Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Veikkaan että jos Kvikistä ostaa kaikki erillisinä kaappeina, niin voi tulla maksamaan lähemmäs tuon saman 900 €. Ei se Ikealle hinnoissa varmasti pärjää. Viemäriaukolliset kaapit taisi olla minimissään 60 cm leveitä. 1x120 leveä laatikosto kahdella vetolaatikolla ja viemäriaukoilla taitaa maksaa hinnastossa 364-475€ viimeistelystä riippuen. Taso ja lavuaari ei kuulu tuohon. Korkeilla laatikostoilla hinnat taisi olla muutaman kympin enemmän. Kai noistakin jotain saa tingattua pois.

Laadusta mulla ei ole vielä omakohtaisia kokemuksia, paitsi mitä myymälässä olen käynyt. Godmorgon oli Ikeassa sen verran huteran tuntuinen (erityisesti se leveä), että itse jätin sen ostamatta. Toinen syy oli se, ettei löytynyt 80 cm leveänä. Kolmas se, että Kvikin hintaan eroa ei ollut kuin periaatteessa n. 100€. Godmorgonista taisi puuttua mm. takalevy, eli takana oli vain pari rimaa pitämässä hökötystä kasassa. Lavuaarin viimeistely oli aika muovinen ja sopivasti siitä oli vielä pala lohjennyt pois. Vaikutti siltä että jos lavuaariin pääsee jotain tippumaan niin ei kestä kolhuja kauheasti.

Tsekkaa Kvikin hinnasto, kylpyhuonekalusteet alkaa sivulta 87: http://issuu.com/kvik/docs/hinnasto_2011_fi?viewMode=magazine&mode=embed

http://rakennusprojekti.fi/?p=818

Loputkin yläkerran väliseinien rungoista tehty. Myös jäykistävän seinän runko tehty. Ensisavutkin tuli tulisijasta päästettyä pihalle. Savuviinat ois pitänyt olla mukana, vaan kun ei ollut... Näyttää taas ehkä jonkun mielestä hirveän isolle tulelle. Siellä kuitenkin paloi vain kolmesta lyhyestä laudasta halotut tikut. Ihan takkamuurarin ohjeen mukaisesti siis.

Lopuksi kannettiin alakerrasta kaikki ylimääräiset laudat ja harkot pihalle pressun alle. Tiistaina olisi sähkärikin tulossa hommiin. Vielä pitää alakerta siivota muutenkin.

Huomenna sitten tallin sokkelin muurausta jos ja toivottavasti kun kelit ovat ok.

Mitenkäs muuten mielestänne olisi järkevä upottaa kaiuttimet noihin linkin takana olevan kuvan tyhjksi jääviin lokeroihin? Noita jää aulaan neljä kappaletta ja tuli mieleen, että voisihan nuo ehkä hyödyntääkin jotenkin järkevästi, mutta kohtuuhintaan...

http://rakennusprojekti.fi/?attachment_id=817

Mitenkäs muuten mielestänne olisi järkevä upottaa kaiuttimet noihin linkin takana olevan kuvan tyhjksi jääviin lokeroihin? Noita jää aulaan neljä kappaletta ja tuli mieleen, että voisihan nuo ehkä hyödyntääkin jotenkin järkevästi, mutta kohtuuhintaan...http://rakennusprojekti.fi/?attachment_id=817

Ensinnäkin täytyy valita kaiuttimet, mitkä on suunniteltu "kotelottomaan" asennukseen. Siten kannattaa huolehtia, että levy johon kaiuttimen kiinnität on riittävän jäykkä esim. 15-18mm vaneri. Jos teet cyprokista niin levy alkaa varmasti pärisemään (resonoimaan) kaiuttimen mukana. Myös runko kannattaa tehdä tukevaksi, ettei ala koko seinä "soimaan". Jos haluat kaiuttimen oikeasti upottaa levyyn, niin helpoin olisi liimata 2kpl vanereita päällekkäin, joista uloimmassa upotuksen verran suurempi reikä elementtiä varten.

Tarkenna hieman mitä aiot noilla soittaa tai minkälaiseen käyttöön ne on tulossa, niin voisi antaa parempia ohjeita. Dvdplazan foorumia kannattaa vilkaista, siellä jos jonkinlaista projektia porukalla..

Ensinnäkin täytyy valita kaiuttimet, mitkä on suunniteltu "kotelottomaan" asennukseen. Siten kannattaa huolehtia, että levy johon kaiuttimen kiinnität on riittävän jäykkä esim. 15-18mm vaneri. Jos teet cyprokista niin levy alkaa varmasti pärisemään (resonoimaan) kaiuttimen mukana. Myös runko kannattaa tehdä tukevaksi, ettei ala koko seinä "soimaan". Jos haluat kaiuttimen oikeasti upottaa levyyn, niin helpoin olisi liimata 2kpl vanereita päällekkäin, joista uloimmassa upotuksen verran suurempi reikä elementtiä varten.

Tarkenna hieman mitä aiot noilla soittaa tai minkälaiseen käyttöön ne on tulossa, niin voisi antaa parempia ohjeita. Dvdplazan foorumia kannattaa vilkaista, siellä jos jonkinlaista projektia porukalla..

En mä ole vielä osannut edes tarkemmin suunnitella. Oli vain kaverin idea, mikä tuntui kohtuu järkevältä. Tuonne yläkerran aulaan ollaan laittamassa pleikkarit sun muut. Eli tarkotus siellä on sitten katella leffoja, pelata pelejä sun muuta. Eli jonkinlaisessa kotiteatterikäytössä nuo tulisi varmasti olemaan. Ei tosin mitään hifistelyä kun ei perse kestä sellaista tässä vaiheessa.

En mä ole vielä osannut edes tarkemmin suunnitella. Oli vain kaverin idea, mikä tuntui kohtuu järkevältä. Tuonne yläkerran aulaan ollaan laittamassa pleikkarit sun muut. Eli tarkotus siellä on sitten katella leffoja, pelata pelejä sun muuta. Eli jonkinlaisessa kotiteatterikäytössä nuo tulisi varmasti olemaan. Ei tosin mitään hifistelyä kun ei perse kestä sellaista tässä vaiheessa.

Kaikkien kotiteatterin kaiutinten tulisi olla mahdollisimman samanlaiset. Ennen kuin tiedät minkälaiset pääkaiuttimet tulee olemaan on, hankala tehdä surround-kaiuttimet. Yks vaihtoehto täs vaiheessa voisi olla sellanen, että teet vaan tuosta rungosta jäykän ja etulevy vanerista. Sitten kun tiedät mitä sarjaa muut kaiuttimet ovat, puhkaiset levyyn aukon elementille. Elementin reiästä pystyy rakentamaan sisuskalut kaiuttimelle. Piuhan voisit tuonne jättää, niin saat kaapelin kuljetettua piilossa.

Kaikkien kotiteatterin kaiutinten tulisi olla mahdollisimman samanlaiset. Ennen kuin tiedät minkälaiset pääkaiuttimet tulee olemaan on, hankala tehdä surround-kaiuttimet. Yks vaihtoehto täs vaiheessa voisi olla sellanen, että teet vaan tuosta rungosta jäykän ja etulevy vanerista. Sitten kun tiedät mitä sarjaa muut kaiuttimet ovat, puhkaiset levyyn aukon elementille. Elementin reiästä pystyy rakentamaan sisuskalut kaiuttimelle. Piuhan voisit tuonne jättää, niin saat kaapelin kuljetettua piilossa.

Joo, täytyy tätä miettiä. Eli vanerilla pitäisi tehdä kotelo ja laittaa yksi venerilevy ja sen päälle sitten vasta ek gyproc? Jokatapauksessa pitää kela kaiutinkaapelia hakea niin saa sitä sopiviin paikkoihin vedettyä.

Mulla on nyt OR:n H240 kaiuttimet + Jamon Center 7,2 ja Audio Pro 12" subbari. Muuta en ole ajatellut edes hankkia, paitti nuot surroundit voisi noihin nurkkiin väsätä jos siinä nyt yhtään mitään järkeä on. Tuo siis oli vain idea ja jos se on huono idea, niin sitten ei noihin kannata sen isompia ajatuksia uhrata.

Joo, täytyy tätä miettiä. Eli vanerilla pitäisi tehdä kotelo ja laittaa yksi venerilevy ja sen päälle sitten vasta ek gyproc? Jokatapauksessa pitää kela kaiutinkaapelia hakea niin saa sitä sopiviin paikkoihin vedettyä.

Mulla on nyt OR:n H240 kaiuttimet + Jamon Center 7,2 ja Audio Pro 12" subbari. Muuta en ole ajatellut edes hankkia, paitti nuot surroundit voisi noihin nurkkiin väsätä jos siinä nyt yhtään mitään järkeä on. Tuo siis oli vain idea ja jos se on huono idea, niin sitten ei noihin kannata sen isompia ajatuksia uhrata.

Jos olisin sinä, niin laittaisin takakaiuttimet samaa sarjaa kuin nuo OR:t. Jos kuyitenkin haluat upottaa kaiuttimet, niin sitten kannattaa juurikin tuo etulevy vahvistaa vanerilla cyprocin alta. Cyprociin on vaikea tehdä siisti reunaista pyöreää reikää kaiutin elementille, joten elementi upotus ( ) ei varmaankaan noin onnistu. Onko cyproc pakollinen pinnassa (palomääräykset)? Kyllähän vanerinkin saat tasoitettua ja maalattua jos se käy pintaan. Jos upotat jonkin elementin tuonne, se tulee poikkeamaan "äänen väriltään" muista kaiuttimista. Niinkuin tuo Jamo poikkeaa OR:stä. Se että häiritseekö se, on tietenkin omista korvista kiinni.

Jos olisin sinä, niin laittaisin takakaiuttimet samaa sarjaa kuin nuo OR:t. Jos kuyitenkin haluat upottaa kaiuttimet, niin sitten kannattaa juurikin tuo etulevy vahvistaa vanerilla cyprocin alta. Cyprociin on vaikea tehdä siisti reunaista pyöreää reikää kaiutin elementille, joten elementi upotus ( ) ei varmaankaan noin onnistu. Onko cyproc pakollinen pinnassa (palomääräykset)? Kyllähän vanerinkin saat tasoitettua ja maalattua jos se käy pintaan. Jos upotat jonkin elementin tuonne, se tulee poikkeamaan "äänen väriltään" muista kaiuttimista. Niinkuin tuo Jamo poikkeaa OR:stä. Se että häiritseekö se, on tietenkin omista korvista kiinni.

No senverran sanon heti, ettei todellakaan häiritse. Sitä tässä mietin, että vetääkö vaan piuhat takakaiuttimille rekenteisiin ja ostaa tuollaiset (tai pykälää pienemmät) OR:t taakse. Olisi helppo ja halpa ratkaisu.

Palomääräykset ei pakota gyprockia käyttämään. Tosin mitään kovin isoa aikaa ei ole tuolle uhrata. Luulenpa että vedän vaan piuhat surroundeja varten ja laitan ne sitten tai olen laittamatta. Eipä tartte mitään pintajohtoja sitten vedellä.

No senverran sanon heti, ettei todellakaan häiritse. Sitä tässä mietin, että vetääkö vaan piuhat takakaiuttimille rekenteisiin ja ostaa tuollaiset (tai pykälää pienemmät) OR:t taakse. Olisi helppo ja halpa ratkaisu.

Palomääräykset ei pakota gyprockia käyttämään. Tosin mitään kovin isoa aikaa ei ole tuolle uhrata. Luulenpa että vedän vaan piuhat surroundeja varten ja laitan ne sitten tai olen laittamatta. Eipä tartte mitään pintajohtoja sitten vedellä.

Vedä piuhat putkessa, niin saat rasiat muutettua vaikka pistorasiaksi jos surroundeille ei ole käyttöä.

Panosta hetki siihen kotiteatteri touhuun ja huomaat et olet aika koukussa. Kunnon setti kuntoon ja sielt ei meinaa sen jälkeen irrota hetkekskään. Kodin tärkein huone.

Panosta hetki siihen kotiteatteri touhuun ja huomaat et olet aika koukussa. Kunnon setti kuntoon ja sielt ei meinaa sen jälkeen irrota hetkekskään. Kodin tärkein huone.

Joo, tiedän kyllä. Vaan panostamiset jää kyllä pitkälle tulevaisuuteen. Tuosta projektista jää niin vitullinen velka, että saa panostaa kaiken aikansa sen maksamiseen seuraavat vuodet. Ei ihan normaalit työpäivät nykysessä duunissa (jos sinnekään enää pitää palata, yt:t päällä) riitä, vaan saa vähän tehdä remppakeikkaakin ilta ja vkl hommina.

Panostukset on siis ensi siinä, että saa pihat sun muut säädylliseen kuntoon ja vasta sitten voi euroja panostaa kotiteattereihin. Onneksi nyt jotain on valmiina, ettei tartte ihan telkkarin kajareilla pärjätä. ;)

Ton suhteen mulla onnellinen tilanne et saan tämän lähes nykyisen asunnon tilan verran omaa tilaa tälle harrastukselle käytettyä. Mä, puoliso kolme kissaa ja kaks koiraa. Kesällä 130m2 lisää tilaa... Ps. Kissat muuttaa ulos ja koirillekin oma kenneli ulkotiloissa suunnitteilla.

Mä taas olen sitä mieltä, että "kotiteatteri" on ihan kiva olla olemassa, mutta itse (enää) pyhittäisi sille talossa omaa huonetta. Mä ymmärrän sen harrastuksen viehätyksen, mutta itseltä on suurin innostus kyllä jo mennyt. Lapsiperheessä ei ehkä kuitenkaan ole se tärkein juttu. Mukulalle on ihan sama millaiset ne äänet on vielä monta vuotta. Erityisen isoa kuvaakaan se ei kaipaa. Tykki on tietenkin kiva olla olemassa ja kyllä leffoja tulee edelleen katsottua, harvakseltaan tosin. Käyn useammin elokuvateatterissa ja kotona ei voisi odottaa sellaista teatteria, että se olisi "parempi" kuin oikea teatteri.

Onko sulla seinä tai lattia vinossa jos säädöt ei riitä, yleensähän noissa on säätövaraa vähintään sen puolsenttiä mikä ei tolla matkalla pitäisi loppua. Aika paha noihin on kahvoja laittaa että pääsee menemään kokonaan limittäin. yksi vaihtoehto on tehdä reikä tohon kehykseen mutta varsinkin lapsiperheessä en suosittele, äkkiä käy että se sormi on siinä vielä kun ovet menevät limittäin.

eikös tuota voi operoida tuosta listasta ? Tietty tuo lasi on aina paskainen kun muksut aukoo tuota ovea lasista. Nyt melkein pitää huppe kysyä että miten on mahdollista että et tajunnut tuota tilausvaiheessa .. ?

eikös tuota voi operoida tuosta listasta ? Tietty tuo lasi on aina paskainen kun muksut aukoo tuota ovea lasista. Nyt melkein pitää huppe kysyä että miten on mahdollista että et tajunnut tuota tilausvaiheessa .. ?

En minäkään ole täydellinen :nolo: Yleensä liukuovissa on reunapelti semmoista profiilipeltiä jossa on "kahva" itsessään.
Saa noihin kahvat, kun tekee 3mm alumiinista/rosteripellistä ja ruuvaa oven karmin SIVUUN kiinni, semmoisen hieman taivutetun L-kirjaimen muotoisen jutskan. Pala kakkua.
En tiedä miten noi säädöt on noin vituillaan, sen tiedän että lattiavalu on aivan päin persettä eikä se ole suora. Seinät on suorat kun itse tein. Kirvesmiehet tekivät lattian päin persettä. Olis pitänyt pystää Thermoplaania komeroidenkin alle.

Tänään sain yhdeksässä (9) tunnissa 4 ovea jälleen paikoilleen, nyt on ovet paikoillaan:
http://landetalo.blogspot.com/2011/04/ikean-liukuovet-osa-2.html

P1030815.jpg

Stemppiä huppe loppu rutistukseen. Hyvältä näyttää mitä olen seurannut sun talon tekemistä alusta lähtien. pian olet irti tästä kehästä ja saat istua siihen kiikkustuoliin siemailemaan konjaviiniä.

Mä taas olen sitä mieltä, että "kotiteatteri" on ihan kiva olla olemassa, mutta itse (enää) pyhittäisi sille talossa omaa huonetta. Mä ymmärrän sen harrastuksen viehätyksen, mutta itseltä on suurin innostus kyllä jo mennyt. Lapsiperheessä ei ehkä kuitenkaan ole se tärkein juttu. Mukulalle on ihan sama millaiset ne äänet on vielä monta vuotta. Erityisen isoa kuvaakaan se ei kaipaa. Tykki on tietenkin kiva olla olemassa ja kyllä leffoja tulee edelleen katsottua, harvakseltaan tosin. Käyn useammin elokuvateatterissa ja kotona ei voisi odottaa sellaista teatteria, että se olisi "parempi" kuin oikea teatteri.

Sama vähän itsellä. Kovin innostus kotiteatteriharrastuksesta haihtunut. Rakentelin kolmeen edelliseen asuntoo (kerrostalo/rivitalo as.) teatterit, mutta nykyiseen en enää jaksanut. Rakenteilla olevaan taloon tulee kotiteatteri, mutta sen toteutus tullaan tekemään niin, että siellä voi tehdä muutakin. Tilan muunneltavuus ja monikäyttöisyys on ensiarvoisia.

Sen verran täytyy kyl sanoa, että kyllä hyvin akustoitu ja laadukkailla laitteilla ja osaamisella (€) rakennettu kotiteatteri pesee "julkiset" teatterit 6-0. Paremmat penkit, katselu rauha, kusitauot, volumet kohdillaan yms..

Sen verran täytyy kyl sanoa, että kyllä hyvin akustoitu ja laadukkailla laitteilla ja osaamisella (€) rakennettu kotiteatteri pesee "julkiset" teatterit 6-0. Paremmat penkit, katselu rauha, kusitauot, volumet kohdillaan yms..

Kirjoitin tuon paremmuuden tarkoituksella lainausmerkkeihin. Itselleni nykyään se tunnelma ja kokonaisvaltainen kokomus on elokuvateatterissa sellaista, mitä en koskaan tulisi kotona saavuttamaan. Siihen kuuluu myös ne väärissä paikoissa nauravat ihmiset, rapiset karkkipussit ja ennen kaikkea se, ettei pääse kuselle tai jääkaapille silloin kun itse haluaa. Kännykkäkin on takuuvarmasti kiinni. Siinä keskittyy elokuvaan ihan erilailla. Juuri nuo mainitsemasi perustelut olivat niitä samoja, joilla valehtelin aikoinaan itselleni että tarvitsen kotiteatterin jonka pitäisi olla parempi kuin oikea kotiteatteri. Siltikin harrastuksessa on se oma viehätys, joten ymmärrän sitä. Onhan itselläkin periaatteessa edelleen "kotiteatteri", akustointi varmasti parempi kuin monella siihen erikseen varatussa tilassa ja laitteetkin ihan kohtuu hyvät. Omaa huonetta ei kuitenkaan siihen ole varattu, vaan mahd. huomaamattomasti olohuoneenseen. Pääpaino kuitenkin äänentoistossa, vaikka olen harkinnut hyvien kuulokkeiden hankintaa. Duunissa kun kerkeäisi kuuntelemaan musiikkia kuitenkin 8 tuntia päivässä.

Back
Ylös Bottom