Tasa-arvon hinta?

Mutta nyt et kuitenkaan sitä tee? Miksi? Voisithan auttaa omalta osaltasi heikompi osaisia, vai eivätkö he olekkaan niin lähellä sydäntäsi?



Tästä irroitettuna Vurkille:

Monesti hipit tosiaankin huutelee paljon, mutta tekoja on vähän heidänkin puolesta. Vähän on halukkaita töihin asioiden eteen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta nyt et kuitenkaan sitä tee? Miksi? Voisithan auttaa omalta osaltasi heikompi osaisia, vai eivätkö he olekkaan niin lähellä sydäntäsi?



Tästä irroitettuna Vurkille:

Monesti hipit tosiaankin huutelee paljon, mutta tekoja on vähän heidänkin puolesta. Vähän on halukkaita töihin asioiden eteen.

En anna suurta osaa pois nyt, sillä oon liian itsekäs/heikko/epäempaattinen. Myönnän sen.

Mut oon mä varmaan aika vitun paljon enemmän antanut rahojani hyväntekeväisyyteen ku ne jotka täällä "hippiä" huutelee sun muuta yhtä järkevää, et siin mielessä oon elänyt edes osittain niiku saarnaan.

Se on ihan paskapuhetta, et ne jotka auttaa toisia oliski jotenki itsekkäämpiä ku ne jotka ei auta. Sama ku sanoisi "ne joil on isoimmat lihakset on usein heikompii ku kynäniskat". Ei mitää logiikkaa.
 
Minä olen vähän miettinyt, että mitäs jos perustettaisiin Operation Liberate Africa. Lähetettäisiin maailmanlaajuinen sotajoukko sotimaan Afrikkaan. Ammuttaisiin ne sotapäälliköt ja diktaattorit viimeiseen mieheen. Sitten rakennettaisiin siirtomaat uudestaan. Suomelle voitaisiin ottaa osa Somaliaa siirtomaaksi. Vakautettaisiin olot siellä, rakennettaisiin infrat ja koulutettaisiin paikallinen väestö. Pitkällä aikavälillä taitaisi olla humaanein ratkaisu.
 
En anna suurta osaa pois nyt, sillä oon liian itsekäs/heikko/epäempaattinen. Myönnän sen.

Mut oon mä varmaan aika vitun paljon enemmän antanut rahojani hyväntekeväisyyteen ku ne jotka täällä "hippiä" huutelee sun muuta yhtä järkevää, et siin mielessä oon elänyt edes osittain niiku saarnaan.

Se on ihan paskapuhetta, et ne jotka auttaa toisia oliski jotenki itsekkäämpiä ku ne jotka ei auta. Sama ku sanoisi "ne joil on isoimmat lihakset on usein heikompii ku kynäniskat". Ei mitää logiikkaa.

Siinähän sinä kuset jo oman ideasi, kun et luovuta sitä rahaa :)

Ja ketään ei kiinnosta antaa rahaansa, jonka takia ne "hippiä" huutelevatkin. Mikset noudata täysin niinkuin saarnaat?

Ja jos luit tuon itsekkyys-argumentit taustalla olevan ajatuksen, niin et varmaan olisi tota mieltä. Onkos tässä nyt joku 17-vuotias maailmanparantaja liikenteessä?
 
En anna suurta osaa pois nyt, sillä oon liian itsekäs/heikko/epäempaattinen. Myönnän sen.

Mut oon mä varmaan aika vitun paljon enemmän antanut rahojani hyväntekeväisyyteen ku ne jotka täällä "hippiä" huutelee sun muuta yhtä järkevää, et siin mielessä oon elänyt edes osittain niiku saarnaan.

Se on ihan paskapuhetta, et ne jotka auttaa toisia oliski jotenki itsekkäämpiä ku ne jotka ei auta. Sama ku sanoisi "ne joil on isoimmat lihakset on usein heikompii ku kynäniskat". Ei mitää logiikkaa.

Ja mikähän on konkreettisen auttamisen hintalappu? Sinä olet antanut rahaa, "vau". Jokainen rauhanturvaaja on tehnyt 100x enemmän kuin kaikki kaikenkarvaiset vinkuvat maailmanparantajat. Mitä luulet, paljonko arvostusta rauhanturvaajat saavat näiltä maailmanparantajilta, jotka ovat käsi ojossa kinumassa rahaa milloin mihinkin projektiin? Eivät paskan vertaa. Sitäkin enemmän syytöksiä ja halveksuntaa. Kun räjähtämättömiä tytärammuksia ja miinoja raivaavaa EOD-ryhmäläistä solvataan kotimaassa murhaajaksi univormun takia niin jotain on pielessä ja pahasti. Kun sen tekee "humaani" vähempiosaisten ja heikkojen puolesta puhuva idealisti niin tuntuu kuin oltaisiin astuttu johonkin absurdiin rinnakkaistodellisuuteen.

PS. Se, että puhuu kauniista asioista ja kovaan ääneen kertoo kuinka on sorrettujen puolella ei hyödytä ketään, mitenkään.
 
En anna suurta osaa pois nyt, sillä oon liian itsekäs/heikko/epäempaattinen. Myönnän sen.

Mut oon mä varmaan aika vitun paljon enemmän antanut rahojani hyväntekeväisyyteen ku ne jotka täällä "hippiä" huutelee sun muuta yhtä järkevää, et siin mielessä oon elänyt edes osittain niiku saarnaan.

Se on ihan paskapuhetta, et ne jotka auttaa toisia oliski jotenki itsekkäämpiä ku ne jotka ei auta. Sama ku sanoisi "ne joil on isoimmat lihakset on usein heikompii ku kynäniskat". Ei mitää logiikkaa.

Anna vielä lisää, anna minunkin puolestani, kiitos. Toivottavasti tämä valheellinen kiitokseni saa sinut paremmalle mielelle, minä taasen en tällä asialla päätäni vaivaa enää sen jälkeen kun olen tämän viestin lähettänyt. On kaunis ajatus että kaikki olisivat tasavertaisia ja kaikilla olisi yhtä hyvä olla, on vielä kauniimpi ajatus että saisit maailman muuttumaan sellaiseksi kirjoituksillasi tai teoillasi. Sitten kun heräät tarjoan kaljan ja tupakan ja naureskellaan yhdessä kuinka turhaa pyristelysi oli.:thumbs:
 
Sieltähän se tuli parantajan toimesta ensimmäinen tuomio :D Minä lahjoitan rahaa mielelläni esim Suomalaistan keskoskaappeihin yms, mutta kehitysyhteistyörahaa en halua maksaa euroakaan. Se on tosiaan nähty jo monta vuosikymmentä, mitä sillä saadaan aikaan, joka on siis lisää ongelmia.

Tutustuppa huviksesi Nallenkin feattaamaan kirjaan Dambisa Moyo: Dead Aid , luultavasti saisi näkemään asiat eritavalla.

Onneksi olkoon, jos olet rahojasi hukkaan heittänyt.
 
Super5, mietippä noit omii kirjoituksias. Ne ei tuomitse ketään, eiks jeah? lentolippu afrikkaan sun muuta, vaikka koskaan en oo sanonut suomesta mitään pahaa. Ja Pandakarhu intoilee rauhanturvaajista ja siitä miten hipit vituttaa. Just. Mulla ei oo mitään rauhanturvaamista vastaan, hyväntekeväisyyttä seki on mitä ne tekee tietty. Ihme reaktioit.
Ja Pandis, köyhien aseman puolesta puhuminen herättää ihmisiä ajattelemaan heikompi osaisten asemaa (ja kenties tekemään jtn), et kylhän se auttaa, vaikka edes vähän.

Tottakai tiedän, et kaikki kehitysapu ei oo ongelmatonta. Se voi päätyy korruptioon tai muuten aiheuttaa epätoivottui tuloksii. Kaikkihan tän tietää. Mut tuolla jo edellä listasin hyviä keinoja auttaa köyhii maita. Esim. jos länsimaiden tuella ja tietotaidolla perustetaan kouluja afrikkaan, niin se ei kyl mitään huonoo saa aikaan, vaan parhaimmas tapaukses vois nostaa kokonaisen maan jaloilleen, ku koulutetut ihmiset vois paremmin osallistua yhteiskuntansa toimintaan.

En mä tietenkää luule, et mun teot yksin muuttaa koko maailmaa :D Mut ne auttaa kuitenki tooodella monia ihmisiä, ni onhan se vaan hieno ja hyvä asia. Silti tääl jengi tuomitsee minut, niin ok. Keskustelu menny aika epämielenkiitoiseksi, ku kääntyny itse aiheesta mun kuvitellun persoonan moittimiseen.
 
Hilpeää tässä on se, että epätasainen kilpailutilanne on aiheuttanut sen, että työt ovat siirtyneet kaukoitään ja myös vauraus alkaa siirtymään sinne. Kuka tietää, vaikka asetelma kääntyisi länsimaiden osalta päinvastaiseksi ja meistä tulee köyhiä. Ajatelkaa vaikka USAn, tuon kapitalistisen helmen, taloudellista tilannetta tällä hetkellä. Ilman tasapainottavia tekijöitä ero rikkaiden ja köyhien välillä tulee pysymään suurena, ja sekä rikkaus että köyhyys voivat iskeä minne tahansa.
 
Krice on oikeas, länsimaat tuskin tulee loputtomasti olemaan rikkait ja voi olla, et silloin aletaan kaivata vaik kiinast tänne kylmään pohjolaan apuja selviytymiseen. Eipä siitä hyvin kauan oo, ku suomi oli käytännös kehitysmaa. Tääl oli 1800-luvun lopulla paha nälänhätä ja viljaa yritettiin saada ulkomailta. Saksalainen vapaaherra C. von Rothschild antoki sitte lainan omista varoistaa, ku suomen valtiol ei ollu varaa. Hyi mikä ukko tuo Rothschild, antaa nyt kehitysmaalle rahaa viljanostoon huonojen satovuosien jälkeen. Ois vaan pitäny antaa kuolla suomalaisten nälkään. Lisäks suomeen saapui vilja-avustuksia lähes kaikist muistaki euroopan maista. Ja venäjältä suomen senaatti yritti kans saada viljaa, mut kai ne siel sit ajatteli pakkislaisesti et kuolkoot tyhmät suomalaiset pois, ku kerta ei osaa maata viljellä.

Peace :puntti:
 
Eipä siitä hyvin kauan oo, ku suomi oli käytännös kehitysmaa.

Niinpä ja enää ei olla. Miksi? Koska meidän esi-isät soti, kärsi, teki vitusti duunia ja uhrasivat itsensä sen eteen, että meillä olisi asiat paremmin. Nyt kaltaisesi idiootit haluavat antaa tämän kaiken pois, koska saivat sen ilmaiseksi eivätkä osaa antaa sille arvoa. Ajattelitko yhtään kun kirjoitit tuon suomalaisia syyllistävän sepityksesi, siitä saa nimittäin aika helposti sellaisen käsityksen, että kaikki vaan tuli tänne itsestään ja muiden avustuksella.

Joo, ja eiköhän noihin kehitysmaihin ole jo rahaa sekä apua kannettu ihan tarpeeksi, mutta kun mitään ei tapahdu ennen kuin ihmiset siellä ovat valmiita tekemään jotain itse.
 
Jep, viittaan omaan kirjoitukseeni. Nykyisten puutteessa ja jopa nälänhädässä olevien valtioiden pitäisi toimia suunnilleen samoin tieteen, tuotannon, talouden ja teknologian suhteen, kuin vaikkapa Kiina, Japani, Etelä-Korea, Taiwan ja Brasilia.

Eli:
1) perusta kuntoon, eli ruoantuotanto omalle kansalle, infra, koulut ja perusterveydenhoito
2) osta teknologiaa ulkomailta
3) kopioi ulkomaista teknologiaa ja myy sitä rikkaille länsimaisille halvemmalla, kuin mitä he itse pystyvät tuottamaan, mutta toki itsellesi törkeillä voitoilla
4) kehitä pikkuhiljaa teknologiatasosi länsimaiden tasolle ja jopa ohi
5) myy edelleen hyvällä voitolla (ei niin törkeällä, kuin ennen) yhtä korkean tai korkeamman teknologian kamaa länsimaihin, mitä siellä tehdään
6) kun valtiontaloutesi on ollut ylijäämäinen vuosikausia, paisuta länsimaisten valuuttojen varantojasi ja lainaa rahaa länsimaille, näin ne ovat vuosikymmeniä velkatalutusnuorassasi.

Näin! Eli kehitysmaiden ihmisten pitäisi todellakin ihan itse se työ tehdä, ihan kuten mainitsemissani valtioissa on tehty, Japanissa jo alkaen 1800-luvulta (toinen maailmansota toi tosin pahasti takapakkia, mutta hyvin kimposivat siitä Saksan ohella taas talousmahdiksi muutamassa vuosikymmenessä), Etelä-Koreassa ja Kiinassa noin alkaen 1970-luvun lopulta. Kannettu vesi ei pysy kaivossa.

Tietenkin meidän kannaltamme olisi toivottavaa, ettei enää nousisi yhtään Japanin ja Kiinan kaltaista talousmahtia, että länsimaat eivät enää rappeutuisi yhtään lisää. Tosin se on meistä itsestämmekin kiinni. Jenkkilä on varoittava esimerkki siitä, miten käy, kun unohdetaan perusasiat. Sikäläinen autoteollisuus on siitä ehkä se yksittäinen paras esimerkki. Jenkkiautojen design ja laatu on ollut paskaa jo 1970-luvulta lähtien, yli 30v ajan. Onpa sitten kumma, että jopa USA:ssa on koko ajan lisinyt japanilaistan ja eurooppalaisten (pääasiassa saksalaisten) autojen menekki, eikä ole jenkkien tarvinnut paljoa yrittääkään myydä paskoja autojaan täällä päin, kun eivät käy huonolaatuisina, epäkäytännöllisinä ja tuhlaavaisina juuri kaupaksi (pieni fanaattinen jenkkiautoharrastajien joukko ehkä poikkeuksena).
 
Niinpä ja enää ei olla. Miksi? Koska meidän esi-isät soti, kärsi, teki vitusti duunia ja uhrasivat itsensä sen eteen, että meillä olisi asiat paremmin. Nyt kaltaisesi idiootit haluavat antaa tämän kaiken pois, koska saivat sen ilmaiseksi eivätkä osaa antaa sille arvoa. Ajattelitko yhtään kun kirjoitit tuon suomalaisia syyllistävän sepityksesi, siitä saa nimittäin aika helposti sellaisen käsityksen, että kaikki vaan tuli tänne itsestään ja muiden avustuksella.

Joo, ja eiköhän noihin kehitysmaihin ole jo rahaa sekä apua kannettu ihan tarpeeksi, mutta kun mitään ei tapahdu ennen kuin ihmiset siellä ovat valmiita tekemään jotain itse.

Kjatariina ei ole yksin näkemyksensä kanssa. Hesarion NYT-liitteen toimittaja Reetta Räty itki pahaa oloaan hiljattain, siitä, kuinka Suomella on käynyt vitullinen arpaonni,
ja Suomi ei ansaitse hyvinvointiaan eikä varallisuuttaan. Joista jälkimmäinen kasvaa noin 10 miljardia miinusta joka vuosi, mutta anyway. Mistä herää kysymys, että kuinka saatanan tyhmä ihminen voi olla. Siis selkeästi kuvittelee, että Suomi tipahti paikalleen tuossa oman syntymän aikoihin, samoin muut maat, ja fuck me, hirvee epäoikeudenmukaisuus kävi, Suomesta tuli suht ok paikka elää, monesta muusta maasta ei.

Ei ihme että tällaiset ihmiset feel for the sompanzees, joilla silläkin ryhmällä tuntuu olevan melkoisia vaikeuksia kunnioittaa ilmaiseksi saamaansa.
Sielun veljiä, ikään kuin.
Mutta siis veikkaisin, että Kjatariinan ja Reetta Rädyn kaltaisia mastermindeja on suht paljon lisääkin.
 
Eiköhän Afrikan yks isoista ongelmista ole (MUTU) sata eri heimoa ja kieltä ja konflikteja niiden välillä enemmän kuin yhteistyötä. Auttais suuresti jos edes kaikki samassa maassa asuvat tulis jotenkin toimeen keskenään ja puhuisivatkin samaa kieltä. Ennen sitä on ihan turha alkaa miettimään mitään hienompaa.
 
Hyvä postaus kaikin puolin. Eihän siinä ole mitään logiikkaakaan miten ne Afrikassa pukkaa sitä jälkikasvua. Päinvastoihan siellä pitäisi tehdä maltillisesti niitä lapsia kun resurssit on niukat.

Mä taas luulen että siinä on oma, afrikkalainen logiikkansa. Kun elämä on epävarmaa, tulee tauteja ja sotia ja nälänhätääkin, kaikki valkoisen miehen syytä,
niin ainoa tapa varmistaa oman suvun jatkuminen, ja samalla se, että on lapsia pitämässä sinusta huolta, kun vanhenet, on nussia niin vitusti.
Mitä isompi perhe, sen suuremmalla todennäköisyydellä kersoja selviää valkoisen miehen rasististen tautien ja sotien läpi.

Eli kersoja tehdään minkä akka suinkin peltotöiltään kerkiää pukkaamaan ihan sillä oletuksella, että osa niistä kuitenkin päätyy lannoitteeksi.
Tähän sitten länsimaat puuttuivat, että ei saakeli, kärpässilmäisiä kersoja päätyy lannoitteeksi ihan kamalasti, ruoka-apua tarvitaan.
Mutta paikalliset jatkoivat high intensity -nussimistaan, sillä erotuksella että yhtäkkiä niistä kersoista alkoikin jäädä todella iso osa eloon.
Ja saatiin väestöräjähdys, jota boostataan yhä vain.
Tajuttoman nussimisen yksi syy on ainakin joissakin kulttuureissa myös se, että mitä enemmän lapsia, ennen kaikkea poikia,
sitä kovempi jätkä olet, kavereiden kanssa kaffitellessasi kylän kahvilan terassilla, kun akka on pellolla.

En kyllä tiedä mikä olisi ratkaisu. Palataan hetkeksi vanhaan, kehitysavuttomaan maailmaan, jolloin kersoja kuolisi taas niin vitusti?
Vai yritetään takoa järkeä päähän, että nussikaan nyt Herran nimessä vähemmän.
Mitä olen lukenut tarinoita jälkimmäisen metodin onnistumisesta, niin hiljaista on ollut.

Sekin vähän hämmästyttää, että kun Zimbabwessa ja Etelä-Afrikassa on enemmän ja vähemmän pakolla maatiloja siirtynyt tummemmin pikselöidyille
kavereille, niin tulos on aina FAIL.
Että kuinkahan iso FAIL siitä seuraisi, jos paikalliset jätetään oman onnensa nojaan...ja miten estää kiinalaisia huseeraamasta kybällä siinä,
jos länkkärit antavat Afrikan selvitä omillaan. Vaikia on, vaikia on. Kinkeille vissiin vieläpä turha yrittää selittää, että sa ei sa tehda noin koska sa rassismi.
 
Parahin SerialLoser, ongelma lienee siin, et on täysin sattumaa ootko sä sattunu syntymään suomeen vai somaliaan! Jos syntyy köyhyyteen kehitysmaahan, ni on aika pienet mahdollisuudet parempaan elämään. Suomes syntyessään pääsee heti globaalilla mittakaavalla rikkaaseen elämään. On epäoikeudenmukaista, ku sattuma (=syntyperä) määrää noin pitkälti tulevaisuuden. Yhden valtion sisällä ihmiset kykenee sentään näkemään tällasen epäoikeudenmukaisuuden, koska kansalaisten tuloeroja yritetään esim pohjoismaissa estää kasvamasta helvetin isoiks ja pyritään tarjoomaan suht samat mahdollisuudet kaikil riippumatta ootko aatelinen vai tilaton.

Ja mitä tulee kaikkii nationalistisiin esi-isä kommentteihi, ni en ees lähe väittelee jos joku kannattaa tällästä Hegeliläistä historianfilosofiaa, se on niin älytön ajatus mun mielest et huh huh. Kannattaa tutustua vähän 1800-lukua tuoreimpii historian kirjoihi, ni on joku järki ku historiasta vetää päätelmii. Sanotaan viel tähä kuiteki se, et kyl ne meidän esi-isät mahto olla vitun idiootteja, ku suomi on ollu käytännössä kehitysmaa/periferia koko historiansa tuhansia vuosia, pl. viime vuosikymmenet. Oisivat vaan satoja/tuhansia vuosia aikasemmin kehittäneet kovalla työllä suomesta mahtimaan, mut ei. Kai ne oli ennen 1900-lukua laiskoja ja tyhmiä, vetivät vaan lonkkaa ja kuolivat samalla nälkään ja pakkaseen, ku muual maailmassa kehiteltiin kaikkee uutta.
 
Ois kiva jos miettisit faktapohjalta varsinkin tota jälkimmäistä kappaletta. Suomi kehittyi just tasan silloin kun vaadittava teknologia tuli saataville. Ihme jos tuhat vuotta sitten puolet vuodesta lumen ja jään peitossa ollut metsäinen maa nyt olis jonkinlainen mahtimaa.
Afrikassa ei tunnuta saavan mitään positiivista kehitystä aikaan, eivät tunnu yltävän edes sille tasolle mitä esim. Keski-Euroopassa oli 2000 vuotta sitten.

Faktaperäistä ja järkipohjaista keskustelua toivoen.
 
Suomi oli kuningaskunta ennenkuin ruotsalaiset tulivat ja tuhosivat sen ja tekivät meistä metsäläisiä ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_muinaiset_kuninkaat

Kehittymisen täytyy lähteä itsestä liikkelle. Pitää olla halu muutokseen. Jos miljardista ihmisestä 999 miljoonaa ei halua muutosta aikaan (siis oikeasti halua), niin ei afrikassa mitään tule koskaan muuttumaan.Afrikassa on niin paljon luonnonvarjoja sekä ihmisiä, että jos heillä olisi halu, niin he pystyisivät saamaan aikaan ihan mitä vain. En mäkään koulussa opi mitään, jos mä en halua oppia. Kyllähän mä voin suomessakin lopettaa duunit ja mennä päivittäin kaljakuppilaan kokopäiväksi ja valitella kun ei riitä rahaa mihinkään... Elämä ei ole aina reilua ja tasapuolista, mutta se helpottuu huomattavasti kun edes yrittää
 
Afrikassa ei tunnuta saavan mitään positiivista kehitystä aikaan, eivät tunnu yltävän edes sille tasolle mitä esim. Keski-Euroopassa oli 2000 vuotta sitten.

Afrikassa homma sujui hyvin kunnes eurooppalaiset tulivat riistämään luonnonvarat ja veivät ihmiset orjiksi. Historian merkityksen tiedostaminen olisi aika tärkeä juttu, koska länsimaiden vauraus perustuu hyvin pitkälle muilta varastamiseen. Kun siirtomaista saatiin varallisuutta se nopeutti yhteiskunnan ja sitä kautta tieteen kehitystä Euroopassa. Tilanne on pysynyt melko lailla samanlaisena pitkään eli niistä maista joissa on luonnonvaroja ne myös viedään sopuhinnalla. Nythän EU on muuttamassa tilannetta esimerkiksi meillä niin, että EU:lle annettava rahamäärä kasvaa ja vähentää suoraan suomalaisten yritysten ja ihmisten mahdollisuuksia rikastua. Luupäät kuvittelevat, että syynä on maahanmuuttopolitiikka... "ne vie meidän työt". Ei, EU ja päättäjät (rikkaat) vievät meiltä työt ja rahat.

Mitä tulee kehityksen tasoon niin helvetinkö väliä sillä on. Jossain syvällä viidakossa elää alkeellisia heimoja, joilla voi olla jopa hauskempaa kuin länsimaisilla kehittyneillä ihmisillä, jotka elävät lähes kädestä suuhun, maksaen isoja vuokria, vakuutusmaksuja sun muita talousrikollisten keksimiä laskuja.
 
Ja mitä sotimiseen, etnisiin puhdistuksiin ja inhimillisten resurssien sekä luonnonvarojen tuhlaamiseen tulee, niin Suomessa noita harrastettiin urakalla esim. 1500-luvulla, kun savolaisheimot muuttivat idemmäksi ja pohjoisemmaksi. Siellä sitten Oulujärven tienoilla ja nykyisten Kainuun ja Pohjois-Karjalan seutuvilla karjalaiset ja savolaiset lahtasivat raa'asti toisiaan. Koko kylä tapettiin kirveillä ja keihäillä, naiset, lapset ja vanhukset toki myös. Sen jälkeen kaikki poltettiin ja pellot kynnettiin pilalle, molemmin puolin. Lisää samaa paskaa harrastettiin sisällissodassa. Euroopan mittakaavalla yksi käännekohta oli ns. 30-vuotinen sota, muita tietenkin molemmat maailmansodat.

Ehkä noista opittiin sen verran, että hei, keskitytään ennemmin pisnekseen, taiteeseen, tieteeseen ja rauhanomaiseen työntekoon, monopolisoidaan väkivalta mahd. tiukasti valtion instansseille nimeltään poliisi ja armeija, valvotaan niitä mahd. tiukasti siviilihallinnon toimesta, ei enää lahdata järjettömästi toisiamme, kun kerta olemme kehittäneet vähän liiankin tehokkaita tuho- ja tappokamppeita. Jo konekiväärit, räjähteet ja tykistö 1800-luvulla olivat järjettömän tehokkaita tuhovehkeitä, 1900-luvun keksinnöistä, kuten tankeista, taistelukaasuista ja ydinaseista nyt puhumattakaan.

Toinen länsimaiden kannalta olennainen tekijä oli ns. valistuksen aika 1700-luvulla, jolloin käsittääkseni (osittain 30-vuotisen sodan jälkimainingeissa) oli eräs tärkeimpiä ideologisia uudistuksia valtion ja uskonnon erottaminen toisistaan (vaikka esim. Suomessa tuo prosessi on vieläkin hieman kesken). Siihen loppui ns. pimeä keskiaika, väheni taikausko, tieteen asema vahvistui, kehitettiin tuotantoa, taloutta ja teknologiaa, mikä johti industrialismiin ja kapitalismiin. Tähän toki liittyi ja liittyy Kricen mainitsema imperialismi ja raaka-aineiden ryövääminenkin.

Kumpikaan noista ei ole vielä arabimaissa ja Afrikassa oikein uponnut laajassa mittakaavassa kaaliin ihmisillä, siltä se on näyttänyt tässä viimeisten noin 30-40v aikanakin. Mielestäni noitakaan asioita ei voi väkisin kenellekään upottaa kajuuttaan, ei kansojen mittakaavassa, eikä sitä mielipuolista tappamista, tuhoamista, korruptiota ja fundamentalismin yhdistämistä valtiokoneistoon voi oikein kehitysavulla poistaa, en usko siihen. Se pitää lähteä ruohonjuuritasolta, kansanliikkeenä. Pahalta vähän näyttää, mutta olen silti toiveikas, että josko edes muutamissa Afrikan ja arabimaissa tämä viimeisin liikehdintä johtaisi hyvään suuntaan. Aika näyttää.
 
Back
Ylös Bottom