Terveellisin juhannusliha?

Älkäätte käsittäkö otsikkoa väärin;en tarkoita tuolla mitään sakkolihaa.:rolleyes:

Eli ihan grillattavista lihoista on kyse. Muut syönevät rasvaisia makkaroita yms. Itsekin haluaisin lihaa grillata, mutta mikä olisikaan se terveellisin vaihtoehto lihojen puolelta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jääkaapissa oottelee rasia Kananpojan minuuttipihvejä, p.20g/hh.0g/r.1,7g. Päälle vähän pippuria tai grillimaustetta, niin eiköhän noi hyvin mee uusien perunoitten ja fetasalaatin kans alas. :thumbs:

Eiköhän kaikki täyslihatuotteet ole yhtä hyviä ainakin ravintoarvollisesti ja vieläpä erittäin makoisia. Possun tai naudan ulko- tai sisäfilepihvit, kokonaiset filepalat, täyslihavartaat, broilerin tai kalkkunan filepihvit... Kaikki mainioita grilliherkkuja ja täyttä vähärasvaista lihaa! :rock:

paa menee vaan, kaikki liha käy, muista silti suojaus...
sori, toi otsikko, oli ihan pakko:D

edit:
no joo muokataan vähä.
Koo kaupasta saa jotain grilli pihvejä, nimee en nyt muista tähän hätään. kuitenki suht edullisesti plussa kortilla, jopissa on ravinto arvot suht kohdallaan.. no nyt tästä tais tulla mainos.

Ei kai se terveellisyys suoraan verrannollinen siihen rasvaisuuteen ole. Hommaa ribsejä, siitä parempaa grillattavaa ei ole!

Itse aattelin ainakin yhen fileen ostaa lohta ja grillata sen. Tulee sitten jussinakin hyviä rasvahappoloisia..pysyy ajatus tallella ja pelimiesratkaisutkin pysyttelevät ihan normirajoissa.:david:

Ainakin prismasta saa brasilialaista? härän ulkofilettä n. 10€ kilo. Kotona sitä söin ja oli aika mainiota..
Ei paha hinta ja on varmaankin ihan kelpo syötävää.

Kalan grillaaminen kuulostaa suht irstaalta.. voisihan sitä kokeilla :)

Itse ajattelin noita broilerin minuuttipihvejä, ihan törkeen hyviä! :kuola: Tuota härkää kattelin kanssa, täytyy nyt huomenna vielä mietiskellä..

Ainakin prismasta saa brasilialaista? härän ulkofilettä n. 10€ kilo. Kotona sitä söin ja oli aika mainiota..
Ei paha hinta ja on varmaankin ihan kelpo syötävää.

Nyt täytyy kyllä vähän muutta lausuntoa. Eli tuota tarkoittamaani härkää saa tuohon hintaan Lidlistä.

Itse aattelin ainakin yhen fileen ostaa lohta ja grillata sen.

Mies ei voi sietää rasvaisia kaloja mutta omatekoinen loimulohi kelpaa. Naulataan kiinni lautaan ja notskin viereen (kyllä maalla on mukavaa :D). En tiedä kuuluisiko sitä kypsennyksen aikana öljytä tms. Joskus ollaan ensin hierottu merisuolalla mutta nykyään suolataan vasta lautasella. Suurin osaa rasvaa tirisee nuotioon ja keittiö pysyy puhtaana.

Yksi perinteinen lihan marinadipohja on rypsiöljy+ketsuppi+soija kaikkia saman verran + pippuria mutta hyvin toimii myös olut-öljy tai kanalle siideri-öljy pohjaiset. Riittävä kuumuus kypsennettäessä vähentää rasvan imeytymistä lihaan (tietääkseni).

Possun ulkofilettä oli meillä tänä juhannuksena. Kanaa ja kalkkunaa on minusta tosi vaikea saada grillissä sopivaksi, kai niitä pitäisi valella öljyllä jatkuvasti - tai sitten en vaan muuten osata grillata niin vähäravaista lihaa.

Mun mielestä grilliin ei kannata tuhrata ihan kauhean rasvatonta lihaa, koska se vaan kuivahtaa herkästi ihan känttyräksi. Rasvaisempi säilyttää mehevyytensä, ei kärvähdä niin herkästi ja siitä rasvastakin tippuu todella suuri osa grillihiilille. Mun mielestäni on aika tavalla nollasummapeliä, ostaako valmiiksi vähän rasvattomamman grillattavan jota täytyy sivellä rasvaisella marinadilla, vaiko luonnostaan rasvaisempaa, jolle riittää yksi vähärasvainen marinadikylpy. Laadukasta kokolihaa ja omat marinadit niin minimoi lisäaine- ja teollisuusrasvakuormansa.

kai sitä nyt juhannuksena MAKKARAA!!! :) Aika hyviä 80-90% makkaroita löytyy lidlistä.
Niitä kuivia 3%:n lihoja voi sitten syödä arkena... ;) Vaikka hyviähän ne on aina.

Mies ei voi sietää rasvaisia kaloja mutta omatekoinen loimulohi kelpaa. Naulataan kiinni lautaan ja notskin viereen (kyllä maalla on mukavaa :D). En tiedä kuuluisiko sitä kypsennyksen aikana öljytä tms. Joskus ollaan ensin hierottu merisuolalla mutta nykyään suolataan vasta lautasella. Suurin osaa rasvaa tirisee nuotioon ja keittiö pysyy puhtaana.
Loimulohi.:kuola: Ei tarvitse valella mitenkään, sillä sen verta hyvät "öljyt" on kassikaloille siunattu verkkoaltaissa.

Ei ollut kaupassa riittävän tuoretta/halpaa fisua, joten broilerilinjalla mentiin tämä jussi. Joghurtti+sweet chili+valkosipulimarinadi oli tämän vuoden teema, grillivartaat tein ihan rehellisesti koivun oksista. Oli hyvvee!

Itse grillasin yhden kabanöösin ja maissin. Salaatteja ja semmosia oivia öljy-yrtti-perunoita tuli vedeltyä ja juhannus menikin vallan mallikkaasti. Kanaa olen "grillaillut" uunissa, kun ei ole kunnollista grilliä (ei viiti ihan liekkiin lykätä...) toistaiseksi tullut hankittua. Grillailu on kyl mukavaa ajanvietettä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom