Terveellistä kilojen-nosto ohjelmaa laihalle skolioosi kundille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Birate87
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä mulla on yläselän skolioosi joka on mutkalla noin 45% ja ois tarkoitus aloittaa treeni ihan alusta. Painankin vaan 40kg ja tossa oli pien sairaala reissu takana. Jonka seurauksena jouduin nesteen poisto kuurille. Noh nyt on tuo kuuri päällä ja elämä alkaa hymyileen taas. Ajattelinkin jotta pysyis näin terveenä niin, pitäs varmaan alottaa joku säännöllinen treeni? Mainittakoon että mulla on astma.

Elikkä siis jos joku hieno ihminen osais suunnitella tai opastaa. Jonkun vähän helpomman tavan saada kiloja lisää. Esim mitä ruokia yhdistelemällä tai vastaavaa.

Sitten jos sais jotain kevyttä kunto-ohjelmaa jota vois alkuun tehdä vaikka ihan kotona. koska salille meno ei vielä ainakaan onnistu allekirjoittaneelta.

Ainiin piti mainita että nesterajoitus mulla on lääkärinmääräyksestä ja se on 1,8 litraa vuorokaudessa.

P.S. Ei sitten tarvii tulla kauhistelemaan kuinka laiha olen sen tiedän jo! Mutta kiitos muille ystävällisille ihmiselle jotka osaa vastaa asian mukaisesti.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Paljonkos löytyy pituutta ja minkälaista ruokailua olet noudattanut ylipäätänsä? Rajoittaako skolioosi harjoittelua miten paljon ja jos rajoittaa, niin missä liikkeissä tai asennoissa? 40kg on kieltämättä aika vähän, mutta se nousee melkoisen nopeaan edes sinnepäin ruokailulla ja harjoittelulla.

Onko 40kg elopaino normaalitilassa, vai poikkeus nesteiden takia?

40kg on normaalipaino ennen nesteenpoistoa oli turvotusta jonka johdosta lihosin hetkellisesti 6kg! Noh lähinnä oon vetänyt nytte jauheliha makaroni sapuskoja sekä joka viikko aina kanaa myös marinoimatonta. Riisiä taikka nuudeleita kanan kanssa ja tosiaan jauhelihaa erimuodoissa makaronin/pastan kera. Samoin myös menee välipalana tomaatti-mozarella salaattia. Rahkaakin oon pyrkiny tekee viikoittain. Mutta kun ei nouse millään. Pituutta mulla on sen 170cm!

noh lounas ja päivällinen tulee yleensä aina samasta safkasta. Elikkä noin kaks ateriaa päivässä. Joo pyrin syömään ainakin joka toinen viikko jotain (huttua = mäkkäri/hese/kiinalainen) lähinnä. Oiskos ideaa minkälaisia toistoja voisin alkaa tekee? Samoin onko kävelystä apua?

noh lounas ja päivällinen tulee yleensä aina samasta safkasta. Elikkä noin kaks ateriaa päivässä. Joo pyrin syömään ainakin joka toinen viikko jotain (huttua = mäkkäri/hese/kiinalainen) lähinnä.

Oleellista olisi se, paljonko syöt määrällisesti ja kaloreina päivässä.

Oiskos ideaa minkälaisia toistoja voisin alkaa tekee? Samoin onko kävelystä apua?

Tärkeä tieto olisi nyt se, mitä liikkeitä pystyt tekemään vapaasti, mitä varovasti ja mitä et lainkaan. Toistomäärien miettiminen on pikkuseikka siihen verrattuna, ja muutenkin. Kävely on hyvästä yleiskunnon kannalta, mutta painon nousuun saamista se ei edistä vaan päin vastoin kuluttaa energiaa ja nostaa ravinnon tarvetta.

Noh periaatteessa pystyn tekemään kaiken muun paitsi pahasti yläselkää kuormittavat liikkeet ovat posi suljettu. Noh jos grammoina arvoidaan paljon syön aterialla se liikkuu siinä 350g paikkeilla per ateria. Muistaessani sanon viel että syön myös aamu ja iltapalat. Aina kun pystyy syömään aamulla menee kaurapuuroa ehkä joku 150g, sama määrä menee viiliä tai jougurttia. Mutta tuo on siis jokatoinen päivä viiliä ja toisena puuroa. Iltasin menee yleensä teetä kupillinen ja jotain vaaleeta leipää 2 viipaletta. Leivällä nautin kinkkua ja juusto pari siivua.

No esim kokeilin ennen sairaala reissua kun vielä oli kunnossa. Niin kyllä pystyin ihan normaalisti tekemään mutta pienillä painoilla. Samoin sarjat piti olla lyhyitä.

Näin maallikkona vaikeaa ottaa kantaa tohon treenaamiseen skolioosin kanssa, kun ei ole omaa kokemusta/tietoa, mutta voisin kuvitella että taka- ja etukyykyt, sekä maastavedot ja näiden liikkeiden variaatiot on pahimmasta päästä rasittamaan mutkalla olevaa selkärankaa. Tasapuolisesti kuitenkin pitäisi pystyä harjoittelemaan joten pitää keksiä korvaavia turvallisia liikkeitä.
Yhden raajan liikkeet on siitä hyviä että painot pysyy maltillisina, eli askelkyykyn uskoisin olevan ihan ok ja ehkä mieluiten käsipainoilla tehtynä. Jalkaprässi on tossa tilanteessa erinomainen myös, koska rasitus selkärangan yläosaan on käytännössä 0 ja erilaisia variaatioita löytyy. Veikkaisin että leuanveto/ylätalja on myös ok, koska niissä ei mun järjen mukaan selkärankaan kohdistu erityisemmin painetta. Samoin tuettu kulmasoutu... Noh, kyllähän näitä liikkeitä keksii vaikka kuinka paljon lisää. Muistat vaan voimistaa lihaksia mahdollisimman tasapainoisesti ja teet oman järjen ja tuntemusten mukaan sellaisia liikkeitä mitkä tuntuu turvallisilta.

Syömisistä sen verran että loppujen lopuksi se on aika yksilöllistä paljonko kaloreita tarvitsee. En niinkään lähtisi tossa tavoittelemaan jotain tiettyä kalorimäärää päivässä, vaan lisäisin pikkuhiljaa syötyjä määriä. Kannattaa pitää kirjaa siitä mitä syö ja kuinka paljon, niin osaat laittaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän ruokaa suuhun, etkä jää junnaaman johonkin tiettyyn määrään. Vähän sama filosofia kuin treenaamisessa. Ja tietty järki mukana syömisessäkin, vaikka tällä hetkellä ei oo pelkoa että söisit liikaa, niin parin vuoden päästä ei oo kiva jos ihannepaino on jo ohitettu eikä sitten osaakkaan vähentää syömistä ylläpitoon.

Ohjeistaisin etsimään perustietoa treenaamisesta ja syömisestä mm. täältä pakkikselta, samalla pitäen mielessä skolioosin aiheuttamat rajoitteet. On erinomainen päätös alkaa treenaamaan siinä ohessa kun nostaa omaa painoa, ettei pelkästään istu sohvalla syöttöporsaana. On tärkeää kehittää lihaskuntoa ja yleiskuntoa samalla kun pyrkii lisäämään painoa. Mikäli sali ei tunnu maistuvan, niin kannattaa etsiä joku liikuntaharrastus, mitä tykkäät harrastaa ja pitää salillakäynti sitä tukevana oheisharjoitteluna. Kaikkihan ei hurahda salitreeniin kovin helposti, mutta se on yksinkertainen ja helppo tapa kehittää lihaskuntoa.
Jos on mahdollisuus saada opastusta joltain asiantuntevalta ammattilaiselta niin ota ehdottomasti vastaan. Ja lopuksi, liikaa en voi painottaa sitä että maltti on valttia näissä hommissa, etene hitaasti mutta varmasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos vinkeistä ihmisille tästä on todella paljon apua! Ihan erillainen fiilis aloittaa kun tietää, että apua saa tarvittaessa... Tuo syöntipäiväkirja oli kyllä ihan hyvä idea. Samaan sysyyyn saa laitettua nesteen seurannan. Mitenkäs muuten voisin mitata paljonko syön päivässä? Eli oisko esim yks ruokalusikka 50g?

Zone-sarja -42%
45 asteen mutka on jo vaikea skolioosi. Onko leikkauksesta keskusteltu?

Itsellä on 34 asteen skolioosi, mutta se ei ole yläselässä. Minulla se ei ole (vielä) aiheuttanut mitään kipuja tai muuta sellaista, vain toispuolista ryhtiä ja lapaluun siirrottamista. Fysioterapeutti ei kieltänyt minulta mitään suoritetta (lue: eli käytännössä ei vain tiennyt mitään saliharjottelusta), mutta tästä ei voi vetää johtopäätöksiä sinun tapaukseesi.

Yksi neuvo, jota sinun pitää ehdottomasti noudattaa, on vahvan coren hankkiminen. Varsinkin syvät vatsalihakset pitää olla kunnossa, jotta paketti pysyy kasassa eikä selkäranka ota osumaa. Tosiaan mave ja kyykky voivat olla liikkeitä, mitä kannattaa välttää kokonaan tai käyttää mikkihiiripainoja. Kysy fysiteraupeutilta/lääkäriltä, jolla on paras tieto tilanteestasi.

Kalorilaskuri.fi osoitteessa saat laskeskeltua kätevästi syötkö tarpeeksi, kunhan hankit sen vaa'an ;).

Täytyypä hankkia tuo vaaka sitten, en ois uskonu että se on noin tärkeä... :) Leikkausta ei suoriteta minulle koska siitä voi olla riski sydämelle. Mulla tulee sillon kipuja kun yritän NS. suoristaa selän.

Back
Ylös Bottom