teini-ikäisen treeni ja ravinto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amishaba
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
teiniikäisen treeni ravinto

olen 16v. nuori ja olen saanut käsityksen, että ruokavalio on erittäin tärkeä treenin ohella. Joten voinkin arvata kun pyydän neuvoja mitä pitää syödä niin sanotte, että ei karkkia tai limuja...mutta haluan tietää enemmän mitä kannattaa syödä ja mitä ei. kuinka paljon käytän rasvaa...juomat..sekä mahdolliset lisäaineet..

kiitos etukäteen.

ps...liikun aktiivisesti ja treenaan joka päivä..

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Lisäravinteet :)

Tämmönen lista löyty jostain koneelta, oon varmaan kääntäny tän joskus tuolta Berardin sivuilta

Näitä mielummin:
proteiinit:
Kalaa: lohi, tonnikala, turska
kananmunat (valkuaiset?)
kanan rinta
raejuusto
rahka
maito-proteiini isolaatit
hera-kaseiini sekoitukset
vähä rasvaista punaista lihaa

hiilihydraatit:
kasvikset
palkokasvit
hedelmät (alhainen GI)
kaurahiutaleet / leseet
seka-täysjyväleipä

rasvat:
pellavaöljy
EPA/DHA, omega-3,ja omega-6 rasvahapot
oliiviöljy / rypsiöljy
pähkinät (ei maapähkinä)
kalaöljy

-------

Ja ruoka-aineet joita pitäisi välttää
proteiinit:
rasvaiset lihat
rasvaiset meijerituotteet
lähes kaikki säilykelihat
suuret määrät maitoa
suuret määrät soijaa

hiilihydraatit:
tavallinen leipä
lisätty sokeri
lähes kaikki murot
sooda (limpparit ?)
hedelmä mehu
leivonnaiset
hedelmä tangot (fruit bars?)
makeiset

rasvat:
margariini
kasvisöljy
maissiöljy
lämmitetty/paisto öljy

---

Faqilla saa ja searchilla löytää.

Mä ymmärsin ton niin, että jenkeissä ei oo rypsiöljyn käyttö kai niin yleistä ja toi meinaa tolla kaikkia palmu/soija/rapsi/rypsi öljyjä.

Originally posted by nikke1

suuret määrät maitoa

mutta miksi?! :itku:...onkos se sitä laktoosia mitä pitää välttää?:nolo:

ite tulee juotua päivittäin 2-3 litraa mjölkkistä...lienee lähentelee "suuriä määriä"?

ja mulle kun on sanottu "syö ruisleipää ja juo maitoa niin kasvat!" :(

Originally posted by Dobermann
Oon nähnyt tuon saman listan jossain ja jo silloin ihmettelin miksi kasvisöljyä pitäisi välttää

Samaan minäkin huomioni kiinnitin, mitähän rasvaa sitä sitten sais syödä??

Hedelmä mehu?

Siis tarkoitettiinko hedelmämehulla esim jotain fun-lihtia ja mehukattia vai kun ensimmäisenä tuli mieleen ihan appelsiinimehu/tuoremehu? onkos sekin "pahojen aineiden" listalla?

Appelsiinimehua tms. siinä tarkoitetaan. Pienissä määrin ihan ok mutta litrakaupalla juotuna saa hedelmien huonot puolet (fruktoosipläjäys) ilman hyviä (kuitu). Nojoo, tuleehan siinä muita suojaravinteita mukana vaikka mehuna appelsiinin nauttisikin, mutta hedelmät mielummin sellaisenaan kuin mehuksi puristettuna.

Teini-ikäiselle ja kasvavalle on tärkeätä syödä tarpeeksi. Tosi hyvä, että opetelee miten syödä mahdollisimman terveellisesti ja miten saa tarvittavat ravintoaineet. Silti mun mielestä kasvuiässä olevien ei tarvis ihan yhtä tarkasti vartioida mitä syö (jos ei ole erityistä tarvetta). Ja noi ruoka-aineet mitä pitää välttää ei tarkota sitä, että ne olisi ehdottomasti kiellettyjä. Niitäkin voi kohtuudella joskus syödä.

Etenkin teini-ikäsillä tytöillä tuppaa olemaan listat kielletyistä ja sallituista ruuista ja niitä noudatetaan orjallisesti. Tästä taas seuraa kohtuuton huomio ruokaan.

Haluisin kanssa tietää paljon on "suuri määrä maitoa" Ja miksi sitä on vältettävä! Onkohan kyseessä se, että maitokin sisältää kaloreita ja kolmesta litrasta tulee niitä yhteensä 1000? Eli jos kaloreista täytyy nipistää niin vesi on parempi janojuomana.

p.s. Mä olen kuullut, että moni pidempään punttia harrastanut on valitellut sitä, ettei heti alussa opetellut syömään oikein. :thumbs: Hyvä aloittaa heti

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En oo mikää Berardi :worship: yksyks.. mutta tuohan on jenkkien tekstiä alunperin, ja jenkeillähän on tunnetusti kaupat väärällään "maito" oikean maidon ohella, eli pullossa olevaa mansikkamaitoa yms skeidaa.

Eikä toi ylenmääräinen laktoosi voi olla hyvästä. Eipä siitä nyt haittaa ole jos rasvatonta maitoa lipittää litratolkulla (enemmän hyväksi, saa hyvänlaatusta proteiinia d-vitaaminia ja kalsiumia hidastaa ruoan imeytymistä, ehkä jossain yhteydessä jees juttukin), kunhan nyt ei palautusjuomaan sitä ymppää.

ite tulee juotua päivittäin 2-3 litraa mjölkkistä...lienee lähentelee "suuriä määriä"?

Eikös kalcium heikennä raudan imeytymistä?

Re: teiniikäisen treeni ravinto

Originally posted by Amishaba

liikun aktiivisesti ja treenaan joka päivä..
HAI! Elä hyvä veli reenaa joka päivä, sillai se serkkupoika Allankin teki ja pääty ylikuntoon. Etsie muuten haluais ostaa melkein uusia renkaita?

Originally posted by Dobermann
Oon nähnyt tuon saman listan jossain ja jo silloin ihmettelin miksi kasvisöljyä pitäisi välttää

Sanotaanko että minullekkin tuo aivan häikäisi tuolta seasta. Ei voinut olla huomaamatta..

Originally posted by arni
mutta miksi?! :itku:...onkos se sitä laktoosia mitä pitää välttää?:nolo:

Okei, nyt ois ehkä vähän kaukaa haettu selitys tuolle, miksi ei Berardi suosittele suuria määriä maitoa. Mutta mielestäni järkevä.

Jenkeissä maitoon lisätään A-vitamiinia, toisin kuin täällä (D-vitamiinia) johtuen erilaisista ruokailutottumuksista ja ilmastosta jne jostain. 100 g jenkkimaitoa sisältää n. 204 IU A-vitamiinia (60 mikrogrammaa joku RAE oli vielä tuon arvon alla http://www.nal.usda.gov/fnic/ tuolla). Litrasta saa jo 2000 IU, 3 l jo 6000 IU mitkä määrät yhdistettynä monipuoliseen ruokavalioon ja mahdolliseen monivitamiini valmisteeseen, saattaa olla lähellä tai aiheuttaa jo myrkytyksen, tai ainakin ylittää heikäläisten päivittäisen suosituksen roimasti.

Suomessa tätä ei tartte pelätä, meikäläisten maidossa on 1,1 mikrogrammaa A-vitamiinia desissä maitoa, eikä ton lisätyn d-vitamiinin kanssa saa varmaan millään aiheutettua myrkytystä.

Elikkä täällä suomessa, vedä maitoa niin että napa ruskaa jos ei vaan tuo laktoosi aiheuta mitään vaivoja.

Olen aikalailla vuotta nuorempi kuin sinä, mutta perussääntö: 3 lämmintä ateriaa ja 2-3 välipalaa päivässä ja hyvin jaksaa. Vähän aikaa menee tottumiseen, mutta sitten alkaa sujumaan ja nälättämään.

Back
Ylös Bottom