- Ikä
- 45
Mä jo kerran tämän annoin....
Vaja | Puuinfo
Sivulta löytyy vajan rakennusohje ja näyttää olevan nykyään myös jonkinlainen videokin. Meidän vaja on sovellettu saman ohjeen kuutosesta. Itse laitoin ja suosittelen laittamaan useamman harkkorivin pohjalle jotta jänneväli jää <1,5m jolloin mitoitus riittää vaikka laittaisi vähän painavampaakin sisään (vrt. Hupen vaja ja kuinka kävi). Meillä on vajassa tiilikatto tehtynä samalla kaavalla kuin talossa. Niitä jäi reilusti yli niin ei kannattanut ostaa huopaa (kuten ohjeessa) mutta pitää huomioida kattotuoleissa kun tulee enemmän painoa. Mutta jos on saanut talon tehtyä niin ohjeen avulla saa vajan joka kestää myrskyt ja talvet...
Menny ohi sitten tai ei vaan muista. Tätäkin vatkottu niin moneen keraan eikä vieläkään mitään päätöstä ole tehty.
Mutta tuo ohje oli kyllä hyvä. Siis ihan tuo videokin tuossa.
Ja siis minä en ole tehnyt mitään runkoja itsekseni. Talo tuli elementeistä ja tallin rungossa oli timpurikaveri mukana ja se tuli vähän eri tavalla kun on lämmin rakennus. En siis ole mitään kylmiä rakennuksia tehnyt ikinä tai ollut edes tekemässä. Eli tässä oli sellainen simppeli ohje mitä kaipasin että osaa esim. tuon lattian tehdä järkevästi.