- Ikä
- 46
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minä en noista karkeusluokista kivien kanssa tiedä. Jos hiomapaperiin vertaa, niin perus vesikivet on siellä 80-120 käytön luokkaa, öljykivet 240/320, ja viimeistely 400-1200 tasoa. Periaatteena kun tuota pitää, niin pelaa.
Joittenkin terien kohdalla toimii ihan sekin, että kun on mielestään teroittanut sen, niin hetken veistelee vaikka puuta, niin turhat lastut siliää. Mutta se on vähän tuuripeliä
Tulipa sen verran asiallinen postaus, että kirjoitappa vittuillakseen aloittelijan opas puukon teroitukseen? Esim. minkä karkeuden kivet olisi hyvä omistaa, mistä niitä kannattaa ostaa jne. ja sitten tietty itse teroittaminen, sen liikerata ym.
Hiiliteräspuukolle (Terävä Jääkäripuukko) pitäis vaan löytää hyvät teroituskivet, kun kotoota ei löydy kuin joku vitun karkea mutu kirveelle tai viikatteelle tarkoitettu kivi, jolla leuku vaan tylsistyi uudesta :D On ollu tapana pistää puukko ruuvipenkkiin kiinni jottei se pääse heilumaan ja sais keskityttyä siihen teroituskulman vakaana pitämiseen.
Ymmärräthän toki sen, että kaikki mitä haluat tietää riippuu siitä mitä, eli mikälaisen vtun astalon haluat teroittaa. Huikeasti yleistäen: jos sinulla on taitoa ja vesikivet grit 1000, taitoa, grit 3000, taitoa, grit 6000 ja grit 10000-14 000 sekä taitoa, saat minkä tahansa teräaseen partaveitsen teräväksi. Muistinko korostaa että tarvitset jonkin verran taitoa? Youtubessa on videoita joissa japanilaiset teroittavat kokkiveitsiään, ja perustekniikka näkyy niissä hyvin. Hiontakulma, jotta sen saa lihasmuistiin, sitä täytyy opetella paljon tai käyttää apuvälinettä.
Tuo taito on kyllä se asiasana, ja kivet ja muut on sitten enää välineitä. IMHO karkeudellakin pystyy pelaamaan, kun on herkkyyttä näpeissä. Toinen, joka vaikuttaa paljon, on veitten teräslaatu. Jos se on jotain tiskiallastason prässättyä ylikromista kakkaa, siitä ei saa kyllä makkaratikun tekoon parempaa millään. Sitten hyvästä taotusta hiiliteräksestä taas tekee jo ihmeitä. Paitti sitten joskus kun terän suu pyöristyy käsivehkeillä väkisinkin aikaa myöten. Sitten on tahko tms. lelu poikaa.
Paska puhetta. Terotappa puukko nakilla.
Vähän turhaa kärjistelyä. Ei kaikkien tarvi laskea työlleen hintaa. Ei minun tarvi laskea tunteja sille, että näppäilen jotain Bachon romua toi Moraa uudelleen teräväksi. Terottelen ne uudelleen koska tykkään mielummin terottaa vaikka puukkoa kuin selata naamakirjaa, järkevämpää ois ottaa uus joka maanantai hyllystä.
Menikö syvälle, että alkoi ihistään noinkin kovasti.taapero
Menikö syvälle, että alkoi ihistään noinkin kovasti.
Onko vaikea ymmärtää, että jokupa saattaa tykätä keräillä postimerkkejä tai vaikka puukkoja?
Miltäpä kuulostaa sellainen, että joku tykkää soittaa pianoa, toinen taas terotella puukkoja ihan kunnon vehkeillä.
On se maailma julma, kun täältä netin takaa en palvo sanaasi. Koitappa sisäistää se.
Mitäs jos nyt vaan vanhus puhuttais puukoista, se kai tässä on tarkoitus. Tuntuu ottavan tämä internets sinulle hieman liian syvälle tai muuten vaan oot hieman liian provosoituvaa tyyppiä.Ai et pitänyt kun sanoin teiniä taaperoksi? Oi voi miten se elämä potkii. Mitä jos tässä kohtaa katsoisit peiliin ja ymmärtäisit mitä itse kirjoitat? Ymmärrän kyllä että kuulut siihen velliperseiden joukkoon, jonka mielestä idiootinkin mielipiteellä on arvonsa. Minä en kuulu, joten jos lukeminen ottaa koville, niin ÄLÄ LUE.
Mitäs jos nyt vaan vanhus puhuttais puukoista, se kai tässä on tarkoitus. Tuntuu ottavan tämä internets sinulle hieman liian syvälle tai muuten vaan oot hieman liian provosoituvaa tyyppiä.
Omaan tyyliini kun kuuluu hieman kärjistellä ja provoilla, jos toinen on taipuvainen ottaan ne tosissaan. Kuten itse osoitit olevasi.
Jatketaan aiheessa.
Ai sitä ikäluokkaa, joka kuvittelee että markettipuukkojen ostaminen on keräilyä, ja että idioottimaisuus on tyyli? Hellanlettas sentään. Kaikki kolme sivua lukeneena näyttää pahasti siltä, että täällä kirjoittaa lapset joille massatuotantoteräaseiden ostaminen on jonkinlaista keräilyä, vaikka se on sitä yhtä paljon kuin k-kaupan muovikassien keräily. Keräilyllä noin aikuisten maailmassa tarkoitetaan sitä, että hankitaan kapineita joilla on jonkinlaista historiallista arvoa, ei muovikopioita. Jos keräilyesineiden ikä on vähemmän kuin oma ikä, kannattaa miettiä tarkoin mihin rahansa hukkaa..
Mietipä jos hän kokee haalineensa kovastikin elämänkokemusta ja tulos on tuo. Mitä on olleet jutut sitten nuorena. Käsittämätön tyyli keskustella.Onko sulla juuttunut puukko takapuoleen vai miten se noin kiukuttaapi?
Ketään ei kiinnosta vaikka olisit vanhempi kuin itse väinämöinen ja jos sun ulosanti on tuota luokkaa niin se kertoo karua kieltään siitä, että taidat itse olla jämähtänyt teini-ikäisen tasolle.
Onko sulla juuttunut puukko takapuoleen vai miten se noin kiukuttaapi?
Ketään ei kiinnosta vaikka olisit vanhempi kuin itse väinämöinen ja jos sun ulosanti on tuota luokkaa niin se kertoo karua kieltään siitä, että taidat itse olla jämähtänyt teini-ikäisen tasolle.
Mietipä jos hän kokee haalineensa kovastikin elämänkokemusta ja tulos on tuo. Mitä on olleet jutut sitten nuorena. Käsittämätön tyyli keskustella.
Ymmärrän kyllä että teidän ikäluokat hämmentyy jos kirjoittaa yli viiden sanan lauseita, mutta silleen aikuisten oikeesti niin ei pitäisi käydä. Ihmiset lukee jopa kirjoja, ehkä teidänkin pitäisi, esim. teräaseiden historiasta. Kyse ei ole siitä mitä minä tiedän tai en tiedä, vaan siitä että minä tiedän että te ette tiedä. Miksi te ette tiedä? Koska te luulette tietävänne, eikä silloin voi oppia mitään. Minä olen provosoinut teitä latomalle eteenne faktoja, ja mikä nillitys siitä syntyykään? Paha setä tuli ja kusi murokuppiin kesken itsekehumisenkerhon orgastisen tähtihetken? "Mullon markettimora jota teroitan tahkolla ja se tekee musta kovan jätkän"? Oikeesti? Ei tee. Kuten sanoin, jos keräilyesineen ikä on vähemmän kuin oma ikä, kannattaa miettiä tarkoin mihin rahansa laittaa. Pettymys kaikille jotka keräilee teräasekeskuksen tai varustelekan markettipuukkoja..