Tontin hinnasta päätellen mennään "vähän" kehä3 ulkopuolelle, jolloin mitä itse olen seurannut rakentamista niin nuo 2 vuotta täyteen tulleet kohteet hartiapankilla rakentaen voi olla kannattavempia ostaa kuin ruveta rakennuttamaan avaimet käteen kohdetta. Itse olen pohtinut syyksi sen ,että pääkaupunkiseudun ulkopuolella tuntuu olevan perusääntö, että tehdään talo itse ja jollain kamulla on joku traktori/kaivinkone ja sähkömies löytyy vähintään tutuista. Samoin putkimies. Appiukko auttaa talonrakentamisessa. Näin tekevät kaikki tai ainakin suurinosa ja tämä näkyy myös myyntihinnoissa. Moni taloo menee alle avaimet käteen hinnan, mutta silti rakennuttaja käärii jokusen tonnin tuosta kaikkien sukulaisten ja tuttujen työpanosta hyödyntäen.
Kehä3 sisäpuolella tätä ei ole myyntihintoihin ympätty ja siksi hintaero on minun käsityksen mukaan hiukan parempi kun eliminoi tontin hinnan talosta ja rupeaa katsomaan paljonko rakennuskustannukset olisi ja myyntihinta. Täällä voi tehdä voittoa ostamalla tontin ja rakennuttamalla talon siihen niin sidotulle pääomalle ihan hyvän tuotto. Ei miljoonia, mutta 10-30 te o ihan realistinen tavoite, jos osaa oston perusteet tuollaisessa rakentamisessa. Täälläpäin kun ei sukulaisilla ole kun se it nörtin osaaminen. Rahat on sidottu miljoonan teran verkkolevyyn ja sporttiseen autoon. Maalla porukka lukee maaseudun tulevaisuudesta traktorien hintoja noin kärjistetysti.
Eli itse katsoisin valmiita kohteita juuri tämän pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Siellä voi olla hyviä täkyjä.
310te o nippanappa. Jos haluat kuluttaa kaiken vapaa-ajan seuraavan vuoden ajan tontilla ja työnjäljestä et ole varma. joka toinen yö uneton. Huolia, murheita ja harmaita hiuksia. Voit päästä juuri ja juuri alle 310T€. Jos saat pyynnistä 10-20t€ vielä tingittyä ei ole enää järkeä lähteä edes yrittämään rakentaa tuohon hintaan tuota kompleksia. Lisäksi 150m2 hallista todella iso plussa. Halkoliiteri, varasto, 2 autopaikka ja kaikkea samassa tilassa ja voi pitää sen oikean autotallin siistinä. Pelkästään polttopuille on hyvä yksi 10m2 tila järjestää talossa. Kuinka monella tuo on? Huppe? Mihin varastoit puut siististi? Isoon halliin voisi säiliöä isomman erän ja pystyisi tilaamaan puut rankoina pihaan ja tehdä itse polttopuita vähän isomman setin sinne jemmaan ni ei tarvitsisi miettiä niitä hetkeen. Antaisin melkein toisen kiveksen tuollaisesta. Vaikka talli, varasto ja pihaliiteri löytyykin. Silti tein jo pressuteltan lisäksi polttopuille ja muilla härpäkkeille. Tuntuu, et joka nurkalla tonttia rupee olemaan jo joku rakennus. Lisää pitää kai tehdä ensi kesänä.