Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jahas olis saunan paneloinnit menossa.

Ensin seinät ja sitten katto. Millaisia tuuletusrakoja porukka tuonne katon nurkkaan on jättänyt? Haaveissa olisi sauna ilman listoja mutta taitaa rako jäädä liian suureksi.

Kyllä mä ainakin katon tein ensimmäisenä. Mustaa spraymaalia katon ja seinän nurkkiin alumiinipaperiin, niin ei haittaa vaikka jää isompikin rako.

Itsellä jäi kohtuu pieni rako seinän ja katon väliin, enimmäkseen jotain 10mm luokkaa, pienimmillään jotain 5mm. 5mm on onneksi vain yhdellä seinällä, kun katon alaslasku ei asettunut aivan vaateriin. Vituiks saatto mennä, mutta eipä jaksa kiinnostaa. Tuskinpa tuo käsiin lahoaa.

PS. kevään mittaan nakuttelin reilut 100m2 terassia talon kylkeen. Eipä enää hirveesti nappaa kyllästettyä lautaa pyöritellä käsissä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Timpurin kynän verran rakoa tuollakin. Aika usein käytetty rako itselläni....

Ja vedi kanssa sinne vähän samaa väriä mitä tuli paneeliin, eipä loista koolaukset jne.

Kyllä mä ainakin katon tein ensimmäisenä. Mustaa spraymaalia katon ja seinän nurkkiin alumiinipaperiin, niin ei haittaa vaikka jää isompikin rako.

Järkeilin tuon järjestyksen noinpäin sen takia että lauteilta on hankalempi nähdä rakoon joka menee ylöspäin kuin sellaiseen mikä menee sivulle. foliot ja koolaukset on jo maalattu paukkupullolla...

Vessat onnistui hyvin 2mm raolla ilman listojen laittamista. Kait tuossa saunassa voisi jotain 6mm rakoa ajatella käyttävänsä...

Ammattimiehet sanoi mulle n. Kk sitten ettei saunan paneleihin enää nykyään tarvitse jättää tuuletusrakoa vaan kaiken voi paneloida umpeen. Määräysten mukaan siis. Pitäneekö paikkansa? Ovatko viranomaiset keksineet keinon kumota fysiikanlait paperilla?

Autotalli/varasto hyvällä mallilla. Lattiavalujen paikka alkaa olla näillä hetkillä. Kukas on viimeksi vetänyt mastertoppia tai vastaavaa lattiaan? Itse tehty (hinta/menekki?) vai ukot olleet tekemässä laatan? Reipas 100m2 laattaa niin pelkään että tulisi kovin arvokkaaksi. Taidan silti ottaa alan miehet tekemään laatan niin tulee tasainen. Näin amatöörille 100m2 hiertäminen ja liippaaminen.. Selkä tulee kipeäksi jo ajatuksesta...

Ammattimiehet sanoi mulle n. Kk sitten ettei saunan paneleihin enää nykyään tarvitse jättää tuuletusrakoa vaan kaiken voi paneloida umpeen. Määräysten mukaan siis. Pitäneekö paikkansa? Ovatko viranomaiset keksineet keinon kumota fysiikanlait paperilla?

Olisi ihan oikeasti kiva tietää perustelut tähän väitteeseen? Itse en jättäisi sitä rakoa laittamatta vaikka joku olisikin taas keksinyt tutkia jotain. Se kun ei oikeasti siellä mitään haittaa jos vähän viittii sitä väriä sinne alupaperiin ja koolauksiin laittaa.

Eilen juttelin taas yhen tutun kaivurikuskin kanssa, se taas kertoili noita juttuja kun tekee pihoja ja menee vaikka 10.000 euroa ja sitten säästetään siinä ettei laitetan kunnon salaojia kun joku pihasuunnittelija on sanonut ettei tarvitse. Hohhoijaa sitä ihmisten typeryyttä. Itte vetäisin ne muutama salko putkea ihan vaikka varmuuden vuoksi jos yhtään siltä tuntuu ja näyttää että niistä on apua.

Olisi ihan oikeasti kiva tietää perustelut tähän väitteeseen? Itse en jättäisi sitä rakoa laittamatta vaikka joku olisikin taas keksinyt tutkia jotain. Se kun ei oikeasti siellä mitään haittaa jos vähän viittii sitä väriä sinne alupaperiin ja koolauksiin laittaa.

Eilen juttelin taas yhen tutun kaivurikuskin kanssa, se taas kertoili noita juttuja kun tekee pihoja ja menee vaikka 10.000 euroa ja sitten säästetään siinä ettei laitetan kunnon salaojia kun joku pihasuunnittelija on sanonut ettei tarvitse. Hohhoijaa sitä ihmisten typeryyttä. Itte vetäisin ne muutama salko putkea ihan vaikka varmuuden vuoksi jos yhtään siltä tuntuu ja näyttää että niistä on apua.

En minäkään. Kun fysiikanlaithan eivät siinä muutu vaikka insinööri keksisi mitä. Lämmin (ja kostea) ilma pyrkii ylöspäin ja kun se on siellä pussissa niin siellähän se sitten on pussissa eikä ilma kierrä panelien ja esim. saunasadun välissä lainkaan. Saunapanelit ilman ilmankiertoa ovat takuulla huonommat kuin saunapanelit joiden takana ilma kiertää. Ihan sama mitä kuka tahansa sanoo.

Itseä kaduttaa kun tuli luotettua kaivurikuskeihin pihahommissa. Tekisin pihan nyt sorapatjan päälle ja salaojat alle ja kunnon kaadot (ainakin 5%) + 50mm salaojaputkea sinne tänne. Nyt on tommonen sieltä täältä muhkurainen piha jossa multaa 10cm -> 3 metriä välillä ja liian vähän kaatoja ja sulamisvesi lätäköityy nurtsille. Toisaalta, olisihan tuossa ollut aivan mieletön homma roudata pintamaat rekalla pois ja tuoda sorat tilalle ja sitten OSTAA uudet pintamaat tilalle. Kymppitonni ois heilahtanu eikä ois riittänykään.

Ensin seinät ja sitten katto. Millaisia tuuletusrakoja porukka tuonne katon nurkkaan on jättänyt? Haaveissa olisi sauna ilman listoja mutta taitaa rako jäädä liian suureksi.

Ei rakoa. Lahoaa kun lahoaa, veikkaan että on kuitenkin viimeinen paikka tässä talossa jota tarvii ikinä rempata.
Pesuhuoneessa on vähän sitä sun tätä rakoa kun oli alunperin ajatuksessa laittaa lista. Mutta ihan ok ilmankin niin ei oo jaksanu.

Mulla on musta sauna ja n. 1cm raot seinän ja katon välissä .

Saunassa on kuidut katossa josta valo tulee alaspäin ja lisäksi taustat on mustalla spraymatalla maalattu. Saa olla aikamoinen salapoliisi, että näihin rakoihin kiinnittää huomiota ja minusta on erittäin tervettä, että ilma liikkuu tuolla...

Miten se ilma siellä liikkuu? Katon keskellä paneelin takana pitäisi olla hormi joka luo vetoa että siellä mikään oikeasti liikkuisi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuinka paksu saunan seinän koolaus tarvisi oikeasti olla, että ilma kiertää tarpeeksi? Mulla on siellä nyt n. 25-30mm koolaus (ei muista). Riittää varmaan?

Itse ajattelin laittaa listat katon rajaan. En näe, että ne olisi jotenkin huonon näköiset. Enemmän vituttaa raot jotka iskis omaan silmään, vaikka ei muut niitä näkisikään.

Muutenkin nään kaikki omat virheet jatkuvasti (pilkunnussija!!) vaikka muut ei niitä nää.

E: niin voisin tuon koolauksen varmaan katsoa detaileistakin, mutta ei jaksa :D

Kokemuspohjainen tuntuma on se että ilmarako panelien takana ei ole niin oleellinen asia kuin uskotaan. Tottakai parempi jos se on, mutta olen aika monta taloa tarkastanut jossa +30v vanhan panelit on hyvässä kunnossa vaikka ilmarakoa ei panelin takana oliskaan. Irti en ole niitä repiny ja luulen että panelin taustalla voi jotain tummumaa ollakin, mutta ei ne äkisti käsiin lahoa. Saunan rakenteiden kunnossa pysymisen kannalta tärkeäämpää on että tilassa vaihtuu ilma, se kyllä jälkilämmön yhteusvaikutuksella kuivattaa saunan riittävän. Olen nähny myös uudehkojakin saunoja, jossa panelit tummuu kun ilmanvaihto on olematonta. Nopeiten panelit saa vituiks jos ei jätä nurkkalistan ja panelin pään väliin rakoa, tummia nurkkia on tullu vastaan useita.

Itelle tein tuuletusraon ja niin tekisin vastakin kaikesta huolimatta. Raon koko ei varmaan ole niin oleellinen asia, pienikin rako todennäköisesti on riittävä.

Loppujenlopuks kaikkki riippuu käytöstä. Uimahallin saunan panelit menee metrin tuuletusraolla samaan kuntoon parissa vuodessa kuin kerran viikossa saunovan omakotiasujan parissa vuosikymmenessä..

Zone-sarja -42%
Miten se ilma siellä liikkuu? Katon keskellä paneelin takana pitäisi olla hormi joka luo vetoa että siellä mikään oikeasti liikkuisi.

Konvektio sitä ilmaa siellä välissä liikuttaa kuten ulkovuoripaneelin ja tuulensuojalevyn välissäkin.... Tuuletusvälistä alhaalta tulee viileää ilmaa joka lämpenee sittemmin paneelin takana ja nousee ylöpäin. Jos avaa talvella takanluukun ja piipun pellin niin sama voima sitä ilmaa siellä hormissa silloinkin liikuttaa vaikka tulta ei olisikaan.

Konvektio eli kuljetus on lämmön siirtymistä virtaavan aineen eli fluidin mukana. Niin sanottu vapaa konvektio aiheutuu lämpötilaerosta, joka aiheuttaa tiheyseroja. Kuuma, harva aine kohoaa painovoimakentässä ylöspäin. Liikkeellepaneva voima on siis noste. Jäähtyessä aineen tiheys kasvaa, ja se alkaa laskeutua alaspäin.

Laitetaan nyt tähän sitten oikein vielä virallinen kuvakin kun sellaisen jaksoi/ehti tässä töiden lomassa kaivamaan.
ML9lKWX.png

[QUOTEAlumiinipaperin ja seinäpaneelin väliin pitää jäädä väh. 10 mm tuuletusrako. Seinien ja katon väliin tulee jättää myös muutaman mm:n tuuletusväli.
[/QUOTE] Lähde: Lauteet.fi

Jotain hommaa ku tekee monta päivää putkeen ja liukuhihnalla, niin alkaa ihan oikeesti maistuun puulle!!!

Kattopaneeleita laittanut 6 päivää. Vielä muutama päivä jäljellä (tai jopa ensi vko).

Lattian teko voi olla jopa mielekkäämpää ku ei tarvi kiikkua katon rajassa.

Voi paremmin ottaa vaikka kaljaa :)

Keittiön runko ja ovet kasassa, kodinhoitohuoneen kaikki kalusteet asennettu.

Keittiöstä puuttuu kivitaso (kivikomposiitti, tulee ensivkolla). Mitattiin paikalla eli pitäisi tulla millilleen. Sokkeli puuttuu myös, asennetaan tietty, kun lattia paikalla.

Kuinka paksu saunan seinän koolaus tarvisi oikeasti olla, että ilma kiertää tarpeeksi? Mulla on siellä nyt n. 25-30mm koolaus (ei muista). Riittää varmaan?

Itse ajattelin laittaa listat katon rajaan. En näe, että ne olisi jotenkin huonon näköiset. Enemmän vituttaa raot jotka iskis omaan silmään, vaikka ei muut niitä näkisikään.

Muutenkin nään kaikki omat virheet jatkuvasti (pilkunnussija!!) vaikka muut ei niitä nää.

E: niin voisin tuon koolauksen varmaan katsoa detaileistakin, mutta ei jaksa :D

Rimakoolaus riittää, niin ilma kiertää.

Jätä ylös pieni rako. kun paneloit, laita paneelin yläreunan ja katon väliin kovalevyn suikale lappeelleen, jonka sitten vedät irti kun panelointi on valmis. Tulee tasaleveä rako, joka ei ole pahan näköinen. Älä kuitenkaan työnnä seinäpanelia liian kovaa kovalevyä vasten, jos laitat liian tiukalle, tulee vaikeuksia vetää kovalevyn suikale sitten irti ; ))

Jos laitat listan katon rajaan, sun täytyy jättää lista irti seinästä muutaman millin, jotta ilma kiertää listan takaa seinän taakse,
Ja vielä, jos et laita listaa katonrajaan, niin ennen panelointia suihkauta lämmönkestävää mattamustaa sprayta katonrajan foliopintaan, sinne missä se ilmarako kulkee. Ei sitten paista kirkas foliopinta silmiin lauteilla istuskellessa ; ))

Pitäis alkaa tuollaista vähän talta 10 neliöistä pihavarastorakennusta koputteleen kasaan. Ihan tulee niin että harkot sorapatjan päälle ja siihen pitkästä.

Ei tule eristystä.

Minkälaisella rakenteella tuota kannattaisi alkaa tekemään? Mietin vaan sitä että siihen ois sitten lattiakin helppo koputella jostain puutavarasta kun ei siihen mitään laattoja aleta todellakaan valamaan.

Pitäis alkaa tuollaista vähän talta 10 neliöistä pihavarastorakennusta koputteleen kasaan. Ihan tulee niin että harkot sorapatjan päälle ja siihen pitkästä.

Ei tule eristystä.

Minkälaisella rakenteella tuota kannattaisi alkaa tekemään? Mietin vaan sitä että siihen ois sitten lattiakin helppo koputella jostain puutavarasta kun ei siihen mitään laattoja aleta todellakaan valamaan.

Samanlainen lähdössä justiinsa itsellä tulille mökin pihaan. Mitoiksi speksasin 2.5x4m (miinus pari senttiä suuntaansa niin pysyy sallituissa rajoissa), pitkälle sivulle pariovi ja päätyihin ikkunat. Harkkojen päälle kehä kakkosvitosesta ja sen sisään lattiankannattimet samoin kakkosvitosesta. Siitä sitten kakkosnelosesta seinärunkoja pystyyn ja päälle kattotuolit tai pulpettikatto. Sittenhän se onkin jo pintoja vaille valmis. Päälle raakaponttia ja huopaa tai peltiä ja seinille paneelit. Lattiaksi varastoon paras melkein vaneri. Tuommonen tulee pystyyn melkein itsekseen. Ovi on melkein hankalin kohta kun ne ei ole helpoimpia itse tehdä. Kaupasta ja/tai puusepältähän noita tietysti saa, mutta menee vähän arvokkaaksi ja turhan viralliseksi tuollaiseen kylmään rakennelmaan.

Ei tule eristystä.

Mä jo kerran tämän annoin....

Vaja | Puuinfo

Sivulta löytyy vajan rakennusohje ja näyttää olevan nykyään myös jonkinlainen videokin. Meidän vaja on sovellettu saman ohjeen kuutosesta. Itse laitoin ja suosittelen laittamaan useamman harkkorivin pohjalle jotta jänneväli jää <1,5m jolloin mitoitus riittää vaikka laittaisi vähän painavampaakin sisään (vrt. Hupen vaja ja kuinka kävi). Meillä on vajassa tiilikatto tehtynä samalla kaavalla kuin talossa. Niitä jäi reilusti yli niin ei kannattanut ostaa huopaa (kuten ohjeessa) mutta pitää huomioida kattotuoleissa kun tulee enemmän painoa. Mutta jos on saanut talon tehtyä niin ohjeen avulla saa vajan joka kestää myrskyt ja talvet...

Back
Ylös Bottom