Tein lingon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kvu
  • Aloitettu Aloitettu
Hummerivirta sanoi:
Hahah, kortsarit oli ihan legendoja :D Kakarana..tai no muutama vuos sit :D tuli aina ostettuu kaupasta paketillinen kumihanskoi ja puol kiloo kuivattuja herneitä ja sit joltain työmaalta käytiin pöllimässä putken pätkiä. Mukavasti napsahti kuivattu herne kun sai kunnon osuman reiteen. Hohhoijjaa, oi niitä aikoja :)

Oli kyllä helmi vehje. Hirveät sodat päivällä ja illalla ihmetteli saunassa, että miksi kroppa on täynnä pieniä mustelmia :D

Oli kivaa niin kauan kunnes joku keksi ottaa pyörästä kuulalaakereita...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Integrandi sanoi:
Oli kyllä helmi vehje. Hirveät sodat päivällä ja illalla ihmetteli saunassa, että miksi kroppa on täynnä pieniä mustelmia :D

Oli kivaa niin kauan kunnes joku keksi ottaa pyörästä kuulalaakereita...

Mitä mitä, millainen rakenne tommosessa on?? (ryntää ostamaan kumihanskoja...)

En tiedä vetääkö joku herneen nenään, kun ei ole netistä löydettyä osio. Tuolla on kuitenkin ajanvietettä kaikille teille, joilla on tylsää toimistossa. Siitä vaan rakentamaan Office Bow Of Death, jos linko käy tylsäksi. :thumbs:

http://www.bleacheatingfreaks.com/science/OB2/

P.S. Joko on :wanha:

Löyhästi askarteluaiheeseen liittyen, sattuiko kukaan aikanaan katsomaan sellaista dokumenttisarjaa, jossa askarreltiin erilaisia historiallisia sotavempeleitä, kuten katapultteja vanhojen piirustusten mukaan?

Asialla olivat brittiarmeijan uljaimmat pioneerit, huimat historiantutkijat ja hyvää tarkoittavat mutta innokkaat harrastelijat. Yhdessä jaksossa oli tarkoitus rakentaa silta samaan tyyliin, jolla Caesarin joukot rakensivat sillan Reinin yli parissa päivässä. Noh, äijät askarteli pari viikkoa, sitten loppui jo aika kesken, eikä silta ulottunut vielä puoliväliinkään englantilaista puroa.

Toisessa jaksossa sitten väsättiin erilaisia katapultteja. Yleensä ne kivet ei paljon varpaita kauemmaksi lentäneet. Lopullisena testinä oli heinäpaaleista rakennettu "linnake" 50 metrin päässä pellolla. Osumatarkkuus ja kantama oli vähän kyseenalainen, joten kaatamattahan se jäi.

Joka jakson lopussa puuhastelijat aina toitottivat yhteen ääneen, että oli ne hurrjia ne entisaikojen insinöörit.

Helmeilevä sarja, todella mielenkiintoinen aihe. Herätti kysymyksen oliko sotiminen (katapulttijakso) ennenvanhaan ihan tajutonta räveltämistä vai saivatko soturit katapultit oikeasti toimimaan?

Katapultista tuli muuten mieleen että Jackassia ja muita vastaavia katsellessa nauroin aina vedet silmissä kun ne yritti tehdä niitä kuminauhavirityksiä joilla ammuttiin joku järveen tms.

reino sanoi:
Löyhästi askarteluaiheeseen liittyen, sattuiko kukaan aikanaan katsomaan sellaista dokumenttisarjaa, jossa askarreltiin erilaisia historiallisia sotavempeleitä, kuten katapultteja vanhojen piirustusten mukaan?

Tuossa sarjassa minua aina nauratti kun jossain vaiheessa aina joku veti sirkkelin, mottorisahan, porakoneen tms. esiin, kun meni sormi suuhun. Siis jok'ikisessä jaksossa jouduttiin "oikomaan", eikä silti oikein onnistuttu.

Välillä vaikutti että kyseessä oli enemmänkin harrastelijoiden puuhastelu. Hyvin viihdyttävää silti. :)

Onko kukaan tehny silleen et esim. peruna jonku 400:sen keihään kärkeen sopivan tiukkaan kiinni ja sillää ku linkoaa nii kyllä pottu lentää :hyper:

reino sanoi:

Oon nähnyt jonkun vastaavan, saattoi tosin olla yksittäinenkin dokkari. Siinä varoissaan oleva brittiloordi rakenteli tiluksillaan sotakoneita omaksi iloksi. Suurimmalla lingolla singottiin ohjelman lopussa henkilöautoa useita metrejä :eek: .

Nykyään noiden koneiden rakentaminen on vaikeaa varmaan senkin takia, että vaikka olisi olemassa hyvät alkuperäiset piirrustukset, liittyy rakenteluun myös paljon suullisena perimätietona kulkeneita niksejä.

emex sanoi:
Oon nähnyt jonkun vastaavan, saattoi tosin olla yksittäinenkin dokkari. Siinä varoissaan oleva brittiloordi rakenteli tiluksillaan sotakoneita omaksi iloksi. Suurimmalla lingolla singottiin ohjelman lopussa henkilöautoa useita metrejä :eek: .

Nykyään noiden koneiden rakentaminen on vaikeaa varmaan senkin takia, että vaikka olisi olemassa hyvät alkuperäiset piirrustukset, liittyy rakenteluun myös paljon suullisena perimätietona kulkeneita niksejä.

juu tämä näkyy juuri tuossa laittamassani linkissä... kaveri ampuu henkilöauton katapultilla :)

Jesuiitta sanoi:
Mekin tehtiin kersoina noita linkoja ja vaikka mitä ritsoja. Linkoon laitettiin noi narut 1.5mm2 sähköpiuhasta ja sitten toi lätkä nahasta. Kyllä sellanen 12-13v kolvi sillä melkein sata metriä kiskas, että kyllä lähtee. Narut tais olla jotain vähän alle metrin mittaset.
En sitte malttanu venata sunnuntaihin, vaan kävin tänään hakemassa K-Raudasta paria erilaista veneilyyn tarkotettua polyesterinarua ja tein jo yhden lingon. Nyt tein tommosen n. 110cm pitkän version, kangas on edelleen samaa paskaa säkkikangasta.

Ei voi ku ihmetellä, että miten 12v nassikat kiskoo sadan metrin kaaria. Mä sain ehkä just just yhden satasen kaaren viidestäkymmenestä kiskasusta. Tosin mittaaminen on vaikeaa kun kiskoo mereen eikä ole mitään kiintopisteitä joihin verrata. Lisäksi tossa rannalla ei ole oikein tarpeeksi isoja kiviä, ehkä n. 50-80g / kpl, mikä on liian vähän.

Alakautta noita kiviä linkosin ja aina vain yhden kierroksen. Jos teki enemmän kierroksia, niin rytmi vaan meni vituiksi.

Netistä löytyi yks sivu, missä on kivasti tekstiä aiheesta. Tuolla on videoita, jossa jätkä kiskasee yläkautta kiven menemään.

Fatso:
Kyseessä on ase, jossa sähköjohtoputkea (halkaisija n. 2cm) ja putken päähän teipataan kiinni kumihanskan sormi. Sitten vaan putken sisään panos ja ammutaan se :)

Asiaa sivuten, löytyykö pakkotoistolta hörhöjä, joita kiinnostaa kaikenlaisten "muinaisvärkkien" rakentelu? Esim. sukset, kantolaite, puukko, jousi, köyden punonta, vipukeihäs, kammin valmistus, taulan teko jne. Itselläni parhaillaan tuossa huoneen lattialla kantolaite valmistumassa ja koulussa mm. tein pari vuotta sitten puukon. Itse olen kiinnostunut lähinnä näistä vanhoista eräjutuista, ja yksi unelma olisikin jossain vaiheessa tehdä reissu pelkästään omin käsin valmistetuin tavaroin. Löytyykö muita samanlaisia hulluja?

Enpä ole itse väsännyt muinaisvärkkejä, mutta eräs vanha treenikaveri kyllä harrasti tuota rakentelua. Jousen kaaren hän teki esimerkiksi katajasta ja jänne valmistettiin muistaakseni hirven polvijänteistä. Ihan lyhyitä projekteja nuo eivät olleet, sillä tuohon jänteen valmistukseen kului varsin pitkä aika. Voi olla, että muistan valmistusprosessin väärin, mutta jänteiden hankkimisen jälkeen ne kuivattiin venytettyinä auringossa, minkä jälkeen ne halkaistiin säikeiksi. Nuo säikeet sitten keitettiin/käsiteltiin öljyssä useampaan kertaan, minkä jälkeen ne olivat valmiit punottaviksi. Punominenkaan ei ollut ihan helppoa puuhaa, mutta lopputuloksena oli kuitenkin metsästykseen soveltuva jousi.

Edit: Taulaa olen itsekin valmistanut ja vipukeihään toimintaperiaatetta testannut. Mitään hienoa tai metsästykseen oikeasti kelpaavaa kapinetta en ole saanut aikaiseksi, joten tuota ei oikein voi laskea.

Itse värkkäilin about 10 vuotta sitten rengaspanssaripaitaa. Projekti jäi kesken, kun loppui mielenkiinto. Noin 1500 lenkkiä taivuttelin ja liitin yhteen. Pitäis joskus jatkaa projektia, olishan se ihan hienoa omistaa itse tehty rengaspanssaripaita.
Ja eikun baariin päälle, saanti olis taattu... :D

Tossa ohjeita jos jotain kiinnostaa kyseinen aihe:
http://ilendil.1g.fi/larp/chainmail/

Opossumi sanoi:
Asiaa sivuten, löytyykö pakkotoistolta hörhöjä, joita kiinnostaa kaikenlaisten "muinaisvärkkien" rakentelu? Esim. sukset, kantolaite, puukko, jousi, köyden punonta, vipukeihäs, kammin valmistus, taulan teko jne. Itselläni parhaillaan tuossa huoneen lattialla kantolaite valmistumassa ja koulussa mm. tein pari vuotta sitten puukon. Itse olen kiinnostunut lähinnä näistä vanhoista eräjutuista, ja yksi unelma olisikin jossain vaiheessa tehdä reissu pelkästään omin käsin valmistetuin tavaroin. Löytyykö muita samanlaisia hulluja?
Kantolaite? Siis jonkinmoinen reppu/rinkka?

Jos en nyt ihan hörhööntynyt, niin sen verran, että itse tehty varsijousi roikkuu seinällä.

Ja päivän hyötylinkkinä tavallisen kaarijousen teko-ohjeet:
http://www.keskiaika.org/kirjasto/cjousi/cjousi.htm

reino sanoi:
Kantolaite? Siis jonkinmoinen reppu/rinkka?

Juu, ihan simppeli repuntapainen pajusta ja sisal-narusta, sen verran kuluu nyöriä etten viitsi punoa tähän projektiin itse. Tällä hetkellä vasta kokeiluasteella, kaipaa vielä parantelua, mutta itse runko on hyväntuntuinen. Narusta on myös tarkoitus tehdä leveähköt kantoviilekkeet punomalla/solmimalla. Toisen viilekkeen prototyyppi on tällä hetkellä noin kolmen sentin levyinen (sisal itsessään pari milliä), joka tuntuu riittävän jo kohtuullisen hyvin, mutta raskaassa lastissa voipi osoittaututa liian ohueksi nykyisellään. Kantamiseen tarvitsee kyseisen "repun" (mieluumminkin kehikko) lisäksi jonkinlaisen pussin, johon tavarat laitetaan. Kokeilin tuota nykyisellään ja homma toimi (fillarilla sotkin salille :D ), mutta en usko nykyisenmallisen pajunoksista punotun pohjan kestävän kovaa röykytystä. Tämä epäkohta pitää ainakin korjata.

Tässä kaksi hienoa kuvaa repustani:

Sivulta: Edestä/takaa:
|............................... _____
|\............................./..........\
|..\..........................|_______|
|....\........................|_______|
|......\......................|_______|
|_____\ ...................|_______|

Tässä kuvattuna puuosat, tosin 'sivulta'-piirroksen viisto viiva kuvaa narua. Pisteet tuohon piti laittaa siksi, että kuvasta tulisi edes joltisenkin katsottava, muuten samalla rivillä olevat merkit olisivat menneet yhteen pötköön.

Tein myöskin lingon

Harvinaisen kiinnostava topikki;D. Pikkupoikana tuota kivien linkoamista kokeilin. Isä teki ensimmäisen linkoni, oli vissiinkin pikkupoikana tuota harrastellut. Tavallisesti tuollaiset hommelit jää lapsuuteen, minulle ei näin kuitenkaan käynyt. Jollain tavalla ollaan siis lapsen asteella edelleen;).

Kesämökillä tulee vietettyä paljon aikaa ja meren rannalla sijaitsevan mökin pihalta ei ammustarpeet lopu:D. Ihan mukava harraste tuo kivien linkoaminen kauniina kesäiltana on. Voittaa ainakin tikanheiton 10-0;p. Mökkivieraatkin tuosta usein innostuu, kunhan näkevät, mites se kivi lähtee.

Tuotekehittelyä on harrastettu sen verran, että pussin materiaalina käytän lasikuituvahvistettua paloletkua. Paloletkun palaa siis. Narut on tietenkin nailonia tai muuta lujaa mutta ohutta narua. Narun toisessa päässä oleva lenkki on niin suuri, että sinne sopii 2 sormea (etu- ja keskisormi), näin rasitus jakaantuu kahdelle eikä yhdelle sormelle. Toisen narun pää (siis se lenkitön) on tehty paksummasta narusta, joka on varustettu muutalalla solmulla, jotta naru ei pääse lipsahtamaan kädestä. Narujen pituus on lähes sylin verran. Tuo pituus on haettu omilla kokeiluilla ja sillä tuntuu kivi lentävän parhaiten. Paljain käsin ei voi kovin paljon heitellä, kun sormien iho tykkää kyttyrää. Nappulahanska on hyvä pitää heittokädessä.

Kivi lentää mukavan pitkälle. Parhain mitattu heitto on ollut noin 270 metriä. Lyijystä valettu möykky lentäisi varmaan vielä huomattavasti pitemmälle. Tuossa hommassa ratkaisee enimmäkseen tekniikka. Vanhat mummotkin heittäisivät kiven 150 metriin jos tekniikka vaan pelaa.

Mukava kesäharrastus tuo on jos sattuu olemaan tilaa ympärillä. Jos joku linkoni rakenteesta kiinnostuu, niin saatan lähettää vaikka kuvia.

kvu sanoi:
En sitte malttanu venata sunnuntaihin, vaan kävin tänään hakemassa K-Raudasta paria erilaista veneilyyn tarkotettua polyesterinarua ja tein jo yhden lingon. Nyt tein tommosen n. 110cm pitkän version, kangas on edelleen samaa paskaa säkkikangasta.

Ei voi ku ihmetellä, että miten 12v nassikat kiskoo sadan metrin kaaria. Mä sain ehkä just just yhden satasen kaaren viidestäkymmenestä kiskasusta. Tosin mittaaminen on vaikeaa kun kiskoo mereen eikä ole mitään kiintopisteitä joihin verrata. Lisäksi tossa rannalla ei ole oikein tarpeeksi isoja kiviä, ehkä n. 50-80g / kpl, mikä on liian vähän.

Alakautta noita kiviä linkosin ja aina vain yhden kierroksen. Jos teki enemmän kierroksia, niin rytmi vaan meni vituiksi.

Netistä löytyi yks sivu, missä on kivasti tekstiä aiheesta. Tuolla on videoita, jossa jätkä kiskasee yläkautta kiven menemään.

Fatso:
Kyseessä on ase, jossa sähköjohtoputkea (halkaisija n. 2cm) ja putken päähän teipataan kiinni kumihanskan sormi. Sitten vaan putken sisään panos ja ammutaan se :)

Joskus nuorempana linko tuli testattua.. ja taisi olla tyyliin metrisillä naruilla.. parhaaksi tyyliksi tuli pyöritys päänpäällä.. ja juuri ennen toisen narun irti päästöä kunnon rempaisu/heitto tms.. ja piiiitkälle mäni...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom