Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Vittuako minä joidenkin retardien mokia korjaamaan? Olen maksanut keittiöstä ja tasosta ja joku saa minulle ne toimittaa.

Juurikin näin. Mitä enemmän asioita päästetään läpi niin sitä enemmän niitä tulee myös tapahtumaan. Hieman vituttaa kun joskus joutuu hoitamaan toisten mokia itse ajan säästämiseksi, mutta pitemmän päälle olis parempi laittaa aina kaikki paikkaamaat tuollaiset itse.

http://rakennusprojekti.fi/?p=720

Kiviset väliseinät lähes valmiit. Kaveri niitä jäi vielä tekemään kun mun oli pakko lähteä kipeitä poikia (toisella korvatulehdus, toisella silmätulehdus) paimentamaan kotiin kun vaimo lähti duuniin.

Huomenna sitten tasotellaan pesuhuoneen puolelta seinät. Molemmin puolin ei tietenkään voi tasoitella edes, jotta pääsevät kuivumaan.

Otettiin jo kanto tuolle keittiön ja pesutilojen väliselle kantavalle seinälle. Eli saatiin yhet väliaikaiset tuennat revittyä tieltä pois.

Annoin kukkahattuilulle periksi ja kävin tiputtelemassa lunta katolta. Alkoi nimittäin tulla kattotikkaat alas tuoden seinäpaneeleita mukanaan :jahas: Ei pahasti ehtinyt, pari senttiä vasta paneelit raollaan.

Hämärää miten lumi voi noita painaa, on kuitenkin lumiesteet paikoillaan eikä mitään muutakaan merkkiä hämmingistä.

Tuli heikko hetki ja kävin OP:n omakotitalolaskurilla leikkimässä. Täytin tiedot realistisesti, eli että teen alussa kilpailutukset itse, voin joissain asioissa jeesailla vähän, esim siivouksessa ja pihan laitossa, mutta muuten suon kunnian alan ammattilaisille. Koko paskalle hintaa 340 000 ja se oli varmaan aika realistinen luku. Tuollaisen maksamiseen joutuisin ottaa lainaa 250kiloeuroa ja sen maksaminen 10vuodessa pois noin 3% keskikorolla tekee yli 2400€ lyhennyksiin kuukaudessa. Tohon kun länttää lämmitykset, sähkön, vedet ym niin kk-menot on lähempänä kolmea tonnia. Jätän rakennuttamiset muille. Pysyn jatkossakin muissa asumismuodoissa niin jää kunnolla rahaa yleiseen leveään elämään.

Uskaltaako udella, että minkä kokoista taloa ajattelit ja minne? Kivi- vai puutalo?

Valitettavasti sijaintihan on sellainen asia, mistä on paha tinkiä. Siellä on asuttava, missä on työpaikka.

160+30 keskikokoisessa kaupungissa, jonka hintataso on kalliimpi kuin muissa saman kokoisissa kaupungeissa muualla Suomessa. 1000m2 tontin hinta olisi 25tonnia, eli ei mahdottomia. Jos asuisin pääkaupunkiseudulla, en antaisi asialle edes yhtä ajatusta.

Ps. Pihan laitossa riittäisi tavanomainen, talon sisustan taas tulisi olla sisustusmateriaaleiltaan priimaa. Voiskohan emäntä vaihtaa alaa johonkin paremmin palkattuun, niin ei tarvisi melkein yksin omilla tuloilla rahoittaa...

Eipä tuo Andyn laskelma RAKENNUTTAEN mikään mahdottomuus todellakaan ole. Vielä jos sisälle kaikki on priimaa ja tuossa varamaan varmuudella laksettu överihinta pohjatöihin.

Meidän tapauksessa pohjatöissä päästiin melko vähällä, ehkä siksi budjetin ylittymiset on olleet linjaa parempi keittiö, EBTS kodinohjausjärkkä ja muita omia valintoja, joita sitten maksetaan ja itketään vuosia. :D

Niin, ja asiaa ei yhtään helpota tuo päähäni iskostunut pinttymä, että about 40-v tai vähän yli mennessä pitää olla taloudellisesti riippumaton. Eli käytännössä se tarkoittaa: ei asuntolainaa enää silloin. Kait se on pakko jatkaa lottopotin jahtaamista :)

Enivei, tsemppiä vaan rakentajille. Ootte kovaa sakkia.

edit: sanski, niin ja laskuri laski puutalon mukaan. Eli ei ollut kyse kivitalosta. Mitähän se olisi maksanut, en uskalla edes ajatella...

Juuri näin. Elämä on valintoja.

Kannattaa miettiä esim.
-tehdäkö puu- vai kivitalo (kivitalot modernimpia, puutalojen ulkoasu perinteisempi ja muokattavissa ainakin maalilla [ jos kunnalla ei ole mitään ohjeistusta asiaan ]
-tarviiko kaikki lapset omat huoneet (jos talosta löytyy vaikka 12-16 neliöinen makkari, voiko kaksi lasta jakaa sen [ miksi muuten vanhemmilla pitää olla aina se isoin makkari? ]
-riittääkö pienempi keittiö, jos jossain on erillinen ruokailutila
-pitääkö olla kylpyamma/poreamme sisällä vai palju ulkona.

Priima on priima, mutta siitä ei ole mitään apua, jos ei ole silmää sisustaa.

P.S. Täällä pöndellä noin 1600 neliön tontti tulee maksamaan noin 6000 euroa (hinta sidottu indeksiin).

Niin, ja asiaa ei yhtään helpota tuo päähäni iskostunut pinttymä, että about 40-v tai vähän yli mennessä pitää olla taloudellisesti riippumaton. Eli käytännössä se tarkoittaa: ei asuntolainaa enää silloin. Kait se on pakko jatkaa lottopotin jahtaamista :)

Kiinnostaa kovastikin tuo pointti taloudellisesta riippumattomuudesta ja siitä asunnosta. Eli missä sitten 40 vuotiaana asut ja onko lapsia? Jos jossakin suht tuoreessa isohkossa kerrostalokämpässä tai rivarissa, niin nuot pomppaa lähes samaan hintaluokkaan. Jos jossain vanhassa neukkukuutiossa, niin sitten pitää olla sitä pääomaa että pysyykin taloudellisesti riippumattomana, remppajono on loppumaton.

Jos ei ole lapsia, eikä tule, homma on 10 x helpompi toteuttaa, riittää pieni kaksio jne jne.

Itse kun laskin, että osallistumalla itse (pitää olla aikaa ja työkalut pysyä kädessä, vaikkei timpuri olisikaan) ja vähän tinkimällä siitä "kaikki priimaa" ja kilpailuttamalla kunnolla kaikki, tekee isohkon okt:n samalla rahalla, mitä esim. täällä Jyväskylässä maksaa joku uudehko n. 100 m2 kerrostalo, rivareista puhumattakaan. Vanhassa taas olisi saanut maksaa ja maksaa ja maksaa ja sitten olisi omistanut sen oikein vanhan kämpän. Ei oikein innostanut tuokaan. Vittumaisia valintoja. Ja aina maksaa, teki niin tai näin.

Asun uudessa rivarissa, 100neliötä, 4h+k. Maksoin tästä joku vuosi sitten reilusti alle 200k€. Lapsia on 2, enempää ei tule. Asunto on ihan laadukkaasti varustettu, pähkinäparkettia jne. Onhan tuossa nyt vissi ero hinnassa ja lainan määrässä verrattuna 340k€ omakotitaloon. Tätä olen ehtinyt maksaa pois sellaiset 55tonnia 3,5vuodessa. Tuntuisi vaan niin musertavalta aloittaa homma taas alusta ja vielä isommalla lainalla. Niin kuin joku sanoi, elämä on valintoja.

Omakotitalon rakennuttaminen on rahamiesten hommaa, ei tarvi tavan työssäkäyjän paljoa harkita. Ite tekeminen tässä on homman juju.

Omakotitalon rakennuttaminen on rahamiesten hommaa, ei tarvi tavan työssäkäyjän paljoa harkita. Ite tekeminen tässä on homman juju.

Näinhän se on. Laskuri antoi täälläkin mitä antoi. Itse tehtynä tuli 70% arvion hinnasta (arvio teetettynä). Laskurin perustusarvio oli tosin 40% alakanttiin, eli ei nekään aina varmoja ole.

Anteeksi naisen logiikkani, mutta tuli mieleen pari asiaa...

Joillekin talon RAKENNUTTAMINEN voi olla edullisempi vaihtoehto, kuin rakentaminen. Jos käyt kokopäiväisesti töissä, asut sitten vuokralla tai omistusasunnossa, eikös rakennusaikana kuukausittaiset kulut voi olla aikas isot?

Esimerkiksi minä ja avomies rakennutamme talon 150 kilometrin päähän sukulaisista, joilla olisi taitoa ja osaamista auttaa talon rakentamisessa. Mutta tällä etäisyydellä voi talon nousemiseen mennä enemmän aikaa kuin rakennuttaessa, johtuen ihan vain tästä etäisyydestä ja aikataulujen yhteen sovittamisesta. Jos talopaketti tulee muuttovalmiiksi kahdeksassa kuukaudessa, voisi rakentaessa aikaa kulua jopa puolitoista vuotta. Joutuisimme siis maksamaan nykyisestä asunnosta vuokraa kymmneltä kuukaudelta enemmän kuin rakennuttaessa.

Onhan se varmasti hieno tunne, kun saa valmiiksi juuri sellaisen talon kuin itse haluaa ja on sen vielä omin hartiavoimin rakentanut. Mutta ei käy meille. Täytyy huomioida myös kulkemiskustannukset nykyisen kodin ja raksan välillä ja jo mainittu vuokra. Eikä siinä ole mitään järkeä, että menisimme aina työpäivän päätteeksi raksalle palloilemaan ja sovittelemaan kakkosnelosen pätkiä sinne ja tänne tajuamatta koko hommasta yhtään mitään :D

Ollaan käsiä juu, mutta kai meilläkin on oikeus muuttaa upouuteen taloon. Halvemmaksi tämä rakennuttaminen tulee kuin ostaa pari vuotta sitten rakennettu. Vanhankin talon voisi ostaa, mutta ei paljoa kiinnosta elää remontin keskellä.

Monet taas väittävät, ketkä eivät ole itse rakentaneet tai edes rakennuttaneet... eli nämä 3.500.000 alan erityisasiantuntijaa, että on kannattavampaa palkata rakentajat kuin ottaa vaikka töistä vapaata ja rakentaa itse. Itselläni oli 2 kirvesmiestä töissä, olin heidän työnantajansa. Kustannuksia heistä tuli noin 12.000e/kk. Itselläni ei ainakaan ole (netto)palkka yli 12.000e/kk, joten on halvempaa rakentaa itse. Jos nettopalkka olisi vaikkapa 14.000e/kk niin tuolloin minulle jäisi vielä 2000e/kk sukavarteen, eli olisi kannattavampaa rakennuttaa. Vuokran määrä n. 1000e esim. on aika merkityksetön tuossa laskelmassa. Työn teettäminen Suomessa on erittäin kallista. Pitäisi tienata siis yli 24.000e/kk bruttona jotta saisi palkattua kaksi kirvesmiestä töihin, tuolloinkin jäisi rahaa käteen nolla euroa.

Voisi siis pitää tuota 24.000e/kk bruttopalkkaa sellaisena maagisena rajana, kannattaako olla pois töistä ja tehdä itse. Jos tienaa yli tuon, kannattaa ehdottomasti palkata kirvesmiehet. Muutoin kannattaa ottaa palkatonta.

Toki joku sanoo että kirvesmiehet tekevät hommat nopeammin. No normaalipalkansaaja saa jotain 2000e/kk käteen, eli pitää tehdä 12x hitaammin itse ja silti jää omilleen. Eli 12 vuotta kun rakentaa taloa niin "on omillaan". Jos rakentaa nopeammin, on itserakentaminen kannattavaa.

Jossain toisessa keskustelussa olen tainnut mainita, että meidän budjetti on tällä hetkellä sen 190 tuhatta euroa. Täälläpäin uusi rivitalokolmio maksaa 170-180 tuhatta euroa. Eli ei kauaa tarvitse miettiä rakennuttaako vai ostaako. Voisihan sitä vanhankin rivarin/omakotitalon ostaa ja remontoida. Mutta noissa vanhoissa kämpissä on se juttu, että jos ostat alkuperäisessä kunnossa olevan kämpän ja remppaat sen, voi kokonaiskustannukset nousta lähelle uuden asunnon hintaa.

Oletteko muuten koskaan katsoneet Pientä pintaremonttia -ohjelmaa? Ärsyttävä tapaus. Kiva mennä siihen ansaan, että ostaa remontoidun kämpän, jossa remppa on maksanut tonnin, mutta asunnon arvo onkin noussut lähemmäs kymppitonnin... Mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa... Ja ennen kun ei ollut talopaketteja, suunnittelivat ihmiset talonsa itse. Porukka teki talot vastaamaan omia tarpeitaan. Nyt jos tällaisen vanhan talon ostaa, voi törmätä näihin mielenkiintoisiin ratkaisuihin, jotka eivät sovi sinun tarpeisiisi/silmääsi ollenkaan. Silloinkin remppaa voi joutua tekemään isolla kädellä.

Serkku rakensi miehensä kanssa omakotitalon. Ison sellaisen, koska haaveilevat suurperheestä. Molemmat kävivät päivätöissä, viettivät siis raksalla kaiken vapaa-aikansa. Projekti kesti muistaakseni sellaiset reilu kaksi vuotta. Asuivat ensin vuokralla (muistaakseni vuokra oli n.600e/kk). Sitten kun piti alkaa maksaa lainaa, he joutuivat muuttamaan toisen sukulaisten luo projektin loppuajaksi, koska muuten kuukausittaiset menot olisivat olleet liikaa. Yhteiselo sujui kuitenkin hyvin, mutta itseäni puistattaa ajatus toisten nurkissa asumisesta raksaprojektin aikana.

Jos osaa ja on aikaa, voi itse rakentaminen olla paras vaihtoehto, mutta jos haluaa päästä pian asumaan ja tyytyy talopakettien tila- ja materiaaliratkaisuihin, niin mikä estää rakennuttamastakaan. Mutta kuten jo sanottu: jos me alkaisimme vääntää sitä taloa itse pitkästä tavarasta, ei siitä tulisi hevon paskaakaan. Laatotettaisiin into piukassa jotain kylppäriä, sitten se menisi aivan perseelleen, piikataan laatat irti, ostetaan uudet ja laatotetaan taas päin helvettiä. Siinä palaa vain aikaa ja rahaa.

Mutta nää nyt on vaan tämmösiä hajatelmia...

Itselläni oli 2 kirvesmiestä töissä, olin heidän työnantajansa. Kustannuksia heistä tuli noin 12.000e/kk.

Ei hyvänen aika! Vaihdan heti rakennusalalle, jos siellä voi tienata 6000e/kk!!! Miten kukaan voi tienata noin paljon?

Maksoitko heille tuntipalkkaa vai urakasta? Vai kuuluuko tuohon myös kilometrikorvauksia, ruokia, majoituskustannuksia, tms?

Ei hyvänen aika! Vaihdan heti rakennusalalle, jos siellä voi tienata 6000e/kk!!! Miten kukaan voi tienata noin paljon?

Maksoitko heille tuntipalkkaa vai urakasta? Vai kuuluuko tuohon myös kilometrikorvauksia, ruokia, majoituskustannuksia, tms?

Sulla ei ole näköjään mitään käsitystä työn teettämisestä Suomessa. Tuntipalkat olivat 14,50e ja 17,50e/h, muistaakseni. Eli ihan normaali keskivertopalkkahan tuosta tulee. Palkan päällehän tulee työnantajan maksettaviksi pakolliset vakuutusmaksut, sosiaaliturvamaksut, eläkemaksut, työel jne jne jne. Käytännösssä voi käyttää kerrointa 2 (oikeammin ehkäpä 1,8) kun laskee noita palkkoja.

Jos päähuoli on se että laatoittaisi huonosti, niin parempi että ei ala. Siinä projektissa kun on noin tuhat paljon oleellisempaa asiaa mistä pitää ensin ottaa selvää, tsekata eri päinvastaiset toteuttamistavat argumentteineen ja joihin perustuen pitää sitten tehdä oma päätös miten sen haluaa omalla työmaallaan tehdä.

Ja sittenkin menee vituilleen.

Back
Ylös Bottom