Teräase-thread (kuvia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässäpä vielä yksi omista työkaluistani. Ihka perinteinen sissipuukko a´la Peltonen. Raskas kuin mikä, joten ihan hyvä pidemmillä reissuilla, saapi tehtyä vähän isommankin makkaratikun ja käy hätätilanteessa vaikkapa vesurista. Kestää, eli ei tartte varoen käyttää. Tosin tuolla ei mitään pikku-ahvenia perkailla, sorsan suolistaminekin onnistuu pikkupuukolla paremmin, tosin kukapa niitä flunssaisia lintuja nykyään käsittelee... :jahas:

Vanhan sissin perusvarustusta, jos isoon pilliin vihelletään. :D

Liitteet

• Sissi.JPG
    Sissi.JPG
    132,8 KB · Katsottu: 691
Setäni tekee puukkoja enemmänkin, onpa ottanut leipänsäkin tuolla hommalla joskus. Ohessa puukko, jolla hän osallistuu Metsästys & Kalastus -lehden puukkokisaan, jossa on aiempina vuosina pärjännytkin.

Kädentaidoille ja hienoille puukoille: :worship:

Liitteet

• 11puukko1.JPG
    11puukko1.JPG
    58,1 KB · Katsottu: 837
Ahvena sanoi:
Minkälainen ahjo kaverillas on? Oisko ite kyhätty? Tarkotus ois ens kesänä kasata ahjo tiiliskivistä ja iänvanhoista anvetasta löytyneistä palkeista...
Kaveri on kunnostanut sellaisen punatiilisen kansanperinnepajan. Eli oikein kunnon pelit ja vehkeet. En ole vielä päässyt käymään.

Kyllähän ahjon ehkä :) saa kyhättyä itsekin noista tarvekaluista. Eihän ne siirrettävät ahjotkaan kovin kummoisia konstrukstioltaan ole, mitä sepillä jossain markkinoilla näkyy olevan.

Jahas siinähän tuli hqw:ltä hyviä linkkejä oikein urakalla. Kiitokset!

Nyt en osaa sanoa, olenko vain sokeutunut euroista, mutta 199 € aidosta (tylsästä) miekasta ei ole mielestäni paljon.

Mixu sanoi:
Nyt en osaa sanoa, olenko vain sokeutunut euroista, mutta 199 € aidosta (tylsästä) miekasta ei ole mielestäni paljon.

Ei todellakaan, kun ajattelee että joku "tactical self-defense" veitsi härdelli maksaa äkkiä 100 euroa. Ja onhan noi nyt "hiukan" rouheempia vehkeitä!!! :hyper:

Tuollainen morning-star olis melko katu-uskottava!!! :D
Aamut%E4hti6.jpg

Voe helevettiläinen tuota rautaportin valikoimaa. Uskomatonta sälää, pakko tilata jotain. Viikinki kypärä ja miekka olis kova setti taloyhtiön pihatalkoissa!! Taikka toi spartalaisten kypärä. Jos jollain on vastaavia sivustoja niin pistäkee linkkiä pliis.

Brocka sanoi:
Lueppa Valtteri Suomalaisen kirja Kuolet Vain Kahdesti. Siinä kerrotaan tuosta tapauksesta. On muutenkin erittäin hyvä kirja.

Hahaa! Legenda ei siis ollutkaan vain "veljen kaverin horinoita". Joskus kuulopuheissakin on näköjään perää. :thumbs:

Uncle Sam sanoi:
Tässä threadissa esillä olleet katanat on poikkeuksetta olleet väärinpäin telineessä. Katanaa pitää säilyttää telineessään aina leikkaava pinta ylöspäin, jotta henget pääsisivät laskeutumaan terään lepäämään. :D Ettikää huviksenne vaikka kuvia orggiskatanoista, aina on terä ylöspäin.

Kumma homma. Itse olen aina luullut että terä tulee olla ylöspäin jotta se ei pääse tylsistymään. Terä alaspäin se koskettaa jatkuvasti jotakin pintaa ja sitä myöten tylsistyy. Mutta toi sun henki teoria kuulostaa enemmän järkeen käyvältä. ;)

:offtopic:
Tuleeko noi "Turisti" miekat esim. thaikuista laukussa/ruumassa ihan ongelmitta?

Kumm4ri sanoi:
Tuleeko noi "Turisti" miekat esim. thaikuista laukussa/ruumassa ihan ongelmitta?

Itellä ei ainakaan ollu ongelmia kun toin aikoinaan pari (turisti) tai-chi miekkaa Kiinasta. Hyvin kulkivat ruumassa.
Enkä ole kuullut että kenelläkään olis ollu probleemia..

Kumm4ri sanoi:

On tuotu myös jotain 20-50cm puukkoja tai siis pistimiä niin ei mitään ongelmia. Pyssyjen tuonnissa sitten jo olikin vaikka ihan virallisilla luvilla tuotiin..

Ahvena sanoi:
Nyt tuli tredien tredi. Mites on löytyykö pakkikselta puukontekijöitä? Tässä ois yks. Teriä en oo monia päässy tekemään, mutta kahvat ja tupet teen ite. Nyt vain kun keksis helpoimman tavan heittää kuviakin kehiin... Erä ja kalapuukot on mukavimpia tehä. Jotain eksoottisempiakin tulee joskus kokeiltua.

Muutama puukko on tullut väännettyä, muttei terää ole tullut itsetehtyä kuiteski tuppi ja kahva have made by:minä.

SS-Adler sanoi:
Muutama puukko on tullut väännettyä, muttei terää ole tullut itsetehtyä kuiteski tuppi ja kahva have made by:minä.

:kuvia:

Ja jos jotain niksiäkin irtoais, ois kiva! Aivan kaikki niksit käy. Parhaita on oivallukset joilla voi säästää rahaa, tyyliin messinkimutterista saa hienon välilapon, kun sen ensin litistää ja viilaa jne.

Miten olet kiinnittänyt terät kahvaan? Onko hyvää niksiä kuinka mitata tuppinahka sopivan muotoiseksi? Mistä lestat, teetkö ite?

Ja laitetaas jotain omaakin: Tupen koristelu onnistuu parhaiten kun tuppi on kastelun jäljiltä kuivamaan päin. Jonnekkin nurjalle puolelle voi testata vaikka meisselin kärellä painamalla. Jos jälki tummuu ja painauma jää, on kosteus sopiva. Kuviot on helppo piirtää meisselillä, jonka kärki on viilattu pyöreäksi. Hyviä raitoja saa kolikolla rullaamalla. Torksilla painelemalla saa taas komeita tähtiä. Kun tuppi on sitten kokonaan kuiva, kaivetaan kengän pikakiillote esiin. Mielellään värillinen malli. Siis sellainen nestemäinen litku joka levitetään purkin pääsä olevalla sienellä. Litkua puristetaan vaikka kengän päälle niin että jää pieni 'lammikko'. Tästä sitten otetaan pieneen pensseliin väriä jolla urat maalataan. Lopuksi väritön kenkärasva päälle jos haluaa oikein viimeistellyn tuloksen. Jos tupesta haluaa kovan, se kuivataan kuumassa vaikka hiustenkuivaajalla. Näin nahka 'palaa' kovaksi ja kutistuukin hiukan.

Nyt en tarkoita loukata ketään mutta minun mielestä joku muovinen turisti katana on aika out, kuuluu samaan sarjaan kuin teinien ekassa kämpässä oleva Tiimarista ostettu jättiviuhka. Mieluummin joko jotain laadukkaampaa, harvinaisempaa tai oikeasti käyttöön tarkoitettua. Itse diggaan ihan kybällä historiallisista aseista ja eri maiden kulttuuriin kuuluvista. Valitettavasti olen tossun alla ja kotiin niitä ei voi hommata. Jossain varastossa on Nepalista tuotu Gurgha veitsi ja zulujen sotanuija. Jos joskus saan kotiin oman huoneen niin miekat on ihan must sekä tietysti kilvet ja kypärät.

Kaikista hienointa olis tietysti jos pystyis ite takomaan ja rakentamaan historiallisia aseita. Muistaakseni joskus olen nähnyt ilmoituksia kursseista?

Ahvena sanoi:
:kuvia:
Miten olet kiinnittänyt terät kahvaan? Onko hyvää niksiä kuinka mitata tuppinahka sopivan muotoiseksi? Mistä lestat, teetkö ite?

Mä tein lestan ihan vain kulmalistan pätkästä. Kaksi palaa liimalla yhteen ontoksi pötkyläksi, ja puukkoa ja hiomapaperia perään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom