Teräaseet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Orava
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä en noista karkeusluokista kivien kanssa tiedä. Jos hiomapaperiin vertaa, niin perus vesikivet on siellä 80-120 käytön luokkaa, öljykivet 240/320, ja viimeistely 400-1200 tasoa. Periaatteena kun tuota pitää, niin pelaa.

Joittenkin terien kohdalla toimii ihan sekin, että kun on mielestään teroittanut sen, niin hetken veistelee vaikka puuta, niin turhat lastut siliää. Mutta se on vähän tuuripeliä :)

On se hienoa seurata kun älyn jättiläiset laittaa viisaat päänsä yhteen...joo. Sitten kun avaa youtuben, siellä joku jenkki hio katanaa teräväksi nauhahiomakoneella, ja kertoo että on aivan paras keino, mikään ei oo nii hyvä. Vttu joo, aivan.

Vesikivi on siis märkänä käytettävä hiomakivi, joita on luonnonkiviä, ja sitten keraamisia, koska karkeus skaala lähtee sadoista ja päättyy jonnekin 20 000 karkeuteen. Matalat numerot lastuavat hyvin, metallia irtoaa paljon, kun taas mitä hienompaan ts. isompaan lukuun mennään, sen hullupi kiilto ja terävyys saadaan aikaan. esim. partaveitsi joka siis oikeesti ajaa parran = 10 000 - 14 000 elikkä kivi jolla tulee peilin kirkas kiilto. Voidaan tietysti lässyttää iäti ja keksiä kivoja termejä, mutta lyhyesti: se mitä teroitetaan on astalon se pinta, jolla aiotaan leikata. Se teroitetaan koko mitaltaan haluttuun kulmaan, ts. jenkeillä kulma* on suuri/jyrkkä koska aivot ovat pienet ja veitset lähinnä lyömäaseita, pihvitkin hakataan paloiksi ja haarukoidaan kaksin käsin suuhun. Sitten taas Japanissa teräkulma* on pieni/loiva, partaveitsimäinen, koska esim. katanan tuli viiltää pirun hyvin. Itse henk. kohta hion kaikkiin astalohin mahdollisimman loivan kulman*, koska sillä saa aivan hullun terävyyden. Pienellä harjoittelulla saa Fiskarsin kirveestä parranaajoon sopivan välineen. Se edellyttää että on sopiva valikoima vesikiviä karheasta hyvinkin hienojakoiseen. Hiomapaperit jne. amatöörien aivopierut voi heittää suosiolla roskiin, sillä hienoin vesihiomapaperi on karkeudeltaan P2500 eli aloituskiven luokkaa, jos viimeistelykivi on 14 000 karkeutta. (* kulma tarkoittaa siis terän ja hiomakiven välistä kulmaa teroitettaessa.)

Netti on täynnänsä ohjeita oikeaoppiseen teroitukseen, oma versio poikkeaa sen verran että yleensä hiotaan vieden terän hamaraa edellä, minä teen samoin aloituskivillä, mutta viimeistelyn ajan vien veistä terä edellä, jotta saan kovan terävän särmän ilman purseita. Ongelmaksi muodostuu terävyyden toteaminen, sillä terävyydellä näyttää olevan monta merkitystä. Eräässä videossa kaveri kunnosti ruosteisen kiinalaisveitsen, ja leikkasi sillä veden pinnalla kelluneen hampun lehden kauniisti kahtia. Sitä sanoisin teräväksi, itse kokeilen paperilla: minulla on lehtiö pikkuarkkeja, sellaisia tupakkiaskin etiketin kokoisia. Kun sellaisen taivuttaa rullaksi ja veitsi on kyllin terävä ottamaan siitä rullan sivusta loivassa kulmassa lastun, veitsi on terävä. Mikä hyvänsä halko silpoo esim. sanomalehden laitaa tms. kohdetta, vaikka sen olisi hionut känninen amatööri P100 hiomapaperilla. P1000:lla hiottu veitsi ottaa kyllä karvat esim. käsivarresta, koska mikroskoopilla katsoen terässä on sahalaita joka huolehtii parturoinnista. Sen sijaan 14 000 karkeuden vesikivi tekee partaveitsestä sellaisen, että karvat leikkautuvat ilman että tunnet sitä.

Minäkin joskus lapsosena ihailin vetisiä ja keräilin niitä, kunnes tajusin mitä vtun rahanhukkaa se oli. Onhan ne kivoja ja komeita katsella, mutta kun erilaisia malleja on tuhansin ja jenkki tekee saman verran lisää joka vuosi, niin mitä väliä. Lapsellista touhua, koska ei niillä mitään käytännön virkaa koskaan tule olemaan. Teräaseiden merkitys muuna kuin työvälineenä katosi kun ampuma-aseet , jousipamput jne. keksittiin. Nykyään riittää että on hyvät ja terävät keittiöveitset, pari kätevää taskuveistä ja kirves jolla voi ajaa parran. Ei kaupunkiasuja sen merkillisempää arsenaalia tarvitse, kun en meinaa painia karhujen tms. avuttomien luontokappaleiden kanssa mikään Bowie-keklu kourassa.

Tulipa sen verran asiallinen postaus, että kirjoitappa vittuillakseen aloittelijan opas puukon teroitukseen? Esim. minkä karkeuden kivet olisi hyvä omistaa, mistä niitä kannattaa ostaa jne. ja sitten tietty itse teroittaminen, sen liikerata ym.

Postimerkkien keräilijät ne vasta sitten tyhmiä onkin, kun nykyään on sähköposti.

HeJoPel, parhaimaan tulokseen pääset kun tsekkailet youtubesta videoita. Toinen ja helppo on Lanckyn setti.

Tulipa sen verran asiallinen postaus, että kirjoitappa vittuillakseen aloittelijan opas puukon teroitukseen? Esim. minkä karkeuden kivet olisi hyvä omistaa, mistä niitä kannattaa ostaa jne. ja sitten tietty itse teroittaminen, sen liikerata ym.

Ymmärräthän toki sen, että kaikki mitä haluat tietää riippuu siitä mitä, eli mikälaisen vtun astalon haluat teroittaa. Huikeasti yleistäen: jos sinulla on taitoa ja vesikivet grit 1000, taitoa, grit 3000, taitoa, grit 6000 ja grit 10000-14 000 sekä taitoa, saat minkä tahansa teräaseen partaveitsen teräväksi. Muistinko korostaa että tarvitset jonkin verran taitoa? Youtubessa on videoita joissa japanilaiset teroittavat kokkiveitsiään, ja perustekniikka näkyy niissä hyvin. Hiontakulma, jotta sen saa lihasmuistiin, sitä täytyy opetella paljon tai käyttää apuvälinettä.

Hiiliteräspuukolle (Terävä Jääkäripuukko) pitäis vaan löytää hyvät teroituskivet, kun kotoota ei löydy kuin joku vitun karkea mutu kirveelle tai viikatteelle tarkoitettu kivi, jolla leuku vaan tylsistyi uudesta :D On ollu tapana pistää puukko ruuvipenkkiin kiinni jottei se pääse heilumaan ja sais keskityttyä siihen teroituskulman vakaana pitämiseen.

Hiiliteräspuukolle (Terävä Jääkäripuukko) pitäis vaan löytää hyvät teroituskivet, kun kotoota ei löydy kuin joku vitun karkea mutu kirveelle tai viikatteelle tarkoitettu kivi, jolla leuku vaan tylsistyi uudesta :D On ollu tapana pistää puukko ruuvipenkkiin kiinni jottei se pääse heilumaan ja sais keskityttyä siihen teroituskulman vakaana pitämiseen.

Niin. Rautaa voi raiskata niin monella tavalla. Toiset teroittaa tahkollla, toiset smirgelillä, eräät nauhahiomakoneella. Joillekin riittää vesikivet ja useimmille perinteinen viikateliippa. Kyse on siitä mitä haluaa ja tarvitsee, mikä on motiivi teroitukseen. Itse teroitan pääasiassa keittiöveitsiä ja käyttöpuukkoja jolloin merkki ja materiaali ei juurikaan merkitse. Tärkeintä on taito, ei välineet. Tuollaisen varustelekan mora-vastineen kanssa ei tarvita mitään erikoisvälineitä, vesikivi/kivet riittää hyvin. Jos taidot ovat sitä luokkaa että hioo ruuvipenkkiin kiristettyä veistä hiomakivellä, kannattaisi heitellä puukot järveen ja keksiä uusi harrastus. Perussääntö puukkojen ja veitsien teroituksessa on se, että kivi on paikoillaan ja veitsi liikkuu. Sitten jos terän pituus on metrin luokkaa, asia muuttuu.

Ymmärräthän toki sen, että kaikki mitä haluat tietää riippuu siitä mitä, eli mikälaisen vtun astalon haluat teroittaa. Huikeasti yleistäen: jos sinulla on taitoa ja vesikivet grit 1000, taitoa, grit 3000, taitoa, grit 6000 ja grit 10000-14 000 sekä taitoa, saat minkä tahansa teräaseen partaveitsen teräväksi. Muistinko korostaa että tarvitset jonkin verran taitoa? Youtubessa on videoita joissa japanilaiset teroittavat kokkiveitsiään, ja perustekniikka näkyy niissä hyvin. Hiontakulma, jotta sen saa lihasmuistiin, sitä täytyy opetella paljon tai käyttää apuvälinettä.

Tuo taito on kyllä se asiasana, ja kivet ja muut on sitten enää välineitä. IMHO karkeudellakin pystyy pelaamaan, kun on herkkyyttä näpeissä. Toinen, joka vaikuttaa paljon, on veitten teräslaatu. Jos se on jotain tiskiallastason prässättyä ylikromista kakkaa, siitä ei saa kyllä makkaratikun tekoon parempaa millään. Sitten hyvästä taotusta hiiliteräksestä taas tekee jo ihmeitä. Paitti sitten joskus kun terän suu pyöristyy käsivehkeillä väkisinkin aikaa myöten. Sitten on tahko tms. lelu poikaa.

Tuo taito on kyllä se asiasana, ja kivet ja muut on sitten enää välineitä. IMHO karkeudellakin pystyy pelaamaan, kun on herkkyyttä näpeissä. Toinen, joka vaikuttaa paljon, on veitten teräslaatu. Jos se on jotain tiskiallastason prässättyä ylikromista kakkaa, siitä ei saa kyllä makkaratikun tekoon parempaa millään. Sitten hyvästä taotusta hiiliteräksestä taas tekee jo ihmeitä. Paitti sitten joskus kun terän suu pyöristyy käsivehkeillä väkisinkin aikaa myöten. Sitten on tahko tms. lelu poikaa.

Paitsi että ensin kohdassa 1 pitää olla se taito, jotta kohdassa 2 ei tarvitse sitä tahkoa. Niin yksinkertaista tämä on. Teräslaatu määrittelee pikemminkin sen, miten terä sen teroituksen pitää. Kyllähän mikä tahansa mora pysyy terävänä jos se on kuivassa tupessa käyttämättä, mutta entäs jos vaatimus on että teroituksen pitää kestää 50 käyttötuntia? Silleen aikuisten oikeesti kyse ei ole henkselienpaukutteluvälineestä, vaan työkalusta jolta edellytetään käyttötunteja, koska teroitus hukkaa kallista työaikaa ihan sama teroitatko höylää, vesuria, kirvestä, sirppiä vai viikatetta. Nulikat voi kuvitella että väline on tärkein, mutta taito on aina ihmisessä, ja väline täysin toissijainen. Puukon voi teroittaa vaikka kukkaruukun palasella jos vain taidot on hallussa. Silleen aikuisten oikeesti, jos olet vaikkapa artesaani joka tekee puusta asiakastilauksia, sinun täytyy antaa asiakkaalle hinta arvio joka perustuu käytettyyn työaikaan. Jos arvio on 10 tuntia veistämistä ja 5 tuntia menee talttojen ja puukkojen teroitukseen, niin urakka kusee pahasti.

Paska puhetta. Terotappa puukko nakilla.

Vähän turhaa kärjistelyä. Ei kaikkien tarvi laskea työlleen hintaa. Ei minun tarvi laskea tunteja sille, että näppäilen jotain Bachon romua toi Moraa uudelleen teräväksi. Terottelen ne uudelleen koska tykkään mielummin terottaa vaikka puukkoa kuin selata naamakirjaa, järkevämpää ois ottaa uus joka maanantai hyllystä.

Paska puhetta. Terotappa puukko nakilla.

Vähän turhaa kärjistelyä. Ei kaikkien tarvi laskea työlleen hintaa. Ei minun tarvi laskea tunteja sille, että näppäilen jotain Bachon romua toi Moraa uudelleen teräväksi. Terottelen ne uudelleen koska tykkään mielummin terottaa vaikka puukkoa kuin selata naamakirjaa, järkevämpää ois ottaa uus joka maanantai hyllystä.

Luonnonsuoli vai synteettinen? Aika hyvän lopputuloksen saa kun tekee viimeisen kiilloituksen nahkalla, joten tuo luonnonsuoleen pakattu voisi olla parempi. Ihmettelen vaan miksi pitäisi, senkö vuoksi vain että olet idiootti etkä osaa lukea? Oliko taas liian paljon tekstiä mahdutettavaksi pikku päähän kerralla, kun et puoltakaan ymmärrärtänyt? Otetaas pikauusinta: "Jos olet vaikkapa artesaani joka tekee puusta asiakastilauksia, sinun täytyy antaa asiakkaalle hinta-arvio joka perustuu käytettyyn työaikaan. Jos arvio on 10 tuntia veistämistä ja 5 tuntia menee talttojen ja puukkojen teroitukseen, niin urakka kusee pahasti." Jos et olisi taapero vaan työelämässä, tietäisit että yrittäjälle on hyödyksi tehdä vain laskutettavaa työtä. Jos työnä on puusepän tuotteet, niin työkalujen kunnossapito on osa prosessia, jonka kustannus on kompensoitava laskutuksen kautta. Näin se täällä aikuisten maailmassa menee. Tetysti jos on fakki-idiootti, voi joka päivän aluksi käydä rautakaupan kautta ja ostaa uudet terät 12 höylään, ämpärillisen puukkoja sekä 52 talttaa. Isikö ne sinulle kustantaisi vai äityli?

Menikö syvälle, että alkoi ihistään noinkin kovasti.

Onko vaikea ymmärtää, että jokupa saattaa tykätä keräillä postimerkkejä tai vaikka puukkoja?

Miltäpä kuulostaa sellainen, että joku tykkää soittaa pianoa, toinen taas terotella puukkoja ihan kunnon vehkeillä.

On se maailma julma, kun täältä netin takaa en palvo sanaasi. Koitappa sisäistää se.

Menikö syvälle, että alkoi ihistään noinkin kovasti.

Onko vaikea ymmärtää, että jokupa saattaa tykätä keräillä postimerkkejä tai vaikka puukkoja?

Miltäpä kuulostaa sellainen, että joku tykkää soittaa pianoa, toinen taas terotella puukkoja ihan kunnon vehkeillä.

On se maailma julma, kun täältä netin takaa en palvo sanaasi. Koitappa sisäistää se.

Ai et pitänyt kun sanoin teiniä taaperoksi? Oi voi miten se elämä potkii. Mitä jos tässä kohtaa katsoisit peiliin ja ymmärtäisit mitä itse kirjoitat? Ymmärrän kyllä että kuulut siihen velliperseiden joukkoon, jonka mielestä idiootinkin mielipiteellä on arvonsa. Minä en kuulu, joten jos lukeminen ottaa koville, niin ÄLÄ LUE.

Ai et pitänyt kun sanoin teiniä taaperoksi? Oi voi miten se elämä potkii. Mitä jos tässä kohtaa katsoisit peiliin ja ymmärtäisit mitä itse kirjoitat? Ymmärrän kyllä että kuulut siihen velliperseiden joukkoon, jonka mielestä idiootinkin mielipiteellä on arvonsa. Minä en kuulu, joten jos lukeminen ottaa koville, niin ÄLÄ LUE.
Mitäs jos nyt vaan vanhus puhuttais puukoista, se kai tässä on tarkoitus. Tuntuu ottavan tämä internets sinulle hieman liian syvälle tai muuten vaan oot hieman liian provosoituvaa tyyppiä.

Omaan tyyliini kun kuuluu hieman kärjistellä ja provoilla, jos toinen on taipuvainen ottaan ne tosissaan. Kuten itse osoitit olevasi.

Jatketaan aiheessa.

Mitäs jos nyt vaan vanhus puhuttais puukoista, se kai tässä on tarkoitus. Tuntuu ottavan tämä internets sinulle hieman liian syvälle tai muuten vaan oot hieman liian provosoituvaa tyyppiä.

Omaan tyyliini kun kuuluu hieman kärjistellä ja provoilla, jos toinen on taipuvainen ottaan ne tosissaan. Kuten itse osoitit olevasi.

Jatketaan aiheessa.

Ai sitä ikäluokkaa, joka kuvittelee että markettipuukkojen ostaminen on keräilyä, ja että idioottimaisuus on tyyli? Hellanlettas sentään. Kaikki kolme sivua lukeneena näyttää pahasti siltä, että täällä kirjoittaa lapset joille massatuotantoteräaseiden ostaminen on jonkinlaista keräilyä, vaikka se on sitä yhtä paljon kuin k-kaupan muovikassien keräily. Keräilyllä noin aikuisten maailmassa tarkoitetaan sitä, että hankitaan kapineita joilla on jonkinlaista historiallista arvoa, ei muovikopioita. Jos keräilyesineiden ikä on vähemmän kuin oma ikä, kannattaa miettiä tarkoin mihin rahansa hukkaa..

Ai sitä ikäluokkaa, joka kuvittelee että markettipuukkojen ostaminen on keräilyä, ja että idioottimaisuus on tyyli? Hellanlettas sentään. Kaikki kolme sivua lukeneena näyttää pahasti siltä, että täällä kirjoittaa lapset joille massatuotantoteräaseiden ostaminen on jonkinlaista keräilyä, vaikka se on sitä yhtä paljon kuin k-kaupan muovikassien keräily. Keräilyllä noin aikuisten maailmassa tarkoitetaan sitä, että hankitaan kapineita joilla on jonkinlaista historiallista arvoa, ei muovikopioita. Jos keräilyesineiden ikä on vähemmän kuin oma ikä, kannattaa miettiä tarkoin mihin rahansa hukkaa..

Onko sulla juuttunut puukko takapuoleen vai miten se noin kiukuttaapi? :yäk:

Ketään ei kiinnosta vaikka olisit vanhempi kuin itse väinämöinen ja jos sun ulosanti on tuota luokkaa niin se kertoo karua kieltään siitä, että taidat itse olla jämähtänyt teini-ikäisen tasolle.

1206432.jpg

Viimeksi muokattu:

Ketään ei kiinnosta vaikka olisit vanhempi kuin itse väinämöinen ja jos sun ulosanti on tuota luokkaa niin se kertoo karua kieltään siitä, että taidat itse olla jämähtänyt teini-ikäisen tasolle.

1206432.jpg
Mietipä jos hän kokee haalineensa kovastikin elämänkokemusta ja tulos on tuo. Mitä on olleet jutut sitten nuorena. Käsittämätön tyyli keskustella.

1206432.jpg

Mietipä jos hän kokee haalineensa kovastikin elämänkokemusta ja tulos on tuo. Mitä on olleet jutut sitten nuorena. Käsittämätön tyyli keskustella.

Ymmärrän kyllä että teidän ikäluokat hämmentyy jos kirjoittaa yli viiden sanan lauseita, mutta silleen aikuisten oikeesti niin ei pitäisi käydä. Ihmiset lukee jopa kirjoja, ehkä teidänkin pitäisi, esim. teräaseiden historiasta. Kyse ei ole siitä mitä minä tiedän tai en tiedä, vaan siitä että minä tiedän että te ette tiedä. Miksi te ette tiedä? Koska te luulette tietävänne, eikä silloin voi oppia mitään. Minä olen provosoinut teitä latomalle eteenne faktoja, ja mikä nillitys siitä syntyykään? Paha setä tuli ja kusi murokuppiin kesken itsekehumisenkerhon orgastisen tähtihetken? "Mullon markettimora jota teroitan tahkolla ja se tekee musta kovan jätkän"? Oikeesti? Ei tee. Kuten sanoin, jos keräilyesineen ikä on vähemmän kuin oma ikä, kannattaa miettiä tarkoin mihin rahansa laittaa. Pettymys kaikille jotka keräilee teräasekeskuksen tai varustelekan markettipuukkoja..

Ymmärrän kyllä että teidän ikäluokat hämmentyy jos kirjoittaa yli viiden sanan lauseita, mutta silleen aikuisten oikeesti niin ei pitäisi käydä. Ihmiset lukee jopa kirjoja, ehkä teidänkin pitäisi, esim. teräaseiden historiasta. Kyse ei ole siitä mitä minä tiedän tai en tiedä, vaan siitä että minä tiedän että te ette tiedä. Miksi te ette tiedä? Koska te luulette tietävänne, eikä silloin voi oppia mitään. Minä olen provosoinut teitä latomalle eteenne faktoja, ja mikä nillitys siitä syntyykään? Paha setä tuli ja kusi murokuppiin kesken itsekehumisenkerhon orgastisen tähtihetken? "Mullon markettimora jota teroitan tahkolla ja se tekee musta kovan jätkän"? Oikeesti? Ei tee. Kuten sanoin, jos keräilyesineen ikä on vähemmän kuin oma ikä, kannattaa miettiä tarkoin mihin rahansa laittaa. Pettymys kaikille jotka keräilee teräasekeskuksen tai varustelekan markettipuukkoja..

Mistäs sinä tiedät luenko kirjoja vai enkö lue? Vittu mitä olettamuksia. Kenties olen lukenut jopa enemmän niitä kirjoja kuin sinä? Ootko just saanut luettua ensimmäisen kirjasi jostain veitsenteroituksesta ja nyt pädet internetsissä muna tanassa? Sinä tässä nyt olet se, joka luulee tietävänsä. Tuosta sun ulosannista päätellen et sinä ainakaan itse niitä kouluja ole turhan paljon käynyt.

Mulla edes ole mitään teräaseita (poislukien se vitun markettimora työkalupakissa, joka riittää mulle vallan mainiosti) enkä aio moisia edes hankkia eikä suoraan sanottuna voisi koko asia vähempää kiinnostaa. Satuinpa vaan lueskelemaan lankaa ja mikä tässä nyt kiinnitti huomion oli sun ylimielisyyttä huokuva keskustelutyyli. Sun kaltaiset ihmiset on syöpää keskustelupalstoilla keskittyi ne sitten mihin tahansa aihepiiriin ja bännejä olettaisi napsuvan vähemmästäkin moista sontaa suoltaville keskustelijoille.

Mutta joo, minä menen muualle mieltäni pahoittelemaan, jatkakaa toki hedelmällistä keskusteluanne.

:offtopic:

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom