Täällä ollaan, Koh Sametilla.
Olin Bangkokissa lauantaina 19.1 klo 09.05 paikallista aikaa. Klo 10.00 aikaan istuin jo taksissa matkalla Ekkamain busiterminaaliin. Aiemmin olen kulkenut sinne bussilla, mutta nyt lentokentän infopisteestä sanottiin, että bussi on peruttu eikä sellaista missään näkynytkään. Otin siis taksin, joka laittoi mittarin päälle ja hinta oli 250 bahtia. Kuski taisi siitä huolimatta huijata hinnassa.
Bussiterminaalissa ostin avoimen meno-paluulipun Koh Sametille (406 baht). Busseja lähtee tunnin välein. Se piti sisällään bussimatkat Bangkok-Ban Phe-Bangkok sekä lauttaliput Ban Phe-Koh Samet-Ban Phe. Koh Sametin päässä ei tarvinut maksaa mitään lavataksikyydistä hotellille. Pelkkä avoin meno-paluulippu ilman lauttalippuja olisi maksanut 306 bahtia. Bussikyyti kesti 3h 45 min. Bussin päätepysäkiltä käveli muutaman minuutin satamaan. Ban Phen satamassa Koh Sametille meneviltä turisteilta otettiin 200 bahtia "puistomaksua". Venematka Koh Sametille kesti 40 min (viimeinen vene taitaa lähteä n. klo 17.00). Olin perillä hotellissa joskus klo 16.00.
Mun hotellihuone (Chilli Hotel & Restaurant) on ihan ok ja siisti. Rakennuksen kolmannessa kerroksessa "luhtitalotyyppisesti"oleva huone, jonka edessä ulkona on kaikkien huoneiden edestä kiertävä "sisäpihaparveke" (ei ulkopihaa näkyvissä), jossa jokaisella huonella on oma pöytä ja tuolit. Mulla on huoneessa parisänky, jossa on hyvä nukkua. Ulos johtava ovi ja koko seinä on lasia, jonka eteen on vedettävä verho, jos meinaa ilkosillaan pörrätä. Jääkaappi, ilmainen Wi-Fi, ilmastointi ja tuuletin löytyvät. Suihkusta tulee hyvällä paineella vettä. Hotellin alakerrassa on ravintola, mutta mulla ei kuulu aamiaista hintaan. Sit tossa alla on joku hierontapaikka. Respaaan voi jättää arvokkaammat tavarat. Hotelli sijaitsee "pääkadun" varrella vähän vajaa kilsan päästä satamasta. Rantaan (Saikaew Beach) kävelee viitisen minuuttia. Rantapeti maksoi yhden paremman resortin edessä 100 bahtia. Rannat ovat sellaista suhteellisen mukavan näköistä ja tuntuista vaaleaa puuterihiekkaa. Rannoilla on tarjolla erilaisia vesiaktiviteetteja.
Toi "pääkatu" on hyvin vaatimaton, jonka varrelta saa kaiken tarvittavan. Siinä on ruokapaikkoja, kauppoja, jokunen baari, muutama internet-paikka, hierontapaikkoja, hotelleja/hostelleja, muutama pankkiautomaatti, ruokakärryjä, mopovuokraamoa jne... Rannalla on ravintoloita, hotelleja, bungalowejaja aika hyvin täältä tuntuu saavan huoneita ilman ennakkovarausta... Täällä ei ole baareissa sellaista discojumputusta, vaan chillailumeininki. Tai no yhdestä baarista Saikaew Beachilla kuului jotain jumputusta ja jengi tanssi. Ja tuolla vähän matkan päässä (200-300m) Saikaew Beaschista Ao Pai-rannalla pitäisi kait olla joku tanssipaikka kartan mukaan.
Täällä on rannoilla lyhtyjä, Fire Show-meininkiä ja jengi lennättää taivaalle tulilyhtyjä. Rannoille on levitetty mattoja, tyynyjä, patjoja ja pöytiä, joiden ympärillä jengi makoilee ja istuu. Syövät, juovat ja polttavat vesipiippua. Jengi syö rannalla noin klo 18-20 välillä ja ruokapaikat alkavat mennä kiinni viimeistän klo 22.00. Luulen, että pisimpään auki olevat baarit menevät kiinni ehkä klo 01.00, kuten muuallakin Thaimaassa virallisesti. Epävirallinen meininki on sitten erikseen. Täällä kuulee liian paljon venäjän kieltä. Lisäksi täällä kuulee ruotsin kieltä ja saksaa. Turisteja on, mutta koska paikka on pieni, niin ei järjettömiä määriä. Thaimaalaiset käyvät itse lomailemassa täällä viikonloppuisin.
Vuokrasin mopon, josta pyydetiin 250 bahtin päivävuokraa. Mä vuokrasin mopon kahdeksi päiväksi 400 bahtilla. Bensoja ei tartte ostaa, kun tää saari on niin pieni, ettei sitä pahemmin kulu. Pyysivät vuokraamossa 1000 bahtin vakuutta moposta, jos ei ole esittää passia. Mä esitin passin, joten ei tarttenut maksaa. Olisivat halunneet passin pantiksi, mutta en suostunut antamaan. Annoin kopion. Sametin tiet ovat tosi huonot ja kuoppaiset, joten ajonopeuden joutuu pitämään tosi hiljaisena. Muutamassa kohdassa tiehen on laitettu jotain asfaltilta muistuttavaa.
Tunnin öljyhieronta maksaa 250-400 bahtia paikasta riippuen. Vesipullo maksaa 10-20 bahtia. Olut taisi maksaa n. 60 bahtia. Kadulla olevista ruokakärryistä saa vartaissa olevia ruokia 10-25 bahtilla. Ruoka-annokset (keskihintaiset) ravintoloissa maksavat n. 80-180 ja siitä ylöspäin. Aika normaalihinnat, kuten muissakin Thaimaan turistipaikoissa. Täällä ei ole mitään sellaisia kauppoja, josta tekisi mieli ostaa yhtään mitään. Muutamissa kaupoissa on myynnissä jotain muovisia varvastossuja, pyyhkeitä, t-paitoja, bikineitä ja rantajuttuja. Ihan perusturistikrääsää. Pakkomyyntiä täällä ei juurikaan esiinny, mutta rannoilla on kaupustelijoita.
Tää paikka on ihan jees max viikon oleiluun. Tai mulla näin, koska en jaksa koko aikaa vaan makailla. Olen täällä itse neljä yötä (riittävä aika) ja keskiviikkona palaan bussilla Bangkokiin. Aion kierrellä mopolla saarta ja huomenna tänne tulee yksi suomalainen daami, johon tutustuin bussissa. Pörrään varmaan sen kanssa. Täällä ei pahemmin ole mitään erityistä nähtävää. Tämä ei ole mikään biletyspaikka, vaan sopii paremmin pariskunnille, kuhertelijoille, perheille ja sellaisille nuorille, jotka haluavat chillailla. Maksullisia naisia tai tyttöbaareja täällä ei näy, elleivät sitten lomaile jonkun länkkärin käsikynkässä täällä.