Taukoja Vitamiineista?

On tuossa nyt tullut about. 1,5 vuotta vedettyä yhtäjaksoisesti aika monipuolisesti vitamiineja (A,B:t,C,D,E,Zn,Mg) Purkin maksimisuositusten mukaan ja terveys on kyllä pysynyt hyvänä, mutta epäilys kalvaa mieltä.

Elikkäs pitäisikö pitkässä yhtäjaksoisessa käytössä pitää taukoja vai voiko kaikkia vitamiineja syödä haitatta eläkkeelle asti ja yli? Tyrehtyykö esim. vitamiinien saanti perusruoasta tai jtn.?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Keho varastoi tiettyjä ravinteita tiettyihin paikkoihin tietyssä määrin joiden tyhjeneminen kestää tietyn aikaa riippuen ravinteesta mutta josset mega-annoksia ole syönyt niin hankala nyt tauolle sinänsä olis kai mitään sen kummoisempaa perustetta löytää kun kuitenkin olet 'urheilija', tarve on suurempi vaikka ruoastakin ravinteita saa. Eräs tupla-Nobel-voittaja eli 92-vuotiaaksi syöden 20g (kyllä - Grammaa) C-vitamiinia päivässä. Tosin hän kuoli syöpään mutta kuitenkin sinnitteli 92:een asti. En muista nimeä mutta hän oli tunnettu C:n puolestapuhujana aikoinaan. Tiedä nyt miten tää taas liittyy mihinkään mut aivan sama.
:david:

Eipä ole kyllä tullut mieleen mitään taukoja pitää vitamiinien kanssa. Yritän itsekin välttää mega-annoksia ja syödä niitä säännöllisesti. En kyllä ole edes kuullut koskaan, että kannattais pitää taukoa vitamiinien syönnissä.

Jep, en ajatellutkaan siitä terveyshaittaa olevan vaan lähinnä sitä jos niiden teho esim. hiipuisi pitkäaikaisessa käytössä.
Takaisin purkkien ääreen siis!

Itse oon huomannu joskus että kun on tullu pidettyä vaikka parin viikon tauko vitskuissa niin oon monesti tullut kipeäksi, voihan tämä olla aivan sattumaakin mene ja tiedä :whip:

muffy sanoi:
Juu kyllä vaan tais ollakin. :thumbs:

Mitäs todisteita siitä, että eli C-vitskun ansioista noin kauan. Yhtä hyvin voisi väittää, että jos olisin syönyt 5gemiä päivässä, niin olisi elännyt 102 vuotiaaksi. :)

Raven sanoi:
Mitäs todisteita siitä, että eli C-vitskun ansioista noin kauan. Yhtä hyvin voisi väittää, että jos olisin syönyt 5gemiä päivässä, niin olisi elännyt 102 vuotiaaksi. :)

No en halunnut väittää että se johtuisi juuri tuosta. Ehkä vain yhteensattumaa? Tietenkin C on muiden ominaisuuksien kanssa myös voimakas antioksidantti mutta kyllä tuollaisen annoksen hyväksikäyttö tai toiminta elimistössä on ainakin kyseenalaista. Hän itse vaan oli C:n (muidenkin vitamiinien) vankka puolestapuhuja vuosikymmenien ajan mm. myös ikääntymiskysymyksessä joten ehkä hän vaan tiesi paremmin kuin me muut. Ja se että kun otti suuria annoksia mm. C:tä ja eli noinkin pitkään syövän kanssa niin saattaa olla vain sattumaa - tai sitten ei. Mistäs minä sen sinulle nyt tähän hätään kertoisin.

muffy sanoi:
Mistäs minä sen sinulle nyt tähän hätään kertoisin.

Elä nyt hyvä mies panikoi. :)
Mun mielestä tuollaista nyt on vaan aika mahdotonta todistaa, että c-vitamiini sen pitkän iän toi. Olisihan hän voinut elää sen muutenkin, vaikka ei olisi ottanut juuri yhtään. Eläähän paljon ihmisiä yli tuonkin iän ja suurin osa ei välttämättä ota edes lähimainkaan tuollaisia määriä, jos edes kukaan.

Edit: ja hyvin voi elää syövän kanssa pitkään. Sehän riippuu syövän laadusta.
Edit2: ja taas yksi turha väittely omasta puolesta, vaikenen. :)

harde20 sanoi:
Itse oon huomannu joskus että kun on tullu pidettyä vaikka parin viikon tauko vitskuissa niin oon monesti tullut kipeäksi, voihan tämä olla aivan sattumaakin mene ja tiedä :whip:
Jep, sepä se. Sama mulla kun jää joksikin aikaa ottamatta niin nuhaa tai flunssaa pukkaa. Riippuvuutta? :hyper:

harde20 sanoi:

Totta, viimeksi juhannusviikolla kävi niin mulle. Ei tullut vitamiinit mukaan lomalle ja juhannusaatonaattona ja aattona olin kuumeessa. :itku:
On toki käynyt ennenkin.
Kait kun ei sairastele paljoa muuten, ei vastustuskyky kehity kaikenmaailman bakteereja vastaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom