Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Kodinhoitohuonetta viimeistellään:

P1030842.jpg

http://landetalo.blogspot.com/2011/04/kodinhoitohuonetta-ja-koristetiilien.html

Hyvä Huppe, hyvin etenee homma.

Eilen ja tänään eteni meilläkin ja siitä päivitys blogissa:

http://rakennusprojekti.fi/?p=882

Nyt on siis talo johdotettu ja sähkäri tulee ma tai ti laittaan keskuksen paikoillaan ja kytkee siihen johdot. Yläkerran lattiassa on kipsisoirot paikoillaan, vielä huomenna pitää siivota niin pääsee Helinin pojat maanantaina vetään putket sinne. Hieman jäi tuota kipsilevyä, eli ois 15 kpl 15 mm kipsilevyä jos joku tarttee, naapurissa saman verran. Pikkusen siis ekstraa Teri-Talojen paketeissa.

Tallin sisätäytöt tehtiin tänään, ulkotäytöistäkin tehty lähes puolet.

Meillä kävi laattamies tänään laatoittamassa kylppärin loppuun, siitä tuli hyvä mieli. Illemmalla vedin sirkelillä peukaloon, enkä laminaattiin niinkuin suunnittelin, siitä tuli paha mieli. Vitun vittu. Ei mitään isoa vahinkoa kuitenkaan, ensiavun kautta kotiin ja viikko saikkua. No saipahan sitä jotain kuitenkin tänäänkin aikaseksi. :)

Meillä kävi laattamies tänään laatoittamassa kylppärin loppuun, siitä tuli hyvä mieli. Illemmalla vedin sirkelillä peukaloon, enkä laminaattiin niinkuin suunnittelin, siitä tuli paha mieli. Vitun vittu. Ei mitään isoa vahinkoa kuitenkaan, ensiavun kautta kotiin ja viikko saikkua. No saipahan sitä jotain kuitenkin tänäänkin aikaseksi. :)

Se vitutusthread on tuossa pari pykälää alempana :D

Lanseeraan termin kaukorakentaja. Eilen lähdin ennen puoltapäivää liikenteeseen ja ysin aikaan illalla oli vikat tavarat kannettu sisälle. Kolme tuntia vedät ensin kärryä (ja ennen sitä haet kuorman ja sidot sen) ja sitten puraut yksin sen. Sen jälkeen rautakauppaan ja yksin kannat kipsilevyt ja minerit-levyt taloon. Ei ole helppoa.

Siihen meni sitten koko päivä. Tänään otin rennommin; valoin vessan lattikaadot, asentelin vaatekaappeja, itse tehty kynnys kiinni, laatoitin vaatehuoneen/pukeutumistilan ja asensin keittiön ikkunan, joka sattui olemaan koko talon isoinikkuna. Olisi se vaan niin helppoa jos työmaa olisi parinkymmenen kilometrin päässä.

Päivittelin omaan blogiin muutamat tarinat yhden päivän saldosta. Hieman kateellisina luen muiden blogeja, kun palkatut ammattimiehet tekee hommia ja muutenkin projektit etenee hieman vauhdikkaammin kuin itsellä.

Päivittelin omaan blogiin muutamat tarinat yhden päivän saldosta. Hieman kateellisina luen muiden blogeja, kun palkatut ammattimiehet tekee hommia ja muutenkin projektit etenee hieman vauhdikkaammin kuin itsellä.

Heh, niin sähkärit sun muut. Tässä vielä reilun viikon on muuten apuja, mutta sitten ollaan taas huomattavasti pienemmällä porukalla. Ois nyt kaverilla saanu mennä toinen homma puihin niin oisin mielelläni sitä pitänyt vaikka pari kuukautta. Kiva tehdä itsekin kun on mukana yksi joka tietää mitä oikeasti kannattaa tehdä ja miten. Ei tartte miettiä miettiä ja miettiä vaan ehtii tekemäänkin jotain.

Tämä päivä meni siivotessa, tais siis 4,5 tuntia siivousta raksalla ja pari tuntia kotona. Melkein piti jo vitutusketjuun laittaa nämä.

Nappasin myös pari kuvaa autotallin pohjista ja nakkasin eilisen artikkelin jatkeeksi.

http://rakennusprojekti.fi/

Vähän laiskotellen meni viikonloppu. Vaimo sai saumattua koristetiiliseinän tänään VALMIIKSI ja se on yksi kulmakivi. Nyt pääsee parketoimaan olkkarin ja sitten vaan listat paikoilleen, odotellaan kylmäkoneita ja putkimiestä ja muutetaan heti kun on listat lattiassa!

Hieman kateellisina luen muiden blogeja, kun palkatut ammattimiehet tekee hommia ja muutenkin projektit etenee hieman vauhdikkaammin kuin itsellä.

Mulla on vähän sama tauti eli hitusen joutuu kadehtimaan muita. Milloin urakoitsijat käy lätkimässä laattaa pinnoille, milloin villamiehet eristää yläpohjaa, milloin tasottaja saumaa levyjä, milloin kalusteasentaja nostaa keittiön kaappia seinälle jne. Kateeksi käy, kun ympäristössä ja tutuilla talot nousevat valmiiksi asti reilusti alle vuodessa. Sitten taas muistan asian kääntöpuolen eli kustannuksista tinkimisen. Jossain vaiheessa se omakin rytöläjä on valmis ja se on mun, ei pankin. Se antaa omalla kohdalla anteeksi homman venymisen. Toinen iso seikka on se, että ei ole lapsia. Nyt on mahdollista kitkuttaa hissunkissun nurkkia kuntoon. Perheellisillä ei tätä luksusta ole eli pirtit on saatava valmiiksi.

ei oo paljon palkattuja ammattimiehiä näkyny. rupee vituttamaan tää levytys, ei saatana lopu koskaan. Hidasta hommaa. Noh, kunhan tällä viikolla saa paikat valmiiksi, että heti pääsiäisen jälkeen pääsee kittaushommiin. tuon tasotehomman tulee tosin tekemään yks kaveri isänsä kanssa. ammattamiehiä ovat he.

ei oo paljon palkattuja ammattimiehiä näkyny. rupee vituttamaan tää levytys, ei saatana lopu koskaan. Hidasta hommaa. Noh, kunhan tällä viikolla saa paikat valmiiksi, että heti pääsiäisen jälkeen pääsee kittaushommiin. tuon tasotehomman tulee tosin tekemään yks kaveri isänsä kanssa. ammattamiehiä ovat he.

Juu ei oo näkyny palkattuja ammattilaisia. Yllättävän paljon täällä pakkiksella on näitä omatoimisia rakentajia, kun taitaa olla nykyään aika harvinaista.

Vetelen tällä hetkellä sähköjä ja tuntuu, että jos talopaketti tulee jotakuinkin tuollaisella valmiusasteella mikä nyt on, niin eihän siinä jää mitään tekemistä itelle. 7kk on projekti kestäny ja pari kuukautta ehtii vielä päätoimisena tekemään. Ei pitäis jäädä enää kuin pintojen viimeistelyä eli tuollaisen +200m2 talon ja 70m2 autotallin (+35m2 katos + 50m2 käyttöullakko) melkeen tekee vuodessa tällainen harrastelijarakentajakin. Tosin pitkää päivää saa tehdä ja vapaita ei juuri ole näkynyt. Lapselliselta ei onnistuisi varmaankaan. Viimeisin seuranta kustannusarviossa taitaa olla jotain 50k€ alle ja toiveissa on, että jonnekin 70k€ alle pääsisi. En ole nyt hetkeen laskeskellut, etten ihan viimeisintä osaa sanoa. 2kk:ssa ei siis tule tuota 20k€ muutosta.

Pakko näitä ammattilaisia on jossakin käyttää. Itse olen kovin huono ajamaan kaivinkoneita, ei oikein ole noista LVI hommista kokemusta ja sähköhommiin ei kannata tavallisen tallaajan edes ruveta.

Tänään siis oli hyvin paljon noita kaivinkonehommia ja tuli muuten näkyvää! Kaverin kanssa paukutettiin tallin runkokin läjään. Huomenna sitten ristikoita ylös...

Päivitystä toki täällä, vähän hahmottuu jo tuo pihakin kun saatiin nuot sorahommat valmiiksi!

http://rakennusprojekti.fi/?p=912

EDIT: Ja kevyt 13 h päivä oli tänään. Huomenna lienee samanmoinen.

Nysväsin loput parketit paikoilleen:

P1030868.jpg

http://landetalo.blogspot.com/2011/04/parketit-valmiina-ja-koristetiiliseina.html

Parketinalusmuovi meinasi loppua kesken, joku varmasti sanoo että teippasin väärällä teipillä tuonkin tai käytin vääränlaista muovia. Tuo on tarkettin omaa muovia jossa on pehmuste mukana. Eli tuo ei ole muovia eikä pehmustetta vaan sitä yhdistelmää. Teippi on rakennusteippiä.

P1030866.jpg

Noita blogeja ja muita foorumeita kun lukee, niin tosiaan yhä useampi teettää eri rakennusvaiheiden töitä, mitkä voisi periaatteessa tehdä itse; kirvesmieshommat, eristämiseet, väliseinien muuraukset, muuraukset, valut, lattialämmitykset, laatoitukset, vesieristykset, sähköjen vedot, tasoitukset, lattia-asennukset, keittiöasennukset jne. Tai ehkä määrää vääristää se, että silloin on aikaa kirjoitella niitä blogeja kun ei itse tee niin paljon. :) Rahastahan se on vain kiinni ja pointtini oli vain kadehtia muita, kun itsellä ole sitä mahdollisuutta. Toisaalta siinähän se säästö tulee ja mielestäni toinen tärkeä asia on se, että itse tekemällä tiedät miten asiat on tehty ja voit syyttää vain itseäsi lopputuloksesta. Vihaan reklamointia.

Itselläni ei ole juuri lainkaan aiempaa rakennuskokemusta, vain pintaremppakokemusta sekä yhden "kesä"mökin rakentaminen. Nyt jos rakentaisin seuraavan talon niin on erittäin paljon hommia jotka tekisin itse. Ainoa vaihtoehto oli kuitenkin käyttää "ammattimiehiä" tekemässä tiettyjä hommia, mistä ei ollut hajuakaan miten ne pitäisi tehdä. Tiedän ettei Inska tarkoittanut minua kun tuosta "on ylimääräistä aikaa kirjoitella blogia" mainitsi, itselläni tuohon menee ehkä noin 5 minuuttia illasta ja on sama vaiva tuupata kuvat blogiin kuin siirtää ne talteen iPhotoon kuva-arkistoon. Itse koen tuon kirjoittelun lähinnä rentouttavana ja päivän aikaansaannosten läpikäyntinä ja siemaisen samalla pari bisseä tai vaikkapa viskin. Kyllä kun noita blogeja tosiaan katselee niin on vaikka sun minkämoista suunnitelmaa kukkaruukkujen ja jouluhimmelien asennuksista ja muutama yksittäinen kuva sitten kun joku keittiöasentaja käy asentamassa yhden puuttuvan valolistan. Onpa olemassa eräskin jättimäinen blogi jossa on kirjoiteltu talonrakentamisesta jo vuoden päivät eikä tontilta ole vielä edes kaadettu puita. Muutama blogi on täpötäynnä tekstiä vailla ainottakaan kuvaa. Itse bloggaan vain ja ainoastaan kuva-arkistoksi, sekä osin ohjeistuksena/vinkkinä miten joku homma kannattaa tehdä tai kenen palveluita kannattaa välttää / suosia.

Mutta tosiaan, paljon tuli teetettyä turhia hommia kirvesmiehillä, nimenomaan noita joita Inska tuossa luetteli, kuitenkin meillä on olemassa aikataulu ja talo on suhteellisen suuri enkä yksin olisi tuosta edes selvinnyt.

Jos olisi enemmän rahaa niin en tekisi ainottakaan hommaa itse, toimisin vain tavaranhankkijana ja johtajana/suunnittelijana. Toisaalta, kuten Inska tuossa mainitsikin, jälleen kerran, niin itse tekemällä saa takuulla parhaan laadun, riippuen toki tekijästä. Ei ole nimittäin yksi tai kaksi päivää mitä itsekin olen PURKANUT ammattimiesten jälkiä ja keväällä on taas yksi purkuhomma edesssä. Yhdistivät nimittäin salaojaputket ja sadevesiputket ja ne pitää kaivaa osin ylös ja pistää eri kaivoihin. Eli vain kerääjäkaivo on yhdistetty.

Noita blogeja ja muita foorumeita kun lukee, niin tosiaan yhä useampi teettää eri rakennusvaiheiden töitä, mitkä voisi periaatteessa tehdä itse; kirvesmieshommat, eristämiseet, väliseinien muuraukset, muuraukset, valut, lattialämmitykset, laatoitukset, vesieristykset, sähköjen vedot, tasoitukset, lattia-asennukset, keittiöasennukset jne. Tai ehkä määrää vääristää se, että silloin on aikaa kirjoitella niitä blogeja kun ei itse tee niin paljon. :) Rahastahan se on vain kiinni ja pointtini oli vain kadehtia muita, kun itsellä ole sitä mahdollisuutta. Toisaalta siinähän se säästö tulee ja mielestäni toinen tärkeä asia on se, että itse tekemällä tiedät miten asiat on tehty ja voit syyttää vain itseäsi lopputuloksesta. Vihaan reklamointia.

Näinhän se on ja jokainen vetää johonkin oman rajansa. Onhan noita lattiavaluja ja anturoita/sokkeleitakin valettu pakanpäällä myllyllä. Se on sitä painottelua, aika vs. kustannukset / laatu.

Tuo reklamointihomma pitää kyllä nostaa esille. Itse kun tekee, niin saa mitä tulee ja siitä on turha ketään syyttää. Ainoat hommat mitkä omassa projektissa itsellekin aiheuttaa harmaita hiuksia on timpurin jäljiltä, joka ehti olla vain muutamia päiviä. Blogien perusteella kyllä reklamointia riittää, jos on paljon porukkaa töissä. Toinen vaihtoehto on tietenkin, että olisi joku palkattu henkilö, joka olisi oikeasti omistautunut projektille ja tietäisi kaikki toiveet yhtä hyvin tai vähän paremminkin kuin rakentaja itse.

EDIT: tuo Hupen blogihomma kyllä vähän harmittaa, tai siis sen puute omasta projektista. Ei vaan energia riitä tai sitten pitäisi opetella iPhotot yms, jos niillä pääsisi 5 minuutissa/päivä. Kiitokset kaikille blogien kirjoittelijoilla, koska niistä voi peilailla omaan taloon mahdollisia ongelmakohtia ja selvitellä sitten niitä vastaavan kanssa esimerkiksi. Mitenhän sitä on ennen taloja rakennettu, kun ei ole nettiä ollut :)

Back
Ylös Bottom