Talviolosuhteissa pärjäävät diesel-autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
On tullut tässä vuosien aikana aika paljon kilometrejä ja kokemusta noista VAG:n dieseleistä+webastoista ja niiden pohjalta voisin nostaa esiin pari tärkeää pointtia jotka ovat seuraavat: 1.Panostakaa akkuun! Akun spekseillä ja merkillä ON väliä. 2. Ajettavan matkan tulisi aina olla vähintään webaston lämmitysajan pituinen jotta akkua keretään ladata tarpeeksi. muuten oltava lisälaturi käytössä 3. Varsinkin uudemmissa VAG dieseleissä kannattaa ainakin maantiellä käyttää jonkinasteista maskisuojaa ja/tai pahvia. Ei varmasti jaksa pitää lämpöjä reilummissa pakkasissa maantiejossa( ja vaikuttaa kulutukseen rajusti) 4. Käyttäkää sitä lämmitintä silloin tällöin ympäri vuoden, jostain syystä ekojen pakkasten tullessa on lämmitinkorjaamoilla kohtuullinen hässäkkä?.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
On tullut tässä vuosien aikana aika paljon kilometrejä ja kokemusta noista VAG:n dieseleistä+webastoista ja niiden pohjalta voisin nostaa esiin pari tärkeää pointtia jotka ovat seuraavat: 1.Panostakaa akkuun! Akun spekseillä ja merkillä ON väliä. 2. Ajettavan matkan tulisi aina olla vähintään webaston lämmitysajan pituinen jotta akkua keretään ladata tarpeeksi. muuten oltava lisälaturi käytössä 3. Varsinkin uudemmissa VAG dieseleissä kannattaa ainakin maantiellä käyttää jonkinasteista maskisuojaa ja/tai pahvia. Ei varmasti jaksa pitää lämpöjä reilummissa pakkasissa maantiejossa( ja vaikuttaa kulutukseen rajusti) 4. Käyttäkää sitä lämmitintä silloin tällöin ympäri vuoden, jostain syystä ekojen pakkasten tullessa on lämmitinkorjaamoilla kohtuullinen hässäkkä?.

Talvikäyttöön vois lisätä vielä yhden kohdan, jollet tiedä milloin polttoainesuodatin on vaihdettu, vaihda se ennen pakkasjaksoja. Välttää ne ensimmäisten kovien pakkasten hinausreissut.
 
Talvikäyttöön vois lisätä vielä yhden kohdan, jollet tiedä milloin polttoainesuodatin on vaihdettu, vaihda se ennen pakkasjaksoja. Välttää ne ensimmäisten kovien pakkasten hinausreissut.

Tai korjaamoiden nyrkkisääntö että vaihda aina syksyllä polttoaine suodatin.
 
Ostin Accordin dieselin ja auto on helvetin kylmä jo näillä keleillä. Menee ainakin vartti, ennen kuin saa lämpöjä kabiiniin. Onkohan autossa jotain rikki? Onko kellään samanlaista?
 
Ihan normaalia modernilla dieselillä jos ei ole polttoainekäyttöistä lisälämmitintä tai PTC-vastuksia lämmittämässä sisään tulevaa ilmaa. En tosin tiedä mitä Hondassa on tai pitäisi olla.
 
Termostaatti voi olla myös rikki. Mulla on neloskoppanen golffi ja ainakin siinä ajonopeus vaikuttaa helvetisti siihen kuinka nopeasti auto lämpenee. Jos ajelee töihin kahdeksaa kymppiä, kestää n. 15 km että mittari on 90 asteessa ja sisälle puhaltaa kunnolla lämmintä. Vastaavasti jos ajaa 120 km/h, lämpöä riittää hyvin jo alle kymmenen kilometrin kohdalla.
 
Zone-sarja -42%
Sellanen vanha raato on hyvä jossa hehkut kunnossa ja akku iskussa. Nimimerkillä melkein 3 vuotta puoli miljoonaa ajatelulla ja 20 vuotta vanhalla dieselillä eikä KERTAAKAAN mitään ongelmia pakkasella. Ei käynnistymisen eikä minkään muunkaan kanssa.

Sitä en tiedä kestääkö nämä nykypäivän autot yhtään mitään kelejä ylipäätään.
 
Ostin Accordin dieselin ja auto on helvetin kylmä jo näillä keleillä. Menee ainakin vartti, ennen kuin saa lämpöjä kabiiniin. Onkohan autossa jotain rikki? Onko kellään samanlaista?

Noissahan on se "hot gas" -systeemi, joka käyttää ilmastointilaitetta "ilmalämpöpumppuna" just sen takia, että tulis heti haaleeta ilmaa. Eli pitäis kyllä olla keskivertodieseliä lämpimämpi, jos kaikki on kunnossa. Toi systeemi ei taida toimia, jos puhallin on automaatilla et oisko siinä syy? Tsekkaa ohjekirjasta. Jos ei ole tossa, niin liekö sitten termarissa vikaa tai sitten ilmastointilaitteesta karannu aineet? Tai sitten muut Webastottomat nykydieselit on vieläkin kylmempiä. :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ole missään Volvossa vakiona Webastoa;)
Merkki on "surullisenkuuluisa" Ardic mitä Volvo on käyttänyt ja 2000 luvun puolivälissä Eberi osti sen , mutta se ei ole kumminkaan sama lämmitin, mitä tuolla kaupassa myydään ns jälkiasennuslaitteena.
Tosin suurin syy tuon Ardicin temppuiluun oli tuo ns suorakäyttötoiminto, joka lähti päälle joka kerta kun autolla ajoi vaikka 1km(oletus taisi olla jos ilma on alle 5asteista):jahas:
Suorakäyttötoiminto ilman muuta pois ja kello tilalle;)
Tuo onnistuu ohjelmoimalla ja siitä menee nimellinen korvaus Volvolle.
Muistaakseni oli parivuotta sitten n250€:D

Sen verran korjausta, että vm-08 alkaen Volvoissa on nimenomaan Webasto. Ainakin V70:ssä. Viiksestä saa myös valittua, lähteekö Webasto automaattisesti päälle käynnistyksen yhteydessä vai ei.
 
Sen verran korjausta, että vm-08 alkaen Volvoissa on nimenomaan Webasto. Ainakin V70:ssä. Viiksestä saa myös valittua, lähteekö Webasto automaattisesti päälle käynnistyksen yhteydessä vai ei.

Isommissa Volvoissa on Webasto, pienissä (S40/V50/uusi V40) Eber. Autoista löytyy ihan Eberin tyyppikilpi ja malli on ainakin suuressa osassa Hydronic D5W S joka löytyy kaupoista myynnistä kun googlettelee, Ripee voisi tulla mutuilemaan millä tavalla ei ole sama lämmitin kuin jälkiasennuksena myytävä.

Suorakäyttöä ei ole myöskään mahdollista ohjelmoida pois pikku-Volvoista, ainoa vaihtoehto on laittaa katkaisin sulakeboksille.
 
Sen verran korjausta, että vm-08 alkaen Volvoissa on nimenomaan Webasto. Ainakin V70:ssä. Viiksestä saa myös valittua, lähteekö Webasto automaattisesti päälle käynnistyksen yhteydessä vai ei.
Pitää paikkansa, kun omassa 2009vuosimallissa lukee kanssa Webasto:jahas:
 
Itsellä on 2004 E46 320D Man,

Lämpiää säällä, kun säällä ja lähtee käyntiin myös:dance2:

Ei ole mikään ihme jos auto ei lämpiä jos keskikulutus pyörii 4-5 litran välillä. Viittaan lähinnä uusiin autoihin.
 
Oma transporter 2.5l 5 mukisella koneella toimii talvella muuten ihan loistavasti paitsi, että jos pakkasta on yli 15 astetta niin ei lähde käyntiin ilman webastoa aamulla. Päivän aikana se motti ei ikinä niin paljoa ehdi jäähtyä etteikö lähtis mutta yön yli jäätyny kone tarvitsee kyllä vähän lämpöä. Koppikin lämpenee ihan hyvin mikä nyt mielestäni pakettiautossa on aika oletettavaa kun on iso moottori ja pieni ohjaamo.

Ja mikä tärkeintä ei akku tyhjene käytössä vaikka webasto huutaisikin joka aamu sen 30min.
 
Ei ole mikään ihme jos auto ei lämpiä jos keskikulutus pyörii 4-5 litran välillä. Viittaan lähinnä uusiin autoihin.
Toihan se ongelma onkin. Accord näyttää talvirajoituksilla pitempien siirtymisten jälkeen n. 4,5 l/100km kulutuksia. Aiempi Audi A6 ei kuluttanut sekään paljon, mutta siinä oli käsittääkseni vastukset lämmityslaitteessa, joten lämmintä alkoi tulla melko pian startin jälkeen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom