Terveellisin särkylääke

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
mites mutuen on teijän särkylääketottumusten laita? otatteko jokaiseen kipuun nappia.......

No, sitä kun on migreenistä kärsinyt 20 vuotta ja selkä ongelmista 10-15 vuotta niin on pari pilleriä tullu syötyä. Normi päänsärkyyn en jaksa pilleriä ottaa, mutta migreenit ja pahemmat selkäkivut lääkitsen vahvemman kaavan mukaan, ei jaksa äijäillä kivun kanssa enää, kun ei ole pakko.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mites mutuen on teijän särkylääketottumusten laita? otatteko jokaiseen kipuun nappia, vai ootteko tosi miehiä/naisia ja kestätte:D

Ainoa tarve särkylääkkeelle tulee kuukautiskipujen aikana, silloin ilman lääkettä jääneenä olen viettänyt erittäin pitkiä tuskanhikisiä tunteja sikiöasennossa kivusta itkien ja oksentaen. Kuukautiskivuthan ovat kohdun supistuksia eli samaa tavaraa kuin synnytystuskat, lievempiä tietysti. En usko mihinkään "kärsimys jalostaa" -hevonpaskaan enkä näe mitään syytä kitua turhaan eli otan lääkkeitä sen verran kuin tarvitaan, muutaman tabun vuorokaudessa.

Onneksi ei juuri muuta kipua elämään kuulu. Päätä särkee harvoin, ja siihen ei auta mikään lääke, en tiedä miksi, mutta se on aina niin lievää, että riittää kun menee nukkumaan.

Joka toinen päivä on mennyt arcoxia 90 tai 120mg jo vuosia. Mitään muuta miinusta ei huomaa kuin että menee pötsi sekaisin ja paska maku suussa :/
edit: niin joo ja kalliita ku perkl

ite en ymmärrä näitä, jotka ottaa joka ikiseen pieneenkin kipuun särkylääkkeen ja joka nuhaan hakee antibioottikuurin. Tietenki jos oikeesti sattuu nii sillon tietenki lääkkeet apuun.

Itse olen allerginen asetylisalisyylille, joka ei vissiin oo kovin harvinainen allergia? Sitä siis on mm. disperiinissä, buranassa... Monet astmaatikot saa hengitystioireita siitä, mulle tule iholle allerginen reaktio. Lapsena ei tätä(kään) allergiaa ollut, yhtäkkiä vaan puhkesi.

(käytän parasetamolia siis)

Eli yks haittapuoli lisää :rolleyes:

asperinissa ja disperiinissä on asetyylisalisyylihappoa. Buranassa vaikuttavana aineena on ibuprofeeni. Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää..

Paitsi, että kaivoin juuri taskusta burana-caps paketin jossa takana lukee "asetyylisalisyyli-allergiasta kärsiville vain lääkärin ohjeen mukaan"
No jos ASA:sta on saanut allergisia reaktioita, niin silloin on mahdollista saada myös ibuprofeenista oireita.

Jep, eli, varsinkin astmaatikoissa on allergisia ASAlle (disperin, aspirin, primaspan jne) ja reagoivat myös muille NSAID lääkkeille (burana, ketorin, pronaxen, voltaren jne). Heille ainoa lääke sinällään on parasetamoli.

Joo, anteksi erehtyväisyyteni :nolo:

Siis kun mulle on vaan sanottu ettei esim. burana sovi tuon allergian takia, en sen ainesosista sitte niin tiiä....:rolleyes:

Ei missään tapauksessa asa ole terveellisintä eli asetyylisalisylihappo. Eli unohtakaa disperiinit ja aspiriinit kovemmissa särkylääkekuureissa.

Disperiiniähän käytetään sydäninfarktipotilaille usein, juuri tämän takia kun monet ovat jo maininneet että ohentaa verta ja supistaa ääreisverenkiertoa. Eli aukaisee tukospaikkaa.

Ibuprofein, eli buranat,ibumaxit yms ovat myös hyviä vaihtoehtoja koska estävät samalla tulehdusta.

Mutta eniten itse näin ensihoitajana suosittelen paracetamolia eli panadolia ja paratabsia. Ehdottomasti "terveellisin" särkylääke.

On myös panacodia jos on kovemmat säryt, mutta ei ilman reseptiä saa.
panadocissahan vaikuttavana aineena on codeiini ja parasetamoli. Codeiini on morfiinin johdannaista. Eli kun se sun maksaan menee se muuttuu tavallaan morfiiniksi!

Piti myös mainita että ei astmaatikot asalle ole allergisia. Väärä sana tuo allerginen. suurin osa kyllä astmaatikoista pystyy ottamaan asaa ilman oireita.

Ibuprofeiiniäkään ei suositella astmaatikoille mutta suurin osa pystyy ottamaan.

Nämä asiat ovat faktoja, ei paskanjauhantaa, jos haluatte enemmän tietää niin kysykää. Sen verran tässä on tultu näitten miedompien ja vahvempien särkylääkkeitten kanssa oltua tekemisissä ambulanssissa :P

niin ja primaspan ei ole särkylääke...

Niin ja vielä lisää joutuu editoimaan kun joku suositteli 90 kiloiselle vain 800mg parasetamolia. Ihan huoletta voi ottaa gramman särystä riippuen, jopa kuumelapselle annetaan 15mg/kg :P

niin ja primaspan ei ole särkylääke...

Ai? Samaa asetosalisyylihappoa se on kuin Aspirin tai Disperin. Toki Primaspanin myynnissä olevat pillerit on aivan liian pienä ollakseen aikuisille yksittäisenä särkylääke, mutta ihan sama kama on kyseessä.

Ja ok, ei sinänsä ASA allergia astmaatikoilla välttämättä, mutta 5-10% saa siitä kohtauksen.

Edit: Primaspanin virallisissa indikaatioissa mm lasten nivelreuma.

Modified: tuolla panadolin annoksella ei lääkitä ketään, paitsi 10kg lasta. Sairaalassa (ainakin silloin kun minä olen määräämässä) annetaan 1gx3, tai joku outolintu saattaa laittaa 500mg x 3.

Ai? Samaa asetosalisyylihappoa se on kuin Aspirin tai Disperin. Toki Primaspanin myynnissä olevat pillerit on aivan liian pienä ollakseen aikuisille yksittäisenä särkylääke, mutta ihan sama kama on kyseessä.

Ja ok, ei sinänsä ASA allergia astmaatikoilla välttämättä, mutta 5-10% saa siitä kohtauksen.

Edit: Primaspanin virallisissa indikaatioissa mm lasten nivelreuma.

Modified: tuolla panadolin annoksella ei lääkitä ketään, paitsi 10kg lasta. Sairaalassa (ainakin silloin kun minä olen määräämässä) annetaan 1gx3, tai joku outolintu saattaa laittaa 500mg x 3.

Itselläni on astma ja asa ei kohtausta laukaise mutta aiheuttaa hengitysvaikeuksia. Primaspan ei ole särkylääke edelleenkään, mutta en ole väittänytkään etteikö siinä olisi asaa :P Ja kyllä nyt oli kyse kuumeisesta lapsesta. ei 10kg lapsesta. (Huom. Kuumeeseen) ja kuten jo itsekkin sanoit että 1gx3 eli saa ihan huolletta antaa tuollaista määrää, tuossa samaa mieltä :)

Oletko sairaanhoitaja vai lähihoitaja?

Modified mikä se tuommoinen määrä on? 3x200mg?

eli lääkäriopiskelija? vai valmistunut?
Haluaisin myös kuulla faktoja primaspanista jos sitä särkylääkkeeksi väität ;)

Valmistunut. Ja faktoja? No fakta: se on asetosalisyylihappoa, ei siinä sen ihmeempää faktaa. Toinen fakta: virallinen indikaatio on lasten reuma, eli tulehduskipulääke ominaisuudessakin sitä voidaan ihan virallisen suosituksen mukaan. Toki 99% primaspanin käytöstä on sitä sepelvaltimotaudin tai muiden sydän/verisuonisairauksien hoitoa.

Enkä väittäny sitä normikäytössä olevaksi särkylääkkeeksi, oli tuossa vain puhe ASA "allergiasta" astmaatikoilla ja luettelin mielestäni ASAn kauppanimiä, yksi niistä on primaspan. Mutta jos kova särky yllättäisi eikä muuta olisi, niin itse ottaisin muutaman primaspanin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom