Tarvisenko hiilareita?

Olen ollut aika matalilla hiilareilla Tammikuusta -04 saakka.
Ensimmäiset viikot mentiin Ketolla.Ketoilukin kun loppui en nostanut hiilari määrä kun juuri sille tasolle että pakki toimii paremmin.
Nyt edelleen mennään pienillä hiilareilla ja painoa on startista tippunut n.20kg.

Kysymys kuuluukin ,tarvitsenko hiilihydraateja mihinkään?
Tai ruoka aineita kuten,Riisi,Peruna,Pastat,Leivät ym.vilja/tärkkelys aineet jos pidän kuidun saannista huolen?

Oman uskomukseni on että hiilari"huoraus" on Jenkki ja suomalais lihavuteen paljon pahempi tekijä kuin paljon parjatut rasvat.Mutta onko näin?Ihminen ei tarvitse hiilareita niin paljon kuin ruokaympyrä antaa ymmärtää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
keijo s sanoi:
kyllä tarvitset :kippis1:

Okei, kiitos. :thumbs:

Tarkennan siis kysymystä.

Tarvitseeko ihminen ns.nopeampia hiilihydraateja?Onko kukaan ottanut elämäntavakseen huomattavasti vähemmän hiilihydraatteja sisältävän ruokavalion? (suhteessa rasvaan ja proteiiniin), ja tehnyt siitä elämäntavan?
Pitkäaikaisia vaikutuksia tällaisella ruokavaliolla muuta kuin positiivisia?

Hiilihydraatit ja varsinkin nopeat saa voimaan nykyään pahoin ja johtuunee nopeasta verensokerin heittelystä.Mieli tekisi unohtaa kaikki leivät,perunat(ei kaikissa muodoissa),makaronit,riisit yms.lopullisesti, sillä nekun jätin pois = paino tippuu ja tuntuu ettei millään dieetillä edes olla enää.

En keksi missä muualla nopeita hiilareita tarvitsisi kuin palautusjuomassa. Luulisin että suositeltavaa on muutoin mutustella hiiiiiiitaita hiiluja.

Ihan mielenkiinnosta, että mistä otat kuidut ? nyt kun kesäduunissa ja vähillä hiilareilla ollut niin ollut jees, vaikka kovaa ruummillista työtä, ihan hyvin jaksanut yms :)

Sierraz sanoi:
Ihan mielenkiinnosta, että mistä otat kuidut ? nyt kun kesäduunissa ja vähillä hiilareilla ollut niin ollut jees, vaikka kovaa ruummillista työtä, ihan hyvin jaksanut yms :)

mm. pellavansiemenrouhe on ollut suosiossa, tiettyjä vihanneksia menee kasoittain (ok,niistä ei tule paljon kuitua). Kuitupitoista näkkäriä vähän päälle.Tällä satsilla on pysynyt pakki ok kunnossa.
Kerran viikossa-kahdessa vedetään sitten kaikkea enemmän (mutta ei edellenkään nopeita hiilareita suuria määriä).

vapaudenpatsas sanoi:
Olen ollut aika matalilla hiilareilla Tammikuusta -04 saakka.
Ensimmäiset viikot mentiin Ketolla.Ketoilukin kun loppui en nostanut hiilari määrä kun juuri sille tasolle että pakki toimii paremmin.
Nyt edelleen mennään pienillä hiilareilla ja painoa on startista tippunut n.20kg.

Tai ruoka aineita kuten,Riisi,Peruna,Pastat,Leivät ym.vilja/tärkkelys aineet jos pidän kuidun saannista huolen?

Oman uskomukseni on että hiilari"huoraus" on Jenkki ja suomalais lihavuteen paljon pahempi tekijä kuin paljon parjatut rasvat.Mutta onko näin?Ihminen ei tarvitse hiilareita niin paljon kuin ruokaympyrä antaa ymmärtää?

njaah... ite en dieettaile hirveesti mut kuulostaa jotenki vaa tyhmältä kysyä "tarvitseeko ihminen hiilareita?"... tarvitseeko auto bensaa? :evil:

Kyllä kuituja saa ilman isompia hiilaripitoisuuksia. Mulla eri silti meinannut suoli toimia ketodieetillä. Myös munuaiset heitti volttia.

Leipää ei tarvitse unohtaa. Vaalean pullaleivän kylläkin. Myslistä, puurosta ja esim ruisleivästä on positiivisia vaikutuksia. Tulokset nousee ja suoli toimii. Minulla on juuri samantapainen historia dieetistä kun sulla Vapaudenpatsas. Vanha suomalainen sanonta, että peruna ei lihota, vaan mitä sen kanssa syö. Ei kyllä ole pätevä. Pari pientä perunaa lihan ja kastikkeen kanssa ei ole paha. Parhaan kehityksen kylläkin sain syömällä paljon kasviksia + monipuolista proteiinia. Eli ihan lihaa, kanaa, maitotuotteita ja viljatuotteita. Kasviksista saa kuitua myös hyvin.

Olen testannut nyt Miken 2x6 penkkisysteemiä ja joka kerta on saanut lisätä 2,5kg lisäpainot. Eli hiilareita kunnolla syömällä on penkkimaksimi noussut 10kg kuukauden sisällä. Kreatiinikuuri ehkä teki hieman lisää. Katsotaan laskeeko tulokset, kun alan taas dieetille jussien jälkeen. Ennen en syönyt kun aamumyslin, max yhden perunan ruokailussa ja noin 17.00 pari ruisleivän palaa. Loput hiilarit tuli esim maitorahkasta, kasviksista tai palautusjuomasta. Nyt syön normaalisti, eli hiilihydraatteja enemmän mitä proetiineja.

Hawk Rune sanoi:
njaah... ite en dieettaile hirveesti mut kuulostaa jotenki vaa tyhmältä kysyä "tarvitseeko ihminen hiilareita?"... tarvitseeko auto bensaa? :evil:

ööööö :eek: joo.o niin että tuolla lailla sitten vastasit tyhjentävästi...

Taidanpa siis lähteä tästä kinkkuranskis leivälle ja munkkipossu kaakaolla kyytipojaksi ettei lopu toi bensa

Hola,

ite oon pitänyt suht vähä hiilarista linjaa nyt kait jotaa 8kk. Aluksi paino
tippui muutaman kilon, mutta nyt pysynyt samana (79-80kg).
En siis ole millään ketoilulla jne. Vaan olen vähentänyt nopeat hiilarit minimiin.
Nopeita siis vain palautumisjuomassa.

Aamiaiseksi rahkaa, sokeritonta mehukeittoa & leseitä.
Ruoan kanssa (duunin ruokala) normaalisti jotain lihaa, vähä soosia ja sairaasti salaattia. Lisäksi joskus pala, kaksi ruisleipää.
JNE.

tämä toimii ainakin minulle. Ei tule safkaamisesta johtuvaa väsymystä ja koska syön paljon kuituja, niin mahakin Cool&TheGang. En siis todellakaan ole ottanut syömisistä mitään stressiä, vaan syön jopa joskus (sikaharvoin) kahvin kaa PULLAN :)

Olen elellyt vajaan vuoden normaalitasoon nähden matalilla hiilarimäärillä. Välillä herkuttelen toki ja silloin niitä tulee valtavasti. Mutta ihan tavallisenakin päivänä satunnainen suurempi hiilarimäärä ihan muiden ihmisten perussafkoiksi kokemilta alueilta saa kyllä vatsaa sekaisin.

Keskivertoruokavalion hiilarimäärän vähentäminen pykälällä on kyllä tuottanut yleisen paremman olon.

Hawk Rune sanoi:

Tottakai tarvii ihminen polttoainetta siinä missä autotkin, mutta tässä olikin enemmän kyseessä nopeet vastaan hitaat hiilarit. Ja että tarviiko ihminen välttämättä niitä nopeita hiilareita mihinkään? Muffy siihen hyvin vastasikin, että ei tartte kun palautusjuomassa ja siinä oon ihan samaa mieltä. Itse jätin dietin myötä pois nopeat hiilarit ja en oo ottanut niitä mukaan nyt dietin ulkopuoellakaan ja hyvin jaksaa. Tosin syön kyllä kohtuu reilusti hiilareitakin, ehkä 35-40% kaloreista kun plussalla mennään, dietillä sitten tottakai vähemmän.

Mutta vielä tohon autojuttuun, eihän auto tartte bensaa jos se on diesel ja jos vertaa dieseliä bensaan niin sehän palaa hitaammin ja yleensähän diesel autot kestää pidempään ja ne vääntää enemmän. No joo, ehkä huonoin vertaus ikinä, mutta pointti siinä, että ei ne nopeet hiilarit kyllä ainakaan mua salilla auta millään tavalla, ehkä sitä hetken jaksaa painaa, mutta väsy tulee äkkiä.

Jos kaikki ihmiset vaipuisi ketoosiin maailmassa, loppuisi ruoka äkkiä.

Vuosien varrella olen päätynyt siihen että empä niitä hiilareita oikeasti paljon tarvitse. Toki sellainen nopeen aineenvaihdunnan omistaja joka haluaa mahdollisimman nopeasti lihasta niin hiilarit on hyvä työväline siihen. "Palautusjuomia" en käytä joten se siitä :) Eli riippuu paljon tavoitteesta, normaali ihmiselle voisi hyvin terveydellisistä syistä suositella suht matala hiilihydraattista ruokavaliota.

Hawk Rune sanoi:

Mitenniin tyhmältä? Ihminen ei tietääkseeni tarvitse selvitäkseen pahemmin hiilareita, proteiinia ja rasvaa kylläkin.

stela sanoi:
Mitenniin tyhmältä? Ihminen ei tietääkseeni tarvitse selvitäkseen pahemmin hiilareita, proteiinia ja rasvaa kylläkin.

Viimeksi kun tsekkasin niin tää palsta käsitteli bodausta eikä hengissä selviämistä.

vapaudenpatsas sanoi:

Polttoaineeksi. Tietysti elimistö sitä glukoosia valmistaakin, jos ei ravinnosta sitä suoraan saa. Minulla ainakin ketoosidieetillä vaivasi punttitreenissä energianpuute. Eli pari ekaa sarjaa meni yleensä hyvin ja sitten loppui puhti. Kaikilla ei ilmeisesti näin käy.

Eli niitä hiilareita kannattanee syödä aktiviteettitason mukaan. Maratoonarille reilusti ja toimistoneidille vähempi.

Joo. Lowcarbbidieettaukselta on jäänyt tavaksi painottaa ruokailua pois hiilareista. Ei se muutos radikaali ollut, mutta lähinnä linjaa jolla pottu/pasta/riisimäärää pudotetaan vähän pienemmäksi tai korvataan vihanneksilla, eikä välttämättä ahdeta enää pääruoan kanssa leipää. Ts. subotain kuvaamaa meininkiä. Tuollaisella vapaudenpatsaan kuvaamalla ruokavaliolla olen ollut myös, lähinnä dieettikausina. Huomasin samat ilmiöt, eli vatsa rauhoittui eikä henkinen vireys ainakaan laskenut. Mitään ruoan päälle sammahtamisia ei tullut, toisin kuin esim. ison pasta-aterian päälle.

Hiilarit vain ovat sen verran hyviä (ja käteviä, yrittäkääpä syödä satunnaisilla ruokalakeikoilla proteiinipainotteisesti) että ihan ympärivuotisesti en jaksa ylläpitää tuota. Nopeita hiilareita tulee silloin tällöin karkista/jäätelöstä, ja leipäkin toki maistuu mutta ei ainoana ruokana koskaan.

Dieetillä joudun menemään sen verran alas kaloreissa että oikeastaan ainoa vaihtoehto on leikata hiilareita (tai tehdä reilusti aerobista).

ljp sanoi:
Viimeksi kun tsekkasin niin tää palsta käsitteli bodausta eikä hengissä selviämistä.

Plääh, no kattele vähän tarkemmin.. Sitäpaitsi tuossa aikaisemmassa postissa puhuttiin polttoaineesta, ei mistään bodauksesta. Kyllä tältä palstalta muunlaistakin faktaa aika paljon löytyy.

Itse olen unohtanut nuo massakaudet ja painelen alle 150g hiilareilla per päivä. Nopeita hiilareita otan vaan palautusjuomassa, enkä siinäkään paljoa. Jossain juhlissa tulee sitten tankattua järjettömiä määriä hiilareita, lähinnä että vähän niuhon mainetta lieventäisi :rolleyes:.

Löysin seuraavan Lyle McDonaldin ruokavaliokaavan usenetista, tää on paras ruokavalio-ohje, mitä on tullut vastaan:
a. Set calories: could be 10-12 cal/lb (or lower for some folks) for fat loss, 13-15 for maintenance, 16+ for weight gain.
b. protein: 1 g/lb LBM
c. fat: 0.45 g/lb
d. carbs make up the balance
Tätä noudattamalla olen pitänyt alle kympin rasvoja jo aika kauan. Alkuperäiseen kysymykseen vastaus siis: kiristelyssä tai alhaisen rasva-%:n ylläpidossa ei niitä hiilareita paljoa tarvitse ja nopeita hiilareita vielä vähemmän. Kuitua kannattaa vetää silti reippaasti. Jos haluat lisää lihasmassaa, tie onnelaan käy riisisäkin kautta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom