Talviolosuhteissa pärjäävät diesel-autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
^ mielenkiintoinen artikkeli. Itelläki autossa webasto mutta kovimmilla pakkasilla sitä ei voi käyttää koska se varmistaa tehokkaimmin että auto ei lähde käyntiin.

:offtopic: Huvittaa muuten kohtuudella nuo mainokset itsensä risteykseen sammuttavista autoista ja jutut sähköautoista. Varmaan tosi käteviä helmikuussa :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Start-stop toiminnoilla varustetuissa autoissa on elektroniikka vahtimassa, että se ei sammu heti melkein käynnistyksen jälkeen ja jos moottori on liian kylmä.
 
VAG-dieseleistä, oli sitten kesä tai talvi, on tosiaan 1.9tdi paras vaihtoehto. 2.0:ssa on kaikenlaisia pikkuvikoja ja 2.5 litran v6:sta ainakin kannattaa vältellä kuin ruttoa.
Onko 3.0:sta tai uudehkosta 2.7:stä myös huonoja kokemuksia? Jos mulla olis rahaa ostaa A6 Audi, en muita edes harkitsisi sen kokoisen ja painoisen auton keulalle.

Webaston käytöstä talvella sen verran, että mulla on akulle defan laturi. Jos auto on roikannokassa, ei mitään ongelmia webaston kanssa. Taivasalla ilman ulkopuolista virtaa noin 33 astetta pakkasta on rajana. Jos menee sen alle, akun jännite laskee liian alas ja webasto ei pysy päällä. Auto lähtee käyntiin edelleen, jos haluaa rääkätä. Niin ja e39 530 da touring bemarista oli kyse.
 
Start-stop toiminnoilla varustetuissa autoissa on elektroniikka vahtimassa, että se ei sammu heti melkein käynnistyksen jälkeen ja jos moottori on liian kylmä.

Johtukohan tosta start-stop systeemistä ku mun entinen 118d bemari lähti aina käyntiin, vaikka ei ollu tolppaa talvella. Ajoin tosin pääasiassa matka-ajoo, joten akku oli aina latingissa.
 
Zone-sarja -42%
Johtukohan tosta start-stop systeemistä ku mun entinen 118d bemari lähti aina käyntiin, vaikka ei ollu tolppaa talvella. Ajoin tosin pääasiassa matka-ajoo, joten akku oli aina latingissa.

Lisäksi siinä on muistaakseni +5 rajoitus koko toiminnolle, kylmemmällä ei sammuile. Ja saa tietysti napista pois.
Oma 118d toimi viime talven pakkaset paremmin kuin aikaisempi A4 1.8TQ, joka kävi välillä kolmella, ei lähtenyt kuin palmun alta jne. Akku taitaa olla melko ratkaiseva, etenkin jos on lyhyempää ajoa paljon.
 
VW Caddy ei ainakaan lämpene millään ja ei ole toivoa, että lähtee kovin kylmällä käyntiin, jos ei ole ollut tolpassa/webasto päällä.
 
Onko 3.0:sta tai uudehkosta 2.7:stä myös huonoja kokemuksia? Jos mulla olis rahaa ostaa A6 Audi, en muita edes harkitsisi sen kokoisen ja painoisen auton keulalle.

Webaston käytöstä talvella sen verran, että mulla on akulle defan laturi. Jos auto on roikannokassa, ei mitään ongelmia webaston kanssa. Taivasalla ilman ulkopuolista virtaa noin 33 astetta pakkasta on rajana. Jos menee sen alle, akun jännite laskee liian alas ja webasto ei pysy päällä. Auto lähtee käyntiin edelleen, jos haluaa rääkätä. Niin ja e39 530 da touring bemarista oli kyse.

Vuosien 05 ja 09 välillä olen ajanut 8-10 eri 3.0 VAGin dieseliä. Kertaakaan ei auto ollut lämmittimessä, eikä kertaakaan myös jättänyt käynnistymättä. En nyt enää tarkkaan muista, mutta ei ole ainakaan jäänyt mielikuvaa, ettei lämpöä olisi riittänyt sisälle.
 
Jep, isoissa Volvoissa on vakiona (siis nimenomaan dieseleissä) Webasto, pienemmissä on vastaava, merkkiä en muista.
Mutta muutenkin ns. talviautoja parhaasta päästä.
Ei ole missään Volvossa vakiona Webastoa;)
Merkki on "surullisenkuuluisa" Ardic mitä Volvo on käyttänyt ja 2000 luvun puolivälissä Eberi osti sen , mutta se ei ole kumminkaan sama lämmitin, mitä tuolla kaupassa myydään ns jälkiasennuslaitteena.
Tosin suurin syy tuon Ardicin temppuiluun oli tuo ns suorakäyttötoiminto, joka lähti päälle joka kerta kun autolla ajoi vaikka 1km(oletus taisi olla jos ilma on alle 5asteista):jahas:
Suorakäyttötoiminto ilman muuta pois ja kello tilalle;)
Tuo onnistuu ohjelmoimalla ja siitä menee nimellinen korvaus Volvolle.
Muistaakseni oli parivuotta sitten n250€:D
 
Itsellä viime talvena oli Audi a4 2,0tdi ja hyvin toimi ja lämpeskin kabiini. Kertaakaan tielle ei jättänyt.
Nyt siis ajossa 3,0tdiq ja katsotaan mitä talvi tuo tullessaan :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Q kuulemma paras lisävaruste, varsinkin talvella, mitä rahalla saa.
Se ainakin meinaa joka talvi yllättää, että auto ei todellakaan pysähdy yhtä nopeasti mitä kiihtyy..
 
Vuosien 05 ja 09 välillä olen ajanut 8-10 eri 3.0 VAGin dieseliä. Kertaakaan ei auto ollut lämmittimessä, eikä kertaakaan myös jättänyt käynnistymättä. En nyt enää tarkkaan muista, mutta ei ole ainakaan jäänyt mielikuvaa, ettei lämpöä olisi riittänyt sisälle.

Kyllä niissä lämpöä riitti. T: juopunut takapenkkiläinen
 
530d e39 ainakin lähti viime talvena joka kerta käyntiin. Tosin pidin sitä aina roikassa. Täällä oli pitkän aikaa joka aamu pakkasta 33-36 astetta... Melko pahaltahan se kuulostaa noilla pakkasilla käynnistää:D. Tuli myös huomattua, että webasto ei enää kovilla pakkasilla lähde päälle.
 
Kyllä talvipaketilla varustettu e46 330d lähti käyntiin aina! (alin lämpö -39astetta auton mukaan todellinen ehkä -35) kesti myös lämpimänä ajossa.
Talvipaketti sisälsi: Penkinlämmittimet, lämmitetyt pissapojansuuttimet, lämmitetyn polttoaine linjaston, huohottimen sähkövastuksen ja Webaston! Voin suositella :) E6x 30d:llä taas ei ole mikään talviauto :/
 
mulla oli 2.0 tdi passatti. Kovimmat pakkasjaksot oli pari viikko -30, eikä mitään ongelmia. Ajot pääsääntöisesti lyhyttä työmatka-ajoa 15min suunta. Auto oli tottakai piuhassa, mutta mitään ongelmia käynnistymisessä tai muussakaan ei ollut.

Voisi jotenkin kuvitella että nykydieselit pelaa pakkasella ihan ok mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan aina ole..
 
mulla oli 2.0 tdi passatti. Kovimmat pakkasjaksot oli pari viikko -30, eikä mitään ongelmia. Ajot pääsääntöisesti lyhyttä työmatka-ajoa 15min suunta. Auto oli tottakai piuhassa, mutta mitään ongelmia käynnistymisessä tai muussakaan ei ollut.

Voisi jotenkin kuvitella että nykydieselit pelaa pakkasella ihan ok mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan aina ole..

Mulla oli myös vm-06 2.0tdi Passat jonka nimenomaan vaihdoin pois ettei käynnistynyt koskaan alle -25 asteen lämpötiloissa, ei webastolla eikä lohkolla! Starttasi muttei jaksanut pyöriä :/ takuu aikanakaan ei Laakkonen löytänyt vikaa, joten kiertoon meni, kai näitä sit on vaan yksilöitä :)
 
530d e39 ainakin lähti viime talvena joka kerta käyntiin. Tosin pidin sitä aina roikassa. Täällä oli pitkän aikaa joka aamu pakkasta 33-36 astetta... Melko pahaltahan se kuulostaa noilla pakkasilla käynnistää:D. Tuli myös huomattua, että webasto ei enää kovilla pakkasilla lähde päälle.
Ei lähde ollenkaan päälle, vai ei pysy päällä kuin vähän aikaa? Mulla lähti päälle kovimmallakin pakkasella ja pysyi päällä muutaman minuutin, mutta sammui sitten. Ja ei jaksanut enää lähteä uudelleen päälle. Akussa oli kuitenkin virtaa niin paljon, että auto lähti käyntiin. Melkosen kolinan kera tosin, jos ei ole ihan pakko tommosessa tilanteessa lähteä johonkin autolla niin saa jäädä seisomaan. Ja tämä oli siis tilanteessa missä auto seisoi yön yli taivasalla, eikä akkulaturille saanut virtaa. Ja pakkasta aamulla ainakin 33, yöllä vielä selvästi enemmän.

Jos sulla on auto aina roikassa niin suosittelen harkitsemaan lisälaturin laittoa. Pitäs onnistua aika helposti asennus, jos sulla on jo säteilylämmitin autossa. Esim. tämmönen defa, missä on plug-in liitännät: http://www.defa.com/heating4.php3?aid=8&lang=6&ndid=
Tuonko asentaa niin saattaa webastokin lähteä paremmin päälle / pysyä päällä, koska akun varaus ei laske. Ja muutenkin suositeltava varuste kaikille, jotka käyttävät webastoa esilämmitykseen ja ajavat enimmäkseen lyhyttä ajoa. Ei tarvi jännittää, onko webasto syönyt akun tyhjäksi. Ainut huono puoli on toki se, että vaatii sen lämmitystolpan tai muun latauspaikan.
 
Ei lähde ollenkaan päälle, vai ei pysy päällä kuin vähän aikaa? Mulla lähti päälle kovimmallakin pakkasella ja pysyi päällä muutaman minuutin, mutta sammui sitten. Ja ei jaksanut enää lähteä uudelleen päälle. Akussa oli kuitenkin virtaa niin paljon, että auto lähti käyntiin. Melkosen kolinan kera tosin, jos ei ole ihan pakko tommosessa tilanteessa lähteä johonkin autolla niin saa jäädä seisomaan. Ja tämä oli siis tilanteessa missä auto seisoi yön yli taivasalla, eikä akkulaturille saanut virtaa. Ja pakkasta aamulla ainakin 33, yöllä vielä selvästi enemmän.

Jos sulla on auto aina roikassa niin suosittelen harkitsemaan lisälaturin laittoa. Pitäs onnistua aika helposti asennus, jos sulla on jo säteilylämmitin autossa. Esim. tämmönen defa, missä on plug-in liitännät: http://www.defa.com/heating4.php3?aid=8&lang=6&ndid=
Tuonko asentaa niin saattaa webastokin lähteä paremmin päälle / pysyä päällä, koska akun varaus ei laske. Ja muutenkin suositeltava varuste kaikille, jotka käyttävät webastoa esilämmitykseen ja ajavat enimmäkseen lyhyttä ajoa. Ei tarvi jännittää, onko webasto syönyt akun tyhjäksi. Ainut huono puoli on toki se, että vaatii sen lämmitystolpan tai muun latauspaikan.

Se lähtee kyllä päälle, mutta sammuu sitten hetken päästä. Olisin halunnut käyttää webastoa säteilylämmittäjän lisäksi, mutta joutuu näemmä pärjäämään pelkällä säteilijällä, jollei sitten hommaa tuota vekotinta. Täytyy seurata tilannetta.
 
Itellä kans webasto ja on se musta aika peestä että autoa joutuu pitämään roikassa ettei webasto n***i kaikkea sähköä akusta. Idea kun webastossa nimenomaan on vapaus roikasta. Pitäis olla pieni diesel agregaatti autossa joka lämmittäis moottorin apulaitteineen ja latais vielä akunkin kaupan päälle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom