Tasapainoharjoittelu turhaa?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teeshot
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huomasin tuossa kun oltiin surffaamassa, että tasapainossa on parantamisen varaa. Aiheesta löysin sattumalta luettavaa strenghtsensei comista, jossa Charles Poliquin sanoo, ettei juuri kannata tuhlata aikaa tuohon, mites on - onko kokemusta aikuisiällä tasapainon parantamisesta?

In adults, balance can be regained, but not taught.
If you don’t already have balance skills by age 12, you’re not going to improve dramatically as an adult. It’s a waste of time.
Balance training is often sold as « core training ». Another piece of hogwash sold by trainers who don’t have the skills to get their clients leaner or stronger. I see it all the time in my travels, some trainer with the physique of the accountant of a small town circus, having some menopausal female doing « core exercises » on balance disks. The product : she is throwing spastic gang signs, like she is fighting off imaginary vampire bats during a mescaline trip. Precious and gracious.

Now, if you’ve lost those skills over the years, then balance training can help you get back to where you once were. This might help prevent falling injuries in the elderly.

Before the age of 12, balance training is really good, and needed. Kids need to play on unstable surfaces. Imagine a kid at a park jumping from rock to rock. Each rock has a different shape, so the child has to balance on it. Walking on narrow surfaces like a high beam in gymnastics can also really train balance.

One motor learning expert from Canada goes as far as to say that balance must be trained before the age of four. Some will even argue that you should start with toddlers, tapping them gently on each side as they’re walking so they have to catch themselves.

That’s extreme, but when it comes to developing balance, the younger you do it, the better the outcome. Skiers have some of the best balance and spatial-awareness skills you’ll see, and most Olympian skiiers got on the slopes at age two.

As a side note, swimmers are just the opposite. They can barely walk and chew gum at the same time. They spend so much time in the water that their proprioception is poor. Ever see a bunch of swimmers playing soccer to warm up? Bambi on ice is more graceful.

So, balance training is trendy, but pretty worthless for adults.

Read more: Strength Sensei?s Blog : Balance Training ? Yes or No ? ? Strength Sensei

No tuo nyt mielestäni on sellaista paskaa taas... Kyllä sitä aikuistenkin kannattaa harjoittaa tasapainoa, ja vanhetessa tasapainon merkitys vain kasvaa. Sillä niitä loukkaantumisia ja murtumisiakin saataisiin vähennettyä.

Vielä en aikuinen ole, joten hankala kokemuksista sanoa. Onko tasapainosi muuten huono? Surffailuhan nyt on semmonen laji että tasapaino pitää olla melko hyvässä kunnossa, ja pitää vähän kokemustakin lajista olla. Jos seisoessa pysyt pystyssä etkä jäillä kävellessä liukastu ja kaadu takamuksellesi niin sanoisin, että tasapainosi on riittävä.

Oletettavasti on totta, että potentiaalinen kyky tasapainoilla kasva enää kovin myöhäisellä iällä. Sen takia kaikissa lajeissa korostetaan junnuille monipuolista ja ketteryyttä harjoittavaa liikkumista.

Tasapainoharjoittelu vanhemmalla iällä ei kuitenkaan ole turhaa, koska siinä vahvistetaan tasapainoiluun tarvittavia lihaksia ja ylläpidetään tai saavutetaan menettyä kykyä tasapainoilla. Jos jotain ei treenaa, ei sitä kovin kauaa jaksa tehdäkään. Lisäksi ainakin tasapainolauta tekee hyvää alaraajojen niveliä tukeville osille.

Kirjoituksen pointti taitaa olla siinä, että sen kirjoittajaa ei kyseisten ominaisuuksien treenaaminen kiinnosta. Ihan yhtälailla voisi väittää kaiken salilla käymisen olevan turhaa, kun geenit on arvottu jo ennen syntymää.

Taitaa olla tuo tasapainohomma aika lajikohtasta. Et sä opi surffaamaan kävelemällä nuoralla. Eli voi olla, ettei varsinaisesti tasapaino kehity tuon lapsuuden jälkeen, mutta lajiominaisuudet kehittyy. Eli jos haluut oppia surfaamaan niin mene surfaamaan äläkä mieti mitään tasapainoharjotteita.

Taitaa olla tuo tasapainohomma aika lajikohtasta. Et sä opi surffaamaan kävelemällä nuoralla. Eli voi olla, ettei varsinaisesti tasapaino kehity tuon lapsuuden jälkeen, mutta lajiominaisuudet kehittyy. Eli jos haluut oppia surfaamaan niin mene surfaamaan äläkä mieti mitään tasapainoharjotteita.

Jooo, surffaisinhan minä vaikka joka päivä - mut kun ei oo mahdollista. Sen verran kipinä jäi, että kuivaharjoitteluun on skeittilauta hommattu - sillä sitten treenaan tasapainoo lokakuun reissua odotellessa...

Käsilläseisonta taiteilua (back lever,Front lever myös) pistoolikyykyt ja lajiharjoittelu that,s it kaikki tasapainoharjoittelusta

Tässä on yksi käytännössä toimivaksi havaittu sovellus tasapainoharjoittelusta kehonrakennuksessa:
Nopea kikka parempaan takareisiaktivaatioon | Fast Sports Nutrition

Itse suosittelen kokeilemaan myös treenin lopussa, vaikkapa jonkun kokonaisvaltaisen keskivartaloliikkeen kanssa paritettuna.

Havaittavia hyötyjä tällaisesta harjoitteesta on ollut esim.
-hyvä takareisi-pakara -aktivaatio itse liikkeessä ja sen myötä tehostunut aktivointi muissakin ohjelman liikkeissä
-tasapainon paraneminen itse liikkeessä
-parempi voimantuotto ja kohdelihasten aktivointi yhdellä jalalla tehtävissä kyykyissä ja maastavedoissa(luultavasti tasapainon paranemisen ja tukilihasten vahvistumisen kautta)

Ymmärrän Poliksen kommentin, että tasapainoharjoittelut jollain balance laudalla tms on syvältä mutta muutoin en ole samaa mieltä. E-miehen laittama linkki on yksi hyvä esimerkki hyödyllisestä tasapainoharjoitteesta, tuohon päälle askelkyykyt, pistoolit tms ovat vain plussaa. Olkoon kyse sitten "menetetyn" kyvyn uudelleen opettelusta tai itsensä kehittämisestä niin kyllä tasapainoharjoituksilla on paikkansa.

Tosin peruspunttipenan on varmaan turhaa tehdä viikossa yhtä tai kahta "tasapaino" päivää ennenminkin upottaa omaan treeniohjelmaan mahdollisuuksien mukaan liikkeitä, joiden avulla kehittää sitä.

Tosin peruspunttipenan on varmaan turhaa tehdä viikossa yhtä tai kahta "tasapaino" päivää ennenminkin upottaa omaan treeniohjelmaan mahdollisuuksien mukaan liikkeitä, joiden avulla kehittää sitä.

Jep, tasapaino vastaa treeniin melko nopeasti mutta tasaantuu myös äkkiä, eli mieluummin pieni tasapainokomponentti mukana jokaisessa ohjelmassa kuin "tasapainojakso" silloin tällöin.

Muita hyviä harjoitteita esim. etunojapunnerrukset jumppapallojen päältä, lankkuvariaatiot jumppapallojen päältä ja kehonpainokyykyt bosupallon/tasapainolaudan päältä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä ihmettä? En osaa esimerkiksi kävellä käsilläni mutta olen ajatellut tässä loppuvuoden aikana opetella. Jos opin niin olenko todistanut tuon paskapuheeksi?

Minä olen saanut nivelsiteet rikki molemmista polvistani useampaan kertaan ja kerran toisesta nilkastani. Tein paljon harjoittelua tasapainolaudalla ja vähän samantapaista liikettä, mutta ottaen askelia, kuin Hulkki tekee tuossa E-miehen postaamassa linkissa. Alan olla myös siinä iässä, että tasapainon säilymiseen pitää alkaa kinnittää huomiota.

Oma kokemukseni on, että tasapaino on myös hyvn paljon voimasta riipuvainen taito. Minusta minun tasapainoni parani selvemmin, kun hankin jalkoihin voimaa kyykkäämällä, kuin mitä sain tasapainolaudalla nitkuttamalla. Saattaa olla jotain tekemistä useampaan kertaan revenneiden leikkaamattomien nivelsiteden kanssakin. En mitenkään väheksy tasapainoharjoittelua, mutta se on aika turhaa, jos jalat ja keskivartalo ovat heikot.

Varmasti tasapainoharjoittelusta on ainakin vanhemmalle hyötyä. Siitä on vaan enemmän hyötyä, jos on hankkinut voimaa myös.

Itse olen ratkaissut tämän niin että lämmittelen salilla yhden jalan liikkeillä; yhden jalan rive, tempaus ja maastaveto, sekä näiden yhdistelmät niin maassa, bosulla kuin tasapainolaudalla. 5-10 minuuttia reenin alkuun niin jalka- ja keskivartalo-osasto lämpiää ja hermottuu hyvin. Jos on ylävartaloreeniä, niin sitten 1- jalan perusliike, punnerrusasennossa avaukset, käsilläseisontaan nousut tms. ja taas lämpiää niin core kuin työlihakset. Olen huomannut että tämä on 1) mielekäs lämmittelymetodi, 2) tasapaino pysyy kunnossa, 3) tukilihaksia tulee kiusattua monipuolisesti, 4) muut saliilla olijat saavat jotain ihmeteltävää.

Minusta minun tasapainoni parani selvemmin, kun hankin jalkoihin voimaa kyykkäämällä, kuin mitä sain tasapainolaudalla nitkuttamalla. Saattaa olla jotain tekemistä useampaan kertaan revenneiden leikkaamattomien nivelsiteden kanssakin. En mitenkään väheksy tasapainoharjoittelua, mutta se on aika turhaa, jos jalat ja keskivartalo ovat heikot.

Varmasti tasapainoharjoittelusta on ainakin vanhemmalle hyötyä. Siitä on vaan enemmän hyötyä, jos on hankkinut voimaa myös.

Hyvin samansuuntaisia havaintoja, tosin sillä erotuksella että en ole laudalla juuri nitkutellut. Ennen kuin aloitin voimaharjoittelun, mulla oli aika kehno tasapaino vaikka urheillut melko paljon ja omasta mielestä oli kohtuullinen kehonhallinta. Esimerkiksi lihaskuntotesteistä tuttu jalasta kiinni nyt-tyyppinen yhdellä jalalla seisonta oli vaikeaa. Sitten muutama vuosi kyykkäilyä yms. niin samassa testissä olisin voinut seisoa yhdellä jalalla vaikka miten pitkään. Väittäisin että vapailla painoilla tehty voimaharjoittelu on myös hyvää tasapainoharjoittelua.

Itse olen ratkaissut tämän niin että lämmittelen salilla yhden jalan liikkeillä; yhden jalan rive, tempaus ja maastaveto, sekä näiden yhdistelmät niin maassa, bosulla kuin tasapainolaudalla. 5-10 minuuttia reenin alkuun niin jalka- ja keskivartalo-osasto lämpiää ja hermottuu hyvin. Jos on ylävartaloreeniä, niin sitten 1- jalan perusliike, punnerrusasennossa avaukset, käsilläseisontaan nousut tms. ja taas lämpiää niin core kuin työlihakset. Olen huomannut että tämä on 1) mielekäs lämmittelymetodi, 2) tasapaino pysyy kunnossa, 3) tukilihaksia tulee kiusattua monipuolisesti, 4) muut saliilla olijat saavat jotain ihmeteltävää.

func_kollaasi.jpg

Tuli vaan mieleen, vaikkei ihan just tohon liitykään. (E: Tulipas siitä valtava kuva.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom