Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko tosiaan näin? Itse en uskaltanut laatan kuivumisvaiheessa ainetta lattiaan laittaa, kun pelkäsin kalvon olevan vesihöyrytiivis. Tarvetta pölynsidonnalle olisi kyllä ollut, kuten arvata saattaa. Tuoteselosteistakaan ei ollut apua.. :jahas:

Itse olen ymmärtänyt että primeri auttaa esim. vesieristeen tartunnassa, ei niinkään itse toimi eristäjänä. Tämä siis ihan mutu tuntumalta. Itse en kyllä lätkinyt primiereita lattioihin heti vaan annoin kuivaa aika kauan.

Mitenköhän kauan muuten primeri vaikuttaa lattiavalussa. Koko laatan vetelin tolla, koska uskoin sen tosiaan estävän betonipölyn syntymistä. Tästäkään ei taida olla mitään viimeistä aamenta missään?

Meillä oli itse asiassa kymmenisen vuotta sitten rivarin käyttöullakko rakennettu asumiskäyttöön siellä tollaiset samanlaiset "puoliullakot". Rakensin sinne just tollaisen n. 900mm leveän n.2m pitkän säilytystilan vieraspatjoille, tyynyille ja muulle sekalaiselle romulle. Sinne sitten tein luukun, josta olisi päässyt ullakolle. Tosin tein sen niin, että se oli pinnassa vanerilevy, jossa oli eristeet ja huullokset. Vanerilevy oli reikää suurempi ja ruuvasin sen koolauksiin kiinni. Eli tarvittaessa ullakolle olisi päässyt pienellä työllä. En kyllä koskaa siellä käynyt...

Törkeen hyvä idea näin! Sinne mennään niin harvoin, että ei todellakaan ole iso juttu jos pitää muutama ruuvi ruuvata irti. Vielä jos sen saa komeroon niin saa olla ihan kannatkin reilusti näkyvissä niin ei tarvi ettiä ja ihmetellä että mites sinne pääsikään.

Mulla on 300€ kone ja toimiihan se mutta ei se imuteho hirmunen ole. Meidän normi Electrolux koti-imuri imee huomattavan paljon paremmin.
Mä käytän tota Kärcheriä ilman pussia kun silleen se imee vähän paremmin. Suodatinta saa putsata tiuhaan, mutta sen irrottaminen on tosi helppoa.

Joo, ei primerin laitto kuivamiseen olennaisesti vaikuta.. Betonipöly on vaan niin super perseestä että ei mitn järkee.

Ite menin ostamaan autotalli-imuriksi Clenin halppiksen oisko 515. Eipä tuolla kyllä raksalla mitään tee, ainakaan jos meinaa saada jotain aikaiseksi.
Vaihdoin päittäin :) tuon appiukon 429:iin, Cleni tuokin, mutta kahdella moottorilla. On ihan toinen peli, hinta uutena ~470€. Tämä kyseinen yksilö taitaa olla jo yli kymmenen vuotta vanha mutta hienosti toimii. Vetää säiliön täyteen hienoa pölyä tukehtumatta, toisin kuin tuo oma pikkuimuri.

Hiukan iso ja kolho tuo on mutta verstaalla/autotallikäytössäkin jatkossa ehdoton, harmi että tuo pitäisi palauttaa jossain vaiheessa. Joutuu varmaan ostamaan itelle vastaavan omaksi, mutta nyt on ongelma toi 515 josta pitää päästä eroon ennen kuin ostaa toisen..
Tarviiko kukaan, aika halvalla lähtee?

Fiksuna hain Lidlistä Parksiden 49,90e kuiva-/märkäimurin. 10min se jakso imeä raksapölyä, jonka jälkeen pölypussi repes ja veti suodattimen tukkoon. Eipä sillä oo sitten sen jälkeen mitään tehnytkään. Onneksi tuossa on 14 päivän palautusoikeus, joten taitaa lähtä takaisin myymälään ja jos kokeilisi seuraavana Bilteman vastaavaa halpismallia. Ei siltä imurilta paljoa vaadittaisi, kunhan pari kuukautta jaksaisi työmaata imuroida...

Mistä kannattaisi kysellä tehokkaita ledinauhoja?

Me tilattiin http://www.ledtek.fi/Verkkokauppa/index.php

EMT mikä sit on tehokas, mutta tuolla on 4.8, 7.2 ja 14.4w/m vaihtoehdot.

Silloin (vuosi sitten) oli ainakin hinnat kohdillaan ja tyytyväisiä ollaan oltu. Keittiön välitila sekä yläkaappien päälle laitoin tehokkainta himmentimellä. Ja khh:n välitilaan ilman himmennystä.

Mä ostin HongKongista jonkun halvan paskan imurin. En jaksanut vertailla enempää. Kiitos kuitenkin vinkeistä.

Mutta mitä hemmettiä?!
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288548535368.html

"Näin korjaat oven laillisesti

– Jos teet kotona remonttia ja maksat yrittäjälle palkkaa, toimita ennakonpidätys ja sairausvakuutusmaksu verottajalle.

– Lähetä työntekijätiedot ja työeläkevakuutusmaksu työeläkevakuutusyhtiöön laskutusta varten.

– Lähetä tiedot palkanmaksusta myös vakuutusyhtiöön (tapaturma-, työttömyys- ja ryhmähenkivakuutusmaksut).

– Eläkemaksu pitää maksaa, jos palkkaat työntekijän kertaluonteisesti tai satunnaisesti ja palkkaa maksetaan vähintään 55,59 euroa kuukaudessa.

– TyEL-maksu on tänä vuonna 23,8 % työntekijälle maksetusta bruttopalkasta. Maksu jakaantuu työnantajan ja työntekijän kesken. Työntekijän maksu alle 53-vuotiaalle 5,15 % ja yli 53-vuotiaalle 6,50 % palkasta, loput maksaa työnantaja.

– Voit vähentää TyEL-maksun kokonaan verotuksessa.

LÄHDE: Eläketurvakeskus"

Moniko on hoksannut vähentää omassa verotuksessa timpurin palkan sivukulut? En minä ainakaan!

Mä ostin HongKongista jonkun halvan paskan imurin. En jaksanut vertailla enempää. Kiitos kuitenkin vinkeistä.

Mutta mitä hemmettiä?!
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288548535368.html

"Näin korjaat oven laillisesti

– Jos teet kotona remonttia ja maksat yrittäjälle palkkaa, toimita ennakonpidätys ja sairausvakuutusmaksu verottajalle.

– Lähetä työntekijätiedot ja työeläkevakuutusmaksu työeläkevakuutusyhtiöön laskutusta varten.

Moniko on hoksannut vähentää omassa verotuksessa timpurin palkan sivukulut? En minä ainakaan!

Lähetitkö itse työntekijän puolesta tiedot ja maksoitko heidän puolesta työeläkevakuutusmaksut :) ? Jos työntekijä maksoi itse maksut, niin silloin niistä ei voi tehdä vähennyksiäkään.

Lähetitkö itse työntekijän puolesta tiedot ja maksoitko heidän puolesta työeläkevakuutusmaksut :) ? Jos työntekijä maksoi itse maksut, niin silloin niistä ei voi tehdä vähennyksiäkään.

Minä ainaki maksoin kaikki viulut! voiko uudisrakentamisessa vähentää noi tyelit. Vai koskiko se uudisrakentaminen sitä kotitalousvähennystä?
Tuossa mainitaanki satunnaisesta maksamisesta, jos timpurin palkkaa ja maksaa kk- tai tunti palkkaa niin se ei ole enää varmaan satunnaista.

Eikös työel yhtiö ilmoita noi verottajalle? Muistaakseni, on niin kauan aikaa kun timpurit oli töissä ettei voi muistaa. Onhan se hurjaa että jos liksa on 17e/h niin kaksi ukkoa maksaa 12.000e/kk mun nettopalkasta, eli 20.000e/kk joudun tienaamaan vain maksaakseni noille palkan. Ja mun pomolle se maksaa sit toki 40.000e/kk. Onneksi Suomessa on halpa teettää duunia. Sit vielä ihmetellään kun ministerikin teettää rempat pimeenä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos liksa on 17e/h ja tehdään 160 tuntia töitä niin mitenkä saat siitä 6000€ kulut? nyt ei ymmärrä. Työn tekijälle maksat 2720-verot, ja verot maksat verottajalle. Sitten on vakuutus ja eläkevakuutus, mutta ei se nyt kyllä yli 3000€ ole vaan jotain alle tonnin.

No Huppe nyt aina liioittelee.
Mutta kyllä niitä sivukuluja vaan tulee todella paljon silti.
Jos palkka on vaikka 2850€ niin siihen tulee työnantajalle seuraavia kuluja:
- Eläkemaksut 23,40%
- Sosiaaliturva- ja työttömyysvakuutusmaksu ~3%
- Lomakorvaus 18,5%
- Pakollinen tapaturmavakuutus, joka on palkkaan sidottu ja on saatanan kallis.

= Timpurin bruttopalkan kun kertoo noin 1,6 niin siinä on todelliset kulut työnantajalle, eli rakentavalle kotitaloudelle tässä tapauksessa. Työ on Suomessa kallista.
Todellinen palkakkustannus 2850€ palkasta on työnantajalle noin 4550€. Ja tuo on vielä halvan timpuripalkan esimerkillä. Usein ammattitaitoinen timmpuri maksaa noin 23€ tunnissa. Pidä rakentaja kaksi tuollaista ukkoa töissä, niin tosiaan maksat siitä lähes 12000€ per kuukausi. Kauanko niitä taloja rakennetaan, 7kuukautta?

No Huppe nyt aina liioittelee.
Mutta kyllä niitä sivukuluja vaan tulee todella paljon silti.
Jos palkka on vaikka 2850€ niin siihen tulee työnantajalle seuraavia kuluja:
- Eläkemaksut 23,40%
- Sosiaaliturva- ja työttömyysvakuutusmaksu ~3%
- Lomakorvaus 18,5%
- Pakollinen tapaturmavakuutus, joka on palkkaan sidottu ja on saatanan kallis.

= Timpurin bruttopalkan kun kertoo noin 1,6 niin siinä on todelliset kulut työnantajalle, eli rakentavalle kotitaloudelle tässä tapauksessa. Työ on Suomessa kallista.
Todellinen palkakkustannus 2850€ palkasta on työnantajalle noin 4550€. Ja tuo on vielä halvan timpuripalkan esimerkillä. Usein ammattitaitoinen timmpuri maksaa noin 23€ tunnissa. Pidä rakentaja kaksi tuollaista ukkoa töissä, niin tosiaan maksat siitä lähes 12000€ per kuukausi. Kauanko niitä taloja rakennetaan, 7kuukautta?
Sitten on sellaisia juttuja kuin arkipyhäkorvaukset ja työajan lyhennysvapaat, niiden kustannusvaikutus on n. 7,7%. Meillä käytetään sosiaalikustannuskertointa 1,65.

Keittiön alaslaskun reunalle olisi tulossa valolippa(L:n muotoinen), johon sijoitetaan led-nauha antamaan epäsuoraa valaistusta. Mitäs pakkiksen rakennusraati tuumaa, riittääkö valolipan rakenteeksi tupla ek:t päällekäin ja sitten päätyyn trimmattu kertopuutolppa pitämään linjaa suorassa? Alla havainnollistava kuva(lainattu blogista Puistolanrinne). Rakenne olisi siis sama, mutta vanerit korvattaisiin ek-kipsilevyllä. Valolipan laita ylettyisi itse alaslaskun rungosta jotain 150-200mm luokkaa.

IMG_5368.JPG

PormestariSisu sanoi:
Sitten on sellaisia juttuja kuin arkipyhäkorvaukset ja työajan lyhennysvapaat, niiden kustannusvaikutus on n. 7,7%. Meillä käytetään sosiaalikustannuskertointa 1,65.
Kyllä se tuo 1.65 tuntuu osuvan aika nappiin. Taitaa meillä olla timpuri*2 täysillä tunneilla jotain 9ke/kk ja tulikohan tuohon vielä vakuutukset päälle. Ihanan halpaa.

Alkuviikosta loppuu palkanmaksu timpureille, joten oman työn osuus senkun kasvaa kasvamistaan. Vaikka rakentaminen/rakennuttaminen stressaavaa onkin, niin yllättävän hyvin tätä muiden töiden ohessa jaksaa. Tosin salilla ei ole kerennyt sitten vuodenvaihteen jälkeen käymään. Josko se palkinto sitten odottaisi joskus loppukesällä kun pääsee muuttamaan omaan pirttiin. :)

Näissä kuvissa kämpän ainoat verhot:

Alunperin oli tarkoitus laittaa sähköllä toimivat ulkokaihtimet tai vastaavat. Sähkötkin on ulkona vedetty noita varten. Niissä on kuitenkin pari ongelmaa. Ensinnäkin niiden vaatima tila on ulkona ihan hervoton. Ulkokaihdinpakka on ihan mieletön "möntti" seinässä. Ei olisi mahtunut ikkunan yläsmyygiin tulematta lasin eteen. Ois pitänyt asentaa smyygin ulkopuoplelle ja ois tullut susiruma. Tonkin ois varmaan voinut jotenkin rakennusaikana miettiä, mutta eipä tullut mieleen. Toinen huono puoli on hinta. Jotain 4te asennettuna ois ollut kuvan liukuoveen ja ikkunaan kaihtimet asennettuna.

Loppujen lopuksi sitten päädyttiin noihin Woodnotesin/Silentglissin käsikäyttöisiin verhoihin. Noi on ihan ok.

...

Vieläkö sulta Oddis löytyy kuvia talosta kun monet niitä tuntuu kehuvan? :) Ei näy kuin harmaa kieltomerkki aikaisemmissa.

Pitäisi lasittaa tuo takakuisti, se on siis periaatteessa semmonen veranta. Yläpohjassa eikä seinässä ole eristeitä mutta ne ovat ummessa, ulkovuorilauta, 2x4 runko ja sisäpuolellakin ulkovuorilauta. Ikkunat tulevat ikkunatehtaalta, normaalit talon ikkunat. Kysymys kuuluukin, onko mitään hyötyä laittaa 1-lasisen ulkopuitteen sijaan 1+1 lasiset ikkunat. Eli normaali sisäpuolen poka myös. Hyötyä ainakin se että tuuletusikkunat pelaavat ns. normaalisti. Mutta entäs lämpöteknisesti? Pysyykö kaasulämmittimellä lämmitetty lämpö paremmin verannalla kuin vain yhdellä lasilla? Huomioitavaa siis että eristeitä ei ole missään. Betonilattia, jonka päällä kestopuut. Ikkunat noin 2500 ja tuplalasilla n 3000e.

Pitäisi lasittaa tuo takakuisti, se on siis periaatteessa semmonen veranta. Yläpohjassa eikä seinässä ole eristeitä mutta ne ovat ummessa, ulkovuorilauta, 2x4 runko ja sisäpuolellakin ulkovuorilauta. Ikkunat tulevat ikkunatehtaalta, normaalit talon ikkunat. Kysymys kuuluukin, onko mitään hyötyä laittaa 1-lasisen ulkopuitteen sijaan 1+1 lasiset ikkunat. Eli normaali sisäpuolen poka myös. Hyötyä ainakin se että tuuletusikkunat pelaavat ns. normaalisti. Mutta entäs lämpöteknisesti? Pysyykö kaasulämmittimellä lämmitetty lämpö paremmin verannalla kuin vain yhdellä lasilla? Huomioitavaa siis että eristeitä ei ole missään. Betonilattia, jonka päällä kestopuut. Ikkunat noin 2500 ja tuplalasilla n 3000e.

Kyllä se varmaan heikoin lenkki on tuo ikkuna, jos mistään ei kuitenkaan suoraan pääse sisään tuulemaan. Tosin vaikka laittaisit 3x lasit, niin sillä tuskin on lämmittämiseen mitään merkitystä. Hetkellisestihän tuollaisen kopin saa kyllä lämpöiseksi aika vaivatta, että viikonlopun grillitalkoot saa kyllä pidettyä kummillakin laseilla. Pelkän pressutallinkin saa lämpöiseksi melko helposti ja kertakäyttösaunojakin on tehty millin seinämävahvuudella.

Itse laittaisin silti 1+1, koska ensi syksynä voi tuntua siltä, että olis kiva repiä toiset verhouspaneelit pois ja laittaa siivu villaa väliin... toisaalta kyllähän se 1+1 lasi myös eristää ulkoa tulevaa lämpöä paremmin. Päiväkäytössä siis 1 ja iltakäytössä 1+1. Pistän tähän nyt ah niin parhaan kommentin loppuun: sun pitää itse tietää mitä haluat, koska valinta riippuu sun tarpeesta ja ei ole yhtä oikeaa! (Lämmöllä muistaen kaikkia armaita vinkkien tarjoajia projektin aikana)

Back
Ylös Bottom