Terveellisin särkylääke

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
Miten helvetissä primaspan ei ole särkylääke? Se että sitä käytetään ehkäisemään laskimotulppia ei tarkoita sitä että sitä ei voisi ottaa päänsärkyyn. 2 x 250mg primaspania varmasti tehoaa hyvin särkyihinkin. Primaspan eroaa muista asetyylisalisyylihappovalmisteista vain sillä että se on enterotabletti eli se sulaa vasta pohjukaissuolessa ja ei täten aiheuta suoraa vatsaärsytystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Parasetamoli on ihan ok kipulääke ja kuumelääke, mutta tulehdukseen sillä ei ole vaikutusta. Annoksen tulee myös olla riittävä. Mutta yliannos taas on vaaraksi maksalle (mistä syystä alkon kanssa ei oikein ole fiksua).

Mikä on annostuksena riittävä? Kun jouduin aivotärayksen takia päivystykseen niin 1g tuli kerralla ja parin päästä toinen samanlainen satsi. Mitään vaikutusta ei kyllä sillä ollut....

Entä onko esim. parasetamoli + sirdalud järkevä yhdiste vaikka selän jumi/kipu tiloihin. Vai parempi burana+sirdalud.

Sitten erästä olen aina ihmetellyt että kun jonkun vaivan takia käy vaikka työpaikka lekurissa niin reseptissä on yleensä joku 20-30kpl särkylääkettä mutta kun muutamia kertoja jonkun vamman takia olen joutunut päivystykseen/ensiapuun niin joka kerta on resepti ollut 100kpl. Nyt viimeksi kun tuon aivotäräyksen takia olin päivystyksessä niin ressu oli 100*burana + 100* panadol.

Mikä on annostuksena riittävä? Kun jouduin aivotärayksen takia päivystykseen niin 1g tuli kerralla ja parin päästä toinen samanlainen satsi. Mitään vaikutusta ei kyllä sillä ollut....

Panadolissa annostus 1gx3-4/vrk on maksimi. Henk koht mielipide on, että 500mg tabletteja voi verrata lähinnä homeopatiaan, mutta 1g pilleristä on jo monelle apua. Ei kaikille, kuten tuossa tapauksessa ei sulle, mutta monelle.

Entä onko esim. parasetamoli + sirdalud järkevä yhdiste vaikka selän jumi/kipu tiloihin. Vai parempi burana+sirdalud.

Itse suosin buranaa kipulääkkeenä noissa tilanteissa, mikäli estettä ei ole. Buranan tulehdusta lievittävän efektin vuoksi, jos nyt jotain sellaista siellä sattuisi olemaan.

Turvallisimmat on minunkin käsityksen mukaan (1.) parasetamoli ja (2.) ibuprofeeni.

Pari linkkiä vielä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649 - "Kivun ja kuumeen hoitoon käytetään muitakin kuin varsinaisia tulehduskipulääkkeitä, kuten parasetamolia, jolla ei ole tulehduskipulääkkeille tyypillisiä haittavaikutuksia."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00036 - "Laajoissa väestötutkimuksissa eri tulehduskipulääkkeiden turvallisuudessa on todettu eroja. Ibuprofeeni ja diklofenaakki näyttävät jonkin verran muita turvallisemmilta.."

Olen nyt vedellyt välilevyvaivoihin Motifene dual-75mg kapseleita melko säännöllisesti kesästä asti. 1-2tabua päivässä. Nyt kun viimeksi kävin reseptin uusimassa niin lekurilta oli liitteenä lappu, jossa sanottiin että näitä ei saisi kovin pitkäaikaisesti popsia? Menen ensi viikolla keskustelemaan asiasta, koska selästni tulee vittumaisen kipeä jos käytön lopettaa.

Itselleni ei ole mitään haittavaikutuksia tullut, mutta selkä on lääkkeen vaikutusaikana käytännössä oireeton? Onko muilla kokemusksia tästä?

