Puhut kuin Tapen saamat tuomiot olisivat tulleet ihan normaalista kansalaisen toiminnasta. Tuleeko mieleen, että yhteiskunta on itseasiassa jokainen ihminen? Myös sinä. Ei se ole mikään kaukainen kummajainen jonka kusettaminen ei vaikuttaisi mihinkään.
Joo, en tunne tulleeni mitenkään Tapen kusetetuksi, vaikka onkin yhteiskuntaa kusettanut. Päin vastoin, Tape on aina ollut reilu mua kohtaan ja pelkkää positiivista sanottavaa oman kokemuksen mukaan herrasta, kuten sanoin.
Mafiahan on järjestö, jossa omia ei saa kusettaa, mutta yhteiskuntaa saa. Nekin taitavat olla sinun mielestäsi rehellisyyttä arvostavaa porukkaa.
Mafia on mulle sen verran etäinen, että ei mulla ole siihen mitään mielipidettä.
Mutta eihän se sen kummempaa bisnestä ole kuin mikään muukaan. Siinä vaan on riskianalyysiin otettava mukaan linnatuomio. Jotkut ehkä haluaa ottaa sen riskin suurempia voittoja tavoitellessaan.
Kyllähän monet elektroniikkajätit ja vaatemerkit tuottaa tavaroitaan mm. lapsityövoimalla ja lähes orjuudeksi laskettavilla ihmisoikeuksilla. Silti ne täyttää kaikki yhteiskunnan määrittämät eettiset ohjeistukset veroja myöten.
Joten sinällään yhteiskuntakelpoisuus ei merkkaa minulle mitään siinä, arvostanko jotain vai en, tai onko yritys minun mielestäni rehellinen.
Tiedän kyllä itse varsin hyvin millaista on olla yrittäjä ja mitä kaikkea se mahdollistaa. Ei niistä pikku verokikkailuista kuitenkaan mitään vankeustuomiota jaeta
Myöskään yhteiskunnan määrittämä rangaistusasteikko ei toimi minulle mitenkään mittarina sille, miten hyväksyttävää tai ei-hyväksyttävää joku asia on.
Seksuaalirikoksistakaan ei usein jaella mitään vankeustuomioita, mutta ilmeisesti käyttämälläsi logiikalla ne on ihan ok, tai ainakin huomattavasti vähäpätöisempiä kuin Tapen toilailut. Lähinnä verrattavisssa siihen, että hieroja hieroo kaverin verovapaasti.
Mut ei siinä, jokainen toki määrittää itse elämänsä normit ja eettiset rajat. Sulla ne on tällaset.