Talviolosuhteissa pärjäävät diesel-autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

JN

.
Liittynyt
16.5.2005
Viestejä
5 839
Kaupunki
Tampere
Mitkä automerkit ja mallit pärjäävät parhaiten talviolosuhteissa?
Onko kokemuksia autoista, jotka eivät lämpene millään kun lämpötila kiristyy -20 asteen puolelle?
Onko autosi jättänyt sinut tienvarteen pakkasilla kun valmistaja ei ole arvannut että joku voisi käyttää sitä pakkasellakkin?


Nykydieselithän tuppaa olemaan niin polttoainetaloudellisia tänä päivänä, ettei moottorin tarvitsemaa hukkalämpöä juuri kerry talviolosuhteissa.

VAG-konsernin autot ainakin tuntuisi netin tietojen mukaan soveltuvan huonosti Suomen talviin, eikä juuri auta vaikka on Webastoa tai Eberiä asennettu; jalkojen palelun estää vain villasukat.

Diesel-autoa olen ostamassa ja juuri tuon netistä löytämän tiedon VAG-autojen huonosta talvikestävyydestä olen poissulkemassa täysin Skodat, Audit ja VW-merkit. Onko huono maine paskapuhetta ja/tai onko muita autoja joita pitää välttää.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Uudemmat diesel bemarit kuuluu samaan kastiin. Ei voi hehkuttaa, ei voi pyörittää starttia, eikä lähde käyntii jos sille päälle sattuu (siis diesel bemarissa vain käytetään avainta on asennossa jonka jälkeen auto käynnistyy itsekseen jos on käynnistyäkseen). Lisäksi akku on takaluukussa että se ei vahingossakaan lämpene yhtään milloinkaan pikku ajossa pakkasella ja kaikkihan me tiedämme mitä se merkitsee akun iälle.
 
Ensimmäiseen kysymykseen vastaus: Volvo
 
Kaveri on VW:llä takuukäsittelijänä ja meinas että jos jonkun VAG-dieselin talveksi joutuisi ottamaan, niin 1.9 olisi ainoa vaihtoehto. Omaa kokemusta ei aiheesta ole, bensavehkeellä mennään vielä näillä kilsoilla. Aika monta uutta C-sarjan Meseäkin näkyi viime talvena Vehon pihassa hinurin kyydissä kun tuli siellä käytyä, mikä lie vikana.
 
Omat kokemukset dieseleiden talviominaisuuksista rajoittuvat lähinnä Fiat Stilo 1.9JTD:hen joka lähti pakkasella kuin pakkasella käyntiin, toki webaston avulla. Kovin pakkanen oli auton mittarin mukaan viime talvena -37, jolloin käynnistyi kuin palmun alta mutta kävi kuin traktori seuraavan tunnin kovettuneiden koneen kannatinkumien vuoksi. Koneen puolesta talviominaisuudet olivat siis kunnossa, muista ominaisuuksista ei sitten viitsikään paljon kehuskella..:D
 
Kaveri on VW:llä takuukäsittelijänä ja meinas että jos jonkun VAG-dieselin talveksi joutuisi ottamaan, niin 1.9 olisi ainoa vaihtoehto. Omaa kokemusta ei aiheesta ole, bensavehkeellä mennään vielä näillä kilsoilla. Aika monta uutta C-sarjan Meseäkin näkyi viime talvena Vehon pihassa hinurin kyydissä kun tuli siellä käytyä, mikä lie vikana.
VAG-dieseleistä, oli sitten kesä tai talvi, on tosiaan 1.9tdi paras vaihtoehto. 2.0:ssa on kaikenlaisia pikkuvikoja ja 2.5 litran v6:sta ainakin kannattaa vältellä kuin ruttoa.
 
Volvossa taitaakin olla vakiona "webasto"-tyylinen ratkaisu.
Jep, isoissa Volvoissa on vakiona (siis nimenomaan dieseleissä) Webasto, pienemmissä on vastaava, merkkiä en muista.
Mutta muutenkin ns. talviautoja parhaasta päästä.
 
VAG-dieseleistä voin sen sanoa, että 1.6tdi lämpenee paremmin kuin 2.0tdi. Ainakin edellisen korimallin passatissa oli webasto vakiona. Toisaalta ei saman ikäisen passatin fsi-koneinen malli ollut mikään sauna talvella.

Kys.passatti oli kyllä muuten mitä mainioin talviauto. Lähti aina käyntiin ja toimi varmasti. Mitä nyt kylmänä oli aika raaka käyntiääneltään. Myöskään frendin a4 2.0tdi:ssä en ole kuullut olleen mitään ongelmia talvella.
 
Isälläni Skoda Octavia 2,0TDI -10 ja pakko oli asentaa Eberspächer, että talvella sai koneen lämmön nousemaan edes vähän. Lämmitimen avulla pärjännyt hyvin eikä paleltumisesta tietoa. Moni nykyauto ei lämpeä kunnolla ja ne jotka eivät ota polttoainelämmitintä auton oston yhteydessä niin asennuttavat semmoisen jälkikäteen viimeistään ensimmäisen talven jälkeen :) Näyttää siltä, että moni merkki on poistamassa tehdasasenteista lämmitintä (eli toimii vain ajon aikana) "vakio" varusteista. Joku vuosi sitten monella merkillä oli monessa mallissa vakiona joko Eberi tai Webasto, mutta näyttää siltä, että siitä ollaan luopumassa.

Oma auto ei ole nykyauto, mutta esimerkkinä 6,5TD V8 Eberspächerillä esilämmitettynä ei ole jättänyt kertaakaan pihaan. Viime talvenakin pakkanen huiteli parhaillaan 30-35c eikä ollut käynnistymisen kanssa ongelmaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan mielenkiinnosta, mitkä merkit (joilla se on aikaisemmin ollut vakiovarusteena dieseleissä) on luopumassa tehdasasenteisista polttoainetoimisista lämmittimistä?
 
E61 530D Bemari on ainakin kuin joulukuusi talvipakkasilla. Kaikki vikakoodit lyö tiskiin, tosin tarvinneeko niistä välittää, ei kait. Lähtee kyllä hyvin käyntiin kun on toimiva akku eikä harrasta pätkäajoa. Uudet hehkut on myös avainsana.
Pari kertaa kannattaa ottaa hehkut. Eli virrat päälle, pois ja päälle, sit starttia. Lähtee käyntiin myös ilman lämmitystä 35 asteen pakkasessa, jos raaskii rääkätä. (itse kävelen mieluummin)

Pirun lämmin tuo on nopeasti, kun vaihtoi EGR-termostaatin, ennen vaihtoa ei lämmennyt lainkaan vaan oli sisältäkin jäässä vaikka ajoi 150km.
 
Kokemusta on volkkareista vain vähän vanhemmasta golffista, joka ei parin kympin pakkasella lämmennyt edes parin tunnin ajomatkalla. Lämppäri täysillä ja silti piti ajaa takki ja hanskat kädessä. Muuten toimi kyllä hyvin. Lohkolämppärissä tietenkin pidettiin, kun ei Eberiä tai Webastoa ollut.

Toyotan D4D:lla varustettu on lämmin auto, ainakin Avensis. Viime talven kovimmilla pakkasilla (alle -30) auto pysyi lämpimänä ja toimi hyvin. Itsellä on tuossa lisäksi Eber Webaston kellolla, mutta olen käyttänyt sitä vain, jos en ole saanut autoa tolppaan lämpenemään. Ei sitä tartte ajon aikana pitää päällä, kun lämppäristä tulee muutenkin riittävästi lämmintä ilmaa. Auto kyllä lähtee käyntiin kylmänäkin, mutta tietenkin lämmittelen sen aina pikkupakkasista lähtien, varsinkin kun on se puoli miljoonaa jo mittarissa.
 
Aina kun tulee haukuttua saksalaisia niin täytyy nyt vähän kehua MB ML270:stä, tätä vanhempi koppaista. Lähtee kelillä kuin kelillä käyntiin jos vain raaskii käynnistää, ilman lämmitystäkin.tosin kaksi kertaa olen paukkupakkasilla rikkonut ohjaustehostimen syylärille menevän letkun mutta viime talvena vaihdoin sen hydrauliikka letkuun joten seuraavaksi menee varmaan syyläri :)
 
Zone-sarja -42%
Toyotan D4D:lla varustettu on lämmin auto, ainakin Avensis. Viime talven kovimmilla pakkasilla (alle -30) auto pysyi lämpimänä ja toimi hyvin. Itsellä on tuossa lisäksi Eber Webaston kellolla, mutta olen käyttänyt sitä vain, jos en ole saanut autoa tolppaan lämpenemään. Ei sitä tartte ajon aikana pitää päällä, kun lämppäristä tulee muutenkin riittävästi lämmintä ilmaa. Auto kyllä lähtee käyntiin kylmänäkin, mutta tietenkin lämmittelen sen aina pikkupakkasista lähtien, varsinkin kun on se puoli miljoonaa jo mittarissa.

En tunne Toyotojen sielunelämää sen tarkemmin, mutta ainakin Volvoissa lisälämmitin on käytössä tietyissä lämpötiloissa automaattisesti kun moottori käy, riippumatta siitä onko sitä ajastettu tai kytketty manuaalisesti päälle/pois. Tämän saa estettyä ottamalla lämppärin sulakkeen pois tai mahdollisesti ohjelmoinnilla.

Itse jännityksellä odotan talvea, hankin keväällä ensimmäisen dieselkäyttöisen autoni, webasto toki löytyy :)
 
En tunne Toyotojen sielunelämää sen tarkemmin, mutta ainakin Volvoissa lisälämmitin on käytössä tietyissä lämpötiloissa automaattisesti kun moottori käy, riippumatta siitä onko sitä ajastettu tai kytketty manuaalisesti päälle/pois. Tämän saa estettyä ottamalla lämppärin sulakkeen pois tai mahdollisesti ohjelmoinnilla.

Itse jännityksellä odotan talvea, hankin keväällä ensimmäisen dieselkäyttöisen autoni, webasto toki löytyy :)

Samanikäisissä Avensiksissa minkä itse omistan, on kaikki lisälämmittimet laitettu kuulemma Eber-huollon (Finnklima) mukaan jälkiasennuksina. Etupaneelissa on kytkin, jolla lisälämmittimen saa päälle myös ajon aikana. Lisäksi sitten ajastus Webaston kellolla. En usko että pyörii ajon aikan, kun itsellä on ohjainyksikkö sökönä lämppäristä. Oireilee siten, että lämppäri toimii ja lähtee käyntiin, mutta jättää flektin puhaltamaan kun lämppärin sammuttaa-->akku tyhjä aamulla. Ainoa keino sammuttaa ja resetoida on vetää akusta kaapeli irti. Uusi ohjainyksikkö maksaa töineen n. 400€, joten en raaskinut ostaa kun niin harvoin lämppäriä tule käytettyä. Kerran kuussa koekäyttö.
 
Kun edelleen pääsen korjaamon huoltotietokantaan käsiksi niin viimeisen kahden kovan talven aikana on muutamia merkkejä ollut erittäin vähän. Otin sellaiset kriteerit kuin -04 tai uudempi ja syy että tulee korjaamoon on joku rikkoontuminen kesken ajon/ei käynnisty tai lopullisessa huolto selosteessa on mainittu että kova pakkanen on tai voi olla syynä vikaan. Nissan,Honda,Madza,Saab,Opel ja Toyota ovat näitä merkkejä. Yhden Avensikseksen muistan jossa oli joku mysteeri vika kovalla pakkasella että ei käynistynyt, mutta kun oli lämpimässä noin 4h niin toimi ja mitään vikakoodeja jne ei ollut.
Sorry en lukenut tarpeeksi tarkkaan että kyse on vain dieselistä otin huomioon myös bensa-autot.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom