Tapaus: Malminkartanon täyttömäki (Helsinki)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kuitula
  • Aloitettu Aloitettu
Wikipedia sanoi:
Helsingin korkein maastokohta on Malminkartanon huippu eli Malminkartanon
täyttömäki, joka tehtiin rakentamisen ylijäämämassoista vuosina 1976-1996.
Se nousee merenpinnasta 90 m korkeuteen. Huipulla on Hanna Vainion
suunnittelema ympäristötaideteos "Tuulet ja suunnat". Kyseinen taideteos on
tehty vanhasta Finlandia-talon julkisivumarmorista. Täyttömäen huipulle
johtavat portaat ovat Helsingin pisimmät ja niissä on yli 400 askelmaa.
Noniin.. Pakkiksen aerobis- ja intervalliekspertit hoi!

Mulla on tuollanen mäennyppylä tuossa reilun 3 kilometrin päässä. Olen käynyt siellä juoksemassa viimeaikoina hieman enemmänkin, mutta millaisella ohjelmalla lähtisitte itse noita portaita kapuamaan? Hieman kiertäen pääsee myös hieman loivempaa reittiä mäkeä pitkin.

Itse olen juossut seuraavalla tavalla:
Paikan päälle hölkkääminen == lämmittely, n. 20min
1. nousu: Joka toinen porras juosten ylös asti, ylhäältä heti kävellen/hölkäten alas joko portaita tai mäkeä pitkin.
2. nousu: kävellen joka toinen porras, ylhäältä heti hölkäten alas mielummin mäkeä pitkin, koska portaita ei turvallisuussyistä hirveän kovaa kannata laskeutua
3. nousu: sama kuin 2.
Takaisin kotiin hölkkäillen, n. 20min

Koko hommaan tuhrautuu aikaa tunti. Rasvanpoltto ja kunnon kohottaminen on ideana ja tätä olisi tarkoitus vetää 2 kertaa viikossa punttailun ohessa ja mahdollisuuksien mukaan jopa aamulenkkinä.

Helvetin rankkaa hommaa, tuo mäki tarjoaa haasteita varmasti pitkäksi aikaa. Ja mikä onkaan parempaa motivaation kohottamiseen kuin pyöreäpyllyiset kauniit neitokaiset kapuamassa samaisia portaita. :thumbs:

attachment.php

attachment.php

Liitteet

• Portaat.jpg
    Portaat.jpg
    92 KB · Katsottu: 17 900
  • 18300.jpg
    18300.jpg
    32,3 KB · Katsottu: 20 350
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
löytyispä täältäki päin tuommoisia mäkiä...

noh sitten asiaan. itse varmaan käyttäisin tälläisiä menetelmiä:

1. Juosten joka portaalle astuen
2. Juosten joka toiselle portaalle astuen
3. Juosten joka kolmannelle portaalle astuen
4. Tasajalkaa loikkien joka portaalle
5. Tasajalkaa joka toiselle portaalle
6. Tasajalkaa joka kolmannelle portaalle

saattaa olla kyllä melko kiva tunne jaloissa jos loikkii noi kaikki portaat tasajalkaa ylös :D

Noni, eiköhän laiteta kisa pystyyn.

Tähän trediin jokainen laittaa ennätyaikansa noiden rappusten juoksemiseen. Eli alhaalta lähdetään niin, että kummatkin jalat on maassa (ei ekalla rapulla). Toinen jalka toisen edessä, kun pystylähdössä yleensä. Aika alkaa, kun toinen jalka irtoaa maasta (käytännössä takajalka) ja aika loppuu, kun ensimmäinen kahdesta jalasta osuu sinne tasaselle, mikä on vikan rapun jälkeen.

Jos haluaa, että ihme aikoja uskotaa, niin video saatteeksi.

Threadin aloittaja laittakoot pohjat, jota me muut voidaan sitten parantaa. Jos tästä saadaan kunnon kisa aikaan, niin lupaan itsekkin käydä kokeilemassa!!!!

PS: kauanko ton kapuaminen juosten kestää edes suunnilleen???

PS2: saattaa olla aika HC raput vetää maksimilla ylös, mutta sou not

Pertti 123 sanoi:
kauanko ton kapuaminen juosten kestää edes suunnilleen???
Mulla menee kolme kertaa noustessa vissiin vähän vajaa 20 minuuttia yhteensä. Veikkaisin ekan nousun vievän n. 2-3min. Mittaan ens kerralla. :) Itse pystyn harppomaan 2 rappusta kerrallaan lähes ylös asti juosten.

kuitula sanoi:
Mulla menee kolme kertaa noustessa vissiin vähän vajaa 20 minuuttia yhteensä. Veikkaisin ekan nousun vievän n. 2-3min. Mittaan ens kerralla. :) Itse pystyn harppomaan 2 rappusta kerrallaan lähes ylös asti juosten.

Kuinka täysillä vedät, että menee toi 2-3 minuuttia? Oletko ihan poikki lopussa, vai onko parannettaavaa?

Salomaa sanoi:
Hmm, mitäs toi maastokohta tarkoittaa? Helsingin korkein paikka löytyy kyllä Käpylästä eli Taivaskalliot.
Googletin taivaskallio:
Helsingin korkeimmalla paikalla sijaitsee Taivaskallio.
Sen korkeus on 56 metriä merenpinnasta.
Tuo jätemäki on sen verran uusi tapaus, että varmaankin omaat vanhentunutta infoa. :)

Pertti 123 sanoi:
Kuinka täysillä vedät, että menee toi 2-3 minuuttia? Oletko ihan poikki lopussa, vai onko parannettaavaa?
Parannettavaa on ja melko paljon. Lähes koko talvi on mennyt ilman aerobista, joten puuskutus tuolla huipulla on kovaa. Painan tällä hetkellä n. 87kg, joka tuo myös oman taakkansa. Vaikea sanoa vielä mihin pystyisin, koska en ole kertaakaan aikaa tuolla ekalla nousulla ottanut. Loppuviikosta saatte pohja-ajan. :)

kuitula sanoi:
Parannettavaa on ja melko paljon. Lähes koko talvi on mennyt ilman aerobista, joten puuskutus tuolla huipulla on kovaa. Painan tällä hetkellä n. 87kg, joka tuo myös oman taakkansa. Vaikea sanoa vielä mihin pystyisin, koska en ole kertaakaan aikaa tuolla ekalla nousulla ottanut. Loppuviikosta saatte pohja-ajan. :)

Ok :)

Sitten kun siellä rappusten alapäässä on sellanen pitkä hoikka kaveri trikoissa, niin se olen minä :nolo:

Noi raput ei ole tasaisesti ja alkupää on jyrkkää ja tälläinen koipeliini joutuu hyppelemään joka toiselle portaalle muuten siitä tulee sellaista sipsuttamista. Puolenvälin jälkeen rapun astinpituus?? muuttuu pidemmäksi ja mäki loivemmaksi niin siinä on helpompi hypellä jokaiselle portaalle. Talvella kävin kokeilemassa ja silloin olin aika heikolla hapella ja meinasi laatta lentää... Viime kesänä paras aika oli n.2min. Pitäisi käydä testaamassa nykykunnolla, katsotaan jos saisi tällä viikolla aikaiseksi.

nimim. kotiovelta n.500 metriä noille rappusille :)

Noi on hyvät portaat! Kalliosta ajaa alle 30 min. fillarilla sinne. Siitä 5 kertaa kävellen edestakas ja takaisin fillarilla. Hyvä aerobinen lihiksille....

Terveisiä helvetistä. Puin aamulla päälle mustat housut, mustan t-paidan ja mustan verryttelytakin, ja lähdin kahvin voimin suunnistamaan kohti määränpäätä. Kannelmäen Sitratorin lämpömittari näytti +20 ja sen huomasi. Aurinko yritti verottaa voimiani parhaansa mukaan. Perille päästyäni fiilistelin ja päätin kiivetä mäen päälle ilman paitaa. Fiilistely taisi auttaa, nimittäin huipulla sekuntikelloni näytti ajan 1min 15sek, eli aika paljon alle tuon aikaisemman arvion. :) Pystyin juoksemaan koko matkan, vaikka jalat painoivat ihan saatanasti toisen tasanteen puolivälin jälkeen, meinasin kerran jopa kompastua. Kovempaa en olisi mitenkään pystynyt päästä, tuo on tämänhetkinen minimiaikani.

Jos joku juoksee alle minuuttiin tuon, niin on pakko nostaa hattua. Ylhäällä puuskutin sikiöasennossa varmaan kaks minuuttia ja meinasin kuolla alas tullessa, kun jalat eivät oikein kantaneet. Alhaalla rupesi yskittämään jostain syystä(?), enkä enää pystynyt lähteä nousemaan toistakaan kertaa. Kotimatka oli tuskainen. Henkisesti vähintäänkin yhtä rankka puristus kuin fyysisesti.

P.S. Toivottavasti ensimmäinen haastaja ei ota alle minuutin aikaa. :nolo:

kuitula sanoi:
Terveisiä helvetistä. Puin aamulla päälle mustat housut, mustan t-paidan ja mustan verryttelytakin, ja lähdin kahvin voimin suunnistamaan kohti määränpäätä. Kannelmäen Sitratorin lämpömittari näytti +20 ja sen huomasi. Aurinko yritti verottaa voimiani parhaansa mukaan. Perille päästyäni fiilistelin ja päätin kiivetä mäen päälle ilman paitaa. Fiilistely taisi auttaa, nimittäin huipulla sekuntikelloni näytti ajan 1min 15sek, eli aika paljon alle tuon aikaisemman arvion. :) Pystyin juoksemaan koko matkan, vaikka jalat painoivat ihan saatanasti toisen tasanteen puolivälin jälkeen, meinasin kerran jopa kompastua. Kovempaa en olisi mitenkään pystynyt päästä, tuo on tämänhetkinen minimiaikani.

Jos joku juoksee alle minuuttiin tuon, niin on pakko nostaa hattua. Ylhäällä puuskutin sikiöasennossa varmaan kaks minuuttia ja meinasin kuolla alas tullessa, kun jalat eivät oikein kantaneet. Alhaalla rupesi yskittämään jostain syystä(?), enkä enää pystynyt lähteä nousemaan toistakaan kertaa. Kotimatka oli tuskainen. Henkisesti vähintäänkin yhtä rankka puristus kuin fyysisesti.

P.S. Toivottavasti ensimmäinen haastaja ei ota alle minuutin aikaa. :nolo:

Respect :worship:

Jätkä tais tosiaan antaa kaikkensa!!! Oikein!!!

Jos tosiaan juoksit koko matkan, niin tuskin tossa on hirveesti parannettavaa. Veikkaan, että alle 1 minuutin ei pääse kukaan tällä palstalla.

Lisää miehiä ja naisia kokeilemaan :rock:

Tuolla pitää käydä repimässä :)

Muutaman kerran yritin googletella Helsingin/pk-seudun pisimpiä rappuja (tarkoituksena siis päästä vetämään intervalleja tai vastaavia), mutten löytäny oikeastaan mitään, mutta eipä taas yllättäny yhtään että tietoon törmää Pakkiksella...! :)

Wintikka sanoi:
Heh, mä meen finaaliin, kun kävelen noi rappuset ylös. Tosin painoa on 125 kg eli ei ihme......

Itekkin kävin tepastelemassa nuo portaat ylös sillon kun malminkartanossa asuin. Saatanan rankkaa oli siinä aerobisessa kunnossa ja 115 elopainolla, hyvä että jakso ylös edes :nolo:
Sitten kun muutaman kerran kävi niin oli jo helpompaa. Hattua kyllä nostan sille joka noita rappusia juoksentelee edestakas.

Noita portaita tuli aikoinaan ravattua lätkätreeneissä helvetin paljon. :urjo:

Olin koulutuksessa AEL:ssä muutama viikko sitten,kerran tuli vetästyä ne rappuset,426 kappaletta.Olisi hyvää aerobista jos jaksaisi enemmän ravata niitä edestakaisin...

Keskiviikkona saatais ehtiä tuonne vetäseen ilta-aeroooppiset... Pitänee ottaa aikaa. :D

Edit: ei prkl, en muistanu että vaihtu kierto just -> jalkareeni huomenna tiistaina, voi olla kintut hellänä joten varausksella ajanotto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom