Tarvitsisin apua ruokavaliossa työn aikana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aevis
  • Aloitettu Aloitettu
Joo elikkä ongelmani on tämä: Olen koko kesän vuorotöissä ja iltavuorot tuottavat minulle vähän ongelmaa ruuan suhteen. Työaika iltavuoroissa on siis yleensä 14-21 ja en oikeastaan kerkeä syödä kuin 3 kertaa päivän aikana, joka tuntuu todella vähältä minulle. (Yleensä syön 4-5 kertaa päivässä.) Ensin aamupala, joka on yleensä kaurapuuroa + jotain leipää. Sitten ruoka töissä ja juuri tähän tarvitsisi ehkä ideoita. Töistä löytyy jääkaapit ja mikrot sun muut, joissa voi ruokaa tehdä/säilyttää. Olisiko jotain ideoita hyvästä ja helposta proteiinipitoisesta mössöstä, jota voisi nopeasti töissä tehdä/lämmittää? Töiden jälkeen olen kotona n. 22:30, jolloin kaivan jääkaapista mitä sieltä ikinä löytyykään. Yleensä muun perheen ruokien jämät. (Jotain kanaa/makkaraa yms.)

Protskua ei hirveästi nykyisellä ruokavaliolla tule. Joku 100g korkeintaan. (Painan n. 75kg) Olisiko kannattavaa ottaa esim. palautusjuomaa töihin iltavuoroisin? Kiitos jos joku jaksaa auttaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tonnikalaa. Säilyy hyvin, helppo kantaa mukana mihin vain ja pystyy kiskoon suoraan purkista. Heität vaikka yhden purkin muun ruuan sekaan ja siinä on kivasti 30g+ protskuu. :)

Rahkaa(ehrmann/valion pehmeä) ,mikromunakas(kuppiin tai lautaselle hajotat kananmunan ja laitat mikroon mausteitten kanssa). Sitten josson aikaa tehä kotona pöperöö mukaan ;ni esim keittelet kananmunia tai vaikka paistat broileria.

Ongelmaksi tuota voisi kutsua silloin, jos töissä ei olisi jääkaappia tai lämmitysmahdollisuutta, joka asettaisi jo haasteita monipuolisen ja hyvän ruoan keksimiseen. Muuten on aivan arkinen juttu työssä käyvälle kehitellä itselleen lounas.

Laita kotona lämmintä ruokaa tai proteiinipitoista kana/tuna/juusto/kananmuna salaattia, syö puolet heti ja tuo toinen puoli töihin (mikro)astiassa. Rakentele kerrosvoileipiä runsailla juusto/liha täytteillä ja pakkaa mukaan.
Ei tarvii kuin mikrottaa tai syödä kylmiltään.

Jos et jostain syystä halua töissä oikeata ruokaa tai se ei yksin riitä, niin ota proteiiniksi mukaan maitoa, piimää, jogurttia, raejuustoa, tunaa, rahkaa, mitävain... Jääkaapissahan ne säilyy.

Viimeinen laiskan herkkusuun mahdollisuus ovat sitten einekset, joita kaupan hyllyt notkuvat lukematon määrä erilaisia. Jotkut vähemmän hyviä vaihtoehtoja kuin toiset.

Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole? Normi ruokaa kippoon mukaan ja töissä mikroon. Raejuustoo sekaan ja maitoo lasiin, niin sinähän se. Ihan normi työläisen tapaan, tai ainakin minulle normi settiä.

Ite oon ottanu raksalle leikkelepaketin vielä varmitteeks messiin. Siitä on helppo napata tauoilla ja lounaalla prodea naamaan. Vaihtoehtojahan noissakin piisaa esim. pippurihärkä :kuola:

Ei luulis ongelmia olevan, senku ostat vähän isomman paketin esim jotain kanafileitä ja keität kattilan tummaa riisiä tai makaroonia ni siinähän sulla on jo eväät kahdeksi työpäiväksi. Osta sit maitopurkki mukaan viel ja 0,5-1l maitoa tuohon päälle.

Proteiinimössö

Kokeile seuraavaa: 1/2 l maustamatonta jogurttia, 1 banaani paloiteltuna sekaan, 1 dl kauranleseitä sekä 1 dl proteiinijauhoa. Maku on muuten hyvin neutraali, käytännössä maku määräytyy valitun proteiinin mukaan. Proteiinia annos sisältää n.55 g (proteiinina hera 80), on ruokaisa mutta ei kuitenkaan raskas vatsalle. Sotket vaan ainekset sekaisin tupperin tms. astiaan ja jätät jääkaappiin odottamaan ruokista. Itse syön yleensä kyytipojaksi 1 verigreipin - makunsa kullakin.

Kysymyksen luonteesta voisi kyllä arvailla, että muitakin ongelmia ruokavalion suhteen saattaa kysyjällä esiintyä. Vastaukseksi varsinaiseen kysymykseen kuitenkin, että syö ruokaa. Itse saan 8 tunnin työpäivän aikana helposti toista sataa grammaa proteiinia ja paljon hyvälaatuista hiilaria. lihaa, rahkaa, maitoa riisiä.

Itse syön vuorossa 13.30-23.30 bulkilla ja dieetillä yhden ruuan 17.30, 19.30 raejuusto, 21.30 maitorahka ja 23.30 hera, ja kotona sitten 00.00 vaikka pähkinöistä niin paljon kaloreita kuin tarvitsee (bulkilla), ja maitorahka menee vielä joka tapauksessa. Ennen töitä aamupala 600kcal, ja ruoka dieetin n. 400 kcal tai massan +1000kcal.

Jos ei ole lämmitysmahdollisuutta niin olen esim. punninnut pähkinöitä sopivan kalorimäärän verran minigrip-pussiin. Sieltä voi aina sitten napata "ateriankorvikkeen". En kuitenkan suosittele elämää koko päivää pelkillä pähkinöillä. Jos jääkaappi ja mikro löytyy niin eihän tää iso ongelma ole. Jos on vielä hella ja uuni niin sähän teet siellä mitä vaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom