Tavoitteellinen harrastaminen ja kilpailu koiran kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tipra
  • Aloitettu Aloitettu
Haaveiletko jostain tietystä koiraharrastuksesta? Treenailetko koirasi kanssa tavoitteellisesti jotain tiettyä lajia varten?Kilpailetteko jossain? Mitkä ovat tavoitteenne? Millaiset asiat koet vahvuuksinanne tai toisaalta haasteina? Mitä saatte tästä irti? Huomatkaa sanamuodot, harrastuksessa ei yksilötyö pelaa - täytyy ottaa huomioon myös se kaveri siinä rinnalla :)

Olisi mukava kuulla muidenkin koirakoiden kokemuksia eri lajien parista. Mikäli mieltä askarruttaa jokin lajitekninen asia tai vastaava, siitä voitaisiin tässä ketjussa yhdessä pohtia. Juupas-eipäs -keskustelu ja / tai rotujen vertailu jossain lajissa eivät tähän ketjuun kuulu, kuten ei myös muukaan vääntäminen. Vinkkejä ja kritiikkiä silti varmasti otetaan mielellään vastaan. Tyylejä on monta, niin myös harrastajaa.

Itse harrastan tottelevaisuuskokeita, vesipelastusta, metsästyskokeita ja jonkin verran palveluskoirapuolta. Rodunomaiset metsästyskokeet palvelevat harrastamisen ohella käytännön metsästystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käyttökokeita käydään eli lintu ja hirvi, suurempaa tavoitetta ei ole, kuin vain se, että kyllähän nyt pelaava koira pitää KVA:ksi haukuttaa. Karhukoiran kanssa olen yrittänyt myös VAHI-koetta, ei mennyt läpi, ja toistaiseksi se projekti on vähän jäissä. Karhutaipparia varsin yritetään kanssa, kun sattuu sopiva tilanne ja sopiva karhu.

VAHI on vahingoittuneen hirvieläimen jälestyskoe. Ajetaan kytketyllä koiralla 1,5-2km pitkä verijälki, josta tuodaan vähintään kaksi kapulaa 'makuuksilta'+'kaato' maaliin. Jälen ikä on jotain 2h-36h, aikaa jälen ajamiseen on muistaakseni yksi tunti ja ylösottoon merkatulta 100 metriä pitkältä tieosuudelta 15 minuuttia.

^Miten tuo VAHI eroaa MEJÄ:stä?

Tottelevaisuuskokeissa olen kisannut tuon samojedin kanssa TK1-koulutustunnuksen verran :) Tarkoitus oli aikoinaan jatkaa pitemmällekin, mutta opiskelut estivät aikeen, ja nyttemmin ei ole oikein rahaa tai aikaa jatkaa tavoitteellista harrastamista saatikka kisaamista.
Paikalla makaaminen ja vieraat paikat sekä häiriöt yleensäkin olivat tuolle samojedille todellinen haaste. Niiden vuoksi muutama kisa kömmättiin, mutta onpa meille tullut yksi luokkavoittokin ja tosiaan alokasluokasta ne kolme ykköstulosta. Tuon hörhön kanssa on tosi mukava treenata, kun se on niin innoissaan mukana tekemässä ja tekee ihan näyttäviä suorituksia sekä hyvää seuraamista. Vieraissa paikoissa mokoma tosiaan muuttuu entistä yliaktiivisemmaksi ja silloin paikoillaan pysyminen on työn ja tuskan takana... Muut liikkeet sentään menevätkin sitten tosi kivasti :D

Sitten kun taloustilanne on hyvä, on jokin luotettava rahanlähde sekä oma asunto, olisi tarkoituksena hankkia palveluskoira. Harrastuksina tulisivat olemaan näillä näkymin ainakin toko, jälki ja haku. Saksanpaimenkoira on puhutellut jo monta vuotta, ja vielä joskus sellaisen tulen ihan varmasti hankkimaan, sekä mielelläni tutustumaan suojeluunkin ;) Saa nähdä, tuleeko spk jo heti seuraavaksi, vai jokin muu :) Asia ei ole ajankohtainen vielä vuoteen tai pariin, joten kyllä tässä ehtii mietiskellä.

Vastataanpas vanhaan ketjuun meidän jutuista jotain.

Minulla on neljävuotias käyttölinjainen saksanpaimenkoirauros.
Alusta lähtien harrastimme pk-tottista, koska suunnitelmissa oli lähteä harrastamaan suojelua. Sitä n. vuosi veivattiinkin mutta lopetin, koska koiralla ei ole riittävästi saalisviettiä - tai ainakaan niin paljon, että maalimies olisi jaksanut kaivaa sitä esille. Suojelu sitten jäi, koska treenaaminen alkoi tuntua pään seinään hakkaamiselta. Minä ilmoitin, että lopetamme, vaikka paikka treeniryhmässä olisi ehkä vielä ollut olemassa.

Viime kesä meni sitten ihan harakoille, en oikein tiennyt mitä tehdään. Jatkettiin pk-tottista ja peltojälkeä. Olin vähän hukassa.

Tänä keväänä päätin, että jotain meidän on tehtävä ihan vain edes siksi, että minä saan kisakokemusta. Mentiin sitten pelkällä tottispohjalla tokokisoihin sen verran, että saatiin heti kolmesta ekasta ykköstulokset ja TK1-koulutustunnus.

En tiedä jatketaanko tokoa - pk-tottispohjalla siellä ei tule ylemmissä luokissa ihan helposti pisteitä saamaan ja muutenkin sydäntä lähinnä ovat juuri palveluskoiralajit.
Todennäköisesti me lähdetään metsäjälkikokeisiin jossain vaiheessa. Treenataan kyllä edelleen lähinnä peltojälkeä ja salaa haaveilen FH-jälkikokeesta. Sinne on kuitenkin huimasti matkaa.
Tänä keväänä myöhästyin vesipelastusryhmään tunkemisesta, ensi kesänä me yritetään sinnekin ja tietysti kokeisiin sitten tulevaisuudessa.

Kaikkea muuta on tullut harrastettua paitsi suojelua ja opastuskoiratouhua :D Nyt vuoden ikäinen käyttölinjainen noutaja, viime syksynä pääsi jo sorsajahtiin ja saatiin pari sorsaa ihan pannullekin asti. Edellisten kanssa tullut treenattua palveluskoiralajeja, vetolajeja, tokoa, vepeä, raunioita, mejää...Lenkkeilyä ja treeniä.

Juuri tuolla toisessa ketjussa kyselinkin kuinka muut onnistuvat yhdistämään omat treenit, koirien lenkitykset ja syömiset. Mulla meni vähän överiksi, lenkkeilin ja treenasin muutenkin (ihan maastomaratonille taas kesällä menossa), koirat lenkkeilee aina mukana. Syömiset vaan oli niin alakanttiin että näin pari viikkoa sitten tilanteeseen havahtuneena vähän pelästyinkin. Mulla tulee helposti se 1.5-2 h liikuntaa päivässä jo ihan koirienkin takia (aamulenkki n. 1h metsässä ja iltapäivisin toinen mokoma) tai sit viikonloppuisin yksi pidempi n. 2-3 h lenksa enkä syönyt ollenkaan riittävästi. Nyt tilanne rupeaa korjaantumaan, siitä kiitos tämän foorumin ja flunssan joka pakotti liikuntatauolle hetkeksi.

Minulla on kaksi amstaffia, joiden kanssa teen tavoitteellisesti tokoa ja pk-puolella metsäjälkeä. Vanhempi on tokossa startannut ja käynyt reppaamssa BH-kokeen. Ongelmaksi on muodostunut putoava vire, jonka takia ei oikein kanna. Sitä nyt hinkataan ennen kisaamaan palaamista. Nuoremman kanssa humppaan myös agia, mutta siinä ei ole mitään kisatavoitetta, koska ei ole laji, joka ko.koiran rakenteelle mtienkään erityisesti sopii. Tälle hulluudelle on toki oiva lisä myös canicross, jossa on pyrkimys viralliselle kisaviivalle vielä tänä vuonna. Kickbike tuli hankittua myös, joten amstaffivaljakkoa täytyy kokeilla :D

onko pääkaupunkiseudulla mitään kenttää missä voisi kokeilla agilityä, ilman että joutuu liittymään seuraan vuodeksi?

Millä tavalla kokeilla? Jos tiedät mitä olet tekemässä, niin onhan noita jokusia, lähinnä yksityisiä halleja, joissa on treeniesteet ja jonka voi itselleen vuokrata. Jos et tiedä, niin en suosittele. Seurat ei taida kenttiään seurojen ulkopuolisille tarjota, ja seurassa harrastamaan pääseminenkin on aika hankalaa agissa, jos sitä ei valmiiksi osaa.

Yritän saada itseni motivoitua treenaamaan tokoa mustaterrierin kanssa. Oma punttitouhu vaan vie niin paljon aikaa että keksii kaikenlaisia tekosyitä ettei ehdi koiraa treenata :D
Tavoite olisi ensimmäinen koe alokasluokassa syksyllä.
Koira on aivan huippu, oppii melkein jo ensimmäisestä kerrasta ja tuosta saisi vaikka minkälaisen kisatykin pk-lajeihin jos vaan omistaja viitsisi...

Suositut

Back
Ylös Bottom