Jossain toisessa keskustelussa olen tainnut mainita, että meidän budjetti on tällä hetkellä sen 190 tuhatta euroa. Täälläpäin uusi rivitalokolmio maksaa 170-180 tuhatta euroa. Eli ei kauaa tarvitse miettiä rakennuttaako vai ostaako. Voisihan sitä vanhankin rivarin/omakotitalon ostaa ja remontoida. Mutta noissa vanhoissa kämpissä on se juttu, että jos ostat alkuperäisessä kunnossa olevan kämpän ja remppaat sen, voi kokonaiskustannukset nousta lähelle uuden asunnon hintaa.
Oletteko muuten koskaan katsoneet Pientä pintaremonttia -ohjelmaa? Ärsyttävä tapaus. Kiva mennä siihen ansaan, että ostaa remontoidun kämpän, jossa remppa on maksanut tonnin, mutta asunnon arvo onkin noussut lähemmäs kymppitonnin... Mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa... Ja ennen kun ei ollut talopaketteja, suunnittelivat ihmiset talonsa itse. Porukka teki talot vastaamaan omia tarpeitaan. Nyt jos tällaisen vanhan talon ostaa, voi törmätä näihin mielenkiintoisiin ratkaisuihin, jotka eivät sovi sinun tarpeisiisi/silmääsi ollenkaan. Silloinkin remppaa voi joutua tekemään isolla kädellä.
Serkku rakensi miehensä kanssa omakotitalon. Ison sellaisen, koska haaveilevat suurperheestä. Molemmat kävivät päivätöissä, viettivät siis raksalla kaiken vapaa-aikansa. Projekti kesti muistaakseni sellaiset reilu kaksi vuotta. Asuivat ensin vuokralla (muistaakseni vuokra oli n.600e/kk). Sitten kun piti alkaa maksaa lainaa, he joutuivat muuttamaan toisen sukulaisten luo projektin loppuajaksi, koska muuten kuukausittaiset menot olisivat olleet liikaa. Yhteiselo sujui kuitenkin hyvin, mutta itseäni puistattaa ajatus toisten nurkissa asumisesta raksaprojektin aikana.
Jos osaa ja on aikaa, voi itse rakentaminen olla paras vaihtoehto, mutta jos haluaa päästä pian asumaan ja tyytyy talopakettien tila- ja materiaaliratkaisuihin, niin mikä estää rakennuttamastakaan. Mutta kuten jo sanottu: jos me alkaisimme vääntää sitä taloa itse pitkästä tavarasta, ei siitä tulisi hevon paskaakaan. Laatotettaisiin into piukassa jotain kylppäriä, sitten se menisi aivan perseelleen, piikataan laatat irti, ostetaan uudet ja laatotetaan taas päin helvettiä. Siinä palaa vain aikaa ja rahaa.
Mutta nää nyt on vaan tämmösiä hajatelmia...