Itse olen käyttänyt aina vaan pelkkää buranaa, kyllä se tehoo kun tarpeeks nappaa. En tiedä haittavaikutuksia liiallisesta käytöstä, mutta kyllä se 8-10 400mg:sta menee helposti päivässä jos kovat säryt on - juuri hammassärkyyn joutu veteleen viikon putkeen tohon tyyliin kun hammaslääkärin sai vasta sillon..

Nim. en käy kenellä tahansa hoidattamassa itseäni.

Riippuu särystä mitä kannattaa käyttää, mutta yleissääntönä sanoisin että urheilijan jolla ei aivan sietämättömiä kipuja oo kannattaa olla käyttämättä tai käyttää paikallisesti annosteltavia valmisteita (esim. Mobilat, Zon, Ketorin geeli yms).

Tämä siksi, että 2006 rotilla tehdyssä tutkimuksessa havaittiin 2 viikon ibuprofeenin annostelun vähentävän lihaskasvua jopa 50 %. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16672835 Suomeksi maininta tuosta tutkimuksesta löytyy ainaki Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa- kirjasta. Samansuuntasta vaikutusta on ilmeisesti myös kipulääkkeillä, jotka ei oo tulehdusta lievittäviä eli esim. parasetamolilla.

Itse olen käyttänyt aina vaan pelkkää buranaa, kyllä se tehoo kun tarpeeks nappaa. En tiedä haittavaikutuksia liiallisesta käytöstä, mutta kyllä se 8-10 400mg:sta menee helposti päivässä jos kovat säryt on - juuri hammassärkyyn joutu veteleen viikon putkeen tohon tyyliin kun hammaslääkärin sai vasta sillon..

Nim. en käy kenellä tahansa hoidattamassa itseäni.

Kanntattaskohan vähän tutustua niihin haittavaikutuksiin? 4000mg/vrk menee jo kyllä yli kaikkien suositusten

Olen nyt vedellyt välilevyvaivoihin Motifene dual-75mg kapseleita melko säännöllisesti kesästä asti. 1-2tabua päivässä. Nyt kun viimeksi kävin reseptin uusimassa niin lekurilta oli liitteenä lappu, jossa sanottiin että näitä ei saisi kovin pitkäaikaisesti popsia? Menen ensi viikolla keskustelemaan asiasta, koska selästni tulee vittumaisen kipeä jos käytön lopettaa.

Itselleni ei ole mitään haittavaikutuksia tullut, mutta selkä on lääkkeen vaikutusaikana käytännössä oireeton? Onko muilla kokemusksia tästä?

Noi on vittumaisia vikoja, mutta kannattaa ottaa ne lääkkeet vain siihen akuuttiin tilanteeseen ja kuntouttaa selkää aktiiviseti. Diclomexejä ja Panacodeja oon kans joskus joutunut syömään hetken kun välilevy on pullauttanut nesteet pellolle, mutta olen kanssa saanut ymmärtää, että pitkässä jatkuvassa käytössä noista alkaa olla jo aika paljon haittoja. Viimeksikin sain Motifene respan, mutta en sitten hakenut ja söin muutaman päivän panacodeja ja aloin kuntouttamaan aktiivisesti + syömään MSM jauhetta. Placebovaikutus on ainakin ollut hyvä, koska olen päässyt selkäkivuista lähes täysin ja romuja saa laittaa tankoon lähes entiseen malliin ilman ongelmia.

Tulehduskipulääkkeethän eivät tosiaan ole bodauksen kanssa se optimaalisin yhdistelmä. Peruslääkärit nyt eivät muutenkaan ymmärrä näistä välilevyasioista hevon häntää, joten kannattaa etsiä alan osaaja tai kokenut fysioterapeutti/vast. niin pääsee nopeammin kuntoutumaan ja eroon särkylääkkeistä.

Kanntattaskohan vähän tutustua niihin haittavaikutuksiin? 4000mg/vrk menee jo kyllä yli kaikkien suositusten

Varmasti meneekin, tuo 10 tablettia nyt oli ehkä vähän ylimitoitettua.. mutta 8 kun tossa vielä laskeskelin oli aika oikea luku. Olen käsittänyt, että vatsakalvot tolla buranalla saa tuhottua jos liikaa vetelee, eipä ole vatsa koskaan kipeä ollut hetkeäkään.

Määräsi mulle lääkärikin 800mg buranaa neljästi päivässä n. vuosi sitten, kun selkäydin-näyte ryssittiin ja tulehtu alaselkä aika pahasti.

No, popsin mä antibioottejakin vaivaan ku vaivaan helposti. Tosin olen ollut flunssassa viimeksi 5 vuotta sitten, mielestäni aika hyvin vaikka aika huolettomasti näitä reseptivapaita nappailenkin.

Itse itseäni lääkitessä, pahassa selkäkivussa käytän: Burana+Panacod+Norflex. :evil:

Toi onkin hyvä setti,jos kovempi kipu on.

Itse olin juuri vastaanotolla,jossa lekuri tarjos muun lisäksi Panacodia,jota en ymmärtänyt ottaa varastoon,koska kovimmat kivut olivat päässeet unohtumaan.Mutta ensi kerralla...

Lyhytaikaisiin kiputiloihin mikä tahansa tulehduskipulääke (ibuprofeeni, ketoprofeeni, diklofenakki) on hyvä ja suht turvallinen _terveillä_ ihmisillä, jos on sydänongelmaa, mahavaivoja etc. niin suositeltavaa se ei ole. Buranan annostelusta hieman: kerta-annokset jotka menevät yli 600-800mg ei ole mitään lisähyötyä kivunhoidossa, haittavaikutukset kyllä kumuloituvat, joten tilanteet joissa "otin 5 buranaa ja vieläkin koskee" kertonee, että kipulääkettä pitäisi vaihtaa toiseen ryhmään kokonaan. Jos mahavaivoja näistä tulee, mutta muutoin on terve, voi lääkärin kanssa keskustella ns. koksibien käytöstä (etirokoksibi, selekoksibi - kauppanimi esim arcoxia) Näillä ei ole periaatteessa mahalle haitallisia vaikutuksia ja esim yhdellä 120mg arcoxialla saadaan 24h vaste, miinuksena on kalliimpi hinta.
Parasetamoli 1g x 3-4 / pvä on myös erittäin hyvä lääke, sitä tosin ei missään tapauksessa alkoholin kanssa kannata nauttia, tai muuten jos maksa on tiltissä. Tämä on turvallisempi myös pidempään käytettynä. Käsikaupasta taitaa saada vain 500mg tabletteja, niitä kannattaa kerralla ottaa kaksi, 500mg ei ole tehokas annos.
Voiteet (mobilat ym.) saattavat myös auttaa ja tässäpä pieni vinkki vaikutuksen tehostamiseen: voitele kunnon kerros mobilatia ihoon ja laita päälle tiiviisti muovikelmu, näin vaikuttavat aineet imeytyvät paremmin eivätkä haihdu ihon pinnalta KUITENKIN HUOM: älä missän nimessä käytä tätä keinoa sen mobilatin kanssa joka sisältää alkoholia, muuten seurauksena on kemiallinen palovamma, en nyt muista kumpi oli holiton emulsio vai geeli, kannattaa tarkistaa apteekista. Myöskin jos käyttää paikallishoitovalmisteita tulee niitä käyttää riittävä määrä ja tarpeeksi usein.

Välilevyongelmainen täälläkin. Panacod on "mun juttu" mitä lääkkeisiin tulee. Tosin suodatan siitä kotikonstein suurimman osan parasetamolista pois, koska se ei auta yhtään. Kaikki apu kivunlievitykseen tulee kodeiinista ja se ei sisuksia kuulemma rasita samaan malliin kuin parasetamoli. Joskus meni aika säännöllisesti useana päivänä viikossa ja toleranssit nousi, mutta nyttemmin ehkä 1-2 kertaa viikossa tulee otettua. Niin ja paljon kuitua.:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom