Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
Leffatarjonta ei paljon piristä kun kaikki saa nykyään..

NETISTÄ!

Saahan sitä warettamalla joo kaiken, mutta ei se nyt varmaan ole mikään argumentti.

Alkaahan noita laillisiakin palveluitakin olla tosin joitain.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minusta se on hyvä juttu että Ylen rahoitus otetaan veroista, tämä tapa jolla homma hoidetaan vaan vähän ihmetyttää. En tajua ihmisiä joiden mielestä Yle on täysin turha ja lakkautettavissa, kyllä se Yle muutakin tekee kun lähettää vaan teevee ohjelmia.

Jos tulisi vaikka muutama katsottava elokuva ja pari hyvää dokkaria viikossa, maksaisin siitä mielelläni vuodessa sen jonkun huntin.
 
Minusta se on hyvä juttu että Ylen rahoitus otetaan veroista, tämä tapa jolla homma hoidetaan vaan vähän ihmetyttää. En tajua ihmisiä joiden mielestä Yle on täysin turha ja lakkautettavissa, kyllä se Yle muutakin tekee kun lähettää vaan teevee ohjelmia.

Jos tulisi vaikka muutama katsottava elokuva ja pari hyvää dokkaria viikossa, maksaisin siitä mielelläni vuodessa sen jonkun huntin.
Yle on markkinahäirikkö, jonka olemassaololle löytyy heikosti perusteita. Tv- ja radiokanavien tulisi olla yksinomaan kaupallisten toimijoiden temmellyskenttää. Suomi ei tarvitse suunnitelmataloudella tuotettua ohjelmakarttaa sen enempää kuin suunnitelmataloudella pyörivää teollisuuttakaan. Se vähä tarpeellista ja yleishyödyllistä, mitä Yle tuottaa voidaan velvoittaa myös kaupalliset kanavat tuottamaan. Kyllähän muillekin yhteiskunnallisesti tärkeille yhtiöille valtio antaa velvoitteita ja rajoitteita. Ja mikäli halutaan tukea kotimaista tuotantoa, niin sen tulisi kuulua kulttuuriministeriön budjetin alle eikä erilliseen veroon.
 
Mä olen suhteellisen tyytyväinen tähän ratkaisuun. YLEn kanavat on minä katson eniten ja koen, että sieltä tulee laadukkaimmat ohjelmat. Mainosrahoitteista kanavista ei ole ohjelmatarjonnan kanssa ylelle kilpailijaksi. MINUSTA mainoskanavat sisältää 90% paskaa, sitä salkkarit, idols, BB, 4D roskaa tulee ihan tarpeeksi jo televisiosta enkä usko, että ohjelmisto pysyisi nykyisellään vaan se alkaisi enemmän ja enemmän valua sinne missä ne isot massat on. Tultaisiin tilanteeseen jossa kotikatsomon useinmiten loistavat SUOMALAISET elokuvat jäisivät pois tai vaikka Strömsö, A-studio, Arto Nybergistä puhumattakaan.

Mä tiedostan kyllä kuuluvani vähemmistöön ohjelmieni kanssa, mutta siksi minä tätä koitan puolustella. Omat rahat kun ei riitä ohjaamaan elokuvia ja tuottamaan mukavia ja laadukkaita (keskustelu)ohjelmia, joissa ei aina tarvitse hiillostaa ja vittuilla alusta loppuun. Ei mene maikkarilla läpi tuollainen linja, kun siinä ei ole mitään sokeraavaa.

En minä kaikessa kannata markkinataloutta, jos nyt markkinahäiriköinnistä puhutaan. Siinä suhteessa olen kyllä YLE kriitikko, että ulkomaalaiset sarjat / hittielokuvat saisi jättää mainoskanaville, eikä alkaa heidän kanssaan epäreilusti kilpailemaan. Antaa vaikka etuosto-oikeus mainoskanaville ja sitten vasta Ylelle mahdollisuus. Näistä säästyneillä rahoilla sitten vaikka suomalaista urheilua lisää telkkariin.

Sinällään minua ei kiiinnosta miten tämä suomalainen tarjonta rahoitetaan, pääasia on, että rahoitetaan, tuotetaan ja lähetetään.
 
Sinällään minua ei kiiinnosta miten tämä suomalainen tarjonta rahoitetaan, pääasia on, että rahoitetaan, tuotetaan ja lähetetään.
Mustakin on kiva maksaa verorahoistani sellaiselle tv-kanavalle, jota katsoo yksi prosentti kansalaisista ja joihin itse en kuulu. Tuntuu jotenkin niin turhalta maksaa jostain sellaisesta, mitä ei ikinä tule tarvitsemaan. Miksei totakin paskaa voi muuttaa mainosrahoitteiseksi? Vituttaa niin saatanasti taas yksi ylimääräinen menoerä. Ja ihan hukkaan. En saa siitä mitään vastinetta rahoilleni. En mitään. Ihan kuin sitä rahanmenoa ei olisi muutenkin tarpeeksi.

Ja ennen kuin joku vetää tähän mukaan, että maksan mä nytkin verorahoillani jonkun työttömän hipin loikoilun, enkä saa siitäkään mitään itse, niin asia on kuitenkin niin, että en viitsi siitä valittaa, koska ei ikinä tiedä jos on vaikka itse samassa tilanteessa joskus. Siis ettei ole töitä. Ja jonkun elättäminen ei tunnu ollenkaan niin pahalta, kuin maksaa jonkun tv:n katselusta.
 
Se että pitää YLEn tarjonnasta ei tarkoita sitä, etteikö tarjonta olisi samanlaista jos hankkisivat rahansa valtion budjetista (ei erillinen vero) tai muuten. Ainakin niin sen pitäisi olla, ei se saa olla niin että "no nyt kun on tää 500 miltsii varmaa massia per vuosi, niin tuhlataan sen mukaisesti".

Onhan tuo rahamäärä vaikka kk-tasolle jaettuna aivan hulvattoman korkea, jos ajatellaan vielä että sitä maksaa kohta lähes joka ikinen työssäkäyvä henkilö. Tästä on kyse.

MTV Oy:n liikevaihto ei ole edes puolta tuosta YLEn rahoituksesta, ja on niilläkin aika helvetisti tuota tarjontaa.
 
Mustakin on kiva maksaa verorahoistani sellaiselle tv-kanavalle, jota katsoo yksi prosentti kansalaisista ja joihin itse en kuulu.
Viittaat ilmeisesti FST -tarjontaan? Kyllä sillä suurempi katsojamäärä on, minäkin katson ajoittain vaikka harmikseni en ruotsia kovin hyvin edes ymmärrä.

Noin mutuna sanoisin, että kyllä yle1 / yle2 kamppailee siellä kärkikastissa katsojaluvuissa mitattuna. Ei ne nyt oikeasti ole mitään marginaalikanavia, vaikka sieltä sellaistakin ohjelmaa ajoittain tulee. Katsojaluvuista löytyy taatusti tietoa netistä. Minä olen tällä hetkellä töissä joten en jouda hakemaan, mutta mistään muutamista prosenteista ei ole kyse.

Ja kuten sanottua mulla on oma lehmä ojassa tämän kanssa. Mainosrahoitteinen tarkoittaa minulle sellaisia vitun vaihdikkaita JIM D -ohjelmia, joissa vakavalla naamalla joku janari kertoo intiaanien ennustuksista ja niiden toteutumisesta. Ei kiitos.

Siitä minkälainen maksu on kohtuullinen voidaan keskustella, mutta ei tässä nyt mistään indie-kanavista ole kyse.
 
Minusta TV:n katselu ei ole sellaista jota pitää verovaroista kustantaa. Yle on valtion propagandatoimisto ja sellaisilla DRR-laitoksilla ei ole sijaa nykymaailmassa. Kertoohan Ylen puolueettomuudesta sekin, että ex-pääjohtaja Mikael Jungner siirtyi Ylen johdosta sitten SDP:n puoluesihteeriksi.
 
Mä olen suhteellisen tyytyväinen tähän ratkaisuun. YLEn kanavat on minä katson eniten ja koen, että sieltä tulee laadukkaimmat ohjelmat. Mainosrahoitteista kanavista ei ole ohjelmatarjonnan kanssa ylelle kilpailijaksi. MINUSTA mainoskanavat sisältää 90% paskaa, sitä salkkarit, idols, BB, 4D roskaa tulee ihan tarpeeksi jo televisiosta enkä usko, että ohjelmisto pysyisi nykyisellään vaan se alkaisi enemmän ja enemmän valua sinne missä ne isot massat on. Tultaisiin tilanteeseen jossa kotikatsomon useinmiten loistavat SUOMALAISET elokuvat jäisivät pois tai vaikka Strömsö, A-studio, Arto Nybergistä puhumattakaan.

Mä tiedostan kyllä kuuluvani vähemmistöön ohjelmieni kanssa, mutta siksi minä tätä koitan puolustella. Omat rahat kun ei riitä ohjaamaan elokuvia ja tuottamaan mukavia ja laadukkaita (keskustelu)ohjelmia, joissa ei aina tarvitse hiillostaa ja vittuilla alusta loppuun. Ei mene maikkarilla läpi tuollainen linja, kun siinä ei ole mitään sokeraavaa.

En minä kaikessa kannata markkinataloutta, jos nyt markkinahäiriköinnistä puhutaan. Siinä suhteessa olen kyllä YLE kriitikko, että ulkomaalaiset sarjat / hittielokuvat saisi jättää mainoskanaville, eikä alkaa heidän kanssaan epäreilusti kilpailemaan. Antaa vaikka etuosto-oikeus mainoskanaville ja sitten vasta Ylelle mahdollisuus. Näistä säästyneillä rahoilla sitten vaikka suomalaista urheilua lisää telkkariin.

Sinällään minua ei kiiinnosta miten tämä suomalainen tarjonta rahoitetaan, pääasia on, että rahoitetaan, tuotetaan ja lähetetään.
Tässäkin asiassa kannattaa miettiä syy-seuraussuhdetta. YLE on jo lain puolesta pitkälti sidottu tietynlaiseen ohjelmasisältöön. Kaupallisetkin kanavat tuottavat runsaasti asiaohjelmia (esim. Huomenta Suomi) ja ennen kaikkea lähettävät laadukkaita sarjoja ja elokuvia, mutta eihän heidän kannata tietenkään kilpailla täsmälleen samalla sisällöllä kuin YLE. Sen sijaan jos YLEä ei olisi, niin taatusti löytyisi kaupallinen toimija sinun ja muiden kohderyhmääsi kuuluvien ihmisten tarpeiden tyydyttämiseen. Markkinatalouden ehdoilla toimivat yritykset reagoivat myös nopeammin kuluttajien toiveisiin kuin suunnitelmataloudessa. YLE seuraa varmasti katsojalukuja ja heillä on ammattieettinen motiivi kiinnostavan ohjelman tuottamiseen, mutta koska rahaa tulee automaattisesti ovista ja ikkunoista, niin mitään tulipalokiirettä tähän ei ole vaan asiaan ryhdytään joskus kun jaksetaan. Suomalaisten ohjelmien tuottaminen on toki kallista ja minustakin sitä tulee tukea ja kaupallisiakin toimijoita tulee siihen kannustaa. Muistaakseni jo nyt laissa seisoo, että tietyn prosenttiosuuden ohjelmistosta tulee olla kotimaista. Jos YLEstä luovuttaisiin, niin varmasti samalla 400 miljoonalla saataisiin tuotettua aika pirun laadukasta ohjelmaa antamalla tukea kaupallisten kanavien tuotannoille ja varmasti jää rahaa muidenkin välttämättömien yleishyödyllisten toimintojen paikkaamiseksi, mitä YLE tällä hetkellä hoitaa. Kaikki mitä YLE hoitaa ei todellakaan ole paskaa tai tarpeetonta vaan iso osa on hyvinkin laadukasta. Uskon kuitenkin vakaasti, että luopumalla jäykästä järjestelmästä jota kutsutaan YLEksi ja kohdistamalla nämä 400 miljoonaa niille tahoille, jotka pystyvät palvelut tehokkaimmin tuottamaan, niin päästään huomattavasti parempaan ja edullisempaan lopputulokseen. Ja sen rahan tulisi mennä opetus- ja kulttuuriministeriön budjetista eikä jostain epämääräisestä yksittäisestä tasaverosta.
 
Siitä minkälainen maksu on kohtuullinen voidaan keskustella, mutta ei tässä nyt mistään indie-kanavista ole kyse.

Vaikka aikaisemmin sanoit ettei sinua kiinnosta miten YLE rahoitetaan, kysyn silti. Miten paljon ja kuinka monesta maksukortillisesta YLE kanavasta olisit valmis maksamaan? Laadukasta ohjelmaa ilman ärsyttäviä mainoskatkoja, kyllähän siitä jokainen olisi valmis jotain maksamaan. Entä kuinka paljon olisit valmis viemään naapurin säästöporsaasta jotta saisit YLE ohjelmasi maksettua (eli kyllähän se naapuri seinän läpi kuulee veroa)?
 
Suomesta kumpa lopetettaisiin YLE, kehitysapu, maahanmuutto sekä heivattaisiin helvettiin kaikki lukutaidottomat säkkimamut, niin riittäisi rahaa poliiseille, vanhuksille ja kouluille.

Yle on sellainen, mikä maksaa tällä hetkellä 20 euroa kuukaudessa. Samalla rahalla saisi yksityisiltä hommattua vaikka mitä: jos tykkää katsoa elokuvia, niin elokuvakanavia. Jos dokumentteja, niin on olemassa kanavia pyhitettynä niille. Toisin sanoen Yle on vain paisunut pullataikina, jonne voi heivata kaikki poliitikot suojatyöpaikkoineen pelaamaan pasianssia ja tekemään jotain tyhjänpäiväistä palavereissä.

Jippii. Päästään maksamaan oikein YLE veroa, että päästään nauttimaan televisiosarjoista, joissa kannustetaan ympärileikkaukseen ja siihen, että on coolia alentua vertaispaineeseen (mennä ympärileikkaukseen, koska joissakin kulttuureissa tykätään pippelien silpomisesta) 80-luvulla sen sijaan kannustettiin omapäisyyteen. Näin se maailma muuttuu.
 
Lähettävät tänä vuonna laskuja, jotka jatkuvat 2013 puolelle 12kk laskutusvälillä maksaville. Tv-maksuhallinto lupaa maksaa ylimääräiset takaisin "joskus", mutta ymmärtääkseni vetävät 5€ käsittelykuluja välistä. Älkää ainakaan rahoittako vuotta 2013, vaan päättäkää sopimus 31.12.12.
 
Mä ainakin päätän tuon jo vähän aikaisemmin. Toivottavasti moni muukin päättää. Ei ne ikinä ehdi niitä tarkastaan...
 
Lähettävät tänä vuonna laskuja, jotka jatkuvat 2013 puolelle 12kk laskutusvälillä maksaville. Tv-maksuhallinto lupaa maksaa ylimääräiset takaisin "joskus", mutta ymmärtääkseni vetävät 5€ käsittelykuluja välistä. Älkää ainakaan rahoittako vuotta 2013, vaan päättäkää sopimus 31.12.12.

Aika erikoista jos eivät tätä automaattisesti tee. Muistan kun vajaa pari vuotta sitten tajusin pari kuukautta putkirempan takia muualla asuneena etten olisi tarvinnut tv-lupaa tuolta ajalta. Nikottelivat puhelimessa ettei hyvitetä kuin jäljellä oleva kuukausi mutta hyvittivät sitten loppujen lopuksi kaikki kuukaudet takautuvasti.
 
Mulla taitaa tuossa kesällä taktisesti hajota telkkari, minkäs mä sille voin jos ei paska kestä koko tätä vuotta. :jahas:
 
Just soittivat ja kyselivät luvan perään. Töissä ollu paska aamu ni ilmotin vähä äreesti etten ole ilmotusta tehny, kuten en monena viime vuotenakaan. Kerkesin alottaa puol sanaa siitä ettei paljoa jää aikaa sohvalla makoilla jonku telkkarin edes ku töissä käy ja on muutaki tekemistä ku istua sohvalla illat, mut toivotti vaa hyvää päivänjatkoa ja iski luurin kii. Nyt rupes kaivelee et stna vetiköhä se heti rahankuvat silmissää rastin ruutuu et on telkkari ja laittaa laskulappuja tulemaa. Tuskin tommosen perusteella saa viel mitää johtopäätöksiä ruveta tekee? Toisaalta noista valtion kätyreistä aina tiedä ku tuntuu olevan aikalailla monopoliasema ja kiistäminen ei auta paskaakaa :jahas:
 
Back
Ylös Bottom