Thaimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nicho
  • Aloitettu Aloitettu
Joo mittari taxin saa toki vielä mistä vaan kyliltä ongelmitta mutta lentokentältä ei, ilmiöhän on tuttu monista euroopankin kaupungeistakin.
Kiinteä hinta koska vaihtoehto on julkien skytrain tai dösät,niin sitä taxilla rahaa tehdään.
Aikoinaan kypsyin Phuketissakin siihen kalliiseen monopoliin mitä harrastavat olikos se rantojen väli minm.400 luokkaa.
Bkk:n takseissa on sisällä hinta taulukko könttämatkoista koko päivä maksoi 2000 bat +tietullit (oletan)
Eli kun joudut pulittaan lentokentältä hotelliin kesto n.45min sen minimi 500bat perheenä 700-900bat niin vituttaahan se.
Ihan sama kiva kaupunki silti:) ottaa vähän samsoomia ja hong tongia niin murheet kaikkoaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä ollaan, Koh Sametilla.

Olin Bangkokissa lauantaina 19.1 klo 09.05 paikallista aikaa. Klo 10.00 aikaan istuin jo taksissa matkalla Ekkamain busiterminaaliin. Aiemmin olen kulkenut sinne bussilla, mutta nyt lentokentän infopisteestä sanottiin, että bussi on peruttu eikä sellaista missään näkynytkään. Otin siis taksin, joka laittoi mittarin päälle ja hinta oli 250 bahtia. Kuski taisi siitä huolimatta huijata hinnassa.

Bussiterminaalissa ostin avoimen meno-paluulipun Koh Sametille (406 baht). Busseja lähtee tunnin välein. Se piti sisällään bussimatkat Bangkok-Ban Phe-Bangkok sekä lauttaliput Ban Phe-Koh Samet-Ban Phe. Koh Sametin päässä ei tarvinut maksaa mitään lavataksikyydistä hotellille. Pelkkä avoin meno-paluulippu ilman lauttalippuja olisi maksanut 306 bahtia. Bussikyyti kesti 3h 45 min. Bussin päätepysäkiltä käveli muutaman minuutin satamaan. Ban Phen satamassa Koh Sametille meneviltä turisteilta otettiin 200 bahtia "puistomaksua". Venematka Koh Sametille kesti 40 min (viimeinen vene taitaa lähteä n. klo 17.00). Olin perillä hotellissa joskus klo 16.00.

Mun hotellihuone (Chilli Hotel & Restaurant) on ihan ok ja siisti. Rakennuksen kolmannessa kerroksessa "luhtitalotyyppisesti"oleva huone, jonka edessä ulkona on kaikkien huoneiden edestä kiertävä "sisäpihaparveke" (ei ulkopihaa näkyvissä), jossa jokaisella huonella on oma pöytä ja tuolit. Mulla on huoneessa parisänky, jossa on hyvä nukkua. Ulos johtava ovi ja koko seinä on lasia, jonka eteen on vedettävä verho, jos meinaa ilkosillaan pörrätä. Jääkaappi, ilmainen Wi-Fi, ilmastointi ja tuuletin löytyvät. Suihkusta tulee hyvällä paineella vettä. Hotellin alakerrassa on ravintola, mutta mulla ei kuulu aamiaista hintaan. Sit tossa alla on joku hierontapaikka. Respaaan voi jättää arvokkaammat tavarat. Hotelli sijaitsee "pääkadun" varrella vähän vajaa kilsan päästä satamasta. Rantaan (Saikaew Beach) kävelee viitisen minuuttia. Rantapeti maksoi yhden paremman resortin edessä 100 bahtia. Rannat ovat sellaista suhteellisen mukavan näköistä ja tuntuista vaaleaa puuterihiekkaa. Rannoilla on tarjolla erilaisia vesiaktiviteetteja.

Toi "pääkatu" on hyvin vaatimaton, jonka varrelta saa kaiken tarvittavan. Siinä on ruokapaikkoja, kauppoja, jokunen baari, muutama internet-paikka, hierontapaikkoja, hotelleja/hostelleja, muutama pankkiautomaatti, ruokakärryjä, mopovuokraamoa jne... Rannalla on ravintoloita, hotelleja, bungalowejaja aika hyvin täältä tuntuu saavan huoneita ilman ennakkovarausta... Täällä ei ole baareissa sellaista discojumputusta, vaan chillailumeininki. Tai no yhdestä baarista Saikaew Beachilla kuului jotain jumputusta ja jengi tanssi. Ja tuolla vähän matkan päässä (200-300m) Saikaew Beaschista Ao Pai-rannalla pitäisi kait olla joku tanssipaikka kartan mukaan.

Täällä on rannoilla lyhtyjä, Fire Show-meininkiä ja jengi lennättää taivaalle tulilyhtyjä. Rannoille on levitetty mattoja, tyynyjä, patjoja ja pöytiä, joiden ympärillä jengi makoilee ja istuu. Syövät, juovat ja polttavat vesipiippua. Jengi syö rannalla noin klo 18-20 välillä ja ruokapaikat alkavat mennä kiinni viimeistän klo 22.00. Luulen, että pisimpään auki olevat baarit menevät kiinni ehkä klo 01.00, kuten muuallakin Thaimaassa virallisesti. Epävirallinen meininki on sitten erikseen. Täällä kuulee liian paljon venäjän kieltä. Lisäksi täällä kuulee ruotsin kieltä ja saksaa. Turisteja on, mutta koska paikka on pieni, niin ei järjettömiä määriä. Thaimaalaiset käyvät itse lomailemassa täällä viikonloppuisin.

Vuokrasin mopon, josta pyydetiin 250 bahtin päivävuokraa. Mä vuokrasin mopon kahdeksi päiväksi 400 bahtilla. Bensoja ei tartte ostaa, kun tää saari on niin pieni, ettei sitä pahemmin kulu. Pyysivät vuokraamossa 1000 bahtin vakuutta moposta, jos ei ole esittää passia. Mä esitin passin, joten ei tarttenut maksaa. Olisivat halunneet passin pantiksi, mutta en suostunut antamaan. Annoin kopion. Sametin tiet ovat tosi huonot ja kuoppaiset, joten ajonopeuden joutuu pitämään tosi hiljaisena. Muutamassa kohdassa tiehen on laitettu jotain asfaltilta muistuttavaa.

Tunnin öljyhieronta maksaa 250-400 bahtia paikasta riippuen. Vesipullo maksaa 10-20 bahtia. Olut taisi maksaa n. 60 bahtia. Kadulla olevista ruokakärryistä saa vartaissa olevia ruokia 10-25 bahtilla. Ruoka-annokset (keskihintaiset) ravintoloissa maksavat n. 80-180 ja siitä ylöspäin. Aika normaalihinnat, kuten muissakin Thaimaan turistipaikoissa. Täällä ei ole mitään sellaisia kauppoja, josta tekisi mieli ostaa yhtään mitään. Muutamissa kaupoissa on myynnissä jotain muovisia varvastossuja, pyyhkeitä, t-paitoja, bikineitä ja rantajuttuja. Ihan perusturistikrääsää. Pakkomyyntiä täällä ei juurikaan esiinny, mutta rannoilla on kaupustelijoita.

Tää paikka on ihan jees max viikon oleiluun. Tai mulla näin, koska en jaksa koko aikaa vaan makailla. Olen täällä itse neljä yötä (riittävä aika) ja keskiviikkona palaan bussilla Bangkokiin. Aion kierrellä mopolla saarta ja huomenna tänne tulee yksi suomalainen daami, johon tutustuin bussissa. Pörrään varmaan sen kanssa. Täällä ei pahemmin ole mitään erityistä nähtävää. Tämä ei ole mikään biletyspaikka, vaan sopii paremmin pariskunnille, kuhertelijoille, perheille ja sellaisille nuorille, jotka haluavat chillailla. Maksullisia naisia tai tyttöbaareja täällä ei näy, elleivät sitten lomaile jonkun länkkärin käsikynkässä täällä.

Itse olin 3pv tuolla sametilla Malibu bungalowi hotellissa. Ei oikein itseä napannu tuo paikka, tosin en kiertäny paljoo mestaa. Aika möykkystä oli noi ajotiet tuolla, ei ollu ollenkaan asfalttitietä :D Päivän pörräilin tollasella pikku crossipyörällä. Välillä vähän tuli itku silmään kun yksin istuin rantatuolissa ja kahtelin niitä tulikeppejä heitteleviä lapsia ja taustalla soi Titanic ym romanttinen musiikki.. Tosin olihan siellä mukava vaan olla ja ottaa aurinkoa, kerran kävin snorklaamassa pikaveneellä. Mielestäni pariskunnan rentoutumispaikka.

Tässä ensi talven matkakohdetta alustavasti pohditaan, ja thaikut ois yks mahdollinen vaihtoehto. Mukaan lähtee tuolloin 4v nappula joten Pattaya on ainakin poissuljettu. Pohdin tässä, että kuinka paljon tuolla maksaa majoitus ja eläminen? Lähinnä siis peilaan nyt sitä, että paljonko säästää omatoimimatka vs pakettimatka. Viikon reissu tonne näyttäis pakettimatkana olevan alkaen n. 3250e, 2 viikkoa n. 3750e. Finskiltä suorat lennot Bangkokiin n. 2200e.

En siis henkilökohtaisesti kauheasti arvosta matkaoppaan läsnäoloa. Paljonko tuolla palaa rahaa elämiseen? Vertailun vuoksi viikon reissulla kanarialla tais mennä ruokiin jotain 110e / päivä.

Ja minnepäin lähtisitte?

Sapuskat on Thaimaassa halpoja. Eurolla saa hyvän sapuskan muovituolipaikassa, kahdella sen saa jo hienossa ravintolassa. Mäkkärissä sitten hamppari-ateria jotain 3 euroa.
Lisäksi kun hotellit on kohtuuhintaisia eikä eläminen ole kallista, onkin usein niin että 1vk Kanarialla maksaa saman kuin 1kk Thaimaassa, jos nyt jotkut Kanarian äkkilähdöt lasketaan pois joissa kokkailaan omat sapuskat huoneistohotellissa.

Itse en lähtisi Phukettiin kun se on liian turistipaikka. En tosin käy Kanariallakaan. Monet tykkää kummastakin.

Lapsen kanssa matkustamisessa pitää muistaa se ettei semmoisia Kanarialta ja Aurinkorannikolta tuttuja megalomaanisia allasalueita ja vesihuvipuistoja yleensäottaen Thaimaassa ole.

Miksi ei Pattaya? Eihän se mikään paras rantakohde Thaimaassa ole, mutta kyllä sielläkin tekemistä riittää. Ne lieveilmiöt on lähinnä illasta siellä keskusalueella. Esim Jomtiemilla ei nyt sen kummempaa ole kuin muuallakaan Thaimaassa ja rantakin hiukan parempi kuin se keskusalue.

Ja nykyään pakettimatkoilla ei kyllä paljoa oppaita näy. Hyvä kun bussiin edes tulevat lentokentällä. Itse aikoinaan vastustin pakettimatkoja mutta nyt kun muutamalla on käynyt perheen kanssa niin se on lähinnä oman pään sisäinen asia oletko pakettimatkalla. Sen verran näkymätöntä on oppaiden panos ollut.

Sapuskat on Thaimaassa halpoja. Eurolla saa hyvän sapuskan muovituolipaikassa, kahdella sen saa jo hienossa ravintolassa. Mäkkärissä sitten hamppari-ateria jotain 3 euroa.
Lisäksi kun hotellit on kohtuuhintaisia eikä eläminen ole kallista, onkin usein niin että 1vk Kanarialla maksaa saman kuin 1kk Thaimaassa, jos nyt jotkut Kanarian äkkilähdöt lasketaan pois joissa kokkailaan omat sapuskat huoneistohotellissa.

Itse en lähtisi Phukettiin kun se on liian turistipaikka. En tosin käy Kanariallakaan. Monet tykkää kummastakin.

Lapsen kanssa matkustamisessa pitää muistaa se ettei semmoisia Kanarialta ja Aurinkorannikolta tuttuja megalomaanisia allasalueita ja vesihuvipuistoja yleensäottaen Thaimaassa ole.
Mihinpäin sitten suosittelisit? Juuri ne pahimmat rysät voisi kyllä kiertää kaukaa, jos mahdollista. Se riittää kun on ranta lähellä, ehkä lasten uima-allas hotellissa mutta en tiedä onko sille lopulta tarvetta.

Krabi / Ao Nang?

Koh Lanta soveltuu hyvin perheille ja varmasti myös Krabi. Lantalla on ainakin paljon pariskuntia ja perheitä ja lapsia näkyi erinäisissä harrasteissa siellä. :) Meno leppoisaa, prostituoituja ei ole eikä biletystä. Huolimatta omasta statuksestani sinkkuna ja yksin matkaavana on kyseinen saari ehdoton lemppari Krabin ohella. :) Juuri kotiuduin 17.1 vajaan kk Thaimaan reissulta.

Jos ei kaipaa biletystä niin Lanta on oikein hyvä ja edullinen paikka:). Saari on iso ja sitä on mukava kiertää vaikka skootterilla. Liikenne on rauhallista. Lantalta saa myös ostettua kaikenlaisia päiväretkiä jos ei jaksa rannalla oleskella. Paras reissu ehdottomasti oli, kun käytiin pikaveneellä Koh Kradanilla (mieletön ranta ja tosi rauhallinen saari) ja snorklailtiin sekä "sukellettiin" vuoren/saaren sisäiseen laguuniin. Marraskuussa oltiin vaimon kanssa Krabilla, Raileyllä, Phi Phillä ja Lantalla. Krabi (Ao Nang) ei oikein iskenyt, eikä vietettykään siellä kuin pari päivää.

EDIT: jos puntille pitää päästä, niin Lantan long beachiltä löytyy Lanta Gym. Siellä kävin pari treeniä itse tekemässä.

Menisin lasten kanssa Koh Samuille rauhalliselle rannalle ja vuokraisin auton. Semmosia avo-Jeeppejä siellä viimeksi oli ainakin. Mutta mun käynnistä on aikaa. Esim. Choeng Mon tai Maenam rannat voisivat olla ok. Kannattaa huomioida sadekausi, mikä on Samuilla vähän hassusti.

Tai vuokraisin auton Bangkokin kentältä ja ajelisin Pattayan suuntaan jonnekin ei-turistipaikkaan. Pattayan ympäristössä on paljon nähtävää.

Ao Nangissa voi tulla jossain vaiheessa aika tylsää kun lapsen kanssa toi merelle lähtö, kiipeily, snorklaus jne on hieman no-go. Lisäksi ranta on aivan paska.

Oolrait. Mikäs on järkevin tapa siirtyä Bangkokista eteenpäin, ts. millaiset etäisyydet noiden mainitsemienne paikkojen välillä on (tai bangkokista?)

Hyvä puoli tuolla on ilmeisesti se että aika kivuttomasti pystyy siirtymään paikasta toiseen?

Mulle jäi kyllä Thaimaasta melko ristiriitaiset fiilikset. Tavallaan tosi jees, hyvää ruokaa ja kosteankuuma ilmasto, josta tällainen vilukissa tykkää. Mutta toisaalta jäi myös sellainen olo, että onko se kuitenkaan sen vaivan väärti matkustaa tuonne asti, kun tästä lähempääkin noita edullisia ja lämpimiä paikkoja löytyy? Että jos kaukomaille lähtee, niin kyllä se sitten sais melkeinpä olla sellainen paikka, missä ei suomea/ruotsia/saksaa/venäjää kuule ainakaan ihan heti. Eli ehkä sit just jotkut Hupen mainitsemat paikat autoillen. Vaikea myöskään uskoa, että Thaimaassa enää noita euron sapuskoja saisi nykyisellä kurssilla ainakaan turistipaikoissa sesonkina, vaikka toki Suomen hintoihin verrattuna syöminen edullista onkin.

Mulle jäi kyllä Thaimaasta melko ristiriitaiset fiilikset. Tavallaan tosi jees, hyvää ruokaa ja kosteankuuma ilmasto, josta tällainen vilukissa tykkää. Mutta toisaalta jäi myös sellainen olo, että onko se kuitenkaan sen vaivan väärti matkustaa tuonne asti, kun tästä lähempääkin noita edullisia ja lämpimiä paikkoja löytyy? Että jos kaukomaille lähtee, niin kyllä se sitten sais melkeinpä olla sellainen paikka, missä ei suomea/ruotsia/saksaa/venäjää kuule ainakaan ihan heti. Eli ehkä sit just jotkut Hupen mainitsemat paikat autoillen. Vaikea myöskään uskoa, että Thaimaassa enää noita euron sapuskoja saisi nykyisellä kurssilla ainakaan turistipaikoissa sesonkina, vaikka toki Suomen hintoihin verrattuna syöminen edullista onkin.

Ihan uteliaisuudesta; mitä lämpimiä ja edullisia paikkoja tästä läheltä löytyy, joita voi verrata Thaimaahan? Itse ainakin koen, että Thaimaa tarjoaa jo luontonsa puolesta jotain sellaista, mitä ei ihan kulmilta löydy. Tuohon lisäksi aktiviteetit, mm. sukellus, snorklaus, kalastus jne., jotka hoituvat suhteellisen edullisesti, niin ei siinä kanarian saaret paljon houkuttele (ja lennon kesto nyt ei ole kuin 4 tuntia/suunta tuohon verrattuna). Turistimestoista ei safkaa saa eurolla, se on selvä. Turistimestojen ulkopuolella, ei tarvitse mennä edes hirveän kauas varsinaisesta keskittymästä, niin sitä safkaa saa oikeasti jo edullisesti.

Parasta Thaimaassa on fiilis, halvat hinnat, takuulämmin ilma ja maailman paras ruoka. Tarviiko muuta? Kuten olen sanonut, en reissaa turistirysissä enkä high-seasonina tuolla (nykyisin en lainkaan), niin vaikea ottaa kantaa. Reppureissaajana ei-turistimestoissa Thaimaa on kyllä ehkä maailman paras maa.

IMO silloin aletaan olla oikeilla mestoilla, kun ravintolassa ei näy muita länkkäreitä ja ruokalistoja ei ole saatavilla englanniksi. Siinä saa jo jännätä mitä tulee lounaaksi syötyä.

edit. Lapsiperheille Lanta on rauhallisempi kuin Krabi/Ao Nang. Itse olen kokenut Changin ja Lantan aika samantyylisiksi saariksi. Changista on tosin jokunen vuosi aikaa, joten en tiedä onko se jo mennyt pilalle.

Sen verran tarkennan että sellaisista vesipuistohelveteistä pysytään kaukana ja suositaan vähän snadimpia / rauhallisempia hotelleja.

Ihan uteliaisuudesta; mitä lämpimiä ja edullisia paikkoja tästä läheltä löytyy, joita voi verrata Thaimaahan? Itse ainakin koen, että Thaimaa tarjoaa jo luontonsa puolesta jotain sellaista, mitä ei ihan kulmilta löydy. Tuohon lisäksi aktiviteetit, mm. sukellus, snorklaus, kalastus jne., jotka hoituvat suhteellisen edullisesti, niin ei siinä kanarian saaret paljon houkuttele (ja lennon kesto nyt ei ole kuin 4 tuntia/suunta tuohon verrattuna).
Tästä saattaisi olla parempi jatkaa jossain yleisessä matkakohteita käsittelevässä ketjussa. Vertailuun vaikuttaa niin pirun monta tekijää, kuten juurikin mihin aikaan pystyy lomailemaan ja millaisella kokoonpanolla. Jos tykkää vaan maata hotellissa altaan reunalla ja syödä hyvin ja halvalla, niin kyllä jotkut Egypti ja Turkki (varmaan kans Bulgaria, mutta siitä ei ole kokemusta) on varteenotettavia ja vertailukelpoisia lähemmän sijaintinsa takia. Ja etenkin jos tykkää vielä snorklailla ja sukellella, niin tuo Egypti. Johonkin Kanariaan verrattuna lentojen pituudessa ei ole suurta eroa, mutta merkittävämpi tekijä on mielestäni tuo aikaero. Siitä toipumiseen menee herkästi jokunen päivä per suunta.

Mut joo, ei ole tarkoituksena mitenkään dissata Thaimaata. Enemmän jäin kait vain kaipaamaan jotain vau-efektiä, jota oletin sen perusteella, että siellä kuitenkin aika moni reissaa useammankin kerran putkeen, jopa sesonkiaikana ja sesonkikohteissa.

Red28:lle, jos päädyt ottaan noita lentoja ja majoituksia, niin kannattaa tsekata www.latestays.com. Myöskin www.thomascook.com:n kautta tuntuisi saavan matkoja suomalaisia toimistoja edullisemmin.

Viimeksi muokattu:
Snorklaus on itsellä ainoa syy, miksi Thaimaahan asti lomalle haluaisi matkustaa. Onnistuuhan se Egyptissäkin, mutta ruoka on huonompaa, vatsataudin riski suurempi ja en itse koe maata kauhean turvallisena nyt. Egyptiin matkustamisen hintataso on tosin nyt selvästi vähemmän Thaimaan matkasta. Itse koen Thaimaan lomamatkojen hinnat jopa aika kalliiksi.

Onnistuuhan se Egyptissäkin, mutta ruoka on huonompaa, vatsataudin riski suurempi ja en itse koe maata kauhean turvallisena nyt.

Vatsataudin riski on tosiaankin suurempi Egyptissä ihan omakohtaisen kokemuksen mukaan. Olen matkustanut noin 30 kertaa eri rantalomakohteissa Thaimaa mukaanlukien, mutta ainostaan Egyptistä olen saanut vatsataudin (jatkui vielä pitkään Suomessakin).

Tästä saattaisi olla parempi jatkaa jossain yleisessä matkakohteita käsittelevässä ketjussa. Vertailuun vaikuttaa niin pirun monta tekijää, kuten juurikin mihin aikaan pystyy lomailemaan ja millaisella kokoonpanolla. Jos tykkää vaan maata hotellissa altaan reunalla ja syödä hyvin ja halvalla, niin kyllä jotkut Egypti ja Turkki (varmaan kans Bulgaria, mutta siitä ei ole kokemusta) on varteenotettavia ja vertailukelpoisia lähemmän sijaintinsa takia. Ja etenkin jos tykkää vielä snorklailla ja sukellella, niin tuo Egypti.

Mä nyt en ihan jo periaatteen vuoksi matkusta maihin joissa sellaiset ihmiset kuin mitä siellä on, pitävät valtaa. Tai ovat edes olemassa.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288465096235.html

Egyptiläisillä aviomiehillä voisi lain mukaan olla mahdollisuus yhdyntään vaimon ruumiin kanssa jopa kuusi tuntia naisen kuoleman jälkeen, raportoi paikallinen media.

Kiistanalainen lakiesitys kuuluu osana uudelle islamilaisenemmistöiselle parlamentille lähtevään lakipakettiin.

Laki myös laskisi avioliittoikää 14 vuoteen sekä rajoittaisi naisten oikeutta koulutukseen ja työelämään, kertoo Daily Mail.

Yleensä riittää lomalla kun on palmuja ja lämmintä mutta Egyptiin mua ei saa edes kilon palasina. Ehkä sitten kun siellä ei enää ole egyptiläisiä niin vois käydä pyramidit tsekkaamassa.

Lisäksi väki on veemäistä tuolla ja ruoka pahaa/pilaantunutta ja käsittääkseni aika vaarallistakin paikoin.

Jännä että tuhansia vuosia sitten edistyksellisin sivilisaatio on vain taantunut päivä päivältä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom