- Ikä
- 45
detox666 sanoi:Oli eilen himpun verran penkin alle mennyt ilta ja alkoholin vaikutuksen alaisena sitä tuntee olevansa expertti vähän joka asiassa . Eli oli aika turha postaus multa tuo edellinen. Selvennän nyt hieman sitä ajatusta, mitä en eilen osannut paremmin pukea sanoiksi.
Tässä tapauksessa henkilön ongelmaa ei voi mitenkään verrata anoreksiaan. Anoreksia on sairaus, jossa henkilö harvemmin itse tiedostaa sairautensa. Tässä henkilö selvästikin tietää ongelmansa. Tietää oikeat menettelytavat, toimii silti väärin. Mielestäni tässä ei ole kyse syömishäiriöstä vaan:
a) Huonosta suhteellisuuden tajusta: Mieti minkä verran on oikeasti järkeä yrittää noudattaa orjallisesti jotain tiettyä ruokavaliota. Missä vaiheessa ruokavalion positiivinen vaikutus fyysiseen hyvinvointiin alkaa toimimaan henkisten vaikutusten kustannuksella? Löydä tasapaino näiden kahden kesken; pieni lipsahdus sinne tänne voi piritstää kummasti henkistä tasapainoa, mutta tuskin aiheuttaa vielä pahempia vaikutuksia fysiikkaan.
b) Huonosta itsekurista: Myönsithän itsekin näiden ylimääräisten kaloreiden tulevan lähes poikkeuksetta karkeista. Jätä ne karkit vähemmälle, simple it is. :whip:
Nooh, tämä meni vähän paremmin..
Myönnetään että otsikosta ja kysymyksestä saisi äkkiä käsityksen "sympatianhausta ym", mutta niinkuin ekassa viestissä kysyin, tarkoitus oli lähinnä hakea näkökantaa siihen ottaako muut niin raskaasti "mässypäivien ylityksen", että se tosiaan v*****aa viikon kaksi sen jälkeen, ja orjallisesti yrittää tasata sitä.
Koska minulla se menee tähän.
Tuo oma kommenttini, "ei sen iso vika tarvi olla jos se on korvien välissä" juurikin viittasi siihen että olenko nyt vain ymmärtänyt tän asian ytimen väärin. Ja btw, itse en puhunut anoreksiasta, bulimiasta ym. Vastaukset sen sijaan sivusi aihetta ja vertauksia, joten se lähti aika laajalle alueelle.
Ja jos olisin sitä mieltä että minulla on hengenvaarallinen bulimia, olisin varmaan ilman yhtään postausta lähtenyt jo hoitoon.
Kävin työterveydessä torstaina kurkkukivun takia ja kysyin samalla asiaa pohjustaen että voisiko joku ravintoterapeutti yms mua valaista tästä asiasta, lekurihan veti sen elämää suurempiin kaamosmasennuksiin ym.
Lupasin ensi viikolla vielä käydä turiseen tuosta "ylikontrollista", jotta siitä _ei tule ongelmaa_.
Vastauksesi kyllä osui ja upposi, vähän lisää tietoa, ja vähemmän namia.
Näillä eväillä jatketaan, minun puolestani end of discussion.
edit: quote kuntoon t: Sumu
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: