Tervehdys!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morot vaan kaikille!

Olen tänä vuonna 30-vuotias mies länsirannikolta. Harrastuksiini kuului salibandy, kunnes minulta katkesi toisesta polvesta eturistiside. Se on nyt sitten leikattu kahdesti. Ensimmäinen leikkaus tehtiin helmikuussa 2009 ja uusintaleikkaus marraskuussa 2009.(eka korjaus ei kestänyt) Tämän johdosta minulla on ns. eripari jalat.

Olen vasta tämän vuoden puolella uskaltanut aloittaa kuntosali harjoittelun. Kuntosaliharjoite tietämykseni lähes nolla. Nyt pyydänkin teiltä viisaammilta :worship: jonkinlaista opastusta saliharjoitteluun ja lähinnä miten saisin voimat palaamaan toiseen reiteeni...

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten toi vamma vaikuttaa nykyiseen/tulevaan treeniin, vai vaikuttaako mitenkään? Ja miten loukkaantuminen tapahtui?
Uskon että se loukkaantunut jalka kuntoutuu melko nopeasti takaisin vanhoihin mittoihin/voimiin jos voit sitä edes kohtuullisesti treenata. Jos tarkoituksena on vaan saada jalka kuntoutumaan, niin opettele oitis vaikka askelkyykky ja takakyykky, ja teet heikomman jalan ehdoilla, mikäli vamma sen sallii. Jos aikomuksena on jatkaa salitreeniä kuntoutuksen jälkeen, niin tossa yllä onkin ihan hyvä linkki ja muutenkin pakkiksella on muutamia hyödyllisiä ketjuja.

Voithan toki tehdä tuolla "voimattomalla" jalalla yhden jalan prässiä, jos se sitä vaatii

Mulle tehtiin eturistisiteen rekonstruktio vuonna 2000 ja käytin kuntoutukseen aluksi juuri yhden jalan prässiä (tavallisen prässin lisäksi). Voimat palasi yllättävän nopeesti.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten toi vamma vaikuttaa nykyiseen/tulevaan treeniin, vai vaikuttaako mitenkään? Ja miten loukkaantuminen tapahtui?

Polvea ei saa lääkärin mukaan taittaa yli 90 asteen, koska silloin rustopinnat kärsivät ja polvesta kuuluu kaamea rutina. Ja jos suoritan kyykky liikkeitä niin täytyy mennä aina heikomman jalan voimien mukaan mikä on hankalaa, koska vaistomaisesti varaa aina enemmän terveen jalan päälle.

Vamma syntyi molemmilla kerroilla, yllätys yllätys, salibändykentillä. Eka kerta polvi kiertyi väärään asentoon suunnanmuutostilanteessa. Ja toisella kerralla juostessani kaverin kanssa yhteen niin, että polvemme ottivat kontaktin.

Tässä tälläinen alustava ohjelma jota olen suorittanut. Miten muuttaisitte sitä? (Pääpaino heikomman jalan kuntouttamisessa, harjoituskerran kesto noin 1 tunti)

Sarjat olen suorittanut tyyliin 20 toistoa noin 20-30 sekuntia huilia
ja taas 20 toistoa noin 20-30 sekuntia huilia
ja 20 toistoa
sitten siirtyminen seuraavaan laitteeseen + pikku huili

Aluksi crosstrainer tai kuntopyörä 5-10 min syke ~140-160
jalkaprässi heikommalla jalalla 3x20 toistoa
vatsat 3x 15-20
reidenkoukistus heikommalla jalalla 3x20 toistoa, liike noin 80 astetta
reidenojennus heikommalla jalalla 3x20 toistoa, liike noin 80 astetta
hauiskääntö 20x, 15x, 10x
reidenlähentäjät 3x20 toistoa
reidenloitontajat 3x20 toistoa
pikku penkkitreenit
ja lopuksi 5-10 min crosstrainer tai kuntopyörä

Mikä on sun kuntosaliharjoittelun tavoite? En mee sanomaan jalkojen treenaamisesta kummempaa, koska en tiedä miten sun polves kestää rasitusta. Jos ei kestä niin tollanen treenityyli voi olla jaloille ihan hyväkin tässä tapauksessa.
Jos sä yleisesti pyrit hankkimaan lihaksiin voimaa ja kokoa ja/tai pyrit "timmimpään" kuntoon, niin tän tyylinen treeni ei oo kovin tehokasta sitä varten. Rasva kyllä saattaa palaa. Ja liikevalikoima on kehno. Kerro mitä tavoittelet, niin vähän helpompi kertoa mitä kannattaa tehä. Kukaan tuskin tekee valmista ohjelmaa ilmaseks, mutta vinkkejä varmaan tulee.

Mikä on sun kuntosaliharjoittelun tavoite? En mee sanomaan jalkojen treenaamisesta kummempaa, koska en tiedä miten sun polves kestää rasitusta. Jos ei kestä niin tollanen treenityyli voi olla jaloille ihan hyväkin tässä tapauksessa.
Jos sä yleisesti pyrit hankkimaan lihaksiin voimaa ja kokoa ja/tai pyrit "timmimpään" kuntoon, niin tän tyylinen treeni ei oo kovin tehokasta sitä varten. Rasva kyllä saattaa palaa. Ja liikevalikoima on kehno. Kerro mitä tavoittelet, niin vähän helpompi kertoa mitä kannattaa tehä. Kukaan tuskin tekee valmista ohjelmaa ilmaseks, mutta vinkkejä varmaan tulee.

Tavoitteena olisi treenata heikompi jalka sellaiseen kuntoon että pääsisi vielä joskus pelikentille.

Mitä sanot sarjoittamisesta? Onko seuraava hyvä vai millainen tauko sarjojen välissä kannattaisi pitää?
20 toistoa noin 20-30 sekuntia huilia
ja taas 20 toistoa noin 20-30 sekuntia huilia
ja 20 toistoa
sitten siirtyminen seuraavaan laitteeseen + pikku huili

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom