriin tulee.. aluksi inhosin sitä..maistui aivan pesuaineelle. Nykyään taas valitan jos kaupasta saatu ei maistu tarpeeksi pesuaineelta :D
Suomalaiset yrtit useasti kun maistuvat aika laimeille.

Mutta näin neuvona, että jos maa on tunnetusti vähänaudanlihainen ja lähes maidoton, niin aika hyvä sauma on saada kuolemantaudit niitä etsiessä.
Jos haluatte länkkäriä, niin menkää mielummin sit vaikka mäkkiin tai pizzahuttiin, niitäkin kun on valitettavasti jo noihin tysiin pukannut.

Sizzlerissa tuli käytyä melko usein kun tuolla asusteli.
Etenkin se salaattibuffa jonkun piffin kaveriksi.

Olen Taikuissa syönyt ylipäätään "kaikkea". Edellä mainitsin maut, joista en pidä, mutta joita silti toisinaan totuttelumielessä syön. Sika- ja nautamuonat ovat yleensä raaka-ainelaatunsa puolesta huonoimpia. Kalat, ravut, yms. yleensä hyviä paitsi (mausteprofiiliensa takia) keitoissa. Fried rice oikein mainiota perushuttua. Aasialaisen ruuan "ongelma" on se, ettei sitä voi syödä mahaansa täyteen, koska se harvoin maistuu herkulliselle. Sillä pärjää ja nälkä lähtee, mutta ahmia en sitä voi.

Koitas piruuttain esim cashew kanaa. Se tehdään kiinalaisesta hoi sin soosista ja tamarinditahnasta.

Olen koittanut, luultavasti tuhat kertaa, on hyvää.

Toinen lempparini on satay, eli kanaa maapähkinä kastiikkeella

Sisältää helposti inkivääriä ja kookosmaitoa, ei välttämättä ole mieluisaa.

Ja mitä korianteriin tulee.. aluksi inhosin sitä..maistui aivan pesuaineelle. Nykyään taas valitan jos kaupasta saatu ei maistu tarpeeksi pesuaineelta :D

Kaikkeen pystyy totuttautumaan, jos haluaa.

Suomalaiset yrtit useasti kun maistuvat aika laimeille.

Iisimpiä ovat, eivät silti mun ykkösjuttu nekään.

Jos haluatte länkkäriä, niin menkää mielummin sit vaikka mäkkiin tai pizzahuttiin, niitäkin kun on valitettavasti jo noihin tysiin pukannut.

Hyvää vaihtelua kerran viikossa.

Makuaisti on tosiaanki ku persläpi jokaisella omansa, minä olen thaikuissa aina ähkynä kun tulee syötyä kokoajan jotain ku kaikki on hyvää. Korianteri oli minustakin joskus pahaa mutta nykyään silppuan sitä suomessakin vähän väliä johonki.

Vuosituhannen alku vuosina kun tuli rouvan kanssa vietettyä pitkiä aikoja täällä koratissa niin länkkäri safkaa ei saanut juuri mistään. Silloin rupesi thai ruoka aika ajoin tökkimään ja the Mall:in sizzler oli sitten the mesta vaihtoehto b olikin sitten yöbussi pattayalle tankkaamaan perunaa ja lehmää.
Nykyään länkkäripikaruokaa sekä muuta epäterveellistä löytyy jo joka torilta.

Mua alkanyt nyt tosissaan kiinnostamaan Thaimaassa pidempi oleskelu töiden merkeissä tai jopa pysyvä muutto. Maaliskuussa uusi reissu edessä, mutta haluan matkailua enemmän. Onko täällä kenelläkään kokemusta kyseisenlaisesta elämänmuutoksesta? Bangkokissa siis tarkoituksena ois työskennellä. Mitä duunia tuolta länsimaalaisena voi löytää helposti? Mollin sivuilta kun katselin, niin puhelinmyyjiähän sinne tuntuu johonkin suomifirmaan olevan hakupäällä kokoajan, ja kyllähän sillä palkalla Thaimaassa eläisi. Minkälainen vuokrataso Bangkokissa, ilmastoitu asunto? Mitä muuta kaikkea kannattaa ottaa huomioon jos tuonne haluaa muuttaa? 3 viikon aikana mitä siellä olin, niin tykästyin kovasti ja sen perusteella normaali arkielämä ei olisi hassumpaa siellä.

Sizzlerissa tuli käytyä melko usein kun tuolla asusteli.
Etenkin se salaattibuffa jonkun piffin kaveriksi.

Sizzler oli kyllä viikottainen ystävä. Business toimii niin, että 199 thb kattaa sen salaattibuffan alkukeittoineen ja -spagetteineen, oikein hyvä paketti, rouva otti useimmiten vain sen. Listalta tilasin jonkin 300 thb kanafileruoan uuniperunoineen, jolloin salaattibuffa oli mulle alku- ja väliruokakin :)

Sizzler eroaa positiivisesti salaattitarjonnallaan, australialainen ketju kun kai on. Kanaa ja riisiä sekä muita all-you-can-eat -buffetteja tuli kuitenkin vastaan koko ajan.

Sizzler oli kyllä viikottainen ystävä. Business toimii niin, että 199 thb kattaa sen salaattibuffan alkukeittoineen ja -spagetteineen, oikein hyvä paketti, rouva otti useimmiten vain sen. Listalta tilasin jonkin 300 thb kanafileruoan uuniperunoineen, jolloin salaattibuffa oli mulle alku- ja väliruokakin :)

Sizzler eroaa positiivisesti salaattitarjonnallaan, australialainen ketju kun kai on. Kanaa ja riisiä sekä muita all-you-can-eat -buffetteja tuli kuitenkin vastaan koko ajan.
Thaikuissa on muuten rehupuoli tosi huonosti edustettuna, Suomessa ei niin huonoa kuppilaa olekkaan jossa ei olisi erillistä vapaata salaattia tarjolla.

Minkälainen vuokrataso Bangkokissa, ilmastoitu asunto? Mitä muuta kaikkea kannattaa ottaa huomioon jos tuonne haluaa muuttaa? 3 viikon aikana mitä siellä olin, niin tykästyin kovasti ja sen perusteella normaali arkielämä ei olisi hassumpaa siellä.

Ihan hintatasoon voisi tutustua aluksi tällaisen sivuston avulla: https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Bangkok ja tarkempaan analyysiin pääsisi varmaan, kun etsisi sopisia expatteja paikan päältä ja kyselisi heiltä (tai ennakkoon tietenkin verkossa). Työn tekeminen onkin sitten aivan toinen juttu eli kannattaa perehtyä tosissaan työlupa -juttuun ellei sitten paljon kerjää hankaluuksia itselleen. Alkuun pääsee tällä: http://www.thaiembassy.com/thailand/working-thailand.php Oleellista on siis, että ensin pitäisi tehdä työtä, joka ei vie työpaikkoja paikallisilta.

Oletko jo päässyt pidemmälle suunnitelman kanssa? Kirjoitit tämän jo muutama viikko sitten.

Thaikuissa on muuten rehupuoli tosi huonosti edustettuna, Suomessa ei niin huonoa kuppilaa olekkaan jossa ei olisi erillistä vapaata salaattia tarjolla.

Näinhän se tavallaan on, mutta jos thaikkuruokia söisi enimmäkseen, niin rehupuoli tulis aika hyvin täyteen varmaan ilman erillisiä salaattejakin. Vihannesten syöminen sellaisenaan ei ole thaikujen juttu, mutta onhan sitä vihreää kaikessa enempi tai vähempi mukana, esim. se korianteri on erittäin terveellistä vihreää. Thaikut syö hedelmiä sitten jos jotain ei-lämmintä kasvispuolta pelkästään. Suosituin salaattikin on hedelmäpohjainen, papaijasalaatti eli som tam. Onhan siinäkin tomaattia ja vihreitä papuja, som tam vaan aterian kylkeen, papaiini sulattelee vattassa lihatkin paremmin. Thaikkuruokia syödessä kannattaa ottaa tolleen joku enempi kasvispitoinen lautanen mukaan, parasta thaikkuruokailussa mun mielestä on se, että voi kokeilla monia juttuja ja jakaa niitä safkoja.
Jos haluaa paljon lihaa, kasviksia ja ahtomätön niin voi kokeilla "thai barbeque" (muu krata) paikkoja, taitaa olla yleensä n. 200 bahtia, all you can eat, liha/kala/kana/seafood kaikkea yleensä tarjolla maksoja ja sisäelimiä myöten ja kasviksiakin reilusti, ei välttämättä broccolia, mutta saattaa sitäkin olla. Siinä potan reunalla keitellään ja keskellä "grillataan" lihoja, ihan kivaa tekemistä jos vaikka jonkun paikallisen mamman kanssa menee, tykkäävät varmasti.

Joo eli muutto lähenee. Tuli mieleen tuo lisäravinnepuoli. Sieltä en osta, koska tuntuu olevan melko tyyristä. Viimeksi joku 1,5kg herapönttö oli jotain 65e.

Eli mitenhän tämä toimisi, jos ostaa täältä nyt alkuun esim. 3kk tarpeisiin kaikki, ja iskee omaan matkalaukkuun ne? Eikai tuossa pitäisi ongelmia olla kun kaikki purnukat/pussit avaamattomina pakkaa? Viime kerrallakin oli kyllä vitamiinit, treenilaturit, hiilarit yms mukana vaatteiden seassa ja ei ollut ongelmia, osa oli valmiiks avattujakin. Tuuria vai ei, ajattelin kysäistä josko jollain olisi enemmän kokemusta näiden raahaamisesta Thaikkuihin.

Varsinkin viher yms marjajauhoja kiinnostaisi ottaa reilusti mukaan, koska siellä hevipuolen syöminen saattaa vähemmälle jäädä.

Joo eli muutto lähenee. Tuli mieleen tuo lisäravinnepuoli. Sieltä en osta, koska tuntuu olevan melko tyyristä. Viimeksi joku 1,5kg herapönttö oli jotain 65e.

Juu.. mitä itse olen yleensäkin tuolta suunnalta löytänyt, niin tavara on Amerikkalaista alkuperää. Huomattavan edullisesti sitä siis kuljettaa täältäkin. Pitää kuitenkin muistaa, että parin kuukauden tarpeetkin voi olla jo useita lisäkiloja matkatavaroihin eli sitä kannattaa hieman miettiä. Itse ottaisin mukaan myös ainoastaan avaamattomia pakkauksia jo ihan senkin takia, että eivät todennäköisimmin aukea vahingossa ja sellaisia, missä tekstit ovat myös englanniksi. Lisäksi myös jotain, jolla pussit/purkit voi varmasti sulkea, jos joku tulli tms. ne avaa matkan aikana... proteiinijauhot ympäri matkalaukkua on mukava aloitus siellä.

Mistä meinasit hankkia parin kuukauden päästä? Tai mikäli eläminen on muuten kokonaisuutena edullisempaa, niin mitä merkitystä muutaman kympin ylimääräisellä kuukausikustannuksella on?

Kaksi matkalaukkua + käsimatkatavarat sisältyy lippuun, niin uskon riittävän. Kauheasti kun en muuta täältä mukaan ota, jonkin verran vaatetta, treenikamat ja läppäri.

En tiedä, kaveri ostaa suomesta ja lähettää sit 2-3kk välein satsin mulle :ROFLMAO: Tosiaan eihän se talous varmaankaan siihen kaatuisi jos sieltä hommaisi, mutta kun on tietyt tuotteet ollut käytössä niin mieluiten pysyttelis samoissa... Sieltä sitten apteekista lisäreserviä jos tarve...:sneaky:

Muscle Factory kiinnostaisi kotisaliksi ottaa. Tosin hotelli on suht kaukana (phaya thai alue),hotellin otin pariksi ekaksi viikoksi ja sitten asuntoa katsomaan. Mutta asuntoakaan tuskin ihan tuolta suunnalta otan missä tuo sali sijaitsee. Mutta, jos katsoin oikein niin Bang chakin Bts asema on reilun 1km päässä salilta, joten sittenhän sinne meno sujuu ainakin aluksi kätevästi. Hotelli kun sijaitsee n. 500m bts saphan khwaista.

Muscle Factory kiinnostaisi kotisaliksi ottaa. Tosin hotelli on suht kaukana (phaya thai alue),hotellin otin pariksi ekaksi viikoksi ja sitten asuntoa katsomaan. Mutta asuntoakaan tuskin ihan tuolta suunnalta otan missä tuo sali sijaitsee. Mutta, jos katsoin oikein niin Bang chakin Bts asema on reilun 1km päässä salilta, joten sittenhän sinne meno sujuu ainakin aluksi kätevästi. Hotelli kun sijaitsee n. 500m bts saphan khwaista.

Nuo 500 m ja 1 km ovat ikuisuuden pituisia matkoja tuolla helteellä kävellen. Katsoisin siis oikeasti jotain lähempää... toinen mitä et ilmeisesti ole miettinyt on skootteri -- ihan ylivoimaisesti nopein tapa liikkua paikasta toiseen varsinkin keskipitkillä etäisyyksillä, jos nuo BTS asemat eivät ole juuri kohdillaan. Aluksi varmasti jännää, mutta kaikkeen sitä tottuu.

Se on totta se, mopotaksilla itse töihin kuljin BKK:ssä. Normaali taksi on ihan hirveetä kuraa, ellei kulje vaan jotain kaupungin ulompia laitoja.
Omaa ei tullut hankittua, osittain ehkä senkin pelossa että ei siellä ulkomaalainen kovin helpolla pääse jos onnistuu johonkin kolaroimaan.
Mopotaksi vielä puoli-ilmainen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom