Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Tuen myös Huppe tuossa DIY tasoittamisessa. Varsinkin jos on itse levyttänyt, niin levyt on varmasti samassa linjassa. Jos ei ole normaalia korkeimpia seiniä, niin ihmetyttyää miten kittaaminen on porukalle jotenkin ylivoimaisen vittumainen juttu ja siitä kannattaa maksaa tuhansia euroja.

Nykyiseen asuntoon (75 neliöä) tasoitettiin kaikki levysaumat ennen muuttoa ja ei tuohon nyt montaa tuntia mennyt, vaikka hiottiin käsin saumat. Kirahvilla jos olisi hionut, niin olisi päässyt vielä huomattavasti helpommalla. Kolmeen kertaan leveällä lastalla tasoitin hyvässä valossa, niin ei noita tarttenut juuri edes hioa.

Jonkinverran tulee kaikenlaista paneelia ja muuta pinnoitetta, mutta tosiaan aika pitkälti maalipintaa, eli tasoituksessa on oltava huolellinen. Tikkurilassa kun rempattiin niin kyllähän noita sai hieroa ja silti harmitti joka päivä kun aurinko paistoi ja saumat näkyivät.

Jonkinverran tulee kaikenlaista paneelia ja muuta pinnoitetta, mutta tosiaan aika pitkälti maalipintaa, eli tasoituksessa on oltava huolellinen. Tikkurilassa kun rempattiin niin kyllähän noita sai hieroa ja silti harmitti joka päivä kun aurinko paistoi ja saumat näkyivät.

No minkä takuun saat siten sille kalliille ammattimiehelle että jälki on sen parempaa? Etenkään jos tuon vielä tekee ilman kuittia... Jos itse tekee huolella ja ottaa selvää siitä mitä on tekemässä, niin aikalailla varmasti saa hyvää jälkeä aikaseen.

No minkä takuun saat siten sille kalliille ammattimiehelle että jälki on sen parempaa? Etenkään jos tuon vielä tekee ilman kuittia... Jos itse tekee huolella ja ottaa selvää siitä mitä on tekemässä, niin aikalailla varmasti saa hyvää jälkeä aikaseen.

Siinähän se onkin. Jos ostan ylitasoituksen, voi toleranssi olla mitä tahansa, mutta hinta edelleen se 8000 euroa. Paskalla tsägällä tasoitan sittenkin vielä seinät itse, kauttaaltaan.

Sitten tietty se ammattimies kittailemassa, sama homma. Kittailee viikon eikä saa hyvää jälkeä aikaiseksi...

Inskan signature sopii kyllä yleensä hommaan kuin hommaan.

Mikä on kirahvi?

EDIT: Ai tommonen Flex Kirahvi -vehje:
wst700vv_vario.jpg

Maksaa näköjäs toimintatonnin.
http://www.lakkapaa.com/lakka_fi/sh...E3A967AE39E2BC2DFF331761E7095C?id=35525341983

Huppe, saatat sä siitä 8000 euron hommasta saada tonnin tai pari takaisin kun oikein reklamoit. Mutta kylläpäs lohduttaa jos itse teet sen kuitenkin uudelleen tai pahimmassa tapauksessa teetät sen uudelleen ja taas maksat.

Itse ajattelin, että ihan yleistimpuri tulee tekemään hommia kaveriksi. Vielä vähän vanhempaa kaartia oleva niin osaa kyllä perushommat, johon tuo ylitasoittaminenkin kuuluu. Oppiipahan itsekin paljon.

Omassa huussissa on seinien pintalevyissä saumat 600mm välein melkein koko talossa, johtuen noista 600mm leveistä ylimääräisistä lisäeristelevyistä. Eihän tuo seinien kittailu valkoihoisten hommaa ole, mutta itse tein paljon säästin. Katon kittailu on ainakin meikäläiselle ihan anuksesta, kun olkäpäät on pumpissa muutaman edestakas vedon jälkeen ja perkeleet lentää enemmän kuin kittipöly. Seuraavaan taloon tulee sitten joku elämäänsä kyllästynyt pölynhaistelija orjankaapu päällä tekemään nuo hommat jos tarvitsee, niin säästyy ehkä olkapäät leikkauspöydältä vielä tulvaisuudessakin. Mutta suorat on seinät perkele!

Mikä on kirahvi?

EDIT: Ai tommonen Flex Kirahvi -vehje:
wst700vv_vario.jpg

Maksaa näköjäs toimintatonnin.
http://www.lakkapaa.com/lakka_fi/sh...E3A967AE39E2BC2DFF331761E7095C?id=35525341983

Konevuokraamoissa noita on myös. Ei välttämättä joka toimipisteessä, mutta yleesä tilaavat muualta, jos sellaista ei löydy. Ei tosiaan kannata ostaa, kun tuppaavat maksaa.

Toinen hyvin tarpeellinen vehje jota ei moni tiedä edes olevan, on listaleikkuri, eli listagiljotiini. Siis sellainen vähän järeämpi, kuin jossain rautakaupassa. Noitakin löytyy hyvin varustelluista konevuokraamoista. Aivan ehdoton kun rupee listoittamaan ja on paljon jiirejä. Mitä vaikeampi jiirejä, niin sitä tarpeellisempi laite. Tulee todella siistiä jälkeä.

listaleikkuri? koskaan ole kuullutkaan... Tähän asti on aivan sirkkelillä tehty jiirit ja muut listoittaessa, toki sirkkeliin on aina vaihdettu vasta teroitettu tiheähampainen terä ettei sillä rautaansahatulla ole niitä listoja alettu katkomaan...

Listagiljotiini, eli tommoinen

kasityokalut-muu-merkki-826702_b_f63bf6663f5fca19.jpg

Ihan oikeasti näppärä laite. Eipä tule sahanpurua penniäkään, vaan pelkästään puusilppua. Ja se puusilppu ei siitä leviä juuri minnekään, eli siivoaminen helpottuu huomattavasti. Eikä pidä ääntäkään

Mutsilla oli joskus kehystysfirma ja noilla duunattiin taulunkehyksiä, kätevä peli, eipä tullut mieleen että menishän tommosella lattialistatkin.

Katto oli tarkoitus vetää gyprocista makkareihin, mutta nyt saa muksut tyytyä puupaneeliin, sitä saa kuitenkin kympillä neliö, gyprocin pelkkä tasoitus on 15e/m2, levyt päälle ja mukaan vielä veemäinen asennus, niin ei kiitos.

Köyhänä on pakko yrittää. Jos vaihtoehtona on tosiaan maksaa se 8000 euroa ylitasoittajalle tai tehdä toi itse noin 150 eurolla niin pistäähän tuo ainakin miettimään...
En siis todellakaan itsekkään maksaisi tuosta työstä tuollaista summaa vaikka onkin vihoviimeisiä hommia noissa sisähommissa mitä on kiva tehdä,järkyttyvän summan rahaahan tuossa vaan säästää!
Mutta siis meinasinkin sitä että itse en käsipelillä ylitasoittasi kokonaan vaan vetäisin vaan nauha ja ruuvikohdat läpi.
Jo tuosta on tulee riittävän kipeeks etu- sekä keskisormi ja kyynärvarsi kramppaa ;)

En ole Huppe, mutta tuohan on just kätevä systeemi, voi huuhdella lasten kuravehkeet, koiran tms ihan reilulla vedellä, eikä tarvi roiskeita varoa.

Toisaalta, jos on likaiset saappaat niin saa huuhdella lattiankin kun on ensin astellut tuonne nurkkaan. Tuo veden roiskuminen on ihan hyvä pointti, täytyykin miettiä kurasyöpön tarkempaa sijoittelua vielä.

Katto oli tarkoitus vetää gyprocista makkareihin, mutta nyt saa muksut tyytyä puupaneeliin, sitä saa kuitenkin kympillä neliö, gyprocin pelkkä tasoitus on 15e/m2, levyt päälle ja mukaan vielä veemäinen asennus, niin ei kiitos.

Tuota Tepen kommenttia lukiessani ihmettelinkin miksi laittaa kattoon kipsilevyä. Paneeli on helpompi asentaa ja pääsääntöisesti paremman näköinenkin, tosin vähän huoneesta riippuen.

Tuota Tepen kommenttia lukiessani ihmettelinkin miksi laittaa kattoon kipsilevyä. Paneeli on helpompi asentaa ja pääsääntöisesti paremman näköinenkin, tosin vähän huoneesta riippuen.

Tämä on itselläkin mietittävänä. Tuskin tulee kipsejä paljon kattoon laiteltua. Nyt en muista tuliko jotai kattolevyjä talopaketin mukana (seinälevyt tulee väliseiniin ja yläkerran lattiaan tulee levyt myös), mutta todennäköisesti erilaisilla paneeleilla mennään. Eipähän noita ole pakko puunvärisinä laittaa. Ja onhan niitä paneeleita muistakin matskuista kuin puusta. Tähän palaan vielä kun päästään itse asiassa oikeasti eteenpäin.

Meillä tasoituksen ja maalauksen teki appiukko. Mua hirvitti kans hinnat mitä ylitasoituksesta olis pitäny maksaa. Halvin tarjous oli 5000 euroa mutta äijät ei vakuuttanut käynnillään. Neliöitä on sen verran vähämmän kuin Hupella et varmaan neliöhinta suunnilleen sama. Oiskohan joku tarjous ollu 6eur m2 tasoituksesta ja toinen 6eur m2 maalauksesta.
Oon ihan tyytyväinen tulokseen mitä meille tuli. Varmasti ois saattanut tulla jonkun firman tekemänä parempi jälki mut millä hinnalla...
Huppe huomasin blogistasi kommentit vinosta katosta.. Se aiheuttaa varmasti lisää työtä monessa vaiheessa mutta valmiina se on oikeasti sen arvoinen. Meillä on keittiö ja olohuone vinolla katolla ja tuo tosi paljon avaruuden tuntua.

Tämä on itselläkin mietittävänä. Tuskin tulee kipsejä paljon kattoon laiteltua. Nyt en muista tuliko jotai kattolevyjä talopaketin mukana (seinälevyt tulee väliseiniin ja yläkerran lattiaan tulee levyt myös), mutta todennäköisesti erilaisilla paneeleilla mennään. Eipähän noita ole pakko puunvärisinä laittaa. Ja onhan niitä paneeleita muistakin matskuista kuin puusta. Tähän palaan vielä kun päästään itse asiassa oikeasti eteenpäin.

Meillä tuli talopaketin mukana kattoon Ek -kipsit tosin ois voinu valita paneelitkin muistaakseni. Jäykkyys voi olla hieman erilainen jos laittaa paneelikaton ja ainakin riippuu millä paneelilla laitat. Joskus muistaakseni kuulin jutun et vois vaikuttaa muihin rakenneratkaisuihin / suunnitelmiin.

Ainakin Kastellilla ne kipsilevyt on "pakko" laittaa kattoon, ne ovat jäykistäviä rakenteita. Eli vaikka laittaisi paneelit, niin kipsilevyt pitäisi olla siellä alla. Jos ei laita, niin sitten pitää jotenkin itse hoitaa se rakenteen jäykistäminen, eli käytännössä kai laittamalla vinottaisia lautoja kattotuolien alapaarteiden päälle riittävän paljon. Eihän ne kipsilevyt kattoon ihan mahdottomia maksa, mutta asentamisessa on kyllä hommaa.

Onko tuolla paloturvallisuuden kannalta kuinka paljon merkitystä, että onko siellä katossa kipsilevyt välissä vai ei?

Ja onko joku syy laittaa EK:ta kattoon, kun ei se siellä kuitenkaan kolhiinnu? Voisin kuvitella, että tavallista kipsilevyä kattoon asentaessa asentajan spontaanin itsemurhan todennäköisyys on vain n. 50%, kun EK:lla se lienee jossain 80-90% hujakoilla.

Back
Ylös Bottom