Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2652

Budjetti 420 000 euroa
Jouluksi kotiin budjetti:

Tontti 100 000 euroa
Talopaketti 76 000 euroa
Maansiirto ja perustukset 70 000 euroa
LVI ja sähkö 50 000 euroa
Sisustus 124 000 euroa

No kyllähän tuossa nyt on aika överiveto että sisustukseen laitetaan 124 000 euroa. Voisin lyödä vaikka vetoa että tässäkin on osteltu vaikka mitä ammetta ja jääpalakoneita ja sitte ihmetellään kun on kallista rakentaminen.

Kai tuossa on sisustukseen laskettu keittiö, muut kiintokalusteet, sauna, kylppäri, jne., mitkä pitää vielä tehdä talopaketin pystytyksen jälkeen. Plus tietysti kaikki pinnat ja kaikki kalusteetkin. Suuri summahan tuo siltikin on, itsellä ei olisi tuollaiseen varaa. Suunnilleen puolet tuosta voisi olla varaa laittaa "sisustukseen". Ja kun tontinkin saa käytännössä ilmaiseksi, niin kokonaissummaksi tulee normaalin työssäkävijän budjettiin sopiva. Toivottavasti...

Uijui, E-P:llä neljän epäonnisen talo/tonttikaupan jälkeen muutto Keski-Suomeen ja parin kuukauden oleskelun jälkeen tonttipaikka olis... Tai siis vasta huomenna on kaupantekotilaisuus, mutta eiköhän se ala olemaan jo melko varmaa...
Jos tässä vaikka puolisen vuotta sitten pitäisi suunnitteluaikaa ja loppukesästä voisikin sitten alkaa miettimään josko sille tekisi jotain..

Kai tuossa on sisustukseen laskettu keittiö, muut kiintokalusteet, sauna, kylppäri, jne., mitkä pitää vielä tehdä talopaketin pystytyksen jälkeen. Plus tietysti kaikki pinnat ja kaikki kalusteetkin. Suuri summahan tuo siltikin on, itsellä ei olisi tuollaiseen varaa. Suunnilleen puolet tuosta voisi olla varaa laittaa "sisustukseen". Ja kun tontinkin saa käytännössä ilmaiseksi, niin kokonaissummaksi tulee normaalin työssäkävijän budjettiin sopiva. Toivottavasti...

Ois tosiaan mielenkiintoista tietää mitä tuohon on laskettu. Kai sisustukseen saa uppoamaan vaikka miljoonan, mutta onko sitten enää kyse läheskään tavallisesta asumuksesta? :D

Uijui, E-P:llä neljän epäonnisen talo/tonttikaupan jälkeen muutto Keski-Suomeen ja parin kuukauden oleskelun jälkeen tonttipaikka olis... Tai siis vasta huomenna on kaupantekotilaisuus, mutta eiköhän se ala olemaan jo melko varmaa...
Jos tässä vaikka puolisen vuotta sitten pitäisi suunnitteluaikaa ja loppukesästä voisikin sitten alkaa miettimään josko sille tekisi jotain..

Mistä päin tontti?

Huppe ja muut raksablokkaajat, pystyttekö seuraamaan tarkkoja statistiikkoja esim. Googlen analyticsilla? Mulla on just tuo analyticsin seuranta omassani ja on kyllä kohtuu mielenkiintoisia hakusanakomboja, joilla blogiin on eksytty. Mielenkiintoista seurata miten ylipäätään rupee kävijöitä olemaan. Hupella varmaan jo kohtuu mukavasti kun on pidemmän aikaa blogi ollut tulilla?

Vähän offia, mutta liittyy aiheeseen edes väljästi. :D

Mä sain 817e/m2. Millä luvuilla laskit?

Jos sisustukseen on laskettu kaikki sisätyöt talopaketin pystytyksen jäljiltä, niin helposti menee sata tonnia jo palkkoihin. Kysykää vaikka Hupelta.
Materiaaleihin ei kovin kauheasti saa menemään, ellei vedä tosissaan överiksi. Moni huijaa itseään säästävänsä pitkän pennin pistämällä lattiaan halvan laminaatin. Ei tunnu missään tuommoiset. Se missä säästää on tekemällä kaikki itse.

Tässä on joku kaveri muka rakentanut 258m2 Eurajoelle 594e/m2.
Puhuu selkeesti paskaa, kuten myös myöhemmin parkettien osalta:
http://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1401417&postcount=210

Mun ja Timban talo on kutakuinkin samoilla bujdeteilla keskenämme ja meidän pitäisi saada ton laskuopin mukaan molemmat talomme yhteishintaan alle 200ke.

Edullisesti on talo tehty. Toisaalta rakennettu 6 vuotta sitten, eli voi varmaan 10 - 20 prossaaa lisätä hinnankorotuksia. Samoihin aikoihin yksi tuttu rakennutti todella siistin kämpän n. 1300€/m2, eli hinnat saattaneet nousta enemmänkin. Lankomies rakensi itse pitkästä (ja muutenkin suhteet kunnossa) jotain 850 €/m2:n vuonna 2008, fiksun näkösen kämpän. Kyseessä kuitenkin yksittäistapaus, eli ei näitä kannata "tavallisen" ihmisten miettiä?

Mä sain 817e/m2. Millä luvuilla laskit?

Jos sisustukseen on laskettu kaikki sisätyöt talopaketin pystytyksen jäljiltä, niin helposti menee sata tonnia jo palkkoihin. Kysykää vaikka Hupelta.
Materiaaleihin ei kovin kauheasti saa menemään, ellei vedä tosissaan överiksi. Moni huijaa itseään säästävänsä pitkän pennin pistämällä lattiaan halvan laminaatin. Ei tunnu missään tuommoiset. Se missä säästää on tekemällä kaikki itse.

tontti ja pihatyöt pois, sitten jakaa 258m2:llä.

Huppe ja muut raksablokkaajat, pystyttekö seuraamaan tarkkoja statistiikkoja esim. Googlen analyticsilla? Mulla on just tuo analyticsin seuranta omassani ja on kyllä kohtuu mielenkiintoisia hakusanakomboja, joilla blogiin on eksytty. Mielenkiintoista seurata miten ylipäätään rupee kävijöitä olemaan. Hupella varmaan jo kohtuu mukavasti kun on pidemmän aikaa blogi ollut tulilla?

Vähän offia, mutta liittyy aiheeseen edes väljästi. :D

Sivun katselut tänään
130
Sivun katselut eilen
841
Sivun katselut viime kuussa
20 695
Sivun katselujen koko historia
89 964

Kiinnostavin sivu:

Finndomon suurelementit ovatkin pienelementtejä

903 Sivun katselut

Tästä olen erityisen ylpeä, varmasti on myös talotehdas:

http://www.google.fi/search?q=finndomo+elementit

:D

Kannattaisiko taloon laittaa kodinhoitohuoneen yhteyteen kuivaushuone/komero?

Rumpu tai komero kannattaa olla. Kätevä kuivailla lakanat ja pyyhkeet sun muut. Ja saapi vähän hätäseen vaatettakin pesuun ja kuivaksi jos tarpeen.

EDIT: Kaappi on siitä parempi, että siellä voi kuivailla vaatteita ihan muuten vaan. Eli ei tartte välttämättä kuivatustoimintoakaan käyttää kuin silloin kun se todella on tarpeen. Rumpu kuluttaa vaatteita jonkin verran, mutta se ei vie paljon tilaa.

Kyllähän semmonen varmaan näppärä olisi, mutta hintaahan sille tulee jos sitä verten parikin neliötä kämpään lisää. Meillä saunan käyttö sen verran harvaa, että kuivausrullakko siellä. Kesällä tarkoitus laittaa saunaterassille kuivaussysteemit. Kuivauskaappi on mutta siellä kuivataan lähinnä ulkovaatteita ja sellaisia rytkyjä joita ei uskalla hirveesti lingota. Kuivauskaappihan ei kauheesti maksa (300 - 400€) ja sille ei lisätilaa kauheesti tarvi tehdä. Periaatteessa, ainakin näin talvella, se toimii ulkoiluvaatteiden vaatekaappina.

Kannattaa ehottomasti! Tai ainakin silloin jos harrastelee enempi hikiurheilua, saa kamat kuivumaan ja haisemaan omaan paikkaan. Meillä meinaa tulla negatiivista palautetta meitin kamppeista, jotka kylläkin on pitkin pesuhuonetta ja kodinhoitohuonetta. Ja varmasti tarvettta on lapsiperheissäkin.

Itse mietin sähköllä toimivaa kuivauskaappia. Pitääkin pistää muuten pistorasia vielä sen potentiaaliselle paikalle.

Periaatteessa pelkkä pistoke riittää, mutta jos nyt vasta suunnittelee kämppää niin kannattanee laittaa kaapille oma poistoilma.

Periaatteessa pelkkä pistoke riittää, mutta jos nyt vasta suunnittelee kämppää niin kannattanee laittaa kaapille oma poistoilma.

Sehän se oli minkä unohdin. Kaverilla katsoin tuota kaappia ja se siitä mainitsi. No nyt on iv-putket vedetty eikä muutoksia voi enää tehdä, vaikka tekninen tila suoraan kaapinpaikan takana onkin.

Se riippuu. Nykyisellään kodinhoitohuoneessa lojuu sellainen siirrettävä pyykki"naru", olishan esim parin neliön dedikoitu syvennys ihan kätevä. Toisaalta olis kätevä myös kodinhoitohuoneen vieressä katoksellinen ulkotila jossa voisi pyykkejä kuivatella.

Back
Ylös Bottom