Tein lingon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kvu
  • Aloitettu Aloitettu

kvu

Tuosta neanderthal-dokkarista innostuneena päätin tehdä itelleni vanhanaikasen aseen, eli lingon.

Ekasta lingosta tuli vitun ruma ja tehoton, mutta kyllä se jotenkin toimi. Tein sen tarvikkeista joita kotoa sattui löytymään, eli polyesterinarusta, langasta ja säkkikankaasta. Naruista tuli n. 50cm pitkät ja kankaanpalanen ("pussi") on n. 5cm*20cm kokonen.

Ekaksi ammuskelin mandariiniä sisällä seinää vasten, sitten menin ulos ja ammuskelin kiviä veteen. Ensimmäiset 10 ampua olivat aika perseestä, ehkä 15-20m pitkiä. Sitten tuli vahingossa parempi ampu ja kivi lensi jotain 30m. Tuo eka onnistunut ampu sai hymyn suulle, kun lingosta kuului räpsähtävä ääni ja kivi lähti ihan erilaisella vauhdilla. Juju oli rentoudessa ja ranneliikkeessä, kai. Pisimmät lennot tänään olivat varmaan jotain 40m.

Nyt vaan fiksaamaan uutta linkoa. Aion tehdä naruista paljon pidemmät, ehkä 80-90cm, pitkät. Kattoo sitten, miten se vaikuttaa kiven kaareen.

Potentiaalia lingolla ampuessa on helvetisti. ME-ampu 477m taitaa olla amerikkalaisen nimissä, tehty 1,2m pitkällä lingolla. Ilmeisesti lingolla saa tehtyä myös vitun tarkkoja hittejä, mutta se vaatii kyllä treeniä. Mä toistaiseksi luultavasti heitän tarkemmin ja pidemmälle, kuin ammun lingolla.

Lopussa kuva tosta mun säälittävästä ja rumasta lingosta. Valmistukseen meni n. tunti. Vielä kysymyksenä loppuun tosta mun lingosta, jos joku kokeneempi osaisi sanoa; mikä kaikki tossa on perseellään?

Liitteet

• linko.jpeg
    linko.jpeg
    34,1 KB · Katsottu: 1 877
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haha :D Yleensä kun mulla on tylsää niin ei ihan ensimmäisenä tule kyllä mieleen alkaa rakentamaan linkoa ja ampumaan mandariineja :lol2: Onnea vaan projektillesi. Tuskin jää epäselväksi kenestä on kyse, jos joku bongaa pakkispipoisen tyypin linkoamassa mummoja mandariineilla :hyper:

IMO paljon parempaa tekemistä kuin telkkarin katsominen...

Voisit päivittää tähän linkoustuloksia... :)

Hummerivirta sanoi:
Haha :D Yleensä kun mulla on tylsää niin ei ihan ensimmäisenä tule kyllä mieleen alkaa rakentamaan linkoa ja ampumaan mandariineja :lol2: Onnea vaan projektillesi. Tuskin jää epäselväksi kenestä on kyse, jos joku bongaa pakkispipoisen tyypin linkoamassa mummoja mandariineilla :hyper:
Joo,tuntomerkit on kummiskin melko harvinaiset... :D

~Voimariini ~ sanoi:
Onnea projektille, älähän hajota sitten koko naapuruston ikkunoita. :lol2:
Hajota pois mut sit vasta kun oot oppinu ampumaan tarpeen kaukaa :evil:

:) Tämä versio näyttää kyllä vielä lähinnä siltä Bodom-järven mystiseltä kuukautisrätiltä.

Seuraavaksi koitat löytää jonkun nahanpalan tohon pesäksi.

WAR kvu-David!!1! Nyt sille Goljatin uhoamiselle tuli loppu! :rock:

Mekin tehtiin kersoina noita linkoja ja vaikka mitä ritsoja. Linkoon laitettiin noi narut 1.5mm2 sähköpiuhasta ja sitten toi lätkä nahasta. Kyllä sellanen 12-13v kolvi sillä melkein sata metriä kiskas, että kyllä lähtee. Narut tais olla jotain vähän alle metrin mittaset.

Vain 30-40 metriä? Mie tein pentuna linkoja vähän väliä ku olin meän mökillä.. ja linkosin kiviä järvelle ja katoin että kuis kauas lentää.. ja lensihän ne paljon kauemmas kuin 40 metriä.. Hauskaa homaa..

Ei saatana :D

Perhana, olisipa omakotitalo ja kunnolla tonttia, niin voisi krapulassa porukalla työstää jotain katapulttia tai vastaavaa, ja samalla naukkailla vähän lieventävää..

olin museolla kesätöissä kerran ja siellä sitten touhuun vittuuntuneena kokeiltiin vähän. oli siis semmonen linko, puukeppi siis. toisessa päässä kädensija, toisessa pieni ura ja tappi. uraan laitettiin nuoli, niin että peräpää vastasi tappiin. kun kepillä "löi", lensi nuoli helvetin kauaksi. jotain 100 metrin luokkaa siis. hauskaa oli.

ps. kivikautinen nuoli maksaa ihan vitusti. :0:

Jaa-a, pitäisiköhän ruveta väsäämään kortsupyssyä? :D Nyt kun olisi niitä kortsujakin, nappulana jouduttiin turvautumaan kumihanskojen sormiin. Oi muistoja...

Voi jeesus - laatu tuossa kuvassa lähes häikäisee minut!

Jos ei tietäisi mitä tuo esittää, voisi vaikka luulla, että kyseessä on Ku-Klux klaanilainen 2 ruoskaa kädessä

Raejuusto sanoi:
Jaa-a, pitäisiköhän ruveta väsäämään kortsupyssyä? :D Nyt kun olisi niitä kortsujakin, nappulana jouduttiin turvautumaan kumihanskojen sormiin. Oi muistoja...
Hahah, kortsarit oli ihan legendoja :D Kakarana..tai no muutama vuos sit :D tuli aina ostettuu kaupasta paketillinen kumihanskoi ja puol kiloo kuivattuja herneitä ja sit joltain työmaalta käytiin pöllimässä putken pätkiä. Mukavasti napsahti kuivattu herne kun sai kunnon osuman reiteen. Hohhoijjaa, oi niitä aikoja :)

veijo esso sanoi:
Vain 30-40 metriä? Mie tein pentuna linkoja vähän väliä ku olin meän mökillä.. ja linkosin kiviä järvelle ja katoin että kuis kauas lentää.. ja lensihän ne paljon kauemmas kuin 40 metriä.. Hauskaa homaa..
Joo, aika lyhyen matkaa lensi. Seuraavaks ku tekis 100cm lingon, niin pitenisikö kantamakin 2x hehee..

Pitää käydä viikolla ostamassa narua ja tehdä vähän lisää linkoja. Jos sitte sais ens sunnuntaina sorsapaistia. Kyllähän tuolla nykyselläkin jo mummolta polvet laittaa paskaksi, mutta ei se minulle riitä.

Linko on kiva ku se menee taskuun. Jouskari ei.

Kävi muute mielessä toi nevahoodin keihässysteemikin. Melko nerokas juttu on. Sellanenhan oli tossa tämän aamun dokkarissa nykyihmisillä käytössään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom