teoreettista ajantuhlausta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FinMe
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäli joskus keksitään geeni joka mahdollistaa solujen loputtoman uusiutumisen---->ns.ikuisen elämän, mahdollistaisiko se "äärettömän" voiman kehittymisen ajanmyötä eli treenais vaikka miljoona vuotta ja ois sitten joku Hulkin tapainen köriläs.

Jotkut ötökäthän pystyy suhteessa ihmiseen nostamaan kymmeniä tonneja ylös...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
onhan se keksitty. vielä kun keksitään millä se pysyy kurissa. eikös syöpä jakaudu ihan riittävän kauan...

Muutama vuosi, 6 tai 7 vuotta sitten oli juttua kuinka pienten eliöiden ja matelijoiden ikää oli saatu pidennettyä kymmen ja jopa satakertaiseksi. Se ei tietenkään ihmistä auta, mutta oletettavasti tutkimukset ovat varmasti edenneet kovasti. En kyllä usko että läpimurtoa ihan viime aikoina ilmestyy. Muuten kyllä nykyisessä hyvinvointiyhteyskunnassa ihmisten elinikä pidentyy jo ihan luonnon voimalla, paljon enemmän ravinteita helposti saatavilla eikä tarvi kituuttaa vähällä ravinnolla. Pitkällä aika välillä varmaankin tosin. Ihmisen eliniän nostamista miljoonaan taikka edes tuhanteen vuoteen kuulostaa turhan kaukaa haetulta ja aiheuttanee paljon muutoksia yhteiskunta rakenteeseen. Tuloksena ehkä jopa ihmiskunnan täydellinen häviäminen, sterilisaatio ja totalitaarinen hallinta. Ihmiset eivät saisi lisääntyä ja ehkä jopa luonto tulisi rajoittamaan kasvua erilaisilla maailmanlaajuisilla tappavilla taudeilla.

Joillain foorumeilla on tästä keskusteltu paljon enemmänkin. Ehkä joku sadalla tai kahdella ihmisiän pidentäminen ei vielä olisi tuhoisaa.

jarhu sanoi:
Joillain foorumeilla on tästä keskusteltu paljon enemmänkin. Ehkä joku sadalla tai kahdella ihmisiän pidentäminen ei vielä olisi tuhoisaa.

Mutta sitäkin tylsempää. Eläkeikä nousee heti 175 ikävuoteen.
:rolleyes:

FinMe sanoi:
Mikäli joskus keksitään geeni joka mahdollistaa solujen loputtoman uusiutumisen---->ns.ikuisen elämän, mahdollistaisiko se "äärettömän" voiman kehittymisen ajanmyötä eli treenais vaikka miljoona vuotta ja ois sitten joku Hulkin tapainen köriläs.
Telomeraasientsyymi ja sitä ohjaava(t) geeni/geenit ovat jo kauan olleet tiedossa. Perintöaineksella on ikävä tapa rapistua ja lyhentyä jokaisessa solunjakautumisessa. DNA:n päässä on tietty ”turva-alue”, joka mahdollistaa turvallisen määrän solun jakautumisia niin, että yksilön kehitys voi toteutua aikuseksi saakka. Tietyssä vaiheessa solujen jakaantuminen ei vain enää onnistu ja uusia soluja ei enää muodostu kuolevien tilalle. Ihminen alkaa vanhentua ja rapistua.

FinMe sanoi:
Jotkut ötökäthän pystyy suhteessa ihmiseen nostamaan kymmeniä tonneja ylös...
Aika monetkin itseasiassa.

jarhu sanoi:
Muutama vuosi, 6 tai 7 vuotta sitten oli juttua kuinka pienten eliöiden ja matelijoiden ikää oli saatu pidennettyä kymmen ja jopa satakertaiseksi.
Äläs nyt pahastu mutta epäilen hieman tätä tietoa. Olen itse kuullut 50 – 200% elinajan pidennyksestä kalorirajoituksella. Mistä sä olet lukenut eliniän pitenemisestä jopa 100 kertaiseksi?

jarhu sanoi:
Ihmisen eliniän nostamista miljoonaan taikka edes tuhanteen vuoteen kuulostaa turhan kaukaa haetulta ja aiheuttanee paljon muutoksia yhteiskunta rakenteeseen. Tuloksena ehkä jopa ihmiskunnan täydellinen häviäminen, sterilisaatio ja totalitaarinen hallinta.
Nojoo varmasti aiheuttaisi mutta kyllä mä tahtoisin elää tuhat tai miljoona vuotta se olisi ihan helvetin siistiä. Olisi ainakin riittävästi aikaa tehdä mitä tahtoo, tietysti sillä edellytyksellä, että pysyisi terveenä ja elinvoimaisena. Tuollaisilla eliniän määrillä ala-aste kestäisi 50 vuotta ja tutkintona akatemiatohtori. Sitten jos tahtoo käydä vielä 200 vuotta koulua lisää niin mikäs siinä, ellei tahdo työelämää alkaa pakertaa. Olisi kiva rakentaa sellainen 4000 m<sup>2</sup> kartano, johon voisi kutsua aina kaikki lapsenlapsenlapsenlapsensa kuntoilemaan isoisoisoisonisän opastuksella.

jarhu sanoi:
Ihmiset eivät saisi lisääntyä ja ehkä jopa luonto tulisi rajoittamaan kasvua erilaisilla maailmanlaajuisilla tappavilla taudeilla.
Ihmismäärää ja syntyvyyttä tuo rajoittaisi todella paljon, pari muksua vuodessa koko planeetalle... cool... ;)

P.s. Pelastin äsken yöperhosen... olen niin empaattinen :lol2:

FinMe sanoi:
...ns.ikuisen elämän, mahdollistaisiko se "äärettömän" voiman kehittymisen ajanmyötä eli treenais vaikka miljoona vuotta

Tää on aika jännä juttu. Kuten tuossa jo edellä kirjoitettiin, solujen jakautuminen tapahtuu normaalioloissa vain tietyn määrän ilman komplikaatioita. Kun tulee tarpeeksi vanhaksi niin elimistö alkaa rapistua koska solujen jakautuminen ei mene enää "muotin mukaan".

Jos tämä edellä mainittu rajoitus poistuu niin sitten olisi tosiaan mahdollista treenata vaikka miljoona vuotta. Riittääkö se kuitenkaan äärettömän suureen lihaskasvuun? Ei mielestäni riitä. Vastaan tulee mm. tällaisia rajoituksia:

- satunnaisesti valitun henkilön geeneissä määritelty maksimipituus (190 cm)
- lihasten kiinnityskohdat
- lihassolujen määrä

Treenillä voidaan vaikuttaa siihen kuinka suuria nuo lihassolut ovat. No okei, jos treenataan 1.000.000 vuotta niin ehkä on mahdollista saada muutama ylimääräinenkin lihassolu niitten lisäksi mitkä on perimässä määritelty kyseiselle yksilölle. Mutta sitä on vaikea uskoa että lihassolujen koko voisi lisääntyä loputtomasti. Täytyyhän olla olemassa joku yläraja vai kuinka? Ja silloin jossain kohti tulee ihmisen fyysisen suorituskyvyn rajat vastaan. Tuhat kiloa penkistä ja sitä rataa.

Joka tapauksessa hieno homma jos kaikki vakavatkin urheiluvammat olisivat tilapäisiä siinä tapauksessa että tuo rajaton solujen uusiutuminen koskee myös luukudosta ja jänteitä. :D

jos ihminen pystyisi tosiaan kasvamaan ja elämään noinkin kauan, olisi loppuvaiheessa sen kahdensadan kilon lihasmassan pitämiseen syötävä sellaisia määriä että oksat pois. muuten ihan kiva idea :)

Tää juttu ei nyt liity treenaamiseen, mutta olen miettinyt pienessä päässäni etten ainakaan haluisi ikuisesti elää. Kyllä siinä tulisi aika sekavat fiilikset kun tietäisi ettei täältä pääse koskaan pois tms.

Pexi_ sanoi:
Tää juttu ei nyt liity treenaamiseen, mutta olen miettinyt pienessä päässäni etten ainakaan haluisi ikuisesti elää. Kyllä siinä tulisi aika sekavat fiilikset kun tietäisi ettei täältä pääse koskaan pois tms.
Jos eläisi ikuisesti ja olisi kuolematon, niin voisi jossain vaiheessa tulla vähän yksinäistä, kun muuta elämää ei enää maapallolla olisi (viimeistään kun aurinko sammuu). Voisihan sitä tietysti lähteä etsimään elämää jostain muualta, kun aikaa ainakin olisi.

Niin, :offtopic:

Ihminen on aina leikitellyt ajatuksella, että voisi olla jumala ja täydellinen ja elää kuolemattomana. Ihminen pyrkii täydellisyyteen.
Mutta mitäköhän hitto elämästä tulisi, jos alkaisi tyliin 500-vuotiaana muistelemaan, mitä tapahtui sata vuotta sitten?
Kuula varmaan hajoisi.
Miten pitkälle ihmisen muisti muuten riittää?

makew sanoi:
Mutta mitäköhän hitto elämästä tulisi, jos alkaisi tyliin 500-vuotiaana muistelemaan, mitä tapahtui sata vuotta sitten?
Kuula varmaan hajoisi.
Miten pitkälle ihmisen muisti muuten riittää?
Etkö sinä hyvä mies kirjoita päiväkirjaa :eek:

Dragon sanoi:
Etkö sinä hyvä mies kirjoita päiväkirjaa :eek:

En ole ikinä kirjoittanut. Jotkut tytöt piti sellaisia ala-asteella?

Ps. voisi olla ihan siistiä pitää kyllä päiväkirjaa, kun tarkemmin ajattelee. Pidän mä treenipäiväkirjaa, riittäiskö se :D ?

makew sanoi:
En ole ikinä kirjoittanut. Jotkut tytöt piti sellaisia ala-asteella?

Ps. voisi olla ihan siistiä pitää kyllä päiväkirjaa, kun tarkemmin ajattelee. Pidän mä treenipäiväkirjaa, riittäiskö se :D ?

Heh, muistatpahan millaisia painoja käytit 200 vuotta sitten :D

Lonkka ja nivelvaivoista kärsii nuoremmatkin ihmiset, joten vois alkaa kolottaa jo aika kovaa tollasessa 200 vuoden iässä. Varsinkin, jos on pääsyt hiukan ylipainoa kertymään. Siihen vielä punttia niin saa 50 vuoden välein vaihtaa nivelet+ selkärangan. Siihen kaiken maailman kudosta rikkovat tulehdukset, jotka rampauttaa tyypin, nii tuskin tuota kehitystä tapahtuisi loputtomiin.

Olen vissiin kyyninen kaveri :D

Pexi_ sanoi:

Mä tykkäisin. Voisi itse halutessaan päättää milloin olisi kypsä potkaisemaan tyhjää. Laki pitäisi olla sellainen, että olisi joitain laitoksia joihin voisi halutessaan mennä tappamaan itsensä tietyn elinajan täytyttyä.

Sama vika. Nykyisessäkin keskimääräisessä eliniässä on puolet liikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom