Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä tämä saunarakennus suunnitelma kaatuu puhtaasti rahaan. Tuo tulee niin paljon kalliimmaksi kuin "perustalo" ettei kyllä pysty. Niin kuin jossain blogissa osuvasti sanottiin "tuntuu, että rakennusprojekti on vain unelmistaan luopumista" :)

Terve vaan. Etsin itseasiassa sitä vitutus ketjua, mutta osuinkin tänne. Parempi niin. Oma rakennusprojektini on ollut enimmäkseen unelmissa sekoilua, vaikka pitäähän sitä jostain joskus luopuakin.

Itse rakensin "saunarakennuksen" talon alle, siis kellariin. Kiitos rakennusvalvonnan ja todellakin tästä kuuluu kyllä suuri kiitos rakennusvalvonnalle, sillä muuten olisin varmaan tehnyt jotain ääliömäisempää. Kellariin siis kuljetaan kuin piharakennukseen ulkokautta ja sisäänkäynnin edustallekin mahtui vilpola, josta on näkymä pihamaalle. Mökkisaunan esteenä on enää emäntä, jonka kanssa joutunee kiistelemään tuleeko saunaan nolla vai yksi suihkua.

Ja sitten vielä yksi sauna aiheeseen liittymätön kommentti. Tuossa aikaisemmin oli mainittu, että talotoimittajat tarjoavat mitä tahansa. Eivät muuten tarjoa tai eivät ainakaan tarjonneet minulle. Talo on yksinkertainen suorakaide, mutta en saanut elementtitoimittajilta järkeviä tarjouksia. Oikeastaan sain vain yhden tarjouksen, mutta se oli noin 50% kalliimpi kuin paikalla rakennettu runko. Ilmeisesti talon sisärakenteissa oli jotain hankalaa elementtirakentamisen kannalta.

Vitutusketju on kyllä hyvää terapiaa. Sitä kun lukee niin ei vituta enää yhtään.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onkos tuo "kaide" pakollinen aine tälläisille kiukaille?
MAGNUMMALJA9KWVALO-2.jpg

Sen hinta on ainakin verkkokaupassa aivan ryöstötasoa. 430€

Taitaa joutua tekemään itse jos tuo on pakollinen...

Myös saunaan jonkinlainen valosarja hakusessa. Saa ehdottaa.. :)
Samoin pesuhuoneen kattoon.

Myös 140-160mm STS haapapanelille pitäisi löytää halpa ostospaikka...

Onkos tuo "kaide" pakollinen aine tälläisille kiukaille?
MAGNUMMALJA9KWVALO-2.jpg

Sen hinta on ainakin verkkokaupassa aivan ryöstötasoa. 430€

Taitaa joutua tekemään itse jos tuo on pakollinen...

Myös saunaan jonkinlainen valosarja hakusessa. Saa ehdottaa.. :)
Samoin pesuhuoneen kattoon.

Myös 140-160mm STS haapapanelille pitäisi löytää halpa ostospaikka...

Noita vastaavan tapaisia pyöreitä kaulukisia on muillakin valmistajilla ja 100€ hinnoissa pyörii.. esim. ->
Kiuas.fi - Sähkökiuas | Puukiuas | Sähkökiukaat | Puukiukaat | Saunan kiuas | IKI Kiuas | KAJO kiuas

Valosarjaksi suosittelen SAAS instrumentsin saunaan tarkoitettua ledisarjaa.. Meillä tommoset ja hyvin on toiminu. Helppo asentaa jne.. Jos tukkureilta pääsee ostaan niin saa huomattavan paljon halvemmalla ku tosta linkistä..
Sisusta Lasilla :: Saas Instruments sauna LED-valaisin Highline teholed 6x3W 210mA+muuntaja 4106915

Tollasta haapapanelia et varmasti halvalla saa mistään.. ;)

Noita vastaavan tapaisia pyöreitä kaulukisia on muillakin valmistajilla ja 100€ hinnoissa pyörii.. esim. ->
Kiuas.fi - Sähkökiuas | Puukiuas | Sähkökiukaat | Puukiukaat | Saunan kiuas | IKI Kiuas | KAJO kiuas

Valosarjaksi suosittelen SAAS instrumentsin saunaan tarkoitettua ledisarjaa.. Meillä tommoset ja hyvin on toiminu. Helppo asentaa jne.. Jos tukkureilta pääsee ostaan niin saa huomattavan paljon halvemmalla ku tosta linkistä..
Sisusta Lasilla :: Saas Instruments sauna LED-valaisin Highline teholed 6x3W 210mA+muuntaja 4106915

Tollasta haapapanelia et varmasti halvalla saa mistään.. ;)

tänks, täytyy tutkia kaidevalikoimaa. Niin olikos tuo kaide pakollinen? Ihan peruslaudelaudastakaan tuo ei taida olla ihan mahdoton valmistaa. Aluksi sahaa sopivia paloja jiiriin niin että tuosta tulee hiukan mutterin mallinen. Liimaa vielä kahdet palat päällekkäin ja limittäin kuten tuossa kuvan mallissakin. Sitten koko roska johonkin levyyn kiinni. Siihen keskipisteen haku ja sitten yläjyrsimellä ajetaan tankoa apuna käyttäen pyöreä muoto. Tuli joskus harjoteltua vastaavaan putkisubbaria tehdessä... =) Tai sitten vie koko höskän kaverin töihin ja ajaa cnc-koneella..
02102009256.jpg

08102009266.jpg

Osaatko sanoa suurinpiirtein mitä tuolle valosarjalle jää hintaa tukusta haettuna. Saan kyllä nuo kaikki hommattua onniselta mutta se on perseestä kun hinnoista ei tiedä etukäteen. Varsin arvokkaalta vaikuttavat nuo valot.

Juuri tuli köyhdyttyä 1350€ kiukaasta, nyyh...

Taitaa noissa paneelivalinnoissakin painaa paljon se että sattus löytään sopivan mittasta paneelia. Metrihinta äkkiä pompsahtaa kun heittää joka laudasta 1m saunan sytykkeeksi..

Zone-sarja -42%
Tuollainen LED paketti vaikuttaa mielenkiintoiselta. En sellaista löytänyt kun omia saunavaloja aikanaan valkkasin joten Cariitin kuidut tuli laitettua. Hinta kuitenkin reilusti enemmän tuohon nähden mutta saa laittaa valon kiukaan päällekkin. Miinuspuolena halogeeni vaatii kohtalaisen koteloinnin.

Jos asuntomessut toimii minkäälaisena mittarina niin ei todellakaan tarvitse mitään kaidetta lauteisiin upotettavalle kiukaalle mutta omien kokemuksien mukaan edes jonkinlainen kaiden kannattaa laittaa. On ihan tarpeen lapsille ja aikuisillekin. Osaan kiuasmalleista saa niihin kiinnettäviä "kaiteita" mutta ne on järjestäen rumia, varsinkin asuntomessuilla nähty Harvian pilari kahdella "kaiteella".

Kaide kannattaa ehdottomasti tehdä itse. Itellä ei olis taidot riittäneet tuollaiseen pyöreään niin tein ihan L:n muotoisen.

tänks, täytyy tutkia kaidevalikoimaa. Niin olikos tuo kaide pakollinen? Ihan peruslaudelaudastakaan tuo ei taida olla ihan mahdoton valmistaa. Aluksi sahaa sopivia paloja jiiriin niin että tuosta tulee hiukan mutterin mallinen. Liimaa vielä kahdet palat päällekkäin ja limittäin kuten tuossa kuvan mallissakin. Sitten koko roska johonkin levyyn kiinni. Siihen keskipisteen haku ja sitten yläjyrsimellä ajetaan tankoa apuna käyttäen pyöreä muoto. Tuli joskus harjoteltua vastaavaan putkisubbaria tehdessä... =) Tai sitten vie koko höskän kaverin töihin ja ajaa cnc-koneella..

Osaatko sanoa suurinpiirtein mitä tuolle valosarjalle jää hintaa tukusta haettuna. Saan kyllä nuo kaikki hommattua onniselta mutta se on perseestä kun hinnoista ei tiedä etukäteen. Varsin arvokkaalta vaikuttavat nuo valot.

Juuri tuli köyhdyttyä 1350€ kiukaasta, nyyh...

Taitaa noissa paneelivalinnoissakin painaa paljon se että sattus löytään sopivan mittasta paneelia. Metrihinta äkkiä pompsahtaa kun heittää joka laudasta 1m saunan sytykkeeksi..

Toi ledisarja oli muistaakseni hieman alle satasen (alv.0) kun sen 1 ½ vuotta takaperin hommasin.. Edullinen se on jos vertaa kuituvalosarjoihin..

Siinä olet ihan oikeassa että säästö tehdään sillä että hommaa sopivaa mittaa ja minimoi hukat. Mitenköhän paksua tollanen 160 levee haapa täytyy olla ? Ootko mistään saanu hintaa että missä hintaluokassa pyörii?

Toi ledisarja oli muistaakseni hieman alle satasen (alv.0) kun sen 1 ½ vuotta takaperin hommasin.. Edullinen se on jos vertaa kuituvalosarjoihin..

Siinä olet ihan oikeassa että säästö tehdään sillä että hommaa sopivaa mittaa ja minimoi hukat. Mitenköhän paksua tollanen 160 levee haapa täytyy olla ? Ootko mistään saanu hintaa että missä hintaluokassa pyörii?

Ensimmäisenä kysyin hinnat paikalliselta, Puutoimelta.

15*90 haapa 2,85
15*120 haapa 4,95
15*160 haapa sts4 6,97€/jm

Paikanpäällä aivan älyttömän hieno paneeli oli 15*120 sts Usva 4,05€/jm. Tuossa harjattu pinta ja helmiäisharmaa väri päällä. Tosin ei sovi kuin kuiviin tiloihin.

160mm paneli tuollaisenaan ei ainakaan mulle kelpaa koska siinä pontin reunassa ei ollut minkäänlaista pyöristystä. Muissa sts paneleissa oli. Muistelisin että olisin nähnyt tuota 160mm leveää myös starkilla ja se olis ollut halvempaa siellä. Erikoisliikkeessä erikoishinnat...

Valitettavasti kuva ei päästä tuota paneelia oikeuksiinsa
P4280160.JPG

^En muista mistä hommasin omaan saunaan tuollaista paneelia värjäämättömänä ja vedin itse värit. Sävy oli Tikkurilan artic kartasta Kemi, jolla tuli tuollainen pinta. Hinta vaan oli alle puolet värjätyn hinnasta, niin sai työlle hyvän palkan :)

Paikanpäällä aivan älyttömän hieno paneeli oli 15*120 sts Usva 4,05€/jm. Tuossa harjattu pinta ja helmiäisharmaa väri päällä. Tosin ei sovi kuin kuiviin tiloihin.

Meillä on tuota paneelia noin 8 neliön verran olohuoneen tv-syvennyksessä. Moni on kyllä ihastellut sitä ja arvelleet sitä mdf-paneeliksi, mäntypaneeliahan tuo on. Helmiäisväri ei ainakaan ilman erillistä valaistusta erotu sen kummemmin, mutta saa nähdä muuttuuko ilme kun saan led-nauhan asennettua tuon kaveriksi.

edit. Itse etsin Oulusta leveää STS-haapapaneelia ja ei löytynyt mistään järkevään hintaan. Toisin kuin muualla Suomessa, Oulussa materiaalivalikoima on todella suppea. Joka rautakauppa myy samaa valikoimaa. Jos haluaa tilata netistä niin metrihinnat maksaa hunajaa + rahdit päälle. Joutunut tekemään ihan järjettömästi kompromisseja materiaalien suhteen kun ei jaksa tyhjästä maksaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei meillä mitään kaidetta vastaavassa ole. Vaikea uskoa, että olisi jotenkin pakollinen.

En tiedä onko pakollinen, mutta mun mielestä se olisi erittäin tarpeellinen suoja, jos on joku kiuas keskellä saunontatilaa. Toki siperia opettaa ja onhan ne ikikiukaan verkkon malliset palovammaarvetkin toisaalta aika miehekkäitä ja designia.

Ensimmäisenä kysyin hinnat paikalliselta, Puutoimelta.

15*90 haapa 2,85
15*120 haapa 4,95
15*160 haapa sts4 6,97€/jm

160mm paneli tuollaisenaan ei ainakaan mulle kelpaa koska siinä pontin reunassa ei ollut minkäänlaista pyöristystä. Muissa sts paneleissa oli. Muistelisin että olisin nähnyt tuota 160mm leveää myös starkilla ja se olis ollut halvempaa siellä. Erikoisliikkeessä erikoishinnat...

P4280160.JPG

Tuo on varmaan Siparilan paneelia. Katselin noita Siparilan paneleita kaupassa ja näyttää kyllä hyviltä, jos niitä johonkin haluaa. Eikös siparilalla ole joku isompikin paneeli saunaan?

Tuo on varmaan Siparilan paneelia. Katselin noita Siparilan paneleita kaupassa ja näyttää kyllä hyviltä, jos niitä johonkin haluaa. Eikös siparilalla ole joku isompikin paneeli saunaan?

Juu Siparilalta löytyy struktuuripaneeli samalla helmiäisharmaalla maalattuna 176 mm leveänä saunaan. Tuo pinta on tuossa kuin harjaamattomassa ulkovuoripaneelissa eli todella karkea. Ei ole mun makuun ollenkaan. Tuossa kuva:
SIPASTSHR15176GREY_1.jpg

Tänään kävin katsomassa ylöjärven puun valikoimaa sts paneeleista ja siellä 120mm haapa oli levein mutta kulmat taasen kokonaan terävät. Ei kiitos.

Tänään kävin katsomassa ylöjärven puun valikoimaa sts paneeleista ja siellä 120mm haapa oli levein mutta kulmat taasen kokonaan terävät. Ei kiitos.

Mä oon elänyt siinä uskossa, että kaikissa STS-paneeleissa on terävät kulmat. Eikö se oo jo sitten STP-profiilia, jos siinä on pyöristystä? Menikö mulla joku tässä ohi?

Nuo profiilit on esitelty esim. täällä:
http://www.puukeskus.fi/material/Puuinfo_Esitteet/Profiilit.pdf

Mä oon elänyt siinä uskossa, että kaikissa STS-paneeleissa on terävät kulmat. Eikö se oo jo sitten STP-profiilia, jos siinä on pyöristystä? Menikö mulla joku tässä ohi?

Voipi olla että osassa on ja osassa ei. Omaan makuun sopii paremmin tuo missä on 2mm pyöristys. Silloin tuo paneelin reuna ei ole täysin terävä ja ei ole läheskäänniin herkkä ulkoisille kolhuille yms. Myöskään saunassa tuo ei ole niin terävä ihoa vasten jos siihen sattuu joku ruumiinosa joskus osumaan. Tuota Siparilan struktuuripanelia näin seinässä ja näissä nimenomaan olivat nuo aivan terävät nurkat ottaneet osumaa mistä näky sitten alkuperäisen puun väri. Itsellä olisi tarkoitus värjätä kaikki harmaaksi/mustaksi/helmiäisharmaaksi.

Tuossa Kallio paneeli
img_2277.jpg

Voipi olla että osassa on ja osassa ei. Omaan makuun sopii paremmin tuo missä on 2mm pyöristys. Silloin tuo paneelin reuna ei ole täysin terävä ja ei ole läheskäänniin herkkä ulkoisille kolhuille yms. Myöskään saunassa tuo ei ole niin terävä ihoa vasten jos siihen sattuu joku ruumiinosa joskus osumaan. Tuota Siparilan struktuuripanelia näin seinässä ja näissä nimenomaan olivat nuo aivan terävät nurkat ottaneet osumaa mistä näky sitten alkuperäisen puun väri. Itsellä olisi tarkoitus värjätä kaikki harmaaksi/mustaksi/helmiäisharmaaksi.

Tuossa Kallio paneeli
img_2277.jpg

Saunaa ja panelointia kanssa tänään suunnitellut. Mietin aluksi "mustaa" saunaa, mutta olen jotenkin päätymässä kuitenkin ilman värjäystä johonkin "tummaan" puuhun. Mahdollisesti käyttäen eri puulajeja. Saa nähdä saanko mitään järkevää aikaiseksi :)

Mikä olisi järkevin tapa kiinnittää esim. tuollainen kalliopaneeli saunanseinään ja kattopaneelit, että pystyy? Saako tuon hakasilla lyötyä naaraspontista tai mikä on vaihtoehto, niin ettei tarvis lyödä nauloja läpi rumasti paneelista?

Eikö paneelit tavata laittaa viimeistelynaulaimella pontista? Ei ole ainakaan mihinkään irronneet.

Täytyisi kohta alkaa hankkimaan kaikki talon raanat ja suihkut. Kumpi parempi merkki, oras vai hansgrohe, vai onko mitään merkitystä laadussa enään?

Meillä on Hansgrohea 3x sadesuihkut, keittiö, khh, 4x wc+ ammeen hana ja ainoa syy siihen parempi ulkonäkö. Ei mitään ongelmia ja putkaria tarpeeksi kauan huudattamalla hintakin tuli kohdilleen. Autotallissa, varastossa ja saunassa on Oraksen hanat eikä niissäkään mitään vikaa ole ollut.

Ei kai noissa laadullisesti suurempia eroja ole. Orakseen on paremmin varaosia saatavilla. Ulkonäköasiat maun mukaan.

Vältettäviin merkkeihin kuuluu Grana, joka on kotimainen firma. Hanat kuitenkin valmistetaan jossain vinkulandiassa ja sen huomaa. Vessaan sellaisen laitoin vaimon ulkonäkösyistä vänkäämänä ja vuodenkierron sisällä rikkoutunut sekoittajan säätöosa ja bideen kahvan painike. Pluspuolena ovat auliisti lähettäneet takuuna uudet osat.

Back
Ylös Bottom