Tennis

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ei näyttänyt olevan tällasta threadia vielä tääl..elikkäs ois ihan kiva tietää kuinka paljon tenniksen harrastajia löytyy täältä, millasilla taustoilla ja kaikkia lajiin liittyviä kysymyksiä jne. :)

Itse olen pelannut noin kolme kesää aika aktiivisesti ihan kavereiden kanssa pelaillen. Ongelmana tuntuu olevan, että olen kavereistani paras pelaaja mielestäni, eikä peli kehity niin hyvin kuin parempia vastaan. Peruspeli ja perussyötöt luonnistuu kyllä, mutta nyt olisi halu kehittyä "hyväksi" pelaajaksi. Olen itekseni opetellut lyönti&syöttötekniikat, joten olisiko hyvä tarkastuttaa tekniikat käymällä jokin tenniksen kurssi? Turhan hintavia tuntuvat kurssit kyllä olevan, mutta olen jotain lyhyttä alkeiskurssia harkinnut, vai onko järkeä käydä enää tässä vaiheessa sellaista?

Isoimmat ongelmakohdat itsellä: stopparit, verkollenousu, ilmalyönnit. Lisäksi olen ihmetellyt miten oikein hyvät pelaajat saavat lyötyä takakentältä takakentälle kovia lyöntejä rennolla heilautuksella. Tuntuu että itse saa riuhtaista melko lujaa ja silti varsinkin rystylyönnit jää lyhyiksi, ellei halua mitään kierretöntä roikkupalloa laittaa. Johtuuko tämä vain paskasta lyöntitekniikasta?

jos vartaloa ei oo mukana niin saattaa tuo lyöntien voima jäädä vähän.
Itse tässä viime vuoden palloilin, talven sisällä urheiluhallilla, missä oli paikallinen tenniskerho kahdesti viikkoon. Hyvää opetusta sain ja pelikin kulki ihan hyvin. Tänä vuonna jäänyt pelailut pelailematta kun viikot toisella paikkakunnalla opiskelemassa. Mutta nyt kesälomalla pääsee taas kotosalla ulkokentälle läiskimään, aikakin jo, alkaa tuo tuntuma ja tekniikka olla vähän niin ja näin...:D

Seitsemän vuotta pelasin ennenkuin punttaaminen alkoi viehättää enemmän.. mutta kentille tekee kesäisin silti mieli.

Kovista takakentältä lähtevistä lyönneistä jäi sellainen mielikuva, että koko lyönnin perusidea on juuri nimenomaan vartalon kierrossa: käden ja ranteen tehtävänä on vain jatkaa liikettä ja ohjata mailaa osumaan ja "harjaamaan" palloa sellaisessa kulmassa, että tuloksena on pallon vastustajan puolella maahan painava yläkierre.

Liiallinen kädellä riuhtominen hätäisissä tai huonosti tuetuissa lyönneissä aiheutti juuri tämän huonon osumakulman ja yläkierteen puutteen, jolloin palloa sai etsiä verkon väärältä puolelta tai kaukaa vastustajan takarajan takaa.

Verkolle nouseminen oli ominta alaani, joko suoraan kovasta ykkössyötöstä tai kovan nurkkaan sijoitetun lyönnin jälkeen.. tässä pitää katsoa että vastustajalla ei oikeasti ole mahdollisuutta tintata täysillä vastaan.

Joo, itte pelannu kans muutaman kesän tennistä kans ihan parin kaverin kaa :D ja melkein huonoin olen :D mutta kyllä välillä otan voittoja, itellä meinaa kans rysty jäädä lyhyeks mut kämmen menee suht kevyesti toisen kentän takaosaan :D ja ykkössyöttö kulkee myös ihan kivasti

Ensi kosketukset tennikseen on varmaan jostain 20 vuoden takaa jolloin tuli kavereiden kanssa käytyä lähikentällä pelailemassa. Siitä lähtien on kesäisin tullut pelailtua aika paljonkin kun kenttä on kesämökin lähellä ja appi-ukosta saa vielä kelpo vastuksenkin. Viime vuosina oon alkanut käymään viikottain talvellakin pelailemassa duuni paikan vuorolla. Mitään kilpasarjoja en oo pelannut mutta työpaikan mestaruus skabat pitää vuosittain kokea. Televisiosta olen seurannut kaikki mahdolliset grandslamit niin pitkään kuin muistan ja sieltä kai tuota tekniikkaakin on yritetty matkia. Mitään kursseja en oo käynyt mutta joskus oon ajatellut mennä Hedmannin kursseille Kanarialle. Liekö siitä sitte mitään suurempaa apua. Pelillisiä vahvuuksia syöttö ja kämmen. Heikkouksia sitten onkin paljon mutta mainitaan nyt vaikka umpisurkea rystyperuslyönti.
Tuossa jo tulikin hyviä pointteja tuohon lyönnin voimaan. Mailan jännityksellä / painolla on myös aika suuri vaikutus noihin painaviin peruslyönteihin. Löysemmällä jänteellä saat pituutta lyönteihin mutta tarkkuus kärsii. Itse pelaan n.240gr/28kg Wilsonilla jolla saa lyödä aika surutta palloa että saa takarajalta kunnon pituuksia pallolle.

Juuri tänään tuli ilmottauduttua tenniksen peruskurssille. Halpa oli, 15€, kun työpaikka korvasi puolet. Saisi nuo perusteet kuntoon, niin voisi vapaa-ajalla pelailla vastapainoks punttailulle. Vois myös kuvitella, että tuosta jotain hyötyäkin on?

Ainahan siitä liikunnasta hyötyä on, varsinkin näin hauskasta muodosta ;) Tuli eilen kokeiltua ekaa kertaa kahdeksaan kuukauteen ja kyllä oli kaikki hukassa :D noh..nautinto on sitäkin suurempi kun on pitkään oottanut että pääsee pelaileen :)

Itellä lukee 21-25kg [45-55LBS]. Tarkoittaako tuo nyt että verkko on aika löysällä?

Tuo tarkoittaa että mailasi jännitys suositus on 21-25 kg. Eli kun seuraavaksi laitatat mailaasi uudet jänteet kannattaa valita jänteiden kilot tuolta asteikolta.

Mitä noihin hyviin peruslyönteihin tulee kaikista tärkein asia on tekniikka. Lyönnit pitää lähteä rennosti eikä jäykällä kädellä.

Oon nytte pari kesää käyny kavereitte kaa lätkimäs tennistä. Lyönteihi on vast tänä keväänä tullu voimaa. Ykkös syöttö alkaa oleen kondiksess kakkosee tartteis voimaa.
Mimmosil kentill pelailette?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Aika usein "heikkojen" lyöntien huomaa jäävän kesken. Jotta vartalo kiertyy oikein ja riittävästi, pitää lyönti viedä loppuun asti eikä lopettaa lyöntiä mailan osuessa palloon. Mailan jännitys tekee tosin myös paljon, joku aika sitten kokeilin veljen mailaa ja oli kyllä eroa :D

Itse on tullut kaverien kanssa lätkittyä junnusta lähtien, mutta vasta viime kesinä säännöllisesti tietyn aikavälein. Tehokkaita kesiä takana ehkä ~5, mitään kursseja en ole käynyt ja tuskin käynkään.

Sen verran hommat hanskassa, että tyyliäni en ala muuttamaan jonkun kehotuksesta. Syöttötekniikka kusee ja rankasti, siltä osin pitäisi harjoitella peliä. Volleystopparit ja muut kikkailulyönnit onnistuu vaihtelevasti, niitä kun niin harvoin tulee peleissä treenailtua.

Ja pikku vinkki lyönnin pituuden määrittämiseen. Yläkierteiset pallot putoaa nopeammin ja alakierteiset hitaammin. Kannattaa harjoitella seinään tai kaverin kanssa kierteitä, jotta peli ei ole semmosta neppailua, että lyöntien välissä ehtii käymään kahvitauolla. Yläkierre on ehdottomasti tärkein hallita, pallot ei liitele takarajan yli ja lyönneissä voi käyttää turvallisesti paljon voimaa.

Ostimapa just tuollaisen Wilsonin Mach Pro perusmailan. Osaako joku kertoa eroja noitten pro ja perusmailojen välillä? 160egeä ois ollut hintaa halvimmalla Wilsonin pro mallilla, vähän turhan hintava, vaikka ehkä olisi syytä sijoittaa kunnon mailaan kun tulee tuota tennistä pelattua 4-5kk 2-3x viikossa? Lyön paljon yläkierteitä ja pelaan asfalttikentällä.

Ostimapa just tuollaisen Wilsonin Mach Pro perusmailan. Osaako joku kertoa eroja noitten pro ja perusmailojen välillä? 160egeä ois ollut hintaa halvimmalla Wilsonin pro mallilla, vähän turhan hintava, vaikka ehkä olisi syytä sijoittaa kunnon mailaan kun tulee tuota tennistä pelattua 4-5kk 2-3x viikossa? Lyön paljon yläkierteitä ja pelaan asfalttikentällä.

No ehkäpä suurin ero niillä on että ns. "perusmailalla" on helpompi pelata ja se antaa enemmän anteeksi jos osuma on huono. Vastaavasti "pro" mailat vaativat pelaajalta enemmän ja osuessaan niillä kyllä pallo lähtee eri tavalla. Kentän pinta ei vaikuta mailan hankintaan.

Jaa..itse mietein että pro maila olisi sen verta parempi, että sillä on helpompi esim pitää pallo kentässä ja lyödä kovempia/kierteisempiä lyöntejä. Itsellä alkaa tuo ykkössyöttö ja yläkierre kämmeneltä lähteen ja ois kiva nähdä parantaisiko pro maila niitä.

Osaisko joku muuten neuvoa hyviä keinoja alakierteiden treenaamiseksi? Seinää vastaan hakaten? Olen yrittänyt välillä pelissä lyödä stoppareita, mutta yleensä aika toivottomia tulee, eikä saa tarpeeksi reeniä moisille kun sillon tällön pääsee yrittään. Löytyisikö jotain hyvää treenivideota/vinkkejä?

1 Sm-kulta ehti tulla kunnes innostus loppu

Osaisko joku muuten neuvoa hyviä keinoja alakierteiden treenaamiseksi? Seinää vastaan hakaten? Olen yrittänyt välillä pelissä lyödä stoppareita, mutta yleensä aika toivottomia tulee, eikä saa tarpeeksi reeniä moisille kun sillon tällön pääsee yrittään. Löytyisikö jotain hyvää treenivideota/vinkkejä?

slicessa rystypuolella oikea jalka eteen pienellä koukistumisella ( oikeakätiselle ) ja suht terhakalla etunojalla. Lyöntiliike pysähtyy nopeasti lyönnin jälkeen, eli sitä mailaa ei heilauteta selän taakse, eikä minnekkään muualle. Paras tapa treenata ihan pelaamalla jotain vastaan, ja jyystää vain slaissia.

Tuohon nyt on vaan aika vaikea saada vapaaehtoisia. Ei ole kovin kivaa pelata kun toinen yrittää treenata stoppareita, jotka ovat suurin osa verkossa. Varsikin jos ei itse pahemmin tarvi harjoitusta. Tuntuu että ei löydy sitä oikeaa lyöntitapaa, miten mailan pitäisi viistää palloa. Pitäiskö mailan ja käden koukussa viistää pikemminkin takaa eteen vai ylhäältä alas? Itse olen kokeillut lyödä vähän molemmilla tavoilla.

Slaissihan on paljon muutakin kuin stoppari. Varmaan menee frendillä hermo, jos pelkkää stopparia haet, mutta pistä vähän matalampaa ja pidempää siivua takakentälle, niin eiköhän pelikaverillakin ole tekemistä. Tsekkaa ajankuluksi vaikka tuosta Fed-exiltä mallia. :thumbs:

Eipä kyllä ole kamalasti mailapelien kunkun harrastajia paikalla, tai ehkä on, mutta eivät kehtaa postailla! Itse harrastanut erittäin epäsäännöllisesti kesäviikonloppuisin ~3v, mutta vasta tänä keväänä aloittanut oikeasti seuraamaan ja miettimään miten voi kehittyäkin. Innostus on kasvanut jotenkin vain niin paljon, ettei se enään riitä, että lätkitään 2x kuussa tietämättä miten lyödä. On se kyllä hauska laji, ei voi muuta sanoa.

Ainoa mikä tällä hetkellä jarruttaa harrastusta on pelikaverin puute ja penikkatauti joka on ollut pahana n. 2,5kk. Jos ongelmakohtia aletaan pohtimaan niin ehdottomasti kaikki. Helppoa pelissäni on se, etten väsy helposti, mutta tämäkin johtuu tietenkin siitä, että taso on niin huima, että pallo on elossa 2-3 osumaa, ja suunnanvaihdokset ja tempo on semmoista... noh, mitä nyt voi odottaa. Ikää on kohta 20v.

Onko täällä muita ihmisiä joita ketuttaa YLE:n Ranskan avointen livelähetysten siirtäminen yömyöhään? (Juu tiedän kyllä, että ne ovat nyt jo ohi, mutta kyllä se silti harmittaa kun joutuu valvomaan ja katsomaan eri televisiosta, minkä digiboksissa on niin vähän varaa asetuksiin, että ruotsiksi joutuu kuuntelemaan. Lisäksi kaveri saattaa aina möläyttää päivän kovimman pelin tulokset.)

Viimeksi muokattu:
Nyt on alkanu lähtee tää tenniskin paremmin! oon nyt käyny 3-5 kertaa viikossa pelaa kun kenttä on n.5-10 minuutin pyörämatkan päässä!! Nyt on käyny niin et rysty lyönti on parempi kuin kämmen!!! Kämmen menee liian helposti pitkäks jos hakee kovaa lyöntii tai sit verkkoon!! rysty menee yllättävän helposti vastustajan kenttään!!!
Syöttöpeli lähtee välillä rullaa ja välillä ei yhtään!!! :D Täytyy vähän harjotella!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom