Tavallinen selänojennus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko tavallista selänojennusta selkäpenkissä enää kauhean hyödyllistä tehdä, jos tekee maastavetoa. Lisäpainokin siinä on minulla ollut, tosin vain 5 kg lätkä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä en ainakaan sitä tee tavallisen maastavedon lisäksi. Paitsi nyt olen tehnyt sitä lähes joka treenissä, kun meni tuo selkä vähän jumiin keväällä. Ehkä tuota voi tehdä lämmittelynä ennen kyykkyä tai maastavetoa jos haluaa. Tai sitten jos on selkäkipuja tms. niin sitten tuolla on hyvä kuntouttaa selkää. Mutta tosiaan jos selkä on kunnossa niin ei tarvitse tehdä mielestäni.

Jätin sen pois sejälkeen kun rupesin tekemään SJMV:tä, enkä ole sitä kyllä senkoommin ees kaivannutkaan. Lisäksi alaselkä rasittuu vielä kulmasoudussa ja alataljassakin jonkin verran.

Ite oon tehny sitä lämmittelyksi aina pari sarjaa. Ihan asialtaanen liike siihen hommaan mielestäni.

Zone-sarja -42%
Ehkä lämmittelyyn, mutta ite jätin myös pois kun otin maven ohjelmaan ja "Lisäksi alaselkä rasittuu vielä kulmasoudussa ja alataljassakin jonkin verran" joten ite en sitä noiden lisäks enää kaipaa enkä pystyis edes tekeen.

Mut eikös se olis aika hyvä, kun toi mave ja kumppanit on aika staattisia fileille. Kyllä mun mielestä ainakin kannattas tehdä ojennuksia. Näin siis teoreetikko.

Teen ehdottomasti, ja rautaa on saanu taas ruveta pikku hiljaa laittaan lisää maastavetoon. Treenaan siis voimanosto mielessä.

Pertti 123 sanoi:
Mut eikös se olis aika hyvä, kun toi mave ja kumppanit on aika staattisia fileille. Kyllä mun mielestä ainakin kannattas tehdä ojennuksia. Näin siis teoreetikko.
Emmä pysty ainakaan tekeen, on muutenkin fileillä kova työ palautumisessa.

No sanottakoon tredin aloittajalle, että jos kykenee, niin kannattaa tehdä vaikka maven jälkeen ojennuksia. Tuntuu hassulta, että esim. kolme sarjaa ojennuksia maven jälkeen olis kovinkaan paha, mutta kukin kuunelkoon omaa roppaansa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pertti 123 sanoi:
No sanottakoon tredin aloittajalle, että jos kykenee, niin kannattaa tehdä vaikka maven jälkeen ojennuksia. Tuntuu hassulta, että esim. kolme sarjaa ojennuksia maven jälkeen olis kovinkaan paha, mutta kukin kuunelkoon omaa roppaansa.

Ei siihen varmaan mitään estettäkään ole jos vaan mukavasti palautuu. Mutta ei se lisäpainoilla tehtynä taida selkärangalle mikään maailman paras liike kuitenkaan olla. Täältä tän suuntasta olen lukenut, että mitään sen kummempaa faktaa ei mulla ole heittää.

Mutta jos tekee vaikkapa SJMV:tä niin se nyt ei takuulla ole staattinen liike alaselkää ajatellen.

Timba79 sanoi:
lisäpainoilla tehtynä taida selkärangalle mikään maailman paras liike kuitenkaan olla

???...

Siis meinaatko, että voisi olla vahingollinen ruodolle. Ite oon tehny jollain 10 tai 15 kilon levy leuan alla, eikä merkkiäkään, että selkä edes rasittus, lukuun ottamatta tulessa olevia fileitä (ja mä siis laitan alhaalla selän niin kaarelle kuin menee)

Jos ois salilla kunnollinen teline niin ruoskisin selkää sillä ihan homona. On se törkeen hyvä selän vahvistaja kun ottaa tangon selkään tai limput syliin ja rupeaa vääntämään. Eikä se sitä selkärankaa mihinkään vaurioita. Jos liike on 100% turvallinen niin se on myös 100% tehoton.

Itse olen tehnyt selänojennusta erittäin pitkään ja eipä tuo liike yhtään mavea tai jullea vaarallisempi ole. Sanoisin, että turvallisempikin liikeradan ja suorituksen ollessa yksinkertaisempi.

Pumppi on hyvä takuu treenin oikeanlaisesta kohdistumisesta ja selänojennuksella varmasti tuntee poltetta alaselässä. Kakskymppinen niskaan ja veivaamaan niin johan on kävely sarjan jälkeen vaikeanlaista.

Mielestäni alkuperäinen kysymyksenesittäjä voisikin täydentää maastavetoaan heti perään tehtävillä selänojennuksilla parin sarjan verran.

Wildemar sanoi:
Itse olen tehnyt selänojennusta erittäin pitkään ja eipä tuo liike yhtään mavea tai jullea vaarallisempi ole. Sanoisin, että turvallisempikin liikeradan ja suorituksen ollessa yksinkertaisempi.

Pumppi on hyvä takuu treenin oikeanlaisesta kohdistumisesta ja selänojennuksella varmasti tuntee poltetta alaselässä. Kakskymppinen niskaan ja veivaamaan niin johan on kävely sarjan jälkeen vaikeanlaista.

Mielestäni alkuperäinen kysymyksenesittäjä voisikin täydentää maastavetoaan heti perään tehtävillä selänojennuksilla parin sarjan verran.

AAMEN

Joskus näkee, että porukka ojentaa lantioita, eikä selkää. Tällöin vaan pakarat saa rankaisua. Tärkeintä on että lantio on paikallaan, ja hartiat lasketaan alas ja selkä köyryyn ja siitä ylös ja selkä suoraksi. Mikään muu liike ei anna sellasia pumppeja alaselkään!!!!!

Itekkin joskus teen tota 15kg kilon painolla ja kyllä sen jälkeen tuntuu alaselässä kivalta. :D

Pertti 123 sanoi:
Tärkeintä on että lantio on paikallaan, ja hartiat lasketaan alas ja selkä köyryyn ja siitä ylös ja selkä suoraksi. Mikään muu liike ei anna sellasia pumppeja alaselkään!!!!!

Vastaisko joku sjmv pelkällä tangolla selkä "kerien" tuota liikettä, eli tanko aivan lattiaan asti ja selkä pyöreäksi ja siitä ylös "nikama kerrallaan"? Joku kertoi tekevänsä tällä tavalla jopa 100kg asti, kuinkahan tervettä selälle lienee..

ZaGaTo sanoi:
Itekkin joskus teen tota 15kg kilon painolla ja kyllä sen jälkeen tuntuu alaselässä kivalta. :D

Mihin sitä lisäpainoa tarttee...ei o vielä tarvittu. TV: yli 250kg:n maastanostaja.

Pertti 123 sanoi:
???...

Siis meinaatko, että voisi olla vahingollinen ruodolle. Ite oon tehny jollain 10 tai 15 kilon levy leuan alla, eikä merkkiäkään, että selkä edes rasittus, lukuun ottamatta tulessa olevia fileitä (ja mä siis laitan alhaalla selän niin kaarelle kuin menee)

Täältä mä olen tollasta lukenut, mutta en nyt kyllä pysty muistamaan mistä ketjusta oli, saati milloin. Mutta jos täällä porukka on yhtä mieltä, että liike on "turvallinen" niin mikäs siinä sitten, eikun tekemään. Mutta en mä sitä siltä kyllä enää ohjelmaani kaipaa... :D

Back
Ylös Bottom