Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä jo kerran tämän annoin....

Vaja | Puuinfo

Sivulta löytyy vajan rakennusohje ja näyttää olevan nykyään myös jonkinlainen videokin. Meidän vaja on sovellettu saman ohjeen kuutosesta. Itse laitoin ja suosittelen laittamaan useamman harkkorivin pohjalle jotta jänneväli jää <1,5m jolloin mitoitus riittää vaikka laittaisi vähän painavampaakin sisään (vrt. Hupen vaja ja kuinka kävi). Meillä on vajassa tiilikatto tehtynä samalla kaavalla kuin talossa. Niitä jäi reilusti yli niin ei kannattanut ostaa huopaa (kuten ohjeessa) mutta pitää huomioida kattotuoleissa kun tulee enemmän painoa. Mutta jos on saanut talon tehtyä niin ohjeen avulla saa vajan joka kestää myrskyt ja talvet...

Menny ohi sitten tai ei vaan muista. Tätäkin vatkottu niin moneen keraan eikä vieläkään mitään päätöstä ole tehty.

Mutta tuo ohje oli kyllä hyvä. Siis ihan tuo videokin tuossa.

Ja siis minä en ole tehnyt mitään runkoja itsekseni. Talo tuli elementeistä ja tallin rungossa oli timpurikaveri mukana ja se tuli vähän eri tavalla kun on lämmin rakennus. En siis ole mitään kylmiä rakennuksia tehnyt ikinä tai ollut edes tekemässä. Eli tässä oli sellainen simppeli ohje mitä kaipasin että osaa esim. tuon lattian tehdä järkevästi.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%

Itse en tekisi lattiaa tuon ohjeen mukaisesti eli seinärunkoja lattialautojen päälle. Siinä kun joskus myöhemmin haluaa tai tarvitsee vaihtaa lattiaa (vaikka sitten eristysten takia) niin saa samantien purkaa koko rakennelman. Ennemmin laittaa alajuoksut pohjakehän päälle ja niiden päälle pystyrunko ja lopuksi vasta lattia seinien sisäpuolelle. Lisäksi ainakin yksin tehden on helpointa kasata seinärungot elementeiksi ja nostaa kokonaisina pystyyn. Muutenkin suhtaudun tuohon ohjeeseen hieman skeptisesti. Ainakin joskus kuulin ettei tarkasti tuota ohjetta noudattaen mahdu ovi aukeamaan räystään alta joten kannattaa varautua tuohon ja mitata viimeistään ennenkuin ostaa oven.

Itse en tekisi lattiaa tuon ohjeen mukaisesti eli seinärunkoja lattialautojen päälle. Siinä kun joskus myöhemmin haluaa tai tarvitsee vaihtaa lattiaa (vaikka sitten eristysten takia) niin saa samantien purkaa koko rakennelman. Ennemmin laittaa alajuoksut pohjakehän päälle ja niiden päälle pystyrunko ja lopuksi vasta lattia seinien sisäpuolelle. Lisäksi ainakin yksin tehden on helpointa kasata seinärungot elementeiksi ja nostaa kokonaisina pystyyn. Muutenkin suhtaudun tuohon ohjeeseen hieman skeptisesti. Ainakin joskus kuulin ettei tarkasti tuota ohjetta noudattaen mahdu ovi aukeamaan räystään alta joten kannattaa varautua tuohon ja mitata viimeistään ennenkuin ostaa oven.

Miksi se koko rakennelma pitäisi purkaa? Sahalla pois ja uutta tilelle, päätyseinien kohdalle joutu korkeintaan laittaan uudet juoksut jotta saa laudan päät kiinni. Oishan tuossa isompi työ toki tuolleen.

EDIT: Ja meinasin itse tehdä jokatapauksessa vähän korkeemman kuin mitä tuossa ohjeessa on...

Tosin hyvä pointti kyllä tuo ovi jos on noin että tekisi tiukkaa sen aukeaminen.

Mutta helppo tuo ois tehdä jos tekee lattian ensin. En mä keksi nyt yhtäkkiä miksi vajassa koko lattia pitäisi ylipäätään edes vaihtaa? No tietty se eristys, mutta eipä nyt ihan heti ole tarve ainakaan omaa eristää kun eristettyä tilaa on bruttona melkein 300 neliötä jo muutenkin.

Munkin mielestä jotenkin nurinkurista pistää lattialankut seinätolppien alle. Mutta sama kai se tollasessa vajassa. Saahan ne jäämään laudoituksen alle piiloon.

Zone-sarja -42%
Miksi se koko rakennelma pitäisi purkaa? Sahalla pois ja uutta tilelle, päätyseinien kohdalle joutu korkeintaan laittaan uudet juoksut jotta saa laudan päät kiinni. Oishan tuossa isompi työ toki tuolleen.

EDIT: Ja meinasin itse tehdä jokatapauksessa vähän korkeemman kuin mitä tuossa ohjeessa on...

Tosin hyvä pointti kyllä tuo ovi jos on noin että tekisi tiukkaa sen aukeaminen.

Mutta helppo tuo ois tehdä jos tekee lattian ensin. En mä keksi nyt yhtäkkiä miksi vajassa koko lattia pitäisi ylipäätään edes vaihtaa? No tietty se eristys, mutta eipä nyt ihan heti ole tarve ainakaan omaa eristää kun eristettyä tilaa on bruttona melkein 300 neliötä jo muutenkin.

En minäkään ymmärrä miksi kevytrakenteiseen vajaan pitäisi laittaa eristystä tai vaihtaa lattialautaa? Se on laho koko paska jos sellaista tarvitsee tehdä... :wtf: ... tai sitten ylikuormitettu :D

Tuo on oikeasti ihan järkeenkäypä tehdä pohja"levy" ja sen päälle seinät. Muuten pitäisi laittaa apujuoksuja jotta lattia pysyy kiinni/kantaa kuormaa. Itse tein ohjeesta poiketen yhdenmittaisilla tolpilla kaikki seinät (luokkaa 1,9m) ja elementtinä siten että tolpat yläjuoksuun kiinni, elementti pystyyn ja sitten vasta alapäät pohjalevyyn ja sen jälkeen tukireevua jotta paketti pysyy kasassa (kunhan muistaa yläjuoksujen lapaliitokset). Kattotuolien teko vie eniten aikaa ja niiden tukien sahaaminen on tarkkaa puuhaa jotta kaikista tulisi "samanlaisia". Kattorakenteen kopioin talosta (käytin ylijäämätiilet), tarkoittaa että puutavaraa menee vähän enempi mutta kestänee rasitukset ja tuuletus pelaa. Laitoin vajaan kyllä venttiilit vastapuolille ylös/alas ja ovet on mallia "pariovi" yksinkertainen pitkästä tehty --> kulkuovi leveämpi ja orja-ovi kapeampi. Eikä ota kiinni räystääseen tms. kun niskakorkeus on riittävä.

Niin ja sähköt, vesi ja viemäri myös ... ;) ... no vain sähköt että saa valoa pimeään ja virtaa johonkin masiinaan :) Tai joo, laitoin räystäskourut ja syöksyt (että sen verran vesiasiaa) :nolo:

Vielä, ulkovuoraus tehtiin sitten melkein alajuoksun alareunaan jolloin ei jää mitään näkyviin. Tietysti harkkoperustus oli sen 10cm sorakivipinnan yläpuolella .... ja bitumit harkon ja puutavaran välissä sekä finnfoamia (sininen levy) routaeristeenä.
Joo, ja tavallinen puutavara riittää ettei kannata hifistellä minkään kestopuun ja rst-ruuvien/kiinnikkeiden kanssa ... :face:

Tilaan itse talotehtaalta tuota samaa paneelia mitä talossa on. Otan samalla nurkkalaudat sun muut sieltä. Saan ne kohtuu hintaan ja saa samaa näköä talon kanssa. Muuten haenkin puutavaran ihan vaan puutavarakaupasta.

Teen tuosta kyllä vähän korkeamman mitä tuo ohje antaa. Sillä osaa tuosta ois tarkoitus käyttää ikäänkuin lasten aittana, sitäkään ei eristetä. Saa vähän sisäkorkeutta siihen ja kuitenkin toinen ovi pitää saada tuosta pitkältä sivulta, että senkin vuoksi tarvii senverran tuota nostaa että ovi mahtuu siihen sujuvasti.

Sähköjä en ainakaan tähän hätään sinne vedä, joutus kaivaan puoli pihaa auki. Katotaan sitten jos OIKEASTI niitä tarvitsee eikä lampulla pärjää että viittiikö alkaa kaivamaan.

Räystäskourut laitan kun oli tarkoitus tuosta kerätä sadevesiä talteen kasteluita varten ja muutenkin ettei ne vedet nyt ihan minne sattuu lennä.

Tilaan itse talotehtaalta tuota samaa paneelia mitä talossa on. Otan samalla nurkkalaudat sun muut sieltä. Saan ne kohtuu hintaan ja saa samaa näköä talon kanssa. Muuten haenkin puutavaran ihan vaan puutavarakaupasta.

Teen tuosta kyllä vähän korkeamman mitä tuo ohje antaa. Sillä osaa tuosta ois tarkoitus käyttää ikäänkuin lasten aittana, sitäkään ei eristetä. Saa vähän sisäkorkeutta siihen ja kuitenkin toinen ovi pitää saada tuosta pitkältä sivulta, että senkin vuoksi tarvii senverran tuota nostaa että ovi mahtuu siihen sujuvasti.

Sähköjä en ainakaan tähän hätään sinne vedä, joutus kaivaan puoli pihaa auki. Katotaan sitten jos OIKEASTI niitä tarvitsee eikä lampulla pärjää että viittiikö alkaa kaivamaan.

Räystäskourut laitan kun oli tarkoitus tuosta kerätä sadevesiä talteen kasteluita varten ja muutenkin ettei ne vedet nyt ihan minne sattuu lennä.

Talon kanssa samoilla materiaaleilla on meidänkin vaja tehty ja maalattu jotta pysyy linjassa (muu ei rakennusvalvonnalle oikein kelpaiskaan). Sähköt tuli kun oli varaus jo alunperin, kaapelioja, salaojat ja murskepohjat eristeineen heiteltiin paikkaansa siinä vaiheessa kun pihaa myllättiin kuosiin.

Jos meinaat oven sivuseinälle niin tolppakorkeus saa olla ovi + min. 20cm jos et tee kovin pitkää räystästä (että ovi mahtuu auki). Meillä ovi on ohjeen mukaan päädyssä, mutta ylipäätään ohjeen vaja on reunoiltaan turhan matala jos vaikka yrität säilöä jotain pidempää työkalua seinän vieressä niin eihän se mahdu kun tulee katto vastaan....

Talo tuli viimein maalattua ja pihat kylvettyä nurmelle. Lopputarkastuskin tuli pidettyä viime viikolla. Suuremmat istutukset ja pihasaunan teko saa jäädä ensi vuodelle.....ja terassia voisi laajentaa ja .... Loppumaton projekti :D

Tilannepäivitys.

Kattopaneelit laitettu, paitsi vittumaisin puuttuu. Korkea kohta, korkein kohta 6 metriä. Kaveri lainaa 2 kpl valjaita niin jos lipee telineillä niin ei tuu ihan heti betonilattialle.

Yks kaveri lainas telineitä ja ne on maannu tuolla jo kuukauden. Vuokra samaisista olisi ollut n 700€/vko. Säästöä tulee kaveriavusta tässäkin.

Lattia aloitetaan n. vkon päästä. Kaverin isä kävi katsomassa miten tehdään. Tietää varmaan ku on oma lattiafirma ollut 30 vuotta. Sen kautta tulee lattiakin. Kaveri jelppii lattian kanssa, kun niitä isänsä kanssa välillä tekeekin.

Tässä samalla valmistuu loput laatoitukset ym.

N. kk päästä pitäisi muuttokatselmusta saada. Ehkä.

Oma rojekti myös nytkähti sen verran eteenpäin että muuttotarkastus tuli pidettyä perjantaina. Hiukan vielä viimeisteltävää löytyy sisältä mutta eiköhän ne seuraavan 20v sisään paikoilleen löydä ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tilannepäivitys.

Kattopaneelit laitettu, paitsi vittumaisin puuttuu. Korkea kohta, korkein kohta 6 metriä. Kaveri lainaa 2 kpl valjaita niin jos lipee telineillä niin ei tuu ihan heti betonilattialle.

Yks kaveri lainas telineitä ja ne on maannu tuolla jo kuukauden. Vuokra samaisista olisi ollut n 700€/vko. Säästöä tulee kaveriavusta tässäkin.

Lattia aloitetaan n. vkon päästä. Kaverin isä kävi katsomassa miten tehdään. Tietää varmaan ku on oma lattiafirma ollut 30 vuotta. Sen kautta tulee lattiakin. Kaveri jelppii lattian kanssa, kun niitä isänsä kanssa välillä tekeekin.

Tässä samalla valmistuu loput laatoitukset ym.

N. kk päästä pitäisi muuttokatselmusta saada. Ehkä.

Oikeasti Dino jotkut noista sun säästölaskelmista on kyllä niin totaalisen vituillaan... Näytä mulle teline, jonka vuokra on 700€/vko?

Oikeasti Dino jotkut noista sun säästölaskelmista on kyllä niin totaalisen vituillaan... Näytä mulle teline, jonka vuokra on 700€/vko?

Niin tai miksi jättää sellainen vaihtoehto pois, että ostaisi tarvittavat telineet ja myisi pois, kun ei enää tarvi? Muutenkin kaveriavussa on aina se dilemma,
että siinä saattaa ihmissuhteet kärsiä mikäli homma ei menekään aivan putkeen.

Meinasin tarttua kanssa tähän mutta aattelin, että Ramirentiltä varmaan löytyy tuon hintaisia alumiinitelineitä tai sitten jotain kevlar telineitä on olemassa. Mutta Dino ei kertonut paljon niitä telineitä oikeasti on lainassa.
Meillä oli vuokraamosta talon mitalta terästelinettä lainassa niin kustannut oli joku 12€/vrk.

No voi olla että muistan hinnan ihan vituilleen. En löytänyt vuokratarjousta enään. Cramolta oli tarjous.

Noi alumiinitelineet on n. 3,5 metriä leveät, joku alle 2,0 metriä syvät ja 6 metriä korkeet.

Noi alumiinitelineet on n. 3,5 metriä leveät, joku alle 2,0 metriä syvät ja 6 metriä korkeet.

Aiheeseen liittyen ostettiin kaverin kanssa kimppaan bauhausista alumiinitelineet kun se rakensi. Rakennusaikanaan se käytti telineitä ja nyt sitten myöhemmin minä. Makso tuolloin 650€. Ostettiin lisäksi bauhausista irtonaiset kalustepyörät, pala lattaa ja parinmetrin pätkä putkea josta teimme telineeseen irtonaiset pyörät. Näin tuosta samasta telineestä sai kaksi telinettä jolla kummallakin pääsi noin 3m-4m. Konaisuudessaan telineellä tais päästä ~7m. Kokoa tuolla alumiinitelineellä oli jotain 1x2m. Päätettiin jättää teline jemmaan itselle myynnin sijaan kun varmasti maalaustarpeita yms tulee kuitenkin itsellekkin....

Aiheeseen liittyen ostettiin kaverin kanssa kimppaan bauhausista alumiinitelineet kun se rakensi. Rakennusaikanaan se käytti telineitä ja nyt sitten myöhemmin minä. Makso tuolloin 650€. Ostettiin lisäksi bauhausista irtonaiset kalustepyörät, pala lattaa ja parinmetrin pätkä putkea josta teimme telineeseen irtonaiset pyörät. Näin tuosta samasta telineestä sai kaksi telinettä jolla kummallakin pääsi noin 3m-4m. Konaisuudessaan telineellä tais päästä ~7m. Kokoa tuolla alumiinitelineellä oli jotain 1x2m. Päätettiin jättää teline jemmaan itselle myynnin sijaan kun varmasti maalaustarpeita yms tulee kuitenkin itsellekkin....

Piti itsekin hankkia telineet. Uusia ja käytettyjä katselin. Jäi sitten hankkimatta jostain syystä. Vieläkin ehtii kyllä, kun niille käyttöä kuitenkin varmaan tulee. Nyt on vaan telineet lainassa, niin mennään nyt näin.

Tarvii hommata telineet kun ei noiden korkeiden ikkunoiden pesusta tule muuten mitään. Kellään kokemusta noista motonetin 200e telineistä?

Mulla on Bauhausin jotku 150e telineet, kyllä ne sisähommissa ihan näppärät oli. Ainut ongelma, että ne on ihan perkeleen kiikkerät nousta ylös - ne piti olla aina tuettuna tai kaveri pitämässä kiinni kun sinne nousee. Ulkohommissa pyörälliset haki-telineet oli aika ykköset.

Apua kattopaneelihin pesuhuoneeseen ja saunaan. Vaimo katsoi värejä ja tervaleppä oli sen mielestä liian tummaa. Katsottiin että lämpökäsitelty haapa voisi olla ok.

Laittakaa vinkkiä mistä ja millainen paneeli olisi järki näköistä!

Saako jotain paneelia kiinnitettyä piilokiinnityksellä?

Latest posts

Back
Ylös Bottom