Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Nykyään nuo mökit pitääkin olla jopa paremmin varusteltuja kuin omakotitalot... Itse kun en mökkiä hommaa, niin halusin nimenomaan sen puulämmitteisen saunan. Siihen voi ottaa intregroidun padan, mutta ei todellakaan niin että vedenlämmitys on sen varassa. Sitä voi käyttää jos siltä tuntuu tai jos joskus sitä sähköä laskutetaan pörssihinnan mukaan, niin voi olla joulusauna pikkusen kallis huvi sähkökiukaalla kun ulkona on -30 astetta. No ei tuo säästö ole se juttu puulämmitteisessä saunassa, siinä vaan on itselle se saunan lämmitys puoli saunomista ellei vähän enemmänkin.

Ja mitä tulee kiehuvaan pataan, niin se tosiaan on kuuma ja sen kanssa saa olla varovainen aikuinenkin. Mutta ei se lapsen ammeen vesi sen kuumemmaksi tule itse sekoittaen kuin sekoittajasta laskien. Ainahan se on KOKEILTAVA että se on sopivaa. Eli tuohonkin nyt sitten pikkusen sitä suhteellisuuden tajua.

Toisaalta nykypäivänä ihmiset on niin uusavuttomia, ettei varmaan edes pesuveden otto padasta onnistu ilman sairaalareissua...

Nykyään nuo mökit pitääkin olla jopa paremmin varusteltuja kuin omakotitalot... Itse kun en mökkiä hommaa, niin halusin nimenomaan sen puulämmitteisen saunan. Siihen voi ottaa intregroidun padan, mutta ei todellakaan niin että vedenlämmitys on sen varassa. Sitä voi käyttää jos siltä tuntuu tai jos joskus sitä sähköä laskutetaan pörssihinnan mukaan, niin voi olla joulusauna pikkusen kallis huvi sähkökiukaalla kun ulkona on -30 astetta. No ei tuo säästö ole se juttu puulämmitteisessä saunassa, siinä vaan on itselle se saunan lämmitys puoli saunomista ellei vähän enemmänkin.

Ja mitä tulee kiehuvaan pataan, niin se tosiaan on kuuma ja sen kanssa saa olla varovainen aikuinenkin. Mutta ei se lapsen ammeen vesi sen kuumemmaksi tule itse sekoittaen kuin sekoittajasta laskien. Ainahan se on KOKEILTAVA että se on sopivaa. Eli tuohonkin nyt sitten pikkusen sitä suhteellisuuden tajua.

Toisaalta nykypäivänä ihmiset on niin uusavuttomia, ettei varmaan edes pesuveden otto padasta onnistu ilman sairaalareissua...

"Toisaalta nykypäivänä ihmiset on niin uusavuttomia, ettei varmaan edes pesuveden otto padasta onnistu ilman sairaalareissua... ":D:D
Niin kuin tämäkin:D:D
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/P...imessa outo ominaisuus/art-1288358513324.html

Mites te kellä on puukiuas sisäsaunassa tai ootte semmosta hommaamassa hoidatte puut siihen?
Onko saunassa/pesuhuoneessa joku puulaatikko mistä heittää lisää puita pesään vai haetteko kerralla ulkoa jolloin korilla aina sen verran puita mitä saunomiseen menee?

Eipä tuosta vesipadasta kiukaan kupeessa haittaakaan ole kun ei sitä pakko ole käyttää kun sillon kun huvittaa ja hankinta hinnassa ei montaa satasta enempää maksa.
Ja todella kätevä jos esim. on sähköt pitempää poikki niin saa lämmintä vettä ja voi peseytyä.

Itellä olis haaveena erillinen pihasauna johon tulisi tuo "alkeellinen" saunomissetti:rolleyes:
Rakennusoikeutta olisi muistaakseni vielä 60m2 jäljellä.
Se vaan, että se lupashow,kiristyneet rakennusmääräykset ja tietenkin köyhänä tuo raha, niin haaveeksi taitaa jäädä tuo pihasauna/keittiö:(

Voihan tehdä molemmat, puusaunan jossa kiukaan yhteydessä vesisäiliö, ja lisäksi tavallinen suihku. Aika perusviritelmä monissa vanhemmissa taloissa. Saunapäivänä läträtään vatien kanssa ja muulloin peseydytään suihkussa. Vatien kanssa peseytymiseen kannattaa varata riittävästi tilaa (pitkä taso vadeille, penkki tms), ettei mene hermot eikä tartte peseytyä yksi kerrallaan.

Edit: jäin miettimään, miten suihkussa tulee puhtaampaa jälkeä kuin pesuvatien avustuksella? Aika avuton pitää olla, ettei itseään saa puhtaaksi jos vettä on tarjolla.

Voihan tehdä molemmat, puusaunan jossa kiukaan yhteydessä vesisäiliö, ja lisäksi tavallinen suihku. Aika perusviritelmä monissa vanhemmissa taloissa. Saunapäivänä läträtään vatien kanssa ja muulloin peseydytään suihkussa. Vatien kanssa peseytymiseen kannattaa varata riittävästi tilaa (pitkä taso vadeille, penkki tms), ettei mene hermot eikä tartte peseytyä yksi kerrallaan.

Edit: jäin miettimään, miten suihkussa tulee puhtaampaa jälkeä kuin pesuvatien avustuksella? Aika avuton pitää olla, ettei itseään saa puhtaaksi jos vettä on tarjolla.

Toisessa vaihtoehdossa peset yhdellä kädellä ja toisessa 2 kädellä. Kuupalla pestessä tulee kyllä pestyä kuumemmalla vedellä kuin suihkussa.

Niin, siis nyt tuppaa menemään puurot ja vellit hieman sekaisin ja tilanne kärjistyy. Pistänpä hieman parempia perusteluja valinnallemme. Itse ajattelin kyllä pistää ja olenkin jo pistänyt yhteensä 4 suihkua taloon sekä kylpyammeen. Kiukaaksi on siis tulossa Aito-kiuas 24VS, jossa ensinnäkin tuo vesisäiliö on erittäin huomaamaton:

aito-kiuas_24-uusi.jpg

Missään nimessä ei ole tarkoitus että pääasiallinen pesuvesi otetaan tuosta padasta vaan lähinnä tarkoitus on olla omavarainen, kuten jo mainitun sähkökatkoksen yhteydessä. Meidän talossa ainakin KAIKKI toimii sähköllä ja asumme maalla jossa sähkökatkokset voivat olla pitkiäkin. Lisäksi kun siellä saunassa on kylmävesihana niin kiuas on helppo täyttää, siitä irtoaa aivan törkeän paljon kosteutta saunoessa kun vesi kiehuu (mikä on käsittääkseni hyvä asia) ja siitä saa kätevästi otettua lapsille läträysvettä saunaan pesuvatiin, eikä sitä tarvitse raahata pesuhuoneen puolelta vieläpä kalliilla sähköllä lämmitettynä. Lisäksi tuo sähkökattilan vesimäärä kun on aika rajallinen, ei siinä vettä läträykseen saakka riitäkään. Plus toki se että sähköllä lämmitetty vesi on aika kallista.

Kiukaan hintaero tavalliseen on 100 euroa.

Älä Huppe turhaan väännä ratakiskosta, ei jotkut vain edes halua ymmärtää...

En mä nyt tiedä missä on väitetty, että pelkillä vesipadoilla ollaan tulossa toimeen? Eli itselläkin on tosiaan se omavaraisuus yksi pointti, toinen säästö JOS sähkön hinta joskus on esim. kovan talven takia oikeasti TODELLA korkealla. Ja taas yksi pointti on, että pidän siitä kuupalla läträilystä. Tähän ikään on ehtinyt n. 30 kesää mökkeillä, joten tuosta nyt on hieman kokemusta. Jos ois tilaa pesuhuoneessa ja viittisi investoida hormiin enemmän, niin oisin laittanut erillisen vesipadan, vaan nyt tuo jää tekemättä.

Komia kiuas muuten tuo mikä Hupen postauksen kuvassa on. Paljonkos tuollainen ylipäätään maksaa?

Tosiaan homma taas "hieman" kärjistyy ja lähtee lapasesta. Jos laittaa uuteen omakotitaloon vesipadan, niin samantien ollaan pärettä polttamassa valoa tuomaan. Eilen kun omassa talossa meni vesijohto jäähän ja vielä vesiautomaattikin laukesi samana päivänä, niin uusiavuttomat olisivat olleet varmasti aivan shokissa. Ämpärillä hain kaivosta vettä ja homma oli sillä selvä. Ei paljoa olisi Hans Grohet lämmittäneet, jos vettä ei olisi tullut ja sitä ei olisi saanut lämmitettyä kuin vedenkeittimellä. Vielä kun olisi ollut pitkä sähkökatko ja lattiakaivo jätetty laittamatta saunaan, niin jopas olisi naurattanut.

Varmasti itse viikonloppuisin peseytyisin aina saunassa, jos taloon muutan vakituisesti. Vaikka aivan tuliterä suihkuhuone talossa onkin. Alunperin sellaista ei talossa ollut edes sisäsaunan rinnalla, mutta tottakai siinä suihkussa arkiaamuna käytäisiin (ja muutenkin kun on kiire), eikä ruvettaisi saunaa lämmittämään. Molempien isovanhempien luona käydessä tuo oli niin arkipäivää, että itse pidän sitä jopa mukavana, enkä työläänä. Todellakin aika avuton saa olla, jos ei saunassa saa itseään yhtä puhtaaksi kuin suihkussa. Mä kun olen luullut että se saunominen jo itsessään aika tehokkasti pukkaa sitä paskaa ihosta irti...Tosin nykykään monelle ihmiselle kaikki aika vievää tai helpommin tehtävä asia on kielteistä ja jopa tuomittavaa jos joku muu niin haluaa tehdä.

Lämmitysuunia varmasti lämmittäisin joka arkiaamukin aamukahvia juodessa ja samalla keittiön hellaan voisi tulet laittaa. Tuossa kun elohopea putosi aattona -28:aan ja pelkällä sähköllä lämmitteli taloa, niin ei ollut kaunista kaunista katseltavaa sähkönkulutusraportti. No sähköähän saa seinästä ja rahaa on lompakossa aina vaikka mihin.

Toisessa vaihtoehdossa peset yhdellä kädellä ja toisessa 2 kädellä. Kuupalla pestessä tulee kyllä pestyä kuumemmalla vedellä kuin suihkussa.

no entäs jos pidät suihkua toisessä kädessä sen suihkutangon sijaan. silloinkin peset yhdellä kädellä ja jäät varmaan paskaiseksi?? ei vittu mitä jengiä taas? mitä sitten jos joku haluaa pestä välillä padassa lämmitetyllä vedellä itteensä? eikai kukaan nyt luule että kaikki pesuvesi lämmitettään nykyaikana siinä padassa!? silloin se on se sama lämmitätkö padassa puulla vai lämminvesivaraajassa, kun klapeihin menee vastaava summa vuodessa kuin sähköön. haloo jannut. ette te nyt niin pääkaupunkilaisia voi olla!1 ;)

Mites te kellä on puukiuas sisäsaunassa tai ootte semmosta hommaamassa hoidatte puut siihen?
Onko saunassa/pesuhuoneessa joku puulaatikko mistä heittää lisää puita pesään vai haetteko kerralla ulkoa jolloin korilla aina sen verran puita mitä saunomiseen menee?

Eipä tuosta vesipadasta kiukaan kupeessa haittaakaan ole kun ei sitä pakko ole käyttää kun sillon kun huvittaa ja hankinta hinnassa ei montaa satasta enempää maksa.
Ja todella kätevä jos esim. on sähköt pitempää poikki niin saa lämmintä vettä ja voi peseytyä.

itse rakennan sen verran suuren kodinhoitohuoneen, että saan sinne halkopinon. no mitäpä itse luulet miten ne puut sinne hoidetaan?

Älä Huppe turhaan väännä ratakiskosta, ei jotkut vain edes halua ymmärtää...

En mä nyt tiedä missä on väitetty, että pelkillä vesipadoilla ollaan tulossa toimeen?

En mäkään tajua, joku voi toki sellaista päätellä vaikka tästä: "Joo, me päätettiin jo että se vesisäiliökiuas tulee meille. Suihkut sitten magneettiventtiilillä ja kaukosäätimellä kiinni ja vain kylmää vettä hanasta saa. "
Ehkä sarkasmitutka on liian epäherkällä...

Kiukaan hintaero tavalliseen on 100 euroa.
Satanen sinne, tonni tänne. Pian sulla on miljoonan tupa.

ps ;)

Komia kiuas muuten tuo mikä Hupen postauksen kuvassa on. Paljonkos tuollainen ylipäätään maksaa?

525e vesisäiliöllä, 415e ilman säiliötä.

En mäkään tajua, joku voi toki sellaista päätellä vaikka tästä: "Joo, me päätettiin jo että se vesisäiliökiuas tulee meille. Suihkut sitten magneettiventtiilillä ja kaukosäätimellä kiinni ja vain kylmää vettä hanasta saa. "
Ehkä sarkasmitutka on liian epäherkällä...

Satanen sinne, tonni tänne. Pian sulla on miljoonan tupa.

ps ;)

No tuon kirjoitin jo kun homma oli mennyt överiksi.

Mutta jos satasella saakin tonnin säästön?

Vesipata on just hyvä laite, mutta eihän se tietenkään kaikille sovi, kun vaatii kuitenkin muutaman minuutin töitä lämmittämisen muodossa ja senhän ajan voi viettää sitä kuuluisaa laatuaikaa perheen kesken.

Mulle tulee vesipata saunaan. Sauna nyt muutenkin tulee sijaitsemaan piharakennuksessa, kun ei pienessä pirtissä sille tilaa ole. Vesipadalla saatava säästö ei ole suuri, mutta pitkässä juoksussa selvää rahaa. Padan kanssa läträämistä on tullut harjoiteltua 30 vuotta, josta muutamat ensimmäiset vuodet isä ja äiti mulle vedet sekoitteli.

Meillä kotonakotona, jossa nyt raksan aikanakin asustelen, on pihasauna. Sinne tulee vain kylmä vesi, joka sitten padalla lämmitetään. Saunassa ei oo peruslämpöä, mutta eipä se sitä liiemmin kaipaakkaan, kun täällä kaikki kovasti saunomisesta pitävät ja kiuas on kuumana vähintäänkin joka toinen päivä. Siis puukiuas.

Pata on pirun tehokas ja nopea peli. Yhdellä pesällisellä lämpiää tai oikeastaan lämpesi koko viisi henkisen perheen pesuvedet. Toisella pesällisellä sai seuraavaksi päiväksi valmiit vedet. Puiden hakuineen ja padan vedellä täyttämisineen padan lämmitys vie maksimissaan 15 minuuttia aikaa. Veden lämpeäminen vie puolesta tunnista eteen päin aikaa, mutta sytyttämisen jälkeen työpanos on nollassa.

Onhan se pirun helppoa ja mukavaa mennä pelkästään suihkuun, joka ei riisuutumisen lisäksi vaadi mitään valmistelevia töitä. Nopeaa ja vaivatonta. En silti pidä vesipadan läträämistä kohtuuttomana työnä.

Voisin jopa väittää, että pata on huolellisesti käytettynä varsin turvallinen laite. Läträtäänhän keittiössäkin päivittäin kiehuvan veden kanssa jne. Porukat on nyt tän paikan omistaneet vähän yli 30 vuotta ja sinä aikana tässä on kasvanut kolme lasta aikuiseksi. Vedet on sekoiteltu pienestä pitäen itse. Yksi tapaturma on tänä aikana sattunut padan kanssa ja senkin aiheuttaja olin minä kaksikymppisenä hirveässä kännissä...:D Ämpärillinen tulikuumaa vettä jaloille. Muuten ei ongelmia ole ollut.

Muistan vielä ihan pentuvuosilta ja kovilta talvilta, että putket jäätyivät koko pirtistä. Silloin oli aika nastaa kerätä pata täyteen lunta ja sulatella siitä pesu- ja vessavedet.

Pata on hyvä peli, älkää sitä dissatko, vaikka tulisijoista vain tunnelmaa nykyään hakisittekin.

Tietty omalla kohdalla asiaan vaikuttaa pitkälti se mihin on itse tottunut. Itse olen lapsuuteni kasvanut maaseudulla ja mm. rintamamiestalossa jonka ainoa peseytymismahdollisuus oli pihasaunassa, jonne ei tullut juoksevaa vettä. Ainoa vaihtoehto oli talvisin ottaa pihalta ämpärillä lunta, sulattaa se padassa, jäähdyttää lumen kanssa sopivaksi ja peseytyä siinä. Pihasaunakin oli itse asiassa pihalla sijaitsevan aitan kellarissa, maan alla jonne oli jyrkät rappuset alas. Sekä talo että sauna lämmitettiin puilla. Ruoka tehtiin puulämmitteisessä uunissa ja astiat tiskattiin käsin. Muistan sen kun läheiselle soraharjulle kaivettiin kaivo ja sieltä saatiin sitten "juokseva" vesi taloon, eikä millään pumpuilla vaan kaivo sijaitsi mäellä ja vesi tuli omalla "paineellaan" lirutellen taloon. Ja toki vain kesäisin kun talvella putket jäätyivät. Eikä toki saatu lämmintä vettä vaan vain kylmää. Ruokaa varten oli maakellari ja erillinen ruokakomero. Jääkaappi? Jääpalakone? wtf?!. Ruoka kasvatettiin itse (kasvikset). Talokin sijaitsi soraharjulla ja mummoni kuoli siellä keuhkosyöpään vaikkei polttanut koskaan tupakkaa. Tämän vuoksi olen taas itse erittäin varovainen mm. Radonin suhteen.

Repikää siitä, Stadilaiset ;)

Jos laittaa puukiukaan niin tuntuu kyllä järkevältä laittaa säiliö samalla. On sitten fiilistely / säästö / pakkotilanne (esim. sähkökatko) vaihtoehtoja. Toisaalta en kyllä lähtisi edes piloillaan ehdottamaan vaimolle että "Nappo käteen, nyt säästetään!". Kaippa sekin on yksi tapa rentoutua, kun seisoo 10 minuuttia kuuman suihkun alla ja halvempaa kuin H&M:ssä juoksu:)

Asiasta kolmanteen ...

Tossa aikasemmin kyselin Hupelta mihin hommiin on tekijöitä ostanut ja paljonko on maksanut. Olisko foorumilla vaikka sellasta rahmiestä joka olisi ostanut koko paskan (talopaketti poislukien) jotain kirvesmiesporukalta?

Edelleen ihmetyttää Nordean ja OP:n laskureiden työn osuudeksi arvioima summa, kun en kuitenkaan usko että ihan 100 tonnia olisi ollut.

No perustalon 2 kirvesmiestä rakentaa olikohan se 5-6kk. Onhan noissa kustannusarvioissa työtuntimäärät yleensä mukana. Meidän arviossa tuo on laskettu alunperin 1800 tuntia (eli 45 viikkoa 40h tunnein). Tuon voi kertoa suoraan vaikkapa täällä päin 25 eurolla. Stadissa varmaankin sitten 50 eurolla. 275.000e on toi kustannusarvio täysin ulkopuolisilla teetettynä ja 20m2 pienempänä talona.... joo mopo vähän karkas käsistä matkan varrella ja talo suurenikin ;)
Budjetti ei saa missään nimessä ylittää 240ke.

Back
Ylös Bottom