Telinevoimistelijan kunto

Miten tämä saavutetaa? Olin viime tammikuussa vielä pullukka 83 kg ja sitte otin niskasta kiinni. HIIT treeniä yhtenä ja puntti yhtenä päivänä ja joka päivälle myöskin lepopäivänä tein 30 min Crosstraineria ja nyt oon siinä vaiheessa ku painan enää 74kg aamuisin ja päkki näkyy kun pullistelee suht hyvin. Kuitenki alavatsan kohalla on vähän mistä ottaa kiinni. Saan tommosen 3 senttiä läskiä / nahkaa ulos. Silleen että sormilla voi ottaa kiinni.

Otan kuvaa jos semmosen tarvii sanokaa vaa.

http://www.youtube.com/watch?v=jnLkoOmEm0s

Lähemmäs tän näköstä kuntoa tavottelisin. En tiedä rasvaprossaa mutta oon 180cm tasan ja painan aamusin 74kg. Penkki vielä 100kg Mave 155kg ja RiVe 80kg.

Mitä pitää alkaa treenata ton kaltasta kehoa varten? Vieläkö tiputan rasvaa vai pitäskö nyt alkaa jo kasvaa? Mitä ihmettä sitä pitää syödä treenatessa oon syöny vaan sen mitä nenän etee tulee päivällisellä ja kaikki muu on ollu tiputuksen aikana rasvatonta raejuustoa ja rahkaa.

Kysykää tarkempaa infoa tää saatto olla vähän sekava posti, mut koittakaa hiffata.

Kiitos

http://www.pakkotoisto.com/treeni/91982-westside-barbell-gymnastics/
Siinä ihan oma threadi telinevoimistelulle. Tollasen kehon saa treenaamalla vuosia, suurin osa huippuvoimistelijoista on alottanut homman jo ala-asteikäisenä. Turha odottaa että jos hankit renkaat ja alat niissä roikkumaan, että olisit syksyllä Yuri van Gelderin mitoissa. Muuta mitä aikaisemmin aloitat, sitä pikemmin pääset huippukuntoon, kunhan jaksat pitkäjänteisesti pysyä tavoitteessa.

Kun haluat kasvaa, niin ruokalautasenkin pitää kasvaa ja ruokaa pitää olla vatsassa kokoajan. Syötkö vain yhden kunnon aterian päivässä ja muuten raejuustoa+rahkaa? Vähintään 3 kunnollista ateriaa olisi hyvä syödä massankeruu kaudella.

http://www.pakkotoisto.com/treeni/91982-westside-barbell-gymnastics/
Siinä ihan oma threadi telinevoimistelulle. Tollasen kehon saa treenaamalla vuosia, suurin osa huippuvoimistelijoista on alottanut homman jo ala-asteikäisenä. Turha odottaa että jos hankit renkaat ja alat niissä roikkumaan, että olisit syksyllä Yuri van Gelderin mitoissa. Muuta mitä aikaisemmin aloitat, sitä pikemmin pääset huippukuntoon, kunhan jaksat pitkäjänteisesti pysyä tavoitteessa.

Kun haluat kasvaa, niin ruokalautasenkin pitää kasvaa ja ruokaa pitää olla vatsassa kokoajan. Syötkö vain yhden kunnon aterian päivässä ja muuten raejuustoa+rahkaa? Vähintään 3 kunnollista ateriaa olisi hyvä syödä massankeruu kaudella.
En suinkaan usko olevani Gelderin mitoissa syksyyn mennessä, mutta voimistelu on alkanut todella kiinnostaa ja pitkäjänteisyyttä riittää. Kunhan tulevaisuudessa keho voisi näyttää joten kuten tuon suuntaiselta. Kyllä aika pitkälti on tuollainen ruokavalio on ollut. Nyt kuitenkin viimesen kuukauden aikana ollut kunnon puuro ja ruisleipä aamupala mutta aika risainen ruokavalio. Käsittääkseni se pitäisi kunnostaa ja pysyä sen kanssa tiukkana, mutta useasti tulee "likainen" olo kun on syönyt hyvin vaikka olisikin treeni takana. Pitääkö tässä vaiheessa olla vielä varovainen rasvojen kanssa?

En suinkaan usko olevani Gelderin mitoissa syksyyn mennessä, mutta voimistelu on alkanut todella kiinnostaa ja pitkäjänteisyyttä riittää.

Eli haluat näyttää gelderiltä vai haluat tehdä niinkuin gelder? Homma selventyy kun määrittelet selkeät tavoitteet ja sitten kohta kerrallaan (ruokavalio, treeni/ohjelmointi) ladot palikat kohilleen.

Voit joko lähteä nollasta ja harkata jotain staattisia positioita, mutta ite ehkä suosittelisin (toisin kuin ennen) että lähtisit vaan harkkaan vaikkapa paria/kolmea liikettä. Esimerkiksi käsilläseisontapunnerrusta, leuanvetoa/palomiehenpunnerrusta ja joku omavalintainen joka ei verota kumpaakaan noista ihan hirveästi. Ei tule montaa mieleen.

Muun kropan treenaat ihan yhtä kunnolla kuin yläkropankin, voikkahommissa kun tahtoo yläkropalle tulla 101 sarjaa 101 liikettä, mutta alakropalle hyvällä mäihällä rectus femoris kun tehdään L-sittiä.

Jos haluat pihviä, lukase esim Hulmin artikkeli lihasmassan kasvatuksesta persseelle, samat säännöt pätee aikalailla kaikkeen. Sitten prilepinin taulukkoa on hyvä selailla kun valkkaa liikkeen vaikeutta/volyymiä niin lihakset varmasti kuormittuu tarpeeksi.

TÄMÄ VAIHTOEHTO VAIN jos haluat treenata vähänkään perusbodytyylisesti mutta vaihtaa voikkaliikkeisiin ja kehittyä niissä. Tän vaihtoehdon kannattajia tossa WBG thredissä on moniakin, mutta ekana tulee Laitinen mieleen. Eli liike youtubesta ja kokeilua ja kokeilua, kyllä se joskus menee.

Jos kuitenkin tahdot harkata vain voikkaliikkeitä ja kehittyä niissä (eli taitoharjoittelua välttäen tulehdusta jne "turhaa" hypertrofiaa) niin mm. Merkkari on hyvä sälli neuvoon kun treenailee paraikaa voikkaohjauksessa.

Ala reenaamaan omalla keholla tehtäviä liikkeitä, eli voimistelurenkaan kaupasta, mars!
Syöt paljon hyviä ruoka-aineita. Eli puhtaita ja korkea proteiinisia.

Ei tarvi olla mitenkään erityisen "tarkkana". Alat vain nostamaan painoa rauhallisesti ja pitkäjänteisesti. Alat punnitsemaan ruuat ja laskemaan päivän kalorit jos et muuten saa painoa nousemaan. Vertailun vuoksi mie olen 183cm ja painan 99-100kg rasvat on "kohtuuliset" ja oma fysiikka ei ole vielä lähelläkään tuota telinevoimistelijan kuntoa(toki mulla on aika paksut reidet+perse).

Alussa kannattaa koko kroppaa treenata isoilla pääliikkeillä ja monipuolisesti, telinevoimistelija nyt ei tietenkään tarvi isoja reisiä jne... mutta kannattaa kuitenkin pitää se kroppa tasapainoisena.

Tuolla ravintopuolella on ruuasta kirjoitettuna about kaikki mitä sun tarvii tietää :)

Tuskin mitenkään erityisen varovainen taritsee rasvojen kanssa olla. Joskus jopa suositellaan juomaan öljyä iltapalaksi, jos ei plussakaloreita muulla keinolla meinaa saada kasaan. Tärkeää on huolehtia että kalorit tulevat pääasiassa kunnollisesta ruuasta eikä herkuista.

Itse aion myös alottaa kehonpainoilla treenaamisen ja jonkinmuotoisen telinevoimistelun, kunhan kesätyöt päättyvät tältä erää (paikallisen salin kesäaukioloaikojen takia en vielä ole pystynyt alottamaan). Jos haluat tosissaan ruveta telinevoimistelemaan, kannattaa lukea kirja "Building the Gymnastic Body". Löytyy nettikirjakaupoista tai piratebaysta. Kirjasta löytyy kaikki telinevoimistelijan harjoitusliikkeet progressioineen hyvin selitettyinä ja myös sopivan treeniohjelman teko-ohjeet.

Jos tarkoitus on näyttää samalta kuin tuo telinevoimistelija niin suosittelen kyllä ihan bodaus treeniä salilla, varmasti tulee tulosta nopeammin koska homma on huomattavasti helpompaa kuin voimistelu. Jos taas haluaa muutenkin samoja ominaisuuksia niin sitten niitä voimistelu juttuja tekemään... IMO

Ensinnäkin jos telinevoimistelu lajina on alkanut kiinnostaa niin etsi joku ryhmä/paikka missä sä voit sen opastetusti aloittaa. Jos sä huomaat nauttivas telinevoimistelusta niin sulla ei tuu olemaan ongelmaa saavuttaa hienon näköstä fysiikkaa pitkällä aikavälillä, olettaen että harrastus pysyy ja panostat siihen.
Jos sua kiinnostaa lähinnä se samanlainen ulkonäkö, niin saliharrastus on siihen oikotie. Tuskaisen pitkä ja työläs oikotie. Edes tollasen fysiikan lähelle pääsemiseen vaaditaan tän oikotienkin kanssa vuosia ja vuosia töitä ja tolkuttomasti panostusta, eikä sitä tuu saavuttamaan ilman todellista paloa lajia kohtaan. Tarkoitus ei oo suinkaan pelotella, mutta iskit pöytään sellasen fysiikan mitä ei saada pelkästään haluamalla.

Seuraava lause tulee eteen aika monta kertaa viikossa jossain yhteydessä ;)

To look like a gymnast, you must train like a gymnast. Form always follows function.

Ja rengaskaverit on järjestään tollasia Yurin näkösiä, sitten all-around jätkät on vähempi massiivisempia. Loogista.

Tuo Sommerin kirja + forum on omiaan juuri telinevoimistelijan fysiikan saavuttamiseen, kyseessähän on GST - gymnastic strength training, eli WODit tähtää siihen kehonpainolla tapahtuvaan voimaharjotteluun, jota kautta telinevoimistelijan fysiikka (ja voimat) on mahdollista saavuttaa nopeammin, kun jos joutuisi sekottamaan treeniin vielä telinekohtasia juttuja joka telineelle. Renkaathan ne on paras väline tuohon touhuun, ei permantoa tai rekkiä hinkkaamalla lihat kasva paljoakaan.

Omalla kohdalla oikeastaan ensimmäiset 2,5vuotta meni noilla sommerin touhuilla kunnes nyt vajaa puolisen vuotta on treenattu enemmän teknisiä juttuja, koska haluan hallita edes jotenkuten kaikki telineet. Ja koska mulla nykyään/tulevaisuudessa on ainakin pari kertaa viikossa valmentaja (kunhan se nyt palailis kesälomalta, heh) niin on huomattavasti helpompi lähteä jotain hevostakin taltuttamaan kun tietää aina että "mitäs sitten seuraavaksi?".

Projektihan on pitkä, ja varsinkin aluksi voi tuntua melko hankalalta lähteä touhuun mukaan koska ei välttämättä ymmärrä mistä lähteä liikkeelle. Mutta niinkun iiro tuossa jo kirjotti, niin muutamasta perusliikkeestä se alkaa, ja kun muistaa lähtä rauhallisesti liikkeelle, ja pitää VARSINKIN ranteista ja olkapäistä hyvää huolta niin äkkiä alkaa palkintoja tippumaan.

Kehonpainolla treenaaminen ja varsinkin niiden aluksi mahdottomilta tuntuneiden asentojen/liikkeiden saavuttaminen on aivan helvetin palkitsevaa ja motivoivaa touhua, suosittelen. Ja olen tämän sanonu ennenkin: salilla voit nostaa rautaa vaikka miten paljon, mutta sittenkun pitäisi ruveta omaa kroppaa nostelemaan niin kyseessä on TÄYSIN toinen maailma. Eli vaikka salitaustaa olisi kuinka, niin muista lähteä nöyränä leikkiin mukaan, koska todennäkösesti sulla on täysin sama tilanne kun allekirjoittaneella alussa: olet surkean heikko.

OT: Jos jollain on tarvetta renkaille niin mulla on ylimääräset. Ja ne bailien rekkilämsät kokoa 2 löytyy myös :)

Miten tämä saavutetaa? Olin viime tammikuussa vielä pullukka 83 kg ja sitte otin niskasta kiinni. HIIT treeniä yhtenä ja puntti yhtenä päivänä ja joka päivälle myöskin lepopäivänä tein 30 min Crosstraineria ja nyt oon siinä vaiheessa ku painan enää 74kg aamuisin ja päkki näkyy kun pullistelee suht hyvin. Kuitenki alavatsan kohalla on vähän mistä ottaa kiinni. Saan tommosen 3 senttiä läskiä / nahkaa ulos. Silleen että sormilla voi ottaa kiinni.

Otan kuvaa jos semmosen tarvii sanokaa vaa.

http://www.youtube.com/watch?v=jnLkoOmEm0s

Lähemmäs tän näköstä kuntoa tavottelisin. En tiedä rasvaprossaa mutta oon 180cm tasan ja painan aamusin 74kg. Penkki vielä 100kg Mave 155kg ja RiVe 80kg.

Mitä pitää alkaa treenata ton kaltasta kehoa varten? Vieläkö tiputan rasvaa vai pitäskö nyt alkaa jo kasvaa? Mitä ihmettä sitä pitää syödä treenatessa oon syöny vaan sen mitä nenän etee tulee päivällisellä ja kaikki muu on ollu tiputuksen aikana rasvatonta raejuustoa ja rahkaa.

Kysykää tarkempaa infoa tää saatto olla vähän sekava posti, mut koittakaa hiffata.

Kiitos

Ei ole mitään vastausta sulle, mutta aika erikoista että jos kerran olet 180cm/74kg niin rasvat ovat kyllä todella alhaalla...ellei sitten sulla ole tosi vähän lihaksia. Itse olne 182cm ja painoa aamuisin 88kg ja nyt jopa kahdeksannet palat näkyy vatsassa ilman pullistelua. Ihmettelen vaan. Ehkä sä kärsit siitä jostain pömppömahaisuudesta ;)

Jos tähän on uskomista niin Gelder on 161 senttiä pitkä ja painaa 63 kiloo :D http://athletes101.blogspot.fi/2012/02/yuri-van-gelder.html Eli heppu on vähän niinku omiaan telinevoimisteluun. Ja sit pitää painottaa ettei voimistelulla ja painonnostolla oo mitään tekemistä toistensa kanssa. Eli painoja kolistelemalla ei tuu ikinä paremmaks voimistelijaks.
Kaikista raskaimmat liikkeet voimistelussa on yllättäen yksnivelliikkeitä joista vaikeimmissa koko kroppa on tikkusuorana ja kädet lukittu kyynärpäistä. Tästä esimerkkinä kaikki renkailla tehtävät ristit ja vaa'at.

Missä aikuiset voi treenata telinevoimistelua? Siis onko oikeasti aikuisille jotain kursseja vai meneekö oman valmentajan kanssa?
Periaatteessa vois olla kiva herätellä lapsuuden / nuoruuden harrastusta, joka jäi aikanaan tosi typerästi, teininä kun kroppa kasvoi ja samanaikaisesti treenattavat asiat hankaloituivat --> alkoi pelottaa kokoajan enemmän, lopetin. :(

Missä aikuiset voi treenata telinevoimistelua? Siis onko oikeasti aikuisille jotain kursseja vai meneekö oman valmentajan kanssa?
Periaatteessa vois olla kiva herätellä lapsuuden / nuoruuden harrastusta, joka jäi aikanaan tosi typerästi, teininä kun kroppa kasvoi ja samanaikaisesti treenattavat asiat hankaloituivat --> alkoi pelottaa kokoajan enemmän, lopetin. :(

PK-seudulla on ainakin Myllypurossa ja Kisahallilla aikuisten telinevoimisteluryhmä ja Espoossa taitaa olla yks. Googlesta löytyy kun pistää aikuisten telinevoimistelu ja paikkakunnan perään.

Tavoite on myös saavuttaa hyvä voimistelu kunto eikä pelkästään näyttää siltä. Tahdon pystyä tekemään tangossa ja renkaissa mitä tahansa. Voinko yhdistää punttitreenin jotenkin tohon vai pitäisikö se sali jättää kokonaan pois ja alkaa tekemään juurikin noita käsilläseisonta leukoja ja renkailla youtube juttuja yms yms.? Kaikki omapaino treeni kiinnostaa erittäin paljon nyt. Eli saavuttaako tuommoisen Gelder tyylisen voimistelija kunnon pelkästään telinevoimistelemalla vai pitääkö / voinko yhdistää punttitreenin?

Sitten vielä se että tietenkin pitää olla plussalla kun kasvetaan mutta miten pystyn pitää painon kurissa? En haluu enää painoa läskin takia.

Lue se "westside barbell gymnastics" -ketju ajatuksella läpi niin löydät vastaukset kaikkiin mieltäs askarruttaviin kysymyksiin telinevoimistelu/kehonpainotreenin saralla. Punteilla et tee mitään. Van Gelder ym. huiput treenaavat jonkunverran (tod. vähän) punteilla, ja voimaa niillä ei haeta. Renkailla tulet vahvemmaksi treenaamalla renkailla. Piste. Nojapuilla tulet paremmaksi treenaamalla nojapuita. Piste. Jne jne.

Itse olen nyt reilut pari vuotta treenaillut kehonpainolla, ja viimeset puolisen vuotta tosissani (3-5h/pvä) telinevoimistelua. Vaikeetahan se on, mutta ainakin olen paremmassa kunnossa kuin koskaan.

Videoin renkailta pikku pätkän treenien lopussa tänään jos kiinnostaa mulkasta minkälaisia juttuja niillä voi tehdä kunhan alkuun pääsee:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom