Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos hörynsulkumuovin laittamisessa kinkkisiin paikkoihin jotain kikkoja tai hyviä aineita? Pitäis päästä parin palkin läpi muovilla ja aattelin, että jos muovin vetää palkkiin teipillä vaan kiinni, niin ei se siinä pysy hamaan tappiin asti, kun se puu kuitenkin elää. Sikaako vaan laitetaan puun ja muovin väliin vai onko jotain puun elämisen huomioivia tiivistelenkkejä tms. olemassa?

Tsekkaa rakentaja.fi-foorumi. Jos et löydä valmista kysymystä tosta niin saat Monta-nimimerkiltä pätevimmät vinkit just noissa asioissa. Kyseinen nimimerkki on "vihattu" omalaatuisen kirjoitustyylinsä takia, mutta on puurakentamisen rautainen asiantuntija niin käytännön kokemuksen ja teoriakoulutuksen kannalta. Olen tavannut hänet henkkoht kun kyselin aikanaan neuvoja. Etukäteen osaan sanoa, että uretaani tulee olemaan ohjeistettu ratkaisu tohon sun kysymykseen.

Gyprocit on tosiaan laitettu, tosin juuri huomasin että yhden ovenpielen ja nurkan väliin joutuu vielä 50mm soiron pistämään. Tuli tehtyä tänään vähän kittausta ja sitten semmoinen suurempi suursiivous. 20 litraa lähti hienoa betoni/kipsipölyä, eli pari ämpärillistä. Päälle joku 2-3 jätesäkillistä (yht. n. 300 litraa) muuta jätettä sekä peräkärrillinen gyproc-roskaa.

Olipas siivoomista. 188m2 teettää kyllä työtä sitten kun se on valmiskin.

Casaniskasta:
Puhallusvillassa on aina painumisen riski, kukaan ei tiedä miten esim. ikkunan alapuolet ovat villaa täynnä/vajaita 15 vuoden päästä.

Casaniskasta:
Puhallusvillassa on aina painumisen riski, kukaan ei tiedä miten esim. ikkunan alapuolet ovat villaa täynnä/vajaita 15 vuoden päästä.

Mitä olen muutamalla työmaalla nähnyt niin jo viikon kuluttua puhaltamisesta on seinien yläosissa ollut 2-3 cm tyhjää täynnä. En kyllä ikinä pistäisi puhallusvillaa seiniin.

heh, wääntö alko heti =) mitä mie oon kuullu niin nykysin niissä on liimamassa mukana mikä sitoo villan kovaksi eikä se siten pääse valumaan ja menee varmasti joka paikkaan. eli ei todellakaan ole vastaavaa, kun yläpohjaan puhallettava "irrallinen" puhallusvilla.

Viime vuonna oltiin tekemässä puurunkoista pienkerrostaloa johonka ulkoseiniin tuli puhallusvilla. Ekovillan ukot kävivät puhaltamassa. Ei keretty samaan kipsilevyjä seinille kun jo muutamissa kohdissa villa oli alkanut painumaan. Pistää miettimään minkälaisia kylmäsiltoja on esim. 10 vuoden päästä.

heh, wääntö alko heti =) mitä mie oon kuullu niin nykysin niissä on liimamassa mukana mikä sitoo villan kovaksi eikä se siten pääse valumaan ja menee varmasti joka paikkaan. eli ei todellakaan ole vastaavaa, kun yläpohjaan puhallettava "irrallinen" puhallusvilla.

Eikös yläpohjan villassakin ole jonkinlainen liima-aines joka kovettuu ajan kanssa. Talopakettimme puhallusvillassa ainkain tällainen ominaisuus oli, ja ihan "karvalakki" villaa sen pitäisi olla, eli ei mitään erikoistavaraa.

Eikös yläpohjan villassakin ole jonkinlainen liima-aines joka kovettuu ajan kanssa. Talopakettimme puhallusvillassa ainkain tällainen ominaisuus oli, ja ihan "karvalakki" villaa sen pitäisi olla, eli ei mitään erikoistavaraa.

Käsittääkseni on. Kyselin tuosta vinonsisäkaton kohdalla olevasta villasta, että onko riskiä valumisesta, niin vastaukseksi mulle sanottiin juuri tuosta lisäaineesta joka sitoo villaa paremin nippuun.

Paskat sido. Itse olen nähnyt kun villa painuu kun seinien levytys myöhästyi pari viikkoa. Normaalistihan levytys tehdään samantien kun villat on puhallettu sisään. Sanon mutu-faktana että ainakin 90% puhallusvilloitetuista seinistä on painunut joitakin senttejä yläosastaan.
Enkä puhu ekovillasta, eli jätepaperisilpusta vaan ihan oikeasta puhallusvillasta, siitä harmaasta.

Paskat sido. Itse olen nähnyt kun villa painuu kun seinien levytys myöhästyi pari viikkoa. Normaalistihan levytys tehdään samantien kun villat on puhallettu sisään. Sanon mutu-faktana että ainakin 90% puhallusvilloitetuista seinistä on painunut joitakin senttejä yläosastaan.
Enkä puhu ekovillasta, eli jätepaperisilpusta vaan ihan oikeasta puhallusvillasta, siitä harmaasta.

Tarkoitatko siis puhallettavaa mineraalivillaa? Noita erilaisiahan on yhtä monta kuin sieniä sateen jälkeen ja joillakin on VTT:n tutkimukset takana hyvillä tuloksilla.

Tarkoitatko siis puhallettavaa mineraalivillaa? Noita erilaisiahan on yhtä monta kuin sieniä sateen jälkeen ja joillakin on VTT:n tutkimukset takana hyvillä tuloksilla.

Voin huomenna kysyä villan tarkan tyypin ja merkin jonka näin painuvan.

Mulla on seinissä Termexin jätepaperivillaa ja ainakaan kahdessa vuodessa ei ole seinissä ollut painumista. Tuohan puhalletaan ns. märkänä, eli joukkoon puhalletaan samaa tavaraa mitä käytetään kirjekuorissa liimana.
Noiden seinien piti kuivua avoimena muutama viikko ennenkuin päälle laitetaan tervapaperi.

Yläpohjassa oli painumaa tullut parissa vuodessa n. 5cm ja puhaltajat aikoivat tulla lisämään villaa että saadaan sopimuksessa oleva määrä.
Yläpohjan villassa ei ole sideainetta mukana.

juu just noin oon kuullu puhallettavan seiniin kuten phyllä. talvikelille on kuulemma tullu joku uus sideaine joka antaa mahdollisuuden puhaltaa -10c pakkasilla ja massa kuivaa kolmessa päivässä. eikä tosiaan valumia pitäs tulla. mutta se on selvä, että levyvilla ja puhallusvilla jakaa voimakkaasti mielipiteet.

Pelkät neliöt ei vielä tarkota että olisi tilaa pyykeille. Meillä 15m2 kodinhoitohuone, mutta kun ovia tuolla on 6 kappaletta :)

Kuusi ovea, mihinkäs kaikkialle niitä oikein vie?

Meilläkin arkkitehti piirsi samanlaisen kuuden oven viritelmän (uloskäynti, tekniseen tilaan, saunaan, vessaan, takkahuoneeseen sekä asuintiloihin). Torppasin sen heti vaikka vaimon mielestä tuossa ei mitään pahaa ollutkaan. Eikä ovien määrä sinänsä, eihän kodinhoitohuoneessa oleskella, mutta kun seinät on täynnä ovia niin ei mahdu kaappeja yhtään ja kulkureittejä tulee niin paljon, ettei missään voi pitää mitään kun ne on aina tiellä.

mutta se on selvä, että levyvilla ja puhallusvilla jakaa voimakkaasti mielipiteet.

Mielipidettäni en sano, mutta kun laittaa puhallusvillaa, on mahdollista, että huonosti puhallettuna (tai väärä villa väärässä paikassa) tulee painumia joskus, mutta kun laittaa aidon levyvillan, niin on varmaa, että koloja on seinä täynnä heti. :D Se on tätä kun seinien paksuudet vaan kasvaa ja hommat hankaloituu.

Termexistä kuulisin mielelälni jotain negatiivista, jos jollakin on sattunut kohdalle. Pitäis olla hyvää tavaraa.

Kuusi ovea, mihinkäs kaikkialle niitä oikein vie?

Meilläkin arkkitehti piirsi samanlaisen kuuden oven viritelmän (uloskäynti, tekniseen tilaan, saunaan, vessaan, takkahuoneeseen sekä asuintiloihin). Torppasin sen heti vaikka vaimon mielestä tuossa ei mitään pahaa ollutkaan. Eikä ovien määrä sinänsä, eihän kodinhoitohuoneessa oleskella, mutta kun seinät on täynnä ovia niin ei mahdu kaappeja yhtään ja kulkureittejä tulee niin paljon, ettei missään voi pitää mitään kun ne on aina tiellä.

Se on vähän niin kuin L-mallinen käytävä. "Sisäkurvissa" kodinkonet ja kaapit yms. ja ovet sitten L:n päissä ja ulkokurvissa. Käynnit etupihalle, takapihalle, tekniseen tilaan, saunaan, vaatehuoneeseen ja asuintiloihin. Meidän tapaukessa osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Kun laitetiin vaatimuksia ylös suunnitteluvaiheessa ei paljon muita ratkaisuja jäänyt.

Mielipidettäni en sano, mutta kun laittaa puhallusvillaa, on mahdollista, että huonosti puhallettuna (tai väärä villa väärässä paikassa) tulee painumia joskus, mutta kun laittaa aidon levyvillan, niin on varmaa, että koloja on seinä täynnä heti. :D Se on tätä kun seinien paksuudet vaan kasvaa ja hommat hankaloituu.

Termexistä kuulisin mielelälni jotain negatiivista, jos jollakin on sattunut kohdalle. Pitäis olla hyvää tavaraa.

Kyllä itse en vielä tähän hätään luopuisi levyvillasta (parocin) seinissä, kuitenkin kunnolla laitettuna tiiveys on aivan hyvä eikä villat valu taikka kutistu ajan kanssa. Paksummissa seinissä (esim. 200mm runko) villotuksen voi vielä tehdä ristiin eli kaksi 100mm villaa ja saumat erikohtiin jolloin tulee vielä parempi...

Back
Ylös Bottom