Terveellisin särkylääke

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
Parasetamoli on myös ainoa särkylääke joka ei ole munuaisille toksinen. Tämä siis tiedoksi niille jotka vetää älyttömiä määriä jotain munuaisia rassaavaa "settiä". Tavallinen ihminen sietää munuaistoksisiakin aika hyvin, mutta jos virtsassa on todettu valkuaisainetta, verta, glukoosia tai jos munuaisarvot on heikot niin kannattaa muistaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuukautiskivut, tulehdukset, migreeni --> ibuprofeeni/ketoprofeeni

Muu kipu tai jos astma tai munuaisissa häikkää --> parasetamoli (ei toimi tulehduskipuun tai migreeniin)

Lihaskipuun joku ibu/parasetamoli + kipugeeli(ei mikään helvetin mopilaatti) jos toinen yksin ei riitä.

Parasetamoli EI ole vaarallinen lääkeaine. Pakkauksen kyljessäkin maksimiannos on 3g/vrk aikuiselle.

ASAa ei pitäisi käyttää kipuun. Sen "hyvyys" on sen kyvyssä estää verihiutaleiden hyytymistoimintaa pysyvästi(asetylaatio-->COX1 esto-->TXA2 synteesin esto blaablaa), verihiutaleet kun eivät uusiudu vaan niitä täytyy tuottaa uusia edellisten tilalle. Tämä saadaan aikaan juuri noilla pienillä annoksilla, joilla taas on erittäin vähän vaikutusta muualle elimistöön, koska COX1-entsyymit saadaan korvattua.

Ja mitä noihin kurkumauutteisiin tulee, enpä ole kuullutkaan niistä. Plaseboakaan ei pidä väheksyä kivun hoidossa.

Mocca81 sanoi:
Särkylääkkeissä annoksen pitää olla riittävän suuri. Esim. 400mg ibuprofeenia on aika vähän aikuiselle. Itse otan aina päänsärkyyn ibuprofeenia 600mg (olen 60kg nainen). 90kg painavalle miehelle suosittelisin 800mg. Sitä suuremmat annokset tuskin lisäävät tehoa, vain haitat kasvavat.
Hiukan pamlaan :offtopic: :ia
Kannattaa kokeilla missä kunkin yksilöllinen raja kulkee, sillä esimerkiksi meikäläiselle tuo 400mg on aivan riittävä ja tehoava annosmäärä kuumeeseen ja särkyyn...mies olen ja massaa tänä päivänä 108kg

Mä olen käyttänyt yleensä Panadolia, koska sillä lähtee ainakin päänsärky pois tehokkaammin kuin Buranalla. Panadolissa taitaa olla jonkin verran myös kofeiinia vaikuttavana ainesosana.

Reseptilääkkeistä sen verran, että paljon kohua herättäneissä tulehduskipulääkkeissä on täysin turvallisia ja perinpohjin tutkittuja vaihtoehtoja. Minulla on ajoittain kroonista särkyä jaloissa, ja siihen löytyy lääkärin määräämä kipulääke.

protsku sanoi:
Mä olen käyttänyt yleensä Panadolia, koska sillä lähtee ainakin päänsärky pois tehokkaammin kuin Buranalla. Panadolissa taitaa olla jonkin verran myös kofeiinia vaikuttavana ainesosana.

Reseptilääkkeistä sen verran, että paljon kohua herättäneissä tulehduskipulääkkeissä on täysin turvallisia ja perinpohjin tutkittuja vaihtoehtoja. Minulla on ajoittain kroonista särkyä jaloissa, ja siihen löytyy lääkärin määräämä kipulääke.
Kaikki lääkkeet on perinpohjin tutkittuja, eikä yksikään ole täysin turvallinen. Voit tarkastaa asian, niin huomaat että jokaisella lääkkeellä on mahdollisia sivuvaikutuksia.

Lisäksi Panadol ei sisällä kofeiinia vaan Panadol Comp.

Panadol tabletti sisältää parasetamolia 500 mg.
Panadol Comp tabletti sisältää parasetamolia 500 mg ja kofeiinia 65 mg. Lähde: Tohtori.fi

PS. Kroonisella tarkoitetaan pitkäkestoista, pysyvää.

JohnnyB sanoi:
Kaikki lääkkeet on perinpohjin tutkittuja, eikä yksikään ole täysin turvallinen. Voit tarkastaa asian, niin huomaat että jokaisella lääkkeellä on mahdollisia sivuvaikutuksia.

Näin on. Koskaan ei pidä syödä särkylääkkeitä turhan takia. Mä muuten jouduin aikoinaan vaihtamaan ensimmäisen tulehduskipulääkkeen toiseen, kun uutisiin tuli raporttia mahdollisista maksa- ja/tai munuaisvaurioista. Muistaakseni tämä kohua herättänyt tulehduskipulääke vedettiin myöhemmin kokonaan pois markkinoilta.

Jaloissa on ajoittain sellaista särkyä, että voi olla yli kuukauden tulehduksen kaltainen tila. Osittain perinnöllinen vaiva ja liittyy jalkaterän rakenteeseen. Tästä on lääkärin diagnoosi, eikä sitä pystytä korjaamaan leikkauksella.

Hmm, eräs kaverini sanoi, että ei ole järkeä syödä esim. kahta tai edes kokonaista buranaa/ibusalia (400 mg) tms kerralla, koska elimistö ei voi hyödyntää napukan lääkeainetta kuin korkeintaan 250 mg. Onko tuossa mitään perää?:rolleyes:

Pikkupapu sanoi:
Hmm, eräs kaverini sanoi, että ei ole järkeä syödä esim. kahta tai edes kokonaista buranaa/ibusalia (400 mg) tms kerralla, koska elimistö ei voi hyödyntää napukan lääkeainetta kuin korkeintaan 250 mg. Onko tuossa mitään perää?:rolleyes:
Ei.

STT sanoi:
Tulehduskipulääkkeistä satoja infarkteja vuodessa

Kaikki tulehduskipulääkkeet lisäävät laajan suomalaistutkimuksen mukaan myös sydäninfarktin vaaraa. Tilapäisen kiputilan hoitaminen tulehduskipulääkkeillä tuskin nostaa riskiä, mutta jatkuvassa käytössä niillä on merkitystä etenkin sydänsairailla potilailla. Särkylääkkeitä ei koskaan pitäisi ottaa varmuuden vuoksi etukäteen, korostaa ylilääkäri Arja Helin-Salmivaara Rohto-keskuksesta.

Tutkijat tähdentävät, että kaikkia särkylääkkeitä pitäisi käyttää mahdollisimman lyhyen aikaa ja pieninä annoksina. Heidän mukaansa tulehduskipulääkkeet aiheuttavat jopa satoja ylimääräisiä infarkteja vuosittain. Pitkäaikaisen kivun hoidossa lääkärin on punnittava tarkoin kipulääkkeiden hyödyt ja haitat, sillä näillä lääkkeillä on todettu muitakin terveyshaittoja.

Tutkimustulos ei kuitenkaan koske pieninä annoksina käytettävää aspiriinia, jonka on osoitettu suojaavan sydäninfarktilta ja aivohalvaukselta. Potilaiden tuleekin edelleen jatkaa aspiriinihoitoa, jos lääkäri on sitä heille suositellut, sanoo sisätautien erikoislääkäri Risto Vesalainen Turun yliopistollisesta keskussairaalasta.

Tulehduskipulääkkeiden mahahaitat tunnetaan jo vanhastaan, mutta niiden sydänhaitat havaittiin uusimpien tulehduskipulääkkeiden koksibien tultua laajempaan käyttöön. Nyt tuore suomalaistutkimus osoittaa, että myös muutkin tulehduskipulääkkeet kasvattavat sydäninfarktin vaaraa.

Tutkimus perustuu poikkeuksellisen suureen aineistoon. Siinä verrattiin 33 000 suomalaisen ensimmäiseen infarktiin sairastuneen ja 139 000 verrokin reseptillä hankittujen tulehduskipulääkkeiden käyttöä. Potilaiden muu lääkehoito ja sairastavuus otettiin tutkimuksessa huomioon.

Tulehduskipulääkkeiden käyttö lisäsi ensi-infarktin riskiä keskimäärin 1,4-kertaiseksi. Riskin kasvu on Vesalaisen mukaan kuitenkin vähäinen verrattuna esimerkiksi tupakointiin. Riski voi kasvaa merkittävästi iäkkäämmällä tupakoivalla miehellä, jolla on muitakin sepelvaltimotaudin riskitekijöitä.

Noin miljoona suomalaista saa kipulääkkeitä reseptillä vuodessa. Suurin osa käyttää niitä satunnaisesti korkeintaan pari purkillista vuodessa. Selvitettävä olisikin, miksi 76 000 ihmistä popsii särkylääkkeitä päivittäin jatkuvasti nappi päivässä.

Tuossa uutisessa on aika kova väite siitä, että tulehduskipulääkkeet nostavat riskin sydänkohtaukseen jopa 1,4-kertaiseksi.

Täytyypä jatkossa huolehtia siitä, että on aina varastossa Panadolia, niin ei tarvitse turhaan syödä jalkakipuun määrättyä reseptilääkettä muihin satunnaisiin kolotuksiin.

Itsekkin käytän panadolia päänsärkyyn. Krapulassa tuota ei siis olisi hyvä ottaa..? No sama se kyllä mun maksa kestää.. :rolleyes: Tosin en yleensä käytä mitään lääkkeitä, jos ei ole ihan pakko.

mites muuten pystyykö kupittamaan jos on ottanu illalla esim ibumetinin tai buranan ? jostain kuullu että burana ei viinan kanssa aiheuttaisi mitään vaaraa. pitääkö paikkaansa?

no hyvä. luin että voi seurata jtn suoli juttuja, mutta tuskinpa nyt ekalla kerralla nasahtaa jos yhen ibumetinin nappaan ja sit parin tunnin päästä kupppia päälle?

Ibuprofeeni muuten haittaa munasarjojen toimintaa, josta syystä lääkäri kielsi minulta sen käytön ja käski ottaa sen sijaan parasetamolia. Liittyy prostaglandiineihin. En huomannut kysyä naprokseenista, jota olen saanut reseptillä pahoihin kuukautiskipuihin ja käyttänyt joskus ja joskus en, koska Miranax tekee vatsalle niin pahaa. Katsotaan nyt seuraava kuukautishelvetti, selviääkö siitä hengissä Panadolilla.

no hyvä. luin että voi seurata jtn suoli juttuja, mutta tuskinpa nyt ekalla kerralla nasahtaa jos yhen ibumetinin nappaan ja sit parin tunnin päästä kupppia päälle?

No voi seurata kyllä. Kaavio on seuraava: burana -> mahan limakalvo on heikompi -> vuotaa herkemmin -> viina aiheuttaa mahasuolikanavassa aina joskus vuotoja. PLUS burana heikentää veren hyytymistä, joten potentiaalisesti vuoto on pahempi.

Apollonia: Naprokseeni vaikuttaa yhtälailla prostaglandiineihin.

no ny tloppu kyllä särkylääkkeiden syönti. ei nyt mitenkään paketti päivässä tahtia tule vedettyä mutta kumminkin nyt en ota jokaiseen kuumeeseen tai särkyyn :D

mites mutuen on teijän särkylääketottumusten laita? otatteko jokaiseen kipuun nappia, vai ootteko tosi miehiä/naisia ja kestätte:D
ite ainakin, jos on pää kipee tai muuten kuumeinen olo otan jonkun c-vitamiini valmisteen, kunnolla vettä ja petiin. Tietenki jos pää on ihan tajuttoman kipee nii sitten voi harkita;) ite käytän mahdollisimman vähän lääkkeitä, joka varmaankin on noin sisäelimien puolesta hyvä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom