Teetkö cardiota/tarvitseeko sitä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radawa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Käyn salilla 6-7 kertaa viikossa, mutta en tee mitään cardiota, onko se tarpeellista?
Salilla kun kestää se 1h vähintään niin ei jaksaisi juosta tai polkea kun huomennakin on uusi treeni! Treenaan 4 jakoissella eli 1,5 kiertoa vähintään viikkoon.

Teettekö te cardiota ollenkaan? Pärjäisittekö ilman?

Eikö tää nyt ole ihan omista tavoitteista kiinni? Jos päätreeninä sulla on bodaus tai voimanosto niin ei ole mikään pakko. Tuskin sinä siitä mitään erikoista saat irti, korkeintaan hidastaa palautumista.
Itse en tee cardiota lainkaan. Mulla on 10 lajitreeniä (BJJ/lukkopaini) ja 2 punttia viikkoon. En näe tällä hetkellä cardiotreeneille tarvetta.

Eihän sitä välttämättä "tarvitse", jos tavoitteena on maksimaalinen lihaskasvu/voima. Mutta ei aerobisesta mitään haittaakaan ole kohtuullisissa rajoissa, ite tykkään tehdä salin lisäksi (4 x viikossa) hyötyliikuntaa, hölkkä/pyörälenkkejä sekä jonkin verran HIIT -treenejä. Lihakset ovat kivannäköisiä, mutta edes keskinkertainen kestävyyskuntohan on avain yleiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Kevyt aerobinen, eli niin kutsuttu PK1 pikemmin nopeuttaa kuin hidastaa palautumista. Jos esimerkiksi pääsääntöinen harjoittelu on voima (voimailu) tai kestovoima (BJJ) harjoittelua, niin ilman muuta kannattaa olla viikko-ohjelmoinnissa pari kevyttä päivää jolloin kävellään/uidaan/pyöräillään tunnin-parin kevyt lenkki.

Ei kyllä aloittajan liikuntamääriin mielestäni erityisesti tarvitse cardiotreeniä. Kai se vähän voi jopa haitata palautumista? Ellei halua parantaa juoksukuntoa, ellei nauti joukkueurheilusta/ole jossain seurassa tai ellei halua boostia laihdutukseen niin en näe miksi tarttisi cardiota.

Itse tehnyt 3salia+2cardio viikottain ja nyt syksyllä kelasin koittaa vaihtaa 4+1 tai jopa 5+0 koska haluaisin fokusoida enemmän lihaskasvatuspuolelle, että siinä mielessä topic kiinnostaa jos jollain on oikeasti hyvää tietoa asiasta.

3+3 salin ja juoksemisen jaottelu viikossa, tarttis se maratoni juosta syyskuussa. Sali on mulle "kasvanut kylkeen" muuhun kuntoiluun junnufutisvuosien ja lenkkeilyn jälkeen, joista varsinkin jälkimmäinen on mulle sellainen endorfiininlähde, etten lähde tinkimään. Suosittelen. :)

Itselle riittää koiran kanssa tehdyt kävelylenkit ihan hyvin cardioksi. Kesällä, jos säät sallii, kerran viikossa joku pyörälenkki, talvella cardio nollassa jos ei huomioida koiran kusetuksia. En tartte ja laihtuu sit keväällä salillakin kesäkuntoon.

Mitä isommassa kunnossa on niin sitä parempi olis, että omistaisi edes jonkinlaisen hapenottokyvyn. Ei tarvi joka rappusessa haukkoa henkeä kuin kala kuivalla maalla. Jos näin käy niin se taas kertoo suoraa faktaa todella huonosta aerobisesta kunnosta.

Tällä hetkellä en tee ja sen kyllä huomaa. Vaihdoin ohjelmaa pari kk sitten, ja treeni on ollut nousujohteista, mutta pelkään, että paska aerobinen kunto rajoittaa jatkossa kehittymistä. Arjessa liikuntaa ei juuri tule istumatyön ja yleisen mukavuudenhalun takia. Etenkin jalkatreenissä puuskutan kuin palkeenkieli ja olen todella lopussa. Aiemmin treenasin intervalleja ja/tai aerobista salin ohessa. Pitää taas ryhdistäytyä sen suhteen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite en tällei "bulkilla" oo tehny yhtää, mut varmaanki sitku alottelee diettii nii jonkunlaista aerobista punttitreenien loppuu tulee vedettyy.. Kattoo jos sais motivaatioo vetää aamuaerobistaki :D

En tee, koska lihasmassan ja painon lisäys ollut viimeaikoina päätavoitteena. Tai käyn 3-4 krt/vk kevyehköllä 10-20 km:n fillarointilenkillä. Mutta peruskunto kai ihan ok niin salillakin jaksaa ihan mukavasti :)

Muutama kuukausi aloin tekee joka toinen päivä 30-40min pk lenkin, tuntuu kivalt. Ei sii mitää lihaskasvua vaaranna jos syö vaa riittävästi, ihan tuulesta temmattu ajatus se sellanen..

Ei välttämättä lihaskasvua, mutta mä en vaan jaksa syödä niin paljon että se kovia aerobisia enää kestäisi. Mä syön jo nyt mitoilla 160/55 yli 3000 kcal/vrk, rajansa kaikella =D

Kuten koirrah sanoi, cardiosta on palautumisen kannalta hyötyä jos se on kevyttä PK1 -tasoa. Täällä porukka niputtaa cardion alle kaiken kävelyn, juoksun yms. ja ajatellaan sen olevan pois palautumisesta tai muusta treenistä. HIIT-tyylinen cardio varmasti vie nopeasti tehoja puntista, mutta pari kolme tunnin - kahden kävelyä viikossa pitäis jokaisella mun mielestä olla ohjelmassa. Siihen päälle venyttely/lihashuolto niin puntti sujuu paremmin kuin pelkästään sohvalla makaamalla.

Itsellä on ainakin niin paska aerobinen kunto, että ihan hävettää. Olin keväällä jo pippeli timanttisena lähtemässä takaisin tappelemaan, mutta hajotin selkäni. :( Pitäis keksiä nyt jotain tähän lisäksi. Ehkä uinti, mutta se on niin kallista.

Kuten koirrah sanoi, cardiosta on palautumisen kannalta hyötyä jos se on kevyttä PK1 -tasoa. Täällä porukka niputtaa cardion alle kaiken kävelyn, juoksun yms. ja ajatellaan sen olevan pois palautumisesta tai muusta treenistä. HIIT-tyylinen cardio varmasti vie nopeasti tehoja puntista, mutta pari kolme tunnin - kahden kävelyä viikossa pitäis jokaisella mun mielestä olla ohjelmassa. Siihen päälle venyttely/lihashuolto niin puntti sujuu paremmin kuin pelkästään sohvalla makaamalla.

Siksipä kirjoitin eka että en, koska en osaa tuollaista kevyttä fillarointia pitää edes varsinaisena cardiona. Vaikka kyllähän se sitä on, kyllä siinä 500 kcal palaa 1,5 tunnin aikana kuitenkin. Rullaluistelu menee myös palauttavana, mutta sitäkään en varsinaiseksi treeniksi laske, vaan palauttavana vaikka kuluttaahan sekin.

Käyn kuitenkin puntilla tällä hetkellä 6krt/vk ja jos kovia HIIT-treenejä tuohon lisään, huomaan vaikutuksen välittömästi. Voimat on täysin kaput ja olen kiukkuinen ja suorastaan loppu fyysisesti. Siinä vaiheessa kun vähennän punttia, lisäilen vasta HIITin mukaan.

En olisi ikinä uskonut sanovani näin, mutta haluaisin tehdä cardiota (ts. Kohottaa aerobista kuntoa) polttamatta kaloreita. Näin offilla syöminen on nyt jo välillä vähän tuskaista, ja vielä jos pitäisi lisätä se 500-1000kcal/ pvä niin rankaksi menisi touhu. Siispä muutama rauhallinen kävely viikossa saa tällä hetkellä riittää. Ja kohoaahan se aerobinen kunto myös "tehobodailu"- jaksoihin kuuluvien supersarjojen avulla.

Lenkkeillä ehtii myöhemminkin.

No joo, mulla on välillä sykemittari salilla mukana ja alakroppapäivänä syke kohoaa useita kertoja sinne lähemmäs 170:een =D

Mul oli kerran huviksee mukan ihan perus rinta treenis, ni dippisarjan jälkeen yli 190, enkä todellakaan tehny mitää superei vaa iha kunnon levot kaikkie sarjoje välil... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom