Teräase-thread (kuvia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
themastodontti sanoi:
hmm, käviskö, sehän on ihan tavallinen helvetin pieni kääntöveitsi, eikä edes varsinaisesti naamioitu muuksi, sehän on ihan näkyvillä.
" While it's not really intended as a concealed knife, it is hard to spot."

Äkkiseltään vilkaistuna kyseessä on muuksi esineeksi naamioitu teräase ja sitä ei saa kantaa yleisellä paikalla. Vyönsolkiveitsihän se oli, eikös?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No mä en tiedä miten se määritellään että on muuksi naamioitu, se veitsi on siinä vyönsoljen ulkopinnassa kiinni, ja irtoaa vyönsoljesta lukitusmekanismilla, se solkihan on siis vyöpidike tolle linkkarille jos maalaisjärjellä ajattelee. Uskon kyllä että joku viranomainen olisi juuri tota mieltä että se on joku muuksi naamioitu.

Tuollaisen omistan, ihan mukava eräretkillä, vaikka hankittiinkin enemmän ulkonäköseikoista. Tanto on tuon veitsi-tyypin nimi.

Liitteet

• Tanto.jpg
    Tanto.jpg
    6,8 KB · Katsottu: 948
Glyptis sanoi:
:offtopic: Löytyneekö ampuma-aseista samankaltaista threadia?

Ihan samaa olen aatellut, ja nyt vielä enempi kun tämä teräase-thread avattiin, kait täällä nyt muutama asehullu on?
Itse olen hivenen, mutta rahatilanne estää asian aktiivisemman harrastamisen, kalliiksi tulee moinen.
Koska mieshän tarttee päälle ysimillisen, eikä mitään .22-kaliiperin tarkkuuspistoolia...

Arvid sanoi:
Kotoa löytyy Japanista tuotu wakizashi, eli seppukuun tarkoitettu lyhyt samuraikiekka. Tuollainen on aina mukava saada lahjaksi isiltä (pikku-Arville luistimet, playstasuun ja ... seppuku-miekka)! :D

Jos sitä miekkaa ei ole tarkoitettu muuhun kuin seppukuun, niin aika karu vinkki faijalta, melkeen sama kuin antaisi syanidipillereitä lahjaksi...:D

Kilpisjärvellä

Kilpisjärvellä asuu varakas poromies joka on ihan hullu puukkojen perään. Kokoelma käsittää yli 7000 puukkoa. Se on vuorannut kotonaan jonkun huoneen niillä. Voi kyllä olla että kokoelma käsittää pääasiassa tuommoisia design lapinpuukkoja. Tuskin poromies mitään japanilaisia a...tappi piikkejä omistaa. Kalliita yli kummenentuhannen markan puukkoja se teettää itselleen norjalaisilla ja suomalisilla puukontakojilla. En tiedä onko ukolla aiheeseen liittyviä nettisivuja... tuskinpa.

SerialLoser sanoi:
Jos sitä miekkaa ei ole tarkoitettu muuhun kuin seppukuun, niin aika karu vinkki faijalta, melkeen sama kuin antaisi syanidipillereitä lahjaksi...:D

Eli siis täsmentäen: Wakizashi on lyhyt miekka, jota mm. samurait kantoivat vyöllään pitkän miekan kanssa. Samurai kantoi kahta miekkaa tuodakseen esiin, että hän oli samurai. Muut eivät saaneet näin tehdä. Mutta wakizashia saivat kantaa vyöllään muutkin kuin samurait, mm. kauppiaat tai vähän varakkaammat talonpojatkin.

Wakizashia käytettiin seppukussa ja harakirissä (itsemurhan kaksi eri muotoa), mutta asetta ei kannettu sen takia, jotta sitä voisi joskus käyttää leikatakseen vatsansa halki. Se oli vähän kuin pistooli villissä lännessä, melkein jokaisella oli jonkinlainen (iso tai pieni), se osoitti ettei aio ihan helpolla mennä, jos toinen käy päälle. Lyhyttä miekkaa käytettiin, jos oltiin ahtaassa käytävässä tai sisätiloissa, kun pitkää miekkaa ei voinut tai ehtinyt vetää. Lyhyellä miekalla tehtiin myös joitain päivittäisiä hommia, kun piti leikata erinäisiä asioita (muita, kun ruumiinkappaleita).

Liitteenä kuva samuraista, jolla molemmat miekat vyöllä.

Liitteet

• Kitano.JPG
    Kitano.JPG
    101,4 KB · Katsottu: 715
Ahvena sanoi:
Ei sulla sattus oleen kuvia tupentekovaiheestakin? Itellä on tupet eniten tuurista kiinni. Yleensä kastelen nahan ja käärin sen puukon ja lestan ympärille. Sitte yritän merkkailla reijän paikkoja. Kerran mittasin puukon ympärysmitat ja niitten avulla piirtelin nahkaan. Jos nahka olisi halvempaa, tupenteko ei olisi niin jännittävää....

Tuurilla ne laivatkin seilaa :D

Mä tein tupen siten, että paperista ensin tiukka sovitus puukon ja lestan ympärille ja siitä siirto nahalle. Paperin reuna oli käytännössä ompeleen kohta. Merkkasin ja tein reiät kuivana, sitten vasta kastelin. Hyvin onnistui ja tupesta tuli tiukka. Tosin saattoipa tuo olla aloittelijan tuuriakin, en mä ole koskaan saanut toista särjennahkavaappuakaan yhtä hienoksi kuin se ensimmäinen...

themastodontti sanoi:
No mä en tiedä miten se määritellään että on muuksi naamioitu, se veitsi on siinä vyönsoljen ulkopinnassa kiinni, ja irtoaa vyönsoljesta lukitusmekanismilla, se solkihan on siis vyöpidike tolle linkkarille jos maalaisjärjellä ajattelee. Uskon kyllä että joku viranomainen olisi juuri tota mieltä että se on joku muuksi naamioitu.

Kyllä mä näkisin asian niin, että kyseessä on vyönsoljeksi naamioitu kääntöveitsi ja sen kantamiselle ei ole mitään perustetta yleisellä paikalla. Tuossahan nimenomaan on tarkoitus se, että veistä luullaan vyönsoljeksi, ei veitseksi. Miksi näin pitäisi olla jos veistä ei ole tarkoitus peitellä?

hgw sanoi:
Mä tein tupen siten, että ...
...en mä ole koskaan saanut toista särjennahkavaappuakaan yhtä hienoksi kuin se ensimmäinen...

Kokeilenpas tuota seuraavaan tuppeen. Noin kait ne tupet tehdään oikeestikkin. Tein kerran valmiiksi leikatuista ja rei'itetyistä paloista parisataa tuppea, ja järjestys oli juuri mainitsemasi. Vaan sitä en tiedä miten mitat oli otettu, koska nahka leikattiin valmiilla raudoilla tiettyä puukkomallia varten.

Taistelin kerran itsekkin särjennahkojen kanssa, enkä ole sen jälkeen uskaltanut edes ajatella niitä. Keksin sitten toisen tavan jäljitellä särkeä suomuineen. Leikkasin rei'ittimellä tinapaperia ja käytin rei'ittimen säiliöön kertyneet lätkät vaapun päälle. Liimasin ne jollain liimalla latoen lätkät lomittain perästä alkaen. Lopuksi lakka päälle ja siihen spraylla selkää tummemmaksi ja vatsaan hivenen läpikuultavaa vaaleaa. Ihan kait niistä erikoisia tuli, vaikkakin työläitä valmistaa.

Olisko kellään nasevaa vinkkiä puisen tupen valmistukseen? Oon tähän mennessä tehny vain halkaisemalla palan, kaivertamalla ja liimaamalla takaisin yhteen. Onnistuisiko homma vaikka poralla?

Onko kukaan keksinyt jotain hyviä helanteko ideoita? Mistä teette helat ja välilapot? Alumiinia on helppo muotoilla, ja hienon ikäänkuin hiekkapuhalletn pinnan saa, kun viimeiseksi harjaa helan porakoneeseen laitettavalla pienellä teräsharjalla.

Miten terän saisi sinistettyä? Mitä aineita siihen tarvii? Voisiko terän mustata jollain muulla konstilla kuin öljykarkaisulla?

Sumu sanoi:
Kyllä mä näkisin asian niin, että kyseessä on vyönsoljeksi naamioitu kääntöveitsi ja sen kantamiselle ei ole mitään perustetta yleisellä paikalla. Tuossahan nimenomaan on tarkoitus se, että veistä luullaan vyönsoljeksi, ei veitseksi. Miksi näin pitäisi olla jos veistä ei ole tarkoitus peitellä?

Näin voi sanoa, mutta tekijähän sanoo sivuillaan että not intended as a concealed knife, eli tarkoitus ei kylläkään valmistajan puheiden mukaan ole pääasiassa näyttää muulta, tuohon tarkoitukseen siitä varmasti olisi saanut vähemmän helpon huomata, idea kuitenkin on että puukkoa pystyy myös käyttämään kuten mitä tahansa kääntöveistä ja se on helposti käsillä.
Onko sitten puukon mukana pitäminen ok niin kauan kuin se on puukon näköinen? Mikä tekee sen eron taskussa olevan tai vyönsolkeen kiinnitettyyn veitseen, ja kuka sanoo ettei veistä ole tarkoitus peitellä, jos mulla olis puukko mukana niin kyllä se olis taskussa eikä missään vyöllä muiden nähtävänä, sama tossa on että miksi siitä turhaan olis pitänyt tehdä erityisen näkyvä, "hei mulla ei oo mitään salattavaa, kuljen pieni puukko vyöllä:david: " Ainoa tilanne on joku lentokentän turvatarkastus missä joku todellinen puusilmä ei ehkä huomaisi vyönsolkeen sulautuvaa puukkoa, muutoin mielestäni taskussa kulkeva puukko menee sinne minne toikin, ehkä jopa helpommin.
Tulkintakysymyshän tollasen ulkonäkö on, mutta onko siis perusteita kantaa yleisellä paikalla vyöllä tai taskussa puukkoa mutta ei sitten tollasta? En vaan voi käsittää miten toi eroaa tavallisen kääntöveitsen kanssa kulkemisesta.
Ehkä käynkin kysymässä kyttikseltä ton kanssa että mitä ne on siitä mieltä niin saadaan tähän selvyyttä.

themastodontti sanoi:
Onko sitten puukon mukana pitäminen ok niin kauan kuin se on puukon näköinen?

Vastaus:

Järjestyslaki sanoi:
10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;

(jne jne jne)

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.

ELI vaikka veitsi ei menisikään vaarallisten teräaseiden piikkiin (muuksi kuin teräaseeksi naamioitu esine), niin joka tapauksessa, riippumatta aseen muodosta, koosta tai ulkonäöstä, jos sen kantamiselle ei ole perusteltavaa syytä, ja se on teräase, on sen kantaminen kiellettyä. Tässä en näe niinkään mutustelun ja jossittelun varaa, aika yksiselitteinen laki on.

9 §
Vaaralliset esineet

Nyrkkirautojen, stilettien ja heittotähtien sekä muuksi esineeksi naamioitujen teräaseiden samoin kuin sähkölamauttimien ja -patukoiden, jousipatukoiden sekä tarkkuussinkojen ja -linkojen valmistus, maahantuonti, kauppa sekä hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei 2 tai 3 momentissa taikka 12 §:ssä muuta säädetä.

10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

1. teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;
2. patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet;
3. tikat, kuulat ja muut näihin rinnastettavat heittämiseen soveltuvat esineet;
4. syövyttävät sekä toisen vakavaan vahingoittamiseen taikka lamauttamiseen soveltuvat aineet;
5. ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;
6. terveydelle vaaralliset laserosoittimet.

----------------

En kyllä nyt oikein ymmärrä mitä tässä on epäselvää!?
Järjestyslain 9§ kieltää muuksi esineeksi naamioitujen teräaseiden valmistuksen, maahantuonnin, kaupan sekä hallussapidon yleisellä paikalla.

Ja onhan toi nyt ihan selvä asia että vyönsolkiveitsi on naamioitu vyösoljeksi.

Järjestyslain 10§
kieltää toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapidon yleisellä paikalla.

Tuo vyönsolkiveitsi täyttää myös tämän pykälän tunnusmerkistön. Veitsi soveltuu toisen vakavaan vahingoittamiseen.

Ja vaikka puukko on puukon näköinen ei sitä saa järjL 10§ mukaan pitää hallussa yleisellä paikalla.

EDIT: olin pari minuuttia liian hidas :(

Ahvena sanoi:
Taistelin kerran itsekkin särjennahkojen kanssa, enkä ole sen jälkeen uskaltanut edes ajatella niitä. Keksin sitten toisen tavan jäljitellä särkeä suomuineen. Leikkasin rei'ittimellä tinapaperia ja käytin rei'ittimen säiliöön kertyneet lätkät vaapun päälle. Liimasin ne jollain liimalla latoen lätkät lomittain perästä alkaen. Lopuksi lakka päälle ja siihen spraylla selkää tummemmaksi ja vatsaan hivenen läpikuultavaa vaaleaa. Ihan kait niistä erikoisia tuli, vaikkakin työläitä valmistaa.

Okei, pakko :worship: ihan järjetön työ ollut tossa.

themastodontti sanoi:
Ehkä käynkin kysymässä kyttikseltä ton kanssa että mitä ne on siitä mieltä niin saadaan tähän selvyyttä.

Voin kertoa, että saat samat vastaukset kuin tässäkin threadissa.
Jos hyvin käy, niin saatat jopa saada vastauksen siellä asemalla samalta henkilöltä kuin tässä threadissa.

Ei se juurikaan eroa puukon kantamisesta mukana, molemmat ovat teräaseita, joiden perusteeton kantaminen julkisella paikalla on kiellettyä. Tuo vehje vaan on vielä nokkelasti naamioitu vyönsoljeksi. Mikä tämän naamioinnin funktio nyt sitten on sen lisäksi, että tuon löytäminen esim. turvallisuustarkastuksessa on vaikeampaa, mikäli sen kantaja ei siitä erikseen mainitse? En oikein keksi mitään puolusteltavaa perustetta tuollaisen aseen mukana pitämiselle.

Tässä threadissa on jo mainittukin, että vaikka teräaseiden kantaminen on laissa kielletty, niin pitäähän sellaista mukanaan nyt vähintään postimiehet, pakkaustoimessa olevat ja atk-tukihenkilöt. Että jos ei aiheuta häslinkiä, niin voihan tuota pitää omalla vastuulla tietty mukana. Mutta jos joudut tappeluun ja vaikka puolustat itseäsi tuolla veitsellä, niin sitten syyttäjä kutsuu sua jengiläiseksi ja kainaloita myöten aseilla varustetuksi vandaaliksi.

rafael30 sanoi:
.... Tuo vehje vaan on vielä nokkelasti naamioitu vyönsoljeksi. Mikä tämän naamioinnin funktio nyt sitten on sen lisäksi, että tuon löytäminen esim. turvallisuustarkastuksessa on vaikeampaa, mikäli sen kantaja ei siitä erikseen mainitse? En oikein keksi mitään puolusteltavaa perustetta tuollaisen aseen mukana pitämiselle.

Kyllä mä sen oon jo tajunnut mitä laki sanoo teräaseen mukana kanniskelusta, yritin vaan sanoa että ei se naamiointi ole tossa se pääasia vaan käyttöhelppous. Perusteet mukana pitämiselle on edelleenkin samat kuin millä tahansa linkkarilla. Ja okei ehkä mä luotan sumun mielipiteeseen kapistuksen kategorioinnista, ja kuten sanottua, mukana pitämisen laillisuudelle sillä ei kuitenkaan olisi merkitystä luokitellaan se miksi hyvänsä.
edit: ja jos ei nyt puhuttaisi aseesta kun terä on lyhyempi kuin leathermanissa.

Glyptis sanoi:
:offtopic: Löytyneekö ampuma-aseista samankaltaista threadia?

Kyllä täällä oli virallinen ampuma-ase thread mutta onko roskiksessa vai bittitaivaassa en tiedä, ei sitä searchilla löytynyt.

themastodontti sanoi:
edit: ja jos ei nyt puhuttaisi aseesta kun terä on lyhyempi kuin leathermanissa.

Pykälissä ei puhuta missään vaiheessa terän pituudesta, eli pituudella ei ole väliä. Ei se pituus vaan se miten sitä käyttää! :D

Ahvena sanoi:
Kerään ja teen puukkoja, veitsiä, leukuja ja tikareita. En osaa tarkalleen sanoa mikä niissä viehättää. Osaako muut harrastajat? Olis kiva kuulla syitä, tiedä vaikka sopisivat kohdallenikin.

Empä osaa tarkalleen itsekkään selittää, mikä näissä teräaseissa kiehtoo. Itse olen jakanut teräasekiinnostukseni kahteen "kastiin", historialliset taisteluaseet ja Suomalaista perinnettä vaalivat työkalut. Vaikka omaankin suurta kiinnostusta erityisesti japanilaisiin teräaseisiin, niin voiton vie ehdottomasti suomalaiset eräpuukot. Mitä enemmän puukon eteen on tehty käsityötä, sitä enemmän sitä arvostan. :worship:

Suomalaisilta alkaa muuten pikkuhiljaa unohtua puukon käsittelyn taito. Joskus aikanaan penskalle on annettu puukko käteen samoihin aikoihin kun hän oppi kävelemään, jos hän satutti sillä itseään, hän oppi. Ajan myötä kakarat oppivat käyttämään puukkoa oikein, vuolemaan jne... Nykykersalle jos antaa puukon, niin todennäköisesti ensimmäisiä ajatuksia mitä leikkimielisesti mieleen tulee, on että ketähän tällä tökkäisi...

Anyway, tommonen damaskus-teräinen puukko olisi kyllä helvetin hieno omistaa, hinta vaan muodostuu esteeksi. :itku:

Liitteet

• 1DA-VP.jpg
    1DA-VP.jpg
    15 KB · Katsottu: 716

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom