Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Älä korjaa sellasta mikä pitäis purkaa. Rahaa menee ja tulos ei oo siltikään 2000-luvun tasoa nähnytkään. Toki jos perustukset ja runko on hyvässä kunnossa, hommaa voi harkita mut kannattaa pitää joku kaveri mukana upottamassa hölmöt haaveilut. :lol2:

No itse olen tässä projektissa juurikin se henkilö, joka on ampumassa alas niitä hölmöjä haaveiluita ja muut hoitavat visioinnit. Juurikin sen takia olisi tärkeä saada selville, kuinka järjetön projekti on. Ja juuri sen takia laitoin kysymyksen tänne, jotta saisin tietää sen mistä olisi paras lähteä liikkeelle.

Osaakos porukka täällä neuvoa että mitä lupia tarvittaisiin, jos lähdettäisiin remontoimaan 50-luvulla rakennettua pientaloa? Talo on 1-kerroksinen kaksio ja se vaatisi todennäköisesti rakentamisen alusta saakka uusiksi(perustukset varmaan säilytettäisiin). Talossa ei ole muistaakseni viemäröintiä, eikä sähköjä(muistaakseni), joten tulisi järkevämmäksi vetää talo maan tasalle ja rakentaa se uusiksi. Kuitenkin talo on tunnearvoltaan suuri, joten haluaisin selvittää että mitä vaaditaan ja minkä hintaiseksi remontti muodostuisi. Tietysti projektin hintaan vaikuttaa se kuinka paljon osaa tehdä itse, mutta jotain osviittaa varmaan saa laskettua, kun tietää mitä homma vaatii ja onko se mahdollista edes toteuttaa.

Myös se kiinnostaisi että mistä tällaisen projektin toteuttamiseen saisi neuvoa?

Laitoin kysymyksen tälle osiolle, koska talo todennäköisesti vaatii alusta saakka rakentamisen.

Jos talolla on erittäin suuri tunnearvo, rahaa on käytettävissä paljon ja aikaa vielä enemmän, niin hommaan voi ryhtyä. En sano että se kannattaa, mutta silloin sitä voi kai harkita. Itse kun olen ollut samanlaisessa tilanteessa, niin ymmärrän asiasta jotain. Tosin itsellä kaava määrää, että en olisi saanut rakentaa uutta taloa paikalle. Tämän takia ainoa vaihtoehto oli rakentaa talo käytännössä uudelleen paikoilleen.

Rakennusluvan tarvitset esim. jos talossa ei ole aiemmin ollut kosteita tiloja. Omassa talossa ne oli ollut. Muutaman toimenpideluvan olen joutunut hakemaan ja myös muutaman ilmoituksen tekemään rakennusvalvontaan. Yhtään rakennuslupaa en ole tarvinnut. Aikaa on mennyt aivan järjettömästi. Samassa ajassa olisin rakentanut jo aikoja sitten uuden talon yksin. Rahaa koko projektiin tulee menemään noin 40000€. Todellisuudessa summa on päälle tuon. Joka ikinen kuitti on tallessa, mutta en ole vielä laskenut niitä tarkasti. Olen tehnyt niin paljon itse kun on ollut käytännössä mahdollista. Jos kaiken työn olisi teettänyt, voisi rahan menon ainakin tuplata. Itsellä oli kunnallistekniikkaliittymä jo valmiina, kuten myös sähkö ja netti. Niistä saa maksaa myös jotain. Viime aikoina talon rakentaneet tiätänee asiasta paremmin. Ei jaksa puhelimella naputtaa asiasta enempää nyt.

Jos talolla on erittäin suuri tunnearvo, rahaa on käytettävissä paljon ja aikaa vielä enemmän, niin hommaan voi ryhtyä. En sano että se kannattaa, mutta silloin sitä voi kai harkita. Itse kun olen ollut samanlaisessa tilanteessa, niin ymmärrän asiasta jotain. Tosin itsellä kaava määrää, että en olisi saanut rakentaa uutta taloa paikalle. Tämän takia ainoa vaihtoehto oli rakentaa talo käytännössä uudelleen paikoilleen.

Rakennusluvan tarvitset esim. jos talossa ei ole aiemmin ollut kosteita tiloja. Omassa talossa ne oli ollut. Muutaman toimenpideluvan olen joutunut hakemaan ja myös muutaman ilmoituksen tekemään rakennusvalvontaan. Yhtään rakennuslupaa en ole tarvinnut. Aikaa on mennyt aivan järjettömästi. Samassa ajassa olisin rakentanut jo aikoja sitten uuden talon yksin. Rahaa koko projektiin tulee menemään noin 40000€. Todellisuudessa summa on päälle tuon. Joka ikinen kuitti on tallessa, mutta en ole vielä laskenut niitä tarkasti. Olen tehnyt niin paljon itse kun on ollut käytännössä mahdollista. Jos kaiken työn olisi teettänyt, voisi rahan menon ainakin tuplata. Itsellä oli kunnallistekniikkaliittymä jo valmiina, kuten myös sähkö ja netti. Niistä saa maksaa myös jotain. Viime aikoina talon rakentaneet tiätänee asiasta paremmin. Ei jaksa puhelimella naputtaa asiasta enempää nyt.

Juuri näin. Säästöjen takia ei hommaan kannata ryhtyä.

Puutukku.fi:stä kysäisin puisia saunan ja kylppärin ovia, eli väliovia, sisäkäyttöön. Ovet ovat kyllä ihan kivannäköisiä ja tervaleppää mutta tuo hinta on jotain kosmista.

1560e 2kpl, täysin tavallista ovea. No, eihän se ole tyhmä kuka pyytää.

Osaakos porukka täällä neuvoa että mitä lupia tarvittaisiin, jos lähdettäisiin remontoimaan 50-luvulla rakennettua pientaloa?

Omasta mielestäni lupaviidakko on mennyt jo överiksi ja siitä on muodostunut eräs kuntien rahoitusmuoto. Olemassaolevaa korjattaessa on osittain tulkintakysymyskin mikä vaatii lupia ja mikä ei. Lisäksi niiden hankkiminen on aika lailla omantunnonkysymys, varsinkin jos ei muuta julkkaria ja aikoo pitää kiinteistön pitkään itsellä. Itsehän tottakai hankin kaikkeen luvan mihin vain valvonta suostuu sellaisen myymään!

Olen tekemässä 30-neliöisen(+16m2 ullakko) lautatorpan totaaliremppaa ja on se täälläkin huomattu että nopeammin olisi valmista tullut jos olisi heti alkuun tuikannut tuleen vanhan ja lähtenyt kekäleiden mustuttua lyömään uutta tilalle. Monestakin syystä olen kuitenkin tyytyväinen siihen että päätimme vanhan kuitenkin säästää. Kustannukset jäänevät tuonne 10-15k tienoille kun kaikki paitsi sähköt tehdään itse ja tarveaineetkin hankitaan sieltä mistä halvimmalla saadaan, ts. käytettyä, kierrätettyä yms. Teetettynä ja uutta kamaa ostaen liikuttaisiin varmaan 30-40k haarukassa.

Itsellä oli kunnallistekniikkaliittymä jo valmiina, kuten myös sähkö ja netti. Niistä saa maksaa myös jotain. Viime aikoina talon rakentaneet tiätänee asiasta paremmin.

Paikkakuntakohtaisia taitavat olla noiden hinnat, haitarin suuruudesta en osaa sanoa. Mulla maksoi tontti + sähkö-, vesi-, viemäri- ja hulevesiliittymä aika tarkalleen 10 000. Tuosta voi vähentää 1500 eli tontin hinnan.

Puutukku.fi:stä kysäisin puisia saunan ja kylppärin ovia, eli väliovia, sisäkäyttöön. Ovet ovat kyllä ihan kivannäköisiä ja tervaleppää mutta tuo hinta on jotain kosmista.

No mitä oisit valmis moisista maksamaan? Siis jos ovet on umpitervaleppää, niin tuskin noita nyt paljon halvemmallakaan saa? Karmeineen ja heloineen?

Saman verran meidän ovet maksoi Avecilta / kpl. Siis suorareunaiset massiivilaakaovet alumiinisilla piilokarmeilla ja magneettilukoilla. Noi on samalla Db-ovet, jos laittaa laskeutuvan kynnyksen (meillä teatterihuoneessa, ja teknisissä tiloissa). Ovet on hyvät, mutta Avecia ei voi suositella kenellekään. Myyntivaiheeessa vielä kaikki hoituu, mutta reklamaatioiden käsittely on ala-arvoista (meillä oli yksi kiero ovi ja kahdessa maalivirheitä) + alunperin toimituksissa uskomatonta sekoilua (puuttui osia, tuli vääränkokoisia ovia yms.). Onneksi nyt ollaan jo voiton puolella...

No tilasin ovet jo Rautiasta. 89e Saunaan lasiovi ja vajaa pari satkua sitten puuovi kylppäriin. Käsittelen itse saunavahalla. Eli aineksineen alle 300 euroa. Onhan tuo kuitenkin n.1300e halvempi kuin toinen "tarjous". Mulle ole paskankaan väliä onko ovi jonkun homoarkkitehdin suunnittelema. Hinta ratkaisee. Jostain valaisimesta tai tuolista voisin jotain arkkitehtilisää maksaakin mutta jumalauta, ovesta. Sehän on puuta, tässä tapauksessa halpaa virolaista puuta.

Tota en kyllä käsitä, miten karkaistun lasioven sävylasilla saa 89 eurolla karmeineen. Tuossa ei kovin paljoa jää kenellekään.

No jos esim. Tervaleppäoven haluaa suomessa tehtynä, niin halpaa se ei missään nimessä ole. Ei siihen mitään arkkitehtia tarvita, työ vaan maksaa suomessa liikaa. Ei Mitään mahdollisuutta kilpailla esim. Viron hintatason kanssa. Meillä oli ikkunatarjous asennettuna pelteineen suomesta Schucon ikkunoille ja liukuoville+ulko oville 45te. Sama homma tuli loppujen lopuksi maksaman 21te virossa tehdyillä ikkunoilla ja Virolaisen firman asentamana. Tohon hintaan en saanut suomesta edes puu-alumiini-ikkunoita (Hatrick / Klas1). Ja eiköhän tossa Viron firma tehnyt ihan kunnon tilin...

Olettaen siis, että toi sun ovitarjous oli tilaustuotteelle, ei jollekin standardiovelle. Standardioven nyt luulisi vähän halvemmalla lähtevän.

Niin ja paljonko ois 2kpl tervaleppäovia maksanut Virosta? Nyt siis ostit lasioven ja jonkun muun oven ja vertaat hintaa suomesta ostettuihin tervaleppäoviin?

Meillä oli ikkunatarjous asennettuna pelteineen suomesta Schucon ikkunoille ja liukuoville+ulko oville 45te.
Meidän talopaketti 188m2 maksoi kutakuinkin tuon, vähän yli tosin. Mutta se sisälsi ikkunoiden lisäksi myös seinät (verhoiltuna sisältä ja ulkoa), katon, väliseinät, eristeet ja vaikka mitä muuta.

Eihän se tyhmä ole joka pyytää.

Ja kyllä, nyt vertasin koko taloa sun ikkunoihis, tai siis tarjoukseesi.

Meidän talopaketti 188m2 maksoi kutakuinkin tuon, vähän yli tosin. Mutta se sisälsi ikkunoiden lisäksi myös seinät (verhoiltuna sisältä ja ulkoa), katon, väliseinät, eristeet ja vaikka mitä muuta.

Eihän se tyhmä ole joka pyytää.

Ja kyllä, nyt vertasin koko taloa sun ikkunoihis, tai siis tarjoukseesi.

Ja me maksettiin Lammitalon paketista 220m2 + kahden auton katos varastolla vesikattoineen, ontelolaattoineen (3 tasoa), väliseinineen, yläpohjan eristeineen jne. + noi ikkunat 26 kpl (isoimmat 2800x2800 ym.) ovet 4kpl ja liukuovet 2kpl (2300x3000 ulkoliukuovia) + pellit asennettuna Yhteensä 75 te. Mutta mikä oli pointti tässä? Taas verrataan omenia ja päärynöitä.

Ei mulla ollut aikomustakaan maksaa 45te ikkunoista ja ovista. Mutta ton verran ne noista suomessa pyytää (kysyin useammasta paikasta tarjousta).

Mulla on keittiön yläkaappien alla valot (4kpl), joista yhteenkään ei ole tullut valoa eilisen jälkeen. Pystyykö sellaisella virtapiikkikynän tapaisella tai jollain muulla laitteella paikallistamaan, missä vika on? Itse pohdin, että mahtaisiko se olla tuossa katkaisimessa, joka on yksi ja sama?

Tuttavapiiriini ei taida kuulua yhtäkään sähkömiestä ja haluaisin siksi yrittää ensin tehdä asialle jotain itse siltä osin kuin osaan ja se on luvallista. Sähkömiesten tuntiveloitus taitaa olla aika korkea.

Kivan tarjouksen sait joo. :D

Me ostettiin talokauppiaan kautta KAIKKI väliovet taloon:

- Ikkunalla varustettu 100 cm väliovi
- 5 x 90 cm väliovea
- 2 x 80 cm väliovea
- Pesuhuoneen ja kodarin välinen lasiovi
- Saunan ja pesuhuoneen välinen lasiovi

Puiset ovet oli kaikki Jeld-Weniin massiivipuuovia ja noiden lasiovien merkkiä en muista. Jeld-Weniltä nekin vissiin tuli. Mutta 1500 euroa maksoi koko roska.

Vähän updeittiä taas:

http://landetalo.blogspot.com/2011/10/laattoja-saumausta-ja-hyllyja.html

Kuvassa takaterassi:
P1040651.jpg

Tohon tulee ikkunat, lankkulattia, valkoiset hirsipaneelit, kattokruunuja pari, rottinkikalusteet, iso pöytä ja paljon tunnelmaa :haart:

Saatanan hyvännäköinen tuo Hupen takaterassi.

Itse olin just vaimon ja poikien kanssa pihalla nuotiolla. Ulkotulia laitettiin ensin poikien kanssa. Urheat pikkumiehet sammuivat vaimon kainaloon fleecepeiton alle. Molemmat sanoivat valvovansa ainakin kahteentoista ja uni tuli jo tunti sitten. Eipä ole tarvinnut kerrostalossa tällaistakaan kokea... Pientä ja monen mielestä varmasti täysin turhaa ja typerää. Mutta uskoisin että pikkumiehet tuon muistaa melko pitkään...

Tehtiin muuten perjantaina askarteluhommia poikien kanssa. Etitiin nurkista vanhat maalipurkit. Pojat niihin piirteli tussilla ja minä yritin piirrosten mukaan porata 8 mm terällä reikiä purkkeihin. Sitten maalattiin ne eri väreillä. Noita maalejahan joka raksalta jää yli. Tänään sitten ulkotulet palamaan ja purkit niiden päälle. Eli vinkki rakentajille, miten hyödyntää vanhat maalipurkit.

No tilasin ovet jo Rautiasta. 89e Saunaan lasiovi ja vajaa pari satkua sitten puuovi kylppäriin. Käsittelen itse saunavahalla. Eli aineksineen alle 300 euroa. Onhan tuo kuitenkin n.1300e halvempi kuin toinen "tarjous". Mulle ole paskankaan väliä onko ovi jonkun homoarkkitehdin suunnittelema. Hinta ratkaisee. Jostain valaisimesta tai tuolista voisin jotain arkkitehtilisää maksaakin mutta jumalauta, ovesta. Sehän on puuta, tässä tapauksessa halpaa virolaista puuta.

Tota en kyllä käsitä, miten karkaistun lasioven sävylasilla saa 89 eurolla karmeineen. Tuossa ei kovin paljoa jää kenellekään.

Noi nykyovien karmit on niin pilipaliatasoa, ettei sellaiseen työstämiseen mene kun muutama minuutti. Itsellä meinasi mennä hermot saunan oven kanssa, kun paketti ei pysynyt kasassa ennen kuin itse vahvistin sen. Taitaa halvimmissa lasiovissa olla saranat ne arvokkaimmat osat. Itse haaveilin aluksi sellaisesta mustaksi käsitellystä Jeldwenin saunan ovesta. Hinta vain oli kys. ovella 3-4 kertaa kalliimpi kuin täsmälleen sama ovi puuvalmiina. Ei ollut vaikea arvata kumman sitten ostin ja pintakäsittelin itse..

Hyvänkokoinen muuten tuo takaterassi. Tuossa on sen verran tilaa että mahtuu oikeasti jotain puuhastelemaankin vaikka sen kalustaa. Itsehän käytin taas pari päivää työmaalla, mutta mitään en saanut taaskaan valmiiksi. Jonnekkin se aika vaan kuluu vaikka miten paiskii hommia. Blogissa jotain lisäyksiä, mutta yhtä mielenkiinnotonta juttua kuin aikaisemminkin. Onneksi ei ole enempää neliöitä taas eristäminen ei loppuisi koskaan. Eihän hommassa mitään järkeä ole, mutta niin kauan kun maksan itse lämmityssähkölaskun, niin pysyy jotenkin motivaatio yllä tuossa hommassa.

Mulla on keittiön yläkaappien alla valot (4kpl), joista yhteenkään ei ole tullut valoa eilisen jälkeen. Pystyykö sellaisella virtapiikkikynän tapaisella tai jollain muulla laitteella paikallistamaan, missä vika on? Itse pohdin, että mahtaisiko se olla tuossa katkaisimessa, joka on yksi ja sama?

Tuttavapiiriini ei taida kuulua yhtäkään sähkömiestä ja haluaisin siksi yrittää ensin tehdä asialle jotain itse siltä osin kuin osaan ja se on luvallista. Sähkömiesten tuntiveloitus taitaa olla aika korkea.
Remonttiketjuun? Anyway jos ne on halogeenit, niin muuntaja on kosahtanut (eli sellainen muovilaatikko, johon ne kaikki valot on kytketty). Ota siitä piuhat irti, laita se käsilaukkuun ja käy hakemassa Biltemasta uusi - myyjä osaa antaa oikeanlaisen kun näytät vanhan.

Remonttiketjuun? Anyway jos ne on halogeenit, niin muuntaja on kosahtanut (eli sellainen muovilaatikko, johon ne kaikki valot on kytketty). Ota siitä piuhat irti, laita se käsilaukkuun ja käy hakemassa Biltemasta uusi - myyjä osaa antaa oikeanlaisen kun näytät vanhan.

Kiitos paljon :)

Back
Ylös Bottom