Hyvä postaus kaikin puolin. Eihän siinä ole mitään logiikkaakaan miten ne Afrikassa pukkaa sitä jälkikasvua. Päinvastoihan siellä pitäisi tehdä maltillisesti niitä lapsia kun resurssit on niukat.
Mä taas luulen että siinä on oma, afrikkalainen logiikkansa. Kun elämä on epävarmaa, tulee tauteja ja sotia ja nälänhätääkin, kaikki valkoisen miehen syytä,
niin ainoa tapa varmistaa oman suvun jatkuminen, ja samalla se, että on lapsia pitämässä sinusta huolta, kun vanhenet, on nussia niin vitusti.
Mitä isompi perhe, sen suuremmalla todennäköisyydellä kersoja selviää valkoisen miehen rasististen tautien ja sotien läpi.
Eli kersoja tehdään minkä akka suinkin peltotöiltään kerkiää pukkaamaan ihan sillä oletuksella, että osa niistä kuitenkin päätyy lannoitteeksi.
Tähän sitten länsimaat puuttuivat, että ei saakeli, kärpässilmäisiä kersoja päätyy lannoitteeksi ihan kamalasti, ruoka-apua tarvitaan.
Mutta paikalliset jatkoivat high intensity -nussimistaan, sillä erotuksella että yhtäkkiä niistä kersoista alkoikin jäädä todella iso osa eloon.
Ja saatiin väestöräjähdys, jota boostataan yhä vain.
Tajuttoman nussimisen yksi syy on ainakin joissakin kulttuureissa myös se, että mitä enemmän lapsia, ennen kaikkea poikia,
sitä kovempi jätkä olet, kavereiden kanssa kaffitellessasi kylän kahvilan terassilla, kun akka on pellolla.
En kyllä tiedä mikä olisi ratkaisu. Palataan hetkeksi vanhaan, kehitysavuttomaan maailmaan, jolloin kersoja kuolisi taas niin vitusti?
Vai yritetään takoa järkeä päähän, että nussikaan nyt Herran nimessä vähemmän.
Mitä olen lukenut tarinoita jälkimmäisen metodin onnistumisesta, niin hiljaista on ollut.
Sekin vähän hämmästyttää, että kun Zimbabwessa ja Etelä-Afrikassa on enemmän ja vähemmän pakolla maatiloja siirtynyt tummemmin pikselöidyille
kavereille, niin tulos on aina FAIL.
Että kuinkahan iso FAIL siitä seuraisi, jos paikalliset jätetään oman onnensa nojaan...ja miten estää kiinalaisia huseeraamasta kybällä siinä,
jos länkkärit antavat Afrikan selvitä omillaan. Vaikia on, vaikia on. Kinkeille vissiin vieläpä turha yrittää selittää, että sa ei sa tehda noin koska sa rassismi.