Tarpeeksi kovaa treenaaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

MTM1977

WTF
Mode
Aina sanotaan, että pitää treenata tarpeeksi kovaa, jotta kehittyisi.
Mikä sitten on tarpeeksi kovaa?

Itse yleensä treenaan niin, että viimeisen sarjan jälkeen ei pysty tekemään enää yhtään toistoa samaa liikettä, ellei vähennä painoa. Onko tuo tarpeeksi kovaa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aika paska sanonta. Toki sitä voi tehdä parikymmentä loppuun asti vedettyä sarjaa per lihasryhmä ja sanoa treenaavansa kovaa, mutta eri asia onko tuossa mitään järkeä. Kannattaa mieluummin etsiä se treenityyli millä itse saa tulosta aikaan. Jos vaikkapa yksi kova sarja per liike riittää ja kehitystä tulee niin turha hinkata enempää. On helppoa treenata liian paljon.

ljp sanoi:
Aika paska sanonta. Toki sitä voi tehdä parikymmentä loppuun asti vedettyä sarjaa per lihasryhmä ja sanoa treenaavansa kovaa, mutta eri asia onko tuossa mitään järkeä. Kannattaa mieluummin etsiä se treenityyli millä itse saa tulosta aikaan. Jos vaikkapa yksi kova sarja per liike riittää ja kehitystä tulee niin turha hinkata enempää. On helppoa treenata liian paljon.

Itse olen siis tähän asti treenannut niin, että teen pääsääntöisesti kolme sarjaa tiettyä liikettä, sellaisilla painoilla, että kaksi ekaa sarjaa menee kohtuu helposti, mutta kolmas tuntuu sitten jo todella raskaalta. uskoisin itse, että tuo olisi ihan toimivaa, mutta treeniä on vasta niin vähän takana, että käytännön kokemusta ei paljoa ole.
No, ainakin olen kuukauden aikana "joutunut" lisäämään painoja jokaiseen sarjaan jota teen, joten ainakin voimaa on tullut lisää...

training_day: ei välttämättä.

Nämä jutut on yksilökohtaisia. Ja itseasiassa jopa lihasryhmäkohtaisia.
Kerron tylsiä subjektiivia kokemuksia, muista en tiedä.
Eli meikä pystyy treenaamaan yläselän kaks kertaa viikossa todella kovaa. Jotain 9 kovaa sarjaa viikossa. Lämmittelyineen 13-15 sarjaa. Kovat sarjat menee niin, että lämmittelyn jälkeen laitan maksimi painot, teen 15 sarjan. seuraavaan sarjaan pitää jo vähentää painoa ja taas 15 toistoa. Jne jne. Kunnes viimeisessä kovassa sarjassa on huomattavasti paljon vähemmän painoa, kuin ensimmäisessä.

Toiset lihakset esim. reidet ei ota vastaan läheskään yhtäkovaa treeniä. Pystyn tekemään vähemmän kovia sarjoa määrällisesti. Koska mulla ei reidet palaudu millään jos runnon ne kunnolla tukkoon.

Sanoisin, että tarpeeksi kovaa treenaaminen tarkottaa sitä, että sun on pakko itse selvittää sun oman palautumiskyvyn rajoissa, että mikä on liikaa ja mikä on liian vähän. Muista myös venyttelyn vaikutus palautumiseen. Nimittäin koko treenaushan on kiinni palautumisesta. Jos pystyis vetämään joka toinen päivä jokaisen lihaksen läpi täysillä, niin kasvais varmasti kolme neljä kertaa nopeammin, kuin jos treenaan lihaksen kerran viikossa täysillä.

Treenaa niin kovaa, että palaudet seuraavaan treeniin mennessä, jos et palaudu, treenaat liian kovaa.
Vai mitäkä?

saarnamies sanoi:
training_day: ei välttämättä.

Nämä jutut on yksilökohtaisia. Ja itseasiassa jopa lihasryhmäkohtaisia.
Kerron tylsiä subjektiivia kokemuksia, muista en tiedä.
Eli meikä pystyy treenaamaan yläselän kaks kertaa viikossa todella kovaa. Jotain 9 kovaa sarjaa viikossa. Lämmittelyineen 13-15 sarjaa. Kovat sarjat menee niin, että lämmittelyn jälkeen laitan maksimi painot, teen 15 sarjan. seuraavaan sarjaan pitää jo vähentää painoa ja taas 15 toistoa. Jne jne. Kunnes viimeisessä kovassa sarjassa on huomattavasti paljon vähemmän painoa, kuin ensimmäisessä.

Toiset lihakset esim. reidet ei ota vastaan läheskään yhtäkovaa treeniä. Pystyn tekemään vähemmän kovia sarjoa määrällisesti. Koska mulla ei reidet palaudu millään jos runnon ne kunnolla tukkoon.

Sanoisin, että tarpeeksi kovaa treenaaminen tarkottaa sitä, että sun on pakko itse selvittää sun oman palautumiskyvyn rajoissa, että mikä on liikaa ja mikä on liian vähän. Muista myös venyttelyn vaikutus palautumiseen. Nimittäin koko treenaushan on kiinni palautumisesta. Jos pystyis vetämään joka toinen päivä jokaisen lihaksen läpi täysillä, niin kasvais varmasti kolme neljä kertaa nopeammin, kuin jos treenaan lihaksen kerran viikossa täysillä.

Treenaa niin kovaa, että palaudet seuraavaan treeniin mennessä, jos et palaudu, treenaat liian kovaa.
Vai mitäkä?

Kyllä mä aina venyttelen kunnolla, mutta siitä huolimatta paikat on jonkin verran kipeät seuraavana päivänä, eli ilmeisesti tulee sitten treenattua tarpeeksi kovaa...

Viikinki 86 sanoi:
Itselleni pakkotoistot on hyvä tapa varmistaa tekevänsä liikkeet "loppuun"
Sama täällä nyt kun sai ton Kairan treenikaveriks. Negat myös hyviä. Kyllä sen huomaa, kun ei vaan enää nouse. Jos treenaan yksin, niin pyrin melkeimpä jokaisen sarjan viemään niin positiiviseen loppuun kun sitten yksin uskaltaakin. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisitko vähän selventää mulle näistä negatiiveista, kun ajattelin että jossain vaiheessa vois näitä ns. "erikoistekniikoita" vaihtaa

Viikinki 86 sanoi:
Voisitko vähän selventää mulle näistä negatiiveista, kun ajattelin että jossain vaiheessa vois näitä ns. "erikoistekniikoita" vaihtaa

Painon laskua kutsutaan negativiseksi vaiheeksi ja kun noita treenataan erikseen niin otetaan painot, joilla saa vaikka sen maksimiykkösen. Sitten kaveri auttaa painot ylös ja painot pitää laskea itse alas hitaasti ja jarruttaen. Painot voivat toki vaihdella.

Kovasta en tiedä, mutta maanantain jalkaprässi(yksi ainoa sarja) Dogcrap-tyyliin oli viedä tajun... Mustat pisteet alko vilistä silmissä kun lopetin sarjani.

Dippi sanoi:
Treeni loppuu kun itku alkaa? ;)
Silloinhan se treeni vasta alkaa ;)

riippuu paljon ohjelmasta. Itse katsoisin sarjojen määrää viikossa tai treeni ohjelman kierrossa. jos oot aloittelija niin en olisi niin huolissani vielä. treenaaminen on keholles uus juttu ja kehityt vaikka nyt ei kovaa treenaiskaan. pikku hiljaa alkaisin itse koventamaan treenejä. sitte ku huomaat että ylikunto koputtaa oven takana niin ota vähän takapakkia. mieti mitkä lihasryhmät tässä ei oikein ehdi palautua.

ite nyt 4kk käyny salilla ja ehkäpä jotain tuloksia tullu (ainaki emäntä niin väittää) :) oon saanu painoja vähä ylös jne ja treenin jälkee aina kohdelihas on noin 2-3päivää kipeä luulis et teen tarpeeks kovaa?

ite nyt 4kk käyny salilla ja ehkäpä jotain tuloksia tullu (ainaki emäntä niin väittää) :) oon saanu painoja vähä ylös jne ja treenin jälkee aina kohdelihas on noin 2-3päivää kipeä luulis et teen tarpeeks kovaa?

Helvetin hieno nosto :)

Ei kerro yksinään lihas kivut mitään. Itse treenaan asiantuntijan tekemällä treeni ohjelmalla, ja koska treeniä tulee kaikille lihaksille kahdesti viikossa tasaisesti vaikka treenit on kovempia kuin aikaisemmin, ei enään tule varsinaisesti lihaskipuja, ei ainakaan samassa määrin kuin ennen. Hyvä niin, varsinkin jalkojen osalta, koska tuli ennen niin kipeäksi että se haittasi vähän muita liikkeitä ja ehkä elämää muutenkin. Silti olen kehittynyt nopeammin nyt kuin aikaisemmin.

Eli suoraa korrelaatiota ei ole, ja tiheäjakoiset ohjelmat myöskin vähentävät tuota kipua. Tauon jälkeen lihathan tulevat kipeämmäksi kuin normaalisti.

Lihaskivun sijasta nykyohjelmalla tuntuu tuolaista jäykkyyttä, että tulee pakonomainen tarve venyttää lihasta kuten eläimet tekevät ihan yhtäkkiä.

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom