Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
No tässä naapurustossa kyllä isännät pomppi talvisin tiilikaitoillaan ja mättää lunta alas, kun minun peltikatolta senkun hulina käy. Kaltevuudeet on ihan normaalit. Omakohtaisia kokemuksia tiilestä ei ole. Täällä Itä-Savossa ei kunta määrää katemateriaaleja, ainakaan meillä ei määrännyt enkä ole kuullut, että olisi määrännytkään. Värinkin on saanut itse miettiä kunhan suunnitelman tietysti hyväksyttää kaupungilla/kunnalla.

Merkillistä, viimeiset 15v asunut tiilikattoisissa taloissa, kertaakaan ei ole lumi itsestään tullut alas.

Toi sateen ropina pellissä on ainakin mökillä mukavaa, mutta mahtaako sitä jaksaa aina kotona kuunnella on sitten eri asia.
No itellä on vielä sen verran tuore tuo tiilikattoa,että tulee alas niistä kohtia missä ei ole lumiesteitä:(

Niin tosiaan.... kuinka paljon mahtaa kuulua nykyisten kattojen läpi sade jos on pellit? Mulla taitaa tulla paksuutta n.60cm kattoon, niin jotenkin tuntuis, että saa sataa pikku-ukkoja, että se nyt jaksais häiritä.

Mites nykyiset konesaumakatot, onko ne hetken päästä yhtä mutkalla mitä noissa kaikissa vanhoissa taloissa näkyy olevan, vai onko ne nykyään tukevampaa? Jostain luin, että sellaisen asentaminen olis jotenkin tarkkaa ja vaatis osaamista eli onnistuuko nohevalta rakentajalta ilman ammattilaista?

60cm katolle paksuutta? Meillä ei kyllä ole kuin pellit, aluskate ja koolingit (ulkoapäin). Toki on yläpohjassa on 40cm puhallusvillaa mutta ei pahemmin vaimenna sateen kohinaa jos kunnolla sataa.

Konesauma ei taida onnistua kotitimpurilta. Käsittääkseni vaatii ammattilaisen tekemään. Parhaaksi kehuvat, syytä en tiedä.

1:2 kattokaltevuudella ainakin tulee tiilestäkin lumi alas paikoista missä ei lumiestettä ole. Mutta ketä se lumi katolla haittaakaan?

Ja vaikka on tiilikatto, niin piipun pellitys (ja rännit) kyllä ropisee kunnon sateella. Ehkä kuitenkin pienempi melu kuin kunnon peltikatolla. Nykyäänhän on sitä konesaumatun näköistä normipeltiä joka tuntuu olevan muodissa. Se on kyllä ihan siistin näköistä.

No tässä naapurustossa kyllä isännät pomppi talvisin tiilikaitoillaan ja mättää lunta alas, kun minun peltikatolta senkun hulina käy. Kaltevuudeet on ihan normaalit. Omakohtaisia kokemuksia tiilestä ei ole. Täällä Itä-Savossa ei kunta määrää katemateriaaleja, ainakaan meillä ei määrännyt enkä ole kuullut, että olisi määrännytkään. Värinkin on saanut itse miettiä kunhan suunnitelman tietysti hyväksyttää kaupungilla/kunnalla.

En nyt ole aivan varma mitä tarkoitat tolla "hulina käy", mutta itse ainakin huolestuisin jos pakkasella tulee lumet itsestään alas, vaikka onkin liukas konesaumakatto. Mulla tuli lumet alas, mutta onneksi vasta sitten kun oli käyttöullkaon luukku auki muutaman tunnin. Myös lämminilmapuhaltimen kanssa välikatossa pyöriminen on hyvä tapa tipauttaa lumet turvallisesti, siis konesaumakatolta.

1:2 kattokaltevuudella ainakin tulee tiilestäkin lumi alas paikoista missä ei lumiestettä ole. Mutta ketä se lumi katolla haittaakaan?

Ja vaikka on tiilikatto, niin piipun pellitys (ja rännit) kyllä ropisee kunnon sateella. Ehkä kuitenkin pienempi melu kuin kunnon peltikatolla. Nykyäänhän on sitä konesaumatun näköistä normipeltiä joka tuntuu olevan muodissa. Se on kyllä ihan siistin näköistä.

Kyllähän se peltikatto ropisee. Meillä on tollanen feikki konesauma, jonka pystyy laittamaan itse. Itse asiassa tosi helppo duuni, jos ei ole jiirejä. Niiden kanssa menikin 2/3 koko katon asennusajasta. Pellin alle laitettiin ns. kopinakaista (styroksirulla) jonka tarkoitus on ilmeisesti poistaa ääntä. Kovalla sateella katto hieman ropisee, tuulella ei ääntä kuulu. Meidän perhettä ei ole ainkaan vielä häirinnyt, edes yöllä, vaikka melko riehakkaita sateita ollutkin liikkeellä.

60cm katolle paksuutta? Meillä ei kyllä ole kuin pellit, aluskate ja koolingit (ulkoapäin). Toki on yläpohjassa on 40cm puhallusvillaa mutta ei pahemmin vaimenna sateen kohinaa jos kunnolla sataa.

Konesauma ei taida onnistua kotitimpurilta. Käsittääkseni vaatii ammattilaisen tekemään. Parhaaksi kehuvat, syytä en tiedä.

Villaa 45, tuuletus 10, ruoteet, koolaukset, paneelit, pellit, aluskate (ei missään järjestyksessä). Rakennekuvia en ole vielä nähnyt, mutta jotain tuollaista kuvittelisin. Villa ainakin on vähintään tuo.

Eikös noihin pelteihin saa jotain vaimennuskumiakin? Jotenkin ajattelis, että silläkin sais aika hyvin vaimenemaan ropinaa...

Edit: Vilho ehti vaimennuksesta kirjoittelemaan... Onko se ollut hyvää / kallista?

...

Edit: Vilho ehti vaimennuksesta kirjoittelemaan... Onko se ollut hyvää / kallista?

Hinnasta en tiedä, mutta tuskimpa tollanen rullastyroks voi kallista olla. Kalliimpaan aikaan rakensin ja 16€ / m2 maksoi ruukin tekemä, lähikunnassa pikkufirman särmäämä feikkikonesaumapelti. 10€ /m2 olis maksanut aito konesaumapelti, mutta sitä ei olisi pystynyt itse laittamaan. Jotain 20€ m2 tuli kaikenkaikkiaan (harjapellit, räystäspellit, jiiripellit, ruuvit etc.) maksamaan kun itse teki. Pari tonnia tossa säästi kun kökällä tehtiin. Naapurin desingnissa kävi urakkaporukka laittamassa Weckmannin alle päivässä (no jiireja ei ollut). Naapuri vertasi meidän amatöörien jälkeä omaan, urakkaporukan tekemään kattoon ja lähti samantien rekkulia tekemään :)

Feikkisaumakatto on superkallista. Kalleinta varmaan mitä rahalla saa.

30e on muistaakseni konesaumapeltikatto asennettuna. Samaa hintaluokkaa on tuo feikkipeltikatto, ilman asennusta toki. Jos nyt en aivan vikaan muista. Tämän päivän hinnat siis. Pellin hinta on ainakin tuplaantunut Vilho kanuunan ajoista?
Tiilikaton sai talotehtaalta noin 66% halvemmalla, ei tarvinnu miettiä.

Feikkisaumakatto on superkallista. Kalleinta varmaan mitä rahalla saa.

30e on muistaakseni konesaumapeltikatto asennettuna. Samaa hintaluokkaa on tuo feikkipeltikatto, ilman asennusta toki. Jos nyt en aivan vikaan muista. Tämän päivän hinnat siis. Pellin hinta on ainakin tuplaantunut Vilho kanuunan ajoista?
Tiilikaton sai talotehtaalta noin 66% halvemmalla, ei tarvinnu miettiä.

Kyllä se mulla tuli sen 20€ m2 itse laitettuna. 3500€ kalliimmaksi olis tullut jos konesauman olis tohon 30€/m2 hintaan ottanut.

Vittu että vituttaa. Finndomon tilanne aika kriittinen. On maksettu sinne 20 tonnia ja firma on konkurssin partaalla, parin viikon päästä pitäs saada noilta talo.

Vittu että vituttaa. Finndomon tilanne aika kriittinen. On maksettu sinne 20 tonnia ja firma on konkurssin partaalla, parin viikon päästä pitäs saada noilta talo.

Onko tosiaan Finndomon tilanne noin paha? Ei kai se nyt näin äkkiä voi konkkaan mennä?

Onko tosiaan Finndomon tilanne noin paha? Ei kai se nyt näin äkkiä voi konkkaan mennä?
Finndomon järkyttävä tilanne: Taistelee eloonjäämisestään
Finndomon tilanne heikkeni jo ennen finanssikriisin aiheuttamaa taantumaa. Vuoden 2008 lopussa päättyneellä tilikaudella käyttökate jäi miinukselle ja tappio syveni edellisestä vuodesta 12,7 miljoonalla eurolla 14,3 miljoonaan euroon.

Valmistalojen myynnin aallonpohjassa viime vuonna Finndomo-konsernin liikevaihto lähes puolittui 177 miljoonasta 94 miljoonaan euroon. Tappiota kertyi jo liki 30 miljoonaa euroa ja oma pääoma meni 10 miljoonaa euroa pakkaselle. Velkaa kertyi kaikkiaan 97 miljoonaa euroa eli kolme miljoonaa euroa yli liikevaihdon.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20100812797

Elementit ne on varmaan jo väsänny. Jos oikeen vituilleen menee niin takuukorjauksien mahdolisien puutteiden ja väärien toimitusten suhteen voikin olla hankalampaa. Aina näissä projekteissa vissiin jotain vastoikäymisiä tulee. No - ei tuo murehtimalla parane.

Eikös sulla Huppe ole kuitenkin takaus sisään maksetuille rahoille? No vituttaa se toki jos pitää uusiksi kilpailuttaa ja koko projekti venyy. Voi tehdä kivaa hinnoille/toimitusajoille jos suurin toimija lopettaa...

Eikös sulla Huppe ole kuitenkin takaus sisään maksetuille rahoille? No vituttaa se toki jos pitää uusiksi kilpailuttaa ja koko projekti venyy. Voi tehdä kivaa hinnoille/toimitusajoille jos suurin toimija lopettaa...

On joo. 2000 euroa palaa joka tapauksessa + se että perustukset on tehty tarkoittaa myös sitä ettei muiden talotehtaiden paketit käy niiden päälle ehkä? Eli pakko alkaa tehdä pitkästä tavarasta, eli homma venyy vuoden mittaiseksi. Jouluksi 2010 kotiin muuttuukin jouluksi 2011 kotiin. Tämähän tarkoittaa merkittäviä kustannusnousuja mm. vuokran vuoksi.

Mitenkäs sokkelin eristäminen pitäis oikeaoppisesti tehdä? Lämpöharkkohan katkaisee kylmän nousun runkorakenteisiin kai kohtuullisesti (mutta ne ovat liian paksuja puutaloon), ja sitten on noita sokkelin sisäpuolisia ja ulkopuolisia eristyksiä myös. Jos tekee sisäpuolisen, niin sittenhän kylmä nousee runkorakenteisiin. Jos eristää ulkopuolelta, niin silloinhan eriste on kosteusteknisesti väärällä puolella talvella, mutta lämpöteknisesti oikealla puolella.

Miten kylmäsilta katkaistaan sokkelin sisäpuolisella eristämisellä?

Back
Ylös Bottom