Teettekö sivutaivutusta käsipainolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Teettekö salilla sivutaivutusta vinolle vatsalihakselle käsipainolla, ja jos niin kuinka suurella. Itse teen 15 toiston sarjoja 30 kg painolla ja kyllä se jo aloittelijan kyljet kipeiksi saa.

Onko parempi pitää se käsi jossa ei ole painoa kiinni toisessa kyljessä vaiko niskan takana. Niskan takana pidettäessä liike tuntuu jostakin syystä rankemmalta.

Joskut tein säännöllisesti, tosin ristikkäistaljassa, mutta samanlainen liike se kuitenkin on. Eipä ole enää vähään aikaan tullut tehtyä. Hyvin voisi taas ottaa vaihteluksi mukaan.

Pidän tyhjää kättä kyljessä koska se tuntuu jotenkin luontevimmalta.

Kannattaa tehä toi selänojennus penkissä. Hyvää asentoa on vaikea saada, mutta liikerata suurenee. Itse teen tota harvoin, mutta vois alkaa tehdä useammin, kun salin pienintäkään vyötä ei saa niin tiukalle, että siitä olis mulle jotain hyötyä :D .

Tomi sanoi:
Miksipä sitä turhaan paksuntaa keskivartaloa, ellei laji ole voimanosto?

Tämä minullakin takaraivossa koputteli, siksi sen säännöllisen tekemisen lopetinkin. Ja toinen syy oli 2-jakoinen, ei vaan tollaset liikkeet siihen enää mahtuneet ja sitten se jäi 5-jakoisestakin pois. :D

Teen, mutta kevyillä painoilla, ei mitään rajua repimistä. On hyvä olla edes yksi liike kyljille (vaikka ärsykettä saavat muissakin liikkeissä). Yllättävän hyvä liike, mikäli haluaa saada pitoa keskivartaloon.

Ehdottomasti teen. Vapaa käsi koukistettuna vatsan edessä, taivutus hieman etuviistoon. Pari kertaa viikkoon, 1pvä 2x20x40kg, 2pvä 3x45kg niin monta ku tuleee. Ongelmana on vaan se että käsipainot loppuvat 45kgseen...
Taljassa sitte varmaan jatketaan, mutta siinä en saa samanlaista tuntumaa.
Näppivoimatkin on parantunu ku pitelee noita hantteleita.

Tomi sanoi:

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, tuosta suurentavasta vaikutuksesta, paljonko se kätännössä vaikuttaa? Olen kuullut tuon kommentin ennenkin mutta perusteluja en ole saanut. Itsellä on valmiiksi niin törkeän leveä lantio ettei paljon nappaisi treenata kovaa ja tulla lihaksikkaan pullasorsan näköiseksi :kuola:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
On paljon parempiakin sivuvatsaliikkeitä kuin tuo, esimerkiksi kaikenlaiset kierrot.

Yksi parhaimpia on kierrot vatsapenkissä, jossa viskot levypainoa puolelta toiselle suorin käsin. Mutta jos ei puhti riitä, niin paino lähempänä rintaa.

-Marchi- sanoi:
On paljon parempiakin sivuvatsaliikkeitä kuin tuo, esimerkiksi kaikenlaiset kierrot.

Yksi parhaimpia on kierrot vatsapenkissä, jossa viskot levypainoa puolelta toiselle suorin käsin. Mutta jos ei puhti riitä, niin paino lähempänä rintaa.

Olenko väärässä, jos väitän, että tuo sivutaivutus ja kiertoliikkeet kohdistuisivat hieman eri lihaksiin kuitenkin...? Sivutaivutus enemmänkin "kylkiin" (obliques) ja kierrot vatsaan (abdominis)... tai jtn... elekee kovasti lyökö, jos mettään menee :nolo:

EDIT: Selasin exrx.netiä, ja asia lienee niin, että kierrot vaikuttavat sekä obliques- että rectus abdominis- lihaksiin, ja sivutaivutukset taas lähinnä vain obliquesiin. Ei siis iso ero, mutta ero kuitenkin :)

Gillyanne sanoi:
Olenko väärässä, jos väitän, että tuo sivutaivutus ja kiertoliikkeet kohdistuisivat hieman eri lihaksiin kuitenkin...?

Voipi hyvinkin olla mahdollista. Inhan tuolla vatsan/kylkien ja alaselän tienoilla tziljoona lihasta, ja jokainen liike käy vähän eri paikkaan. :)

Mä teen noita ainaskin, mutta niissä on semmonen ongelma ilmennyt että painolla millä saa kyljet kipeeksi ei saa enää uudestaan vaikka toistoja menee melkein tuplat... joten en tee enää käsipainoilla vaan levypainoilla siten että siitä reijästä ujuttaa jonkun ohuen vyön ja sitten otat siitä vyöstä kiinni tai ujutat väliin jonkun kahvan(tässä tarttee sitten jo jonkun korokkeen koska muuten liike ei ole hirveän iso)

-Marchi- sanoi:

Tämä on kyllä yksi parhaista, hakkaa kaikki kiertolaitteet mennen tullen. Mersulla ajoksi tätä olen kuullut myös kutsuttavan. :D

Sivutaivutksia tulee tehtyä kausittain, normaalit sarjat ovat 8-15 toiston mittaisia ja käytetyt paino 30 kilosta ylöspäin. Itse pidän kättä kiinni kyljessä tai vatsalla, mutta mielestäni oleellista on ainoastaan ettei käsi heilu holtittomasti tai avusta liikettä. Vatsalihasten osalta eri liikkeitä tulee kierrätettyä ehkä tehokkaimmin, ja tällä hetkellä tuo "mersulla ajo :)" on käytössä, tosin lattialla istuen.

Edit: Keskivartalon paksuuntumista en ajattele, mutta laji ei olekaan kehonrakennus sanan yleisessä merkityksessä.

arni sanoi:
...Yllättävän hyvä liike, mikäli haluaa saada pitoa keskivartaloon.

Hmm. Tämä kiinnitti huomioni. Olisiko tämä hyvä liike ajatellen (perus)fitnesin vapaaohjelmia ja pressejä, punnerruksia sun muita pitoa vaativia liikkeitä ajatellen? Olisiko siitä käytännössä sellaista merkittävää hyötyä että se kannattaisi ottaa treenikiertoon mukaan? Tietenkään tuloksia ei hetkessä synny, mutta emmä sitä tarkottanutkaan, kunhan tässä pohdin kannattaisko ottaa mukaan, kuitenkin keskivartalon hallinta on tärkeä osa.

Ja sitten kääntöpuoli
Tomi sanoi:

Onko tässä juttussa perää että liike paksuntaisi keskivartaloa? Fitnesissä (ja epäilemättä muissakin lajeissa jossa katsotaan ulkomuotoa) on tärkeää että on X-malli, joka myös siis tarkoittaa kapeaa vyötäröä. Onko perää? Ja jos on ni todellisuudessa tekeekö se suurtakaan eroa?

Nyt siis puntarissa ko. liikkeen hyvät ja huonot puolet. Oma kuppi kallistuisi tuon ottamiseen mukaan, mutta mä en tiä. En ole ennen edes paljoa ko. liikettä ajatellut, oon jotenkin mieltänyt sen "joojoo"-tytönhempukoiden treenaamiseks (nää jotka tekee 3h salitreeniä istuen loitantoja/lähtentäjäkoneessa Cosmoa lukien :D).

Neuvoja? Mielipiteitä? Perusteluja!?

Zannaz, ihan mutu pohjalta voisi ajatella, että olisiko tuota parempi ottaa 20+ sarjoja?
Koska keskikroppa ei saisi siitä varmaan kauheata kasvuärsykettä, mutta tukevoittaisi varmasti keskivartaloa. Tiukkuutta ja kestävyyttähän siltä vaaditaankin...

Timba79 sanoi:
Mersulla ajoksi tätä olen kuullut myös kutsuttavan. :D

Tää oli hauska, itse olen kuullut tätä liikettä nimitettävän "kahden käden rystyksi". :D

ZannaZ: tuskin nyt ihan 20+ -sarjoja kuitenkaan tarvii hinkata, ei ne lihakset siitä mihinkään hulluun kasvuun heti räjähdä (as we all very well should know...). Sanoisin, että maksimissaan 15-20 toistoa - itse kyllä tekisin ainakin jonkin aikaa ihan kunnon painoilla lyhyempää sarjaa, ja hankkisin sitä voimaa sinne keskikroppaan. Lyhyt "voimakausi" tuskin tosiaan hirrrrveitä kylkimuskeleita kasvattaa, ja sen jälkeen voisit sitten siirtyä "ylläpitävämpään" treeniin (siis kylkien osalta) pitempien sarjojen muodossa.

Itseni on tarkoitus ryhtyä tekemään nyt ahkerasti noita molempia, sekä kylkitaivutuksia että tuota kiertohommelia. Voimaa pitää nimittäin keskikroppaan saada, jos kerran joskus on mieli niitä isoja (tai edes vähän isompia) rautoja nostella... :evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